Permalänk

E45M1-I DELUXE & Linux Mint 12

Tja!
Installerade Linux Mint 12 på ett E45M1-I DELUXE moderkort idag, installerade ATI drivrutinerna för kortet har den kopplad till tvn Samsung 40" 1920*1080.
Men bilden blir inte riktigt som den ska saknas bild i övre/nedre och höger sida, dessutom säger en ruta att amd rutiner inte finns...
Någon som vet hur man får fart på grafiken så den blir riktig?
Kör med "standard" rutinerna, pre rutinerna går inte att installera...
Eller skall jag byta till annan dist, eller är det så illa att jag måste gå till Windows 7?

Permalänk

Det är lite oklart vilken version du använder eller försöker installera.

I ursprungligt läge borde den öppna drivrutinen användas. Denna version borde vara en lite äldre version eftersom utvecklingen sker i ganska rask takt (även om vägen till målet är väldigt lång). Den öppna drivrutinen har inte allt som den stänga har att erbjuda, men om man klarar sig med den så är resultatet överlägset mycket bättre än den stängda.

Sedan borde det finnas en stängd version tillgänglig från paketdatabasen. Detta borde vara en äldre AMD Catalyst version.

Vill man ha den senaste AMD Catalyst versionen så kan man hämta den från AMDs hemsida.

Har du AMD Catalyst installerat så konfigurerar du skärmen genom AMD Catalyst Control Center. Har du installerat Catalyst och det är problem med drivrutinen så kommer programmet att säga ifrån när du startar det.

Har du den öppna drivrutinen så ställer du in skärmen genom de vanliga skärminställningsprogrammen som följer med disten.

--------------

Om du öppnar ett kommandofönster och kör raden

glxinfo | grep -i opengl

så borde du få reda på om du använder öppen eller stäng drivrutin. Behöver du hjälp med att tolka utskriften så är det bara till att klistra in resultatet.

Permalänk

Tackar.
Ati Radeon HD 6320
opengl version: 4.1.11251
shading language version: 4.10

Så här ser det ut:
https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/20120121_084728.jpg?w=27ba1dc8

Permalänk

Funkar hyfsat nu efter jag gjort en skrämjustering i catalyst...

Permalänk
Medlem

kör med samma kort @htpc och det funkar helt kanon , ubuntu, drivers hämtade från ati´s hemsida

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

kör med samma kort @htpc och det funkar helt kanon , ubuntu, drivers hämtade från ati´s hemsida

Hur spelar du upp media?
Jag får "flytningar" i bilden emellanåt, vet ej vad det kan bero på, använder xmbc i mint 12 med drivrutiner ovan.

Ps: vad ligger din cpu på för grader? tycker min blir varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Hur spelar du upp media?
Jag får "flytningar" i bilden emellanåt, vet ej vad det kan bero på, använder xmbc i mint 12 med drivrutiner ovan.

Ps: vad ligger din cpu på för grader? tycker min blir varm.

Vad menar du med "flytningar"?

Jag kör win7 med 5770 till 3 st 1080p tv apparater.
När jag spelar upp SD material så får jag någon konstig störning horisontellt på skärmen ungefär mitt i(det händer inte hela tiden men lite nu och då, ibland inte alls, ibland väldigt ofta), om det låter som ditt problem kan det vara ett xbmc problem med SD material när den behöver skala upp bilden.
Har haft samma problem i både version 10 och nu 11 beta

Permalänk

Låter som tearing. Testat att aktivera Vsync?

Permalänk

Gå in i Catalyst Control Center och aktivera "Utan screen tearing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Hur spelar du upp media?
Jag får "flytningar" i bilden emellanåt, vet ej vad det kan bero på, använder xmbc i mint 12 med drivrutiner ovan.

Ps: vad ligger din cpu på för grader? tycker min blir varm.

xbmc , cpu ligger på ca 50 grader , chassi-fläkten kopplat till cpu-fan , i CCC enable tear free desktop, i xbmc vsync always on

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Flytningar? Då får du "binda" grafiken:)

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Korkskruv:

Gå in i Catalyst Control Center och aktivera "Utan screen tearing".

Hittar inte den inställningen. ska kolla lite mera sen, men problemet verkar vara löst via inställning i xmbc.
Edit: Hittade den nu och den är aktiverad nu, hoppas detta löser problemet.

Skrivet av tombman:

xbmc , cpu ligger på ca 50 grader , chassi-fläkten kopplat till cpu-fan , i CCC enable tear free desktop, i xbmc vsync always on

Ok min CPU ligger också därikring vill mena den varit upp på nästa 70grader och vänt. måste nog sätta in en extra fläkt som blåser från alt på kortet.

Edit: Har ni sett att bilden efter ett tag, börjar blinka i xmbc? detta verkar hända när en ruta kommer fram på skrivbordet, ex anslutning till trådlöst nätverk, eller liknande rutor.
Vad kan det vara? drivrutin, xmbc eller något annat i mint12?

Permalänk

Suck, Bilden slutade med "tearingen" men filmen hackar för fullt verkar ta för mycket kraft från datorn/grafikkortet.
När man kollar aktiviteter som körs ser iaf jag inte att det skulle vara något problem med minne eller liknande.
Större bild

När man kollar Grafik drivrutinerna är ingen aktiverad, men CCC fungerar som den skall, kan det vara det som är problemet?
om vilken av rutinerna skall man använda pre eller recommended?
(Obs inte min skrämbild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Suck, Bilden slutade med "tearingen" men filmen hackar för fullt verkar ta för mycket kraft från datorn/grafikkortet.
När man kollar aktiviteter som körs ser iaf jag inte att det skulle vara något problem med minne eller liknande.
Större bild
http://dl.dropbox.com/u/37374201/htpc.jpg

När man kollar Grafik drivrutinerna är ingen aktiverad, men CCC fungerar som den skall, kan det vara det som är problemet?
om vilken av rutinerna skall man använda pre eller recommended?
(Obs inte min skrämbild)
http://screenshots.debian.net/screenshots/j/jockey-gtk/4294_l...

använd ingen av dem, ladda ner från amd's hemsida

btw: nvidia?wtf!

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

använd ingen av dem, ladda ner från amd's hemsida

btw: nvidia?wtf!

Skrev att det inte var en skärmdump från min dator, ville bara visa vilken ruta jag menade...
Bör jag ta bort nuvarande Wrestler drivrutinen innan jag installerar ny?
Antar att det är denna jag bör ta hem: http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx

Permalänk

Lyckades få in senaste ATI drivrutinen, men tycker ändå inte att det flyter så bra, lite små hackigt ibland, och aktiverar man screen tearing verkar datorn inte orka med...
XMBC funkar inge vidare, klarar inte att spela ljud i video filer (720).
Bör jag byta operativsystem eller liknande? eller kan man på något sätt speeda upp systemet?
4GB ram, moderkort vet ni... ni ser ju ovanför vad som är ledigt och inte.
Linux mint 12 med klassisk gnome utan effekter

rosaluxenburg: Hackar systemet aldrig för dig?

Permalänk

Har samma bräda som dig och kör med Win7 x64 tillsammans med XBMC och har inge hack numera.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Vilken version av xbmc kör du? Har ju inte funnits hårdvaruacceleration i linux varianten av xbmc förän nu i xbmc 11 eden som är beta (tror iaf att de var en av nyheterna har inte hunnit testa sj). Har bara upplevt lagg och så på 720p/1080p då hårdvaruaccelereringen har varit avslagen (detta dock bara i windows 7).

Ber om ursäkt om detta inte tillför något till diskussionen eller om jag missat något i tråden!

Permalänk

Antar att det kan gå så illa att jag får lov att byta till win7 även om det känns lite taskigt.
ante_ante: har du haft hack tidigare?

fizzy: 11beta 1 vill jag mena, såg att beta 2 nyss kommit ut men den finns inte för ubuntu/mint än...
även i Videolan händer samma sak tyvärr, kan det vara så att hårdvaruaccelereringen inte är aktiverad även där.?
Hittar ingen inställning för det, har dock inte riktigt haft tid att sätta mig in i det heller...

Permalänk
Skrivet av Angelkiller:

Antar att det kan gå så illa att jag får lov att byta till win7 även om det känns lite taskigt.
ante_ante: har du haft hack tidigare?

fizzy: 11beta 1 vill jag mena, såg att beta 2 nyss kommit ut men den finns inte för ubuntu/mint än...
även i Videolan händer samma sak tyvärr, kan det vara så att hårdvaruaccelereringen inte är aktiverad även där.?
Hittar ingen inställning för det, har dock inte riktigt haft tid att sätta mig in i det heller...

Hade lite småhack ibland innan jag aktivera nånting med refresh rate i xbmc, nu flyter det på mycket bättre.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Hur ser de ut i inställningarna i nya xbmc för *nix systemen då? Går de att avaktivera hårdvaruaccelereringen som man kan göra i windows (hade några oroliga moment innan jag upptäckte denna check box^^).

Permalänk

Aktiverat Hårdvaru acc men det är samma fenomen iaf, riktigt less, känns som det varit bättre att köpa en boxee för 2000:- mindre än denna htpc som inte vill fungera som den ska.. btw kör i full hd ut, dvs 1920*1080

Permalänk

jag kör också full hd ut och har aldrig stött på något problem med att vare sig spela upp hd film från mkv kontainrar eller direkt via min blu-ray läsare. Men då kör jag ju som sagt i windows. Vad jag hört är hårdvaruacc. fortfarande under utveckling till amd system under linux så de enklaste är kanske att byta till windows eller att försöka trixa med drivisarna/andra kärnor/distar? Kan tyvärr inte hjälpa dig något mer.

har du förrästen testat boxee på zacate systemet?

Hör av dig om du vill göra dig av med moderkortet^^

Permalänk
Skrivet av fizzyflaskan:

Hur ser de ut i inställningarna i nya xbmc för *nix systemen då? Går de att avaktivera hårdvaruaccelereringen som man kan göra i windows (hade några oroliga moment innan jag upptäckte denna check box^^).

Missade att den skulle avaktiveras själv har jag aktiverat den.
Men har inte testat att avaktiverat den, skall testas...

Permalänk
Skrivet av Angelkiller:

Missade att den skulle avaktiveras själv har jag aktiverat den.
Men har inte testat att avaktiverat den, skall testas...

Oj sorry då missförstår du mig, den ska självfallet bockas i (aktiveras) !!!!

Permalänk

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=116996 - det ska fungera med XBMC iallafall.

Permalänk

Kan det vara tvn/förstärkaren som ställer tilll det? ser inte felet på datorskärmen men på tv'n?

Permalänk

Nu verkar minten ha dött blir ingen bild, testar installera ubuntu och kör guiden ovan istället....
Edit: Ubuntu hittar inte hårddiskens patitioner och går därför inte att hitta...
Inget vidare flyt just nu...

Permalänk

Efter ominstallation av mint 12 och guiden ovan så fungerar nu allt som det ska, verkar vara gnome som varit problemet hela tiden, tydligt en känt problem med gnome och xbmc

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden till liv igen eftersom jag också funderat på att köpa E45M1-I DELUXE och köra mint på den. Nu när det gått ett tag, hur tycker du att det fungerar? Har du upptäckt problem med något? Kan du strömma flash från webben etc? SVTPlay, viasat play etc?