Håller mina hårddiskar på att dö?

Permalänk
Keeper of Traditions

Håller mina hårddiskar på att dö?

Hej hopp,

Har lite problem med mina hårddiskar... Häromdagen, helt utan anledning, började min ena lagringsdisk krångla. När jag skulle föra över lite filmer från den till en utav mina externa hårddiskar så går det dels långsamt och så hänger sig explorer.exe (har prövat flera gånger, och det blir nästan alltid samma fel) och när explorer.exe väl hängt sig så fastnar överföringen och man får något I/O error (kommer inte ihåg vad det står) och man tvingas då börja om från början.

Den är inte särskilt gammal, så det vore konstigt att den redan skulle vara trasig, man kanske har otur. Jag laddade dock ner trial versionen utav HD Tune Pro och det rapporterar en varning på "Current Pending Sector", som tydligen innebär ostabila sektorer, hela 1464 stycken hittade det.
Går dessa att reparera?

Jag har även en mindre, äldre hårddisk, som verkar ha lite fler varningar, men som inte alls känns lika ostabil, en gammal maxtor på 200GB.

"Reallocated Sector Count", 6 stycken skadade sektorer som skall ha blivit ersatta. "Spin Retry Count", 2 st misslyckade uppstarter (?). Och sist men inte minst, "Ultra DMA CRC Error Count", som tydligen ska vara något kommunikationsfel, kanske på grund av skadad kabel.

Av dem varningarna känns det ju som om den sjunger på sin sista vers, men eftersom den inte känns ostabil när man jobbar med den så kanske det inte är så farligt?
Kan HD Tune Pro ha fel?

Lagringsdisk kommer jag antagligen köpa ny, då jag inte vågar ta chansen att förlora så mycket data, men det hade ändå varit kul att veta om den går att rädda på något vis. Det konstiga är att det kom helt plötsligt att den började krångla, och att den direkt började krångla så pass mycket, har aldrig haft något som helst problem förut. Även konstigt att disk nummer två som ser ut att ha fler fel, inte är lika ostabil.

Eftersom folk antagligen kommer fråga vilka diskar det är,
Disk 1: WDC WD10EARS-00Y5B1 (1000gB)
Disk 2: Maxtor 6L200M0 (203gB)

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Diskar kan ibland ha några stycken remappade sektorer (och någon pending) utan att man behöver oroa sig särskilt mycket, men 1464st är alarmerande.
Backa upp så mycket du kan av dess data. Byt disk. Den där disken skulle jag inte lita på alls. Bytte själv ut två diskar i servern för ett tag sedan med väldigt mycket remapps (dock inte riktigt så många som på din).

Finns det garanti kvar?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pappy:

Diskar kan ibland ha några stycken remappade sektorer (och någon pending) utan att man behöver oroa sig särskilt mycket, men 1464st är alarmerande.
Backa upp så mycket du kan av dess data. Byt disk. Den där disken skulle jag inte lita på alls. Bytte själv ut två diskar i servern för ett tag sedan med väldigt mycket remapps (dock inte riktigt så många som på din).

Finns det garanti kvar?

Jopp, håller på och tar backup just nu, går dock väldigt långsamt, så 1TB tar en stund.

Det är möjligt att det finns garanti kvar, men kommer faktiskt inte ens ihåg vart jag köpte den :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions

Uppdatering: Hårddisken verkar ha dött helt

Hårddisken går inte längre att komma in i, och i utforskaren står det endast "local disk (F:)", och inte hur mycket utrymme som finns kvar som det brukar göra.
Det står inte heller något filsystem listat som det ska göra, där det står NTFS på alla mina andra diskar.

Har prövat att rädda data med både "Data LifeSaver", som hackar sig fram så långsamt att det tar alldeles för lång tid utan att ens veta om det gör någon nytta, och "TuneUp Utilities" tjänst för att scanna hårddisken efter fel, men den lyckades inte ens komma åt disken.

Prövade även att byta SATA-port utan framgång. Prövade CHKDSK i safe-mode idag, men nu syntes den inte ens längre i utforskaren längre så CHKDSK kunde inte hitta disken.

Finns det något mer man kan göra?
Pröva att koppla in i en annan dator? Skulle det göra någon skillnad?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du kan försöka rädda data med ddrescue under linux (live-CD, lämpligen SystemRescue-CD: http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage ). Annan dator gör knappast någon skillnad, men byte av kabel kan göra det då du haft "Ultra DMA CRC Error Count".

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fagerja:

Du kan försöka rädda data med ddrescue under linux (live-CD, lämpligen SystemRescue-CD: http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage ). Annan dator gör knappast någon skillnad, men byte av kabel kan göra det då du haft "Ultra DMA CRC Error Count".

Tack, detta ska prövas så fort man får lite tid över

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.