Windows 8 släpps den 26 oktober

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 släpps den 26 oktober

Nästa version av Windows dyker upp om lite drygt tre månader. Nu tillkännager Microsoft att datumet att lägga på minnet är den 26 oktober.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer inte att 'uppgradera'...

Permalänk
Medlem

Nej tack, gick över till Vista och 7 redan vid Betorna/Previews, denna gång tänker jag inte ens uppgradera alls.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Lär behålla windows 7 tills jag köper en helt ny dator då skaffar jag nyaste windows som då finns. Min dator lär hålla 2-3år till så det lär dröja.

Permalänk

Äsch som vanligt tycker jag att det är lite väl dumt att dömma ut något man inte testat. Får se hur slutgiltiga versionen är att använda. Är den nice, då köper jag. Om inte, nej då håller jag kvar vid win7.

Att sitta som en surig gubbe och tycka "MEN DET SER JU INTE UT SOM DET ALLTID GJORT" och inte ens prova det tänker inte jag göra

Permalänk

Meh, för speldatorn ser jag ingen som helst anledning till att "uppgradera". Möjligtvis till min TouchSmart laptop, just för att göra den smidigare att använda med fingrarna/penna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

En dag att lägga på minnet som dagen då MS släpper sitt kanske värsta os genom tiderna, dagen då ett nytt millenium kommer till världen och MS försöker lämna pc marknaden för att koncentrera sig på telefoner och annat smått.
Kan de inte samtidigt ge ett datum för när sp 1 eller win 9 kommer så att metro går att få bort från pcn?
Det är passande att andra satsar på att få över speland till inux, samtidigt som MS försöker begå självmord på pc markanden, vem vet, win 8 kanske blir en succe för linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En dag att lägga på minnet som dagen då MS släpper sitt kanske värsta os genom tiderna, dagen då ett nytt millenium kommer till världen och MS försöker lämna pc marknaden för att koncentrera sig på telefoner och annat smått.
Kan de inte samtidigt ge ett datum för när sp 1 eller win 9 kommer så att metro går att få bort från pcn?
Det är passande att andra satsar på att få över speland till inux, samtidigt som MS försöker begå självmord på pc markanden, vem vet, win 8 kanske blir en succe för linux.

Fast man kan ju undra om det verkligen är rätt väg att gå, att tuffa på som man alltid gjort. Windows mobile höll ju samma spår även efter IOS och android 1.5, var ju inte så lyckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Fast man kan ju undra om det verkligen är rätt väg att gå, att tuffa på som man alltid gjort. Windows mobile höll ju samma spår även efter IOS och android 1.5, var ju inte så lyckat.

Och vad för UI hade Windows mobile? Rest my case. (Helt orelevant men iaf)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Och vad för UI hade Windows mobile? Rest my case. (Helt orelevant men iaf)

Ja inte var det metro iallafall. Jag tycker det är jäkla relevant att microsoft inte vill göra samma misstag två gånger.

Man kan säga att windows mobile har sett likadant ut sedan det kom liksom windows för x86 GUI sett mycket ut som windows 95 tills idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smurfisen2k:

Win 8 är ett bra system på småprylar med touch interface men det är bedrövligt på en pc, det finns ju en del bra funktioner som tillkommit, men metro förstör ju allt så totalt att det inte går att använda på pc, men vi kan ju hoppas på ett sp 2 till win 7 där man framförallt har fått med den bättre filhanteringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får Windows 95-vibbar? Vilket fokus det läggs på MULTIMEDIA som om det skulle vara någon nyhet...

Sedan att de visar typ 2 sekunder av Desktop gillar jag inte alls. Jag kommer inte att uppgradera, om man nu ens kan kalla det för det.

En trevlig sak för oss med Windows 7 är att "de som vet" påstår att SP2 lär lanseras ungefär samtidigt som Windows 8 släpps.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Win 8 är ett bra system på småprylar med touch interface men det är bedrövligt på en pc, det finns ju en del bra funktioner som tillkommit, men metro förstör ju allt så totalt att det inte går att använda på pc, men vi kan ju hoppas på ett sp 2 till win 7 där man framförallt har fått med den bättre filhanteringen.

Om vi bortser från molnet verkar det vara där marknadsandelarna finns att ta. Så ja, varför inte satsa något åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk om de kommer med en monitor med touch-screen

Permalänk
Medlem

Har använt Win 8 ett tag. Kommer lätt gå över.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Kommer nog att uppgradera. Tycker alla hängerupp sig lite väl mycket på metro, tror det kommer bli nice

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smurfisen2k:

Om vi bortser från molnet verkar det vara där marknadsandelarna finns att ta. Så ja, varför inte satsa något åt det hållet.

Det är väl jättebra att satsa där, men de skulle gett möjligheten att slippa metro på icke touch, det fungerar mycket dåligt på en fullstor pc speciellt om man har flera monitorer, det känns som ett steg tillbaka till wins första epok då win var en programstartare och programmen sedan tog över datorn helt, jag har testar win 8 och gillar inget annat än filhanteringens nya funktioner, allt annat känns som ett steg bakåt, det är helt ok som interface på en liten touchenhet, men det är inte så man hanterar det på en pc hemma där man har flera stora icketouch monitorer, jag känner mig för första gången absolut inte sugen på att uppgradera, vista visade sig vara uselt först efteråt, men win 8 har visat att det inte är nått vettigt till pc redan innan lanseringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är det så erbarmligt fult? Hur tänkte de?
M$ Hmm nu har vi kommit till vägs ände lika bra att glömma snygg grafik och annat lull vi kör på 80tal utan böjda hörn...

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Avstängd

Andreas har valt fel reklamfilm för Windows 8 tycker jag. Den där var för Windows 8 Consumer Preview. Denna är för Release Preview och mycket bättre tycker jag:

http://www.youtube.com/watch?v=eM5pFkNQ7no

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda som lockar för mig i win 8 är just möjligheten till "mjukvaru raid 5" till htpcn så man slipper bli av med allt när en disk dör men samtidigt slippa bli av med 50% av utrymmet och istället bara <33%. Visst hade jag kunnat leva med W8 på htpcn (kör RP nu) gör ju inget annat än surfar och kollar film men vill inte för allt i värden få M$ att tro att metro är något att ha på en desktop så jag har två önskemål.

1. Ge tillbaka start menyn.
2. Låt mig slippa se metro vid uppstart då detta hindrar desktop program från att starta med windows t.ex. utorrent.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tänk om de kommer med en monitor med touch-screen

Finns ju redan...?

Jag är mer intresserad av någon distro av Linux när det blir en plattform man kan lira spel på utan krångel. DirectX är skit. Open GL är framtiden!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl jättebra att satsa där, men de skulle gett möjligheten att slippa metro på icke touch, det fungerar mycket dåligt på en fullstor pc speciellt om man har flera monitorer, det känns som ett steg tillbaka till wins första epok då win var en programstartare och programmen sedan tog över datorn helt, jag har testar win 8 och gillar inget annat än filhanteringens nya funktioner, allt annat känns som ett steg bakåt, det är helt ok som interface på en liten touchenhet, men det är inte så man hanterar det på en pc hemma där man har flera stora icketouch monitorer, jag känner mig för första gången absolut inte sugen på att uppgradera, vista visade sig vara uselt först efteråt, men win 8 har visat att det inte är nått vettigt till pc redan innan lanseringen.

Ja det du sgäer kan mycket väl stämma för oss som använder datorerna som tunga arbetsredskap. Men jag avaktar ändå, vill gärna se hur det fungerar i en slutgiltig version innan jag dömmer ut det. Vore spännande om man kanske kunde kombinera windows 8 med en mus med stöd för multitouch ex, eller köra något likt apples musplatta.

Permalänk
Medlem

Då hinner man ju knappt använda det innan jordens undergång 21 december!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smurfisen2k:

Ja inte var det metro iallafall. Jag tycker det är jäkla relevant att microsoft inte vill göra samma misstag två gånger.

Man kan säga att windows mobile har sett likadant ut sedan det kom liksom windows för x86 GUI sett mycket ut som windows 95 tills idag.

Hur i helvete är det inte samma misstag två gånger? Det är bara omvänt. Innan hade de mobil OS som såg ut som desktop OS. Nu ska de tvinga alla desktop användare att ha metro skiten... De som tror att folk kommer börja använda touch skärmar på vanliga datorer bör spärras in för absurt lågt IQ värde och trolig oförmåga att sköta sin egen andning.

Permalänk
Medlem

Bra då vet jag från vilket datum som jag ska börja bojkotta Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

De som tror att folk kommer börja använda touch skärmar på vanliga datorer bör spärras in för absurt lågt IQ värde och trolig oförmåga att sköta sin egen andning.

Den som tror att det över huvud taget kommer finnas några skärmar att köpa utan touch om några år har fel. När man börjat använda en skärm med touch så försöker man hela tiden trycka på skärmen när man sätter sig vid en vanlig skärm. Samma sak hände för mig när man gick över till touch på mobiltelefonen. När man lånade en annan mobiltelefon utan touch så försökte man hela tiden trycka på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf_igen:

Andreas har valt fel reklamfilm för Windows 8 tycker jag. Den där var för Windows 8 Consumer Preview. Denna är för Release Preview och mycket bättre tycker jag:

http://www.youtube.com/watch?v=eM5pFkNQ7no

Och jag tycker denna men smaken är som baken.

http://www.youtube.com/watch?v=1GEi_rJW-Xo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det enda som lockar för mig i win 8 är just möjligheten till "mjukvaru raid 5" till htpcn så man slipper bli av med allt när en disk dör men samtidigt slippa bli av med 50% av utrymmet och istället bara <33%.

Jag var helt övertygad om att mjukvaru raid5a fanns i Win 7.. men den kanske är begränsad till Win 2008r2, vilket låter konstigt.
Jag har dock enbart haft problem med diskhanteringen, storage pools, i windows 8 och windows server 2012. Allt från att hela pools försvinner till att datorn fryser till att prestandan är sämre än ett halvrisigt USB-minne. Dessutom känns typ, allt, halvfärdigt - lyckades inte ens byta ut en fejkad "kraschad" mot en ny. Inte ens genom att fysiskt ta ut den kraschade - inte heller hotspare disken visade några tecken på att hoppa in när detta skedde..
Så antingen är det jag som är dum i huvudet eller så är skiten halvklar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Varför är det så erbarmligt fult? Hur tänkte de?
M$ Hmm nu har vi kommit till vägs ände lika bra att glömma snygg grafik och annat lull vi kör på 80tal utan böjda hörn...

Lol, ja det är tveklöst det fulaste GUI jag någonsin har skådat/nyttjat. Från Windows 3.0-Windows7, Amiga OS, OS2-Warp, Mac OS, olika Linux GUI:s, Android m.m.

Inget har ens kommit i närheten av Metros anskrämlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag var helt övertygad om att mjukvaru raid5a fanns i Win 7.. men den kanske är begränsad till Win 2008r2, vilket låter konstigt.
Jag har dock enbart haft problem med diskhanteringen, storage pools, i windows 8 och windows server 2012. Allt från att hela pools försvinner till att datorn fryser till att prestandan är sämre än ett halvrisigt USB-minne. Dessutom känns typ, allt, halvfärdigt - lyckades inte ens byta ut en fejkad "kraschad" mot en ny. Inte ens genom att fysiskt ta ut den kraschade - inte heller hotspare disken visade några tecken på att hoppa in när detta skedde..
Så antingen är det jag som är dum i huvudet eller så är skiten halvklar.

Raid 5 är borttaget i W7 av någon anledning som säkert MS tycker är bra. Men om det är så illa som du säger (har inte provat eftersom jag bara har två tomma diskar) så kanske man ska titta efter billigt raidkort istället.

Visa signatur