Permalänk
Skrivet av Flaxson:

När du mäter upp upp den, tänk på att dra ut den innan du klippar av den, dra ut den till typ dess fulla längd, så blir det mycket "tightare" sleeve. Ser mycket bättre ut :).

Har försökt så gott jag kan, man vill ju inte ha det ojämnt! Tror jag lyckats helt okej

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=tFUDqEvhmho
Kolla in verktygen han har gjort, funkar väldigt bra.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Skrivet av bursecarl:

http://www.youtube.com/watch?v=tFUDqEvhmho
Kolla in verktygen han har gjort, funkar väldigt bra.

Aa, min metod kommer från hans video
Har dock inte det där "anti-tangle" verktyget men tejp funkar bra
Men rekommenderar alla som ska sleea parcord att ta en titt på den videon

Permalänk

Hallå hallå!
Nu har jag fått mina händer om borr, sticksåg, dremel, lödpenna samt plåtsax och lite annat smått och gott, så nu i dagarna kommer det börja hända grejer!

Har inte haft möjlighet att göra något denna helgen men har bara några enstaka kablar att sleeva kvar, sedan är nätagget färdigt!

Hörs snart!

Permalänk

Sleeeeve!

Sata Power!

Blev irriterad i mitt förra bygge då sata power satt uppochner så jag fick vrida o skit när jag kopplade in dem, så jag vände helt enkelt på dem

Då jag behöver en lång som räcker upp till dvd-driven, så tog jag bort de andra kontakterna för att få så clean kabel som möjligt! Här har jag isolerat där kontakterna satt tidigare

Sen var det dags för att löda!

Behövde löda iochmed att den andra sata power sladden satt tillsammans med molexkontakterna, och molexkontakterna går 2 trådar ifrån en pin, så gick inte att trä över sleeve! Här nedan har jag kapat kabeln samt satt på lödfett!

Done! Nu är det bara att repetera på dem andra (De andra såg mycket finare ut hehe )

När jag hade sleevat allt var det dags för att provköra agget! Tyvärr så startade det inte första gången.. Inte andra gången.. Inte tredje.. Tror det tog mig 6 felsökningar innan jag fixat alla problem hehe. Någon kabel hade gått av, sedan var 3 kablar felsatta av någon anledning i 24-pinnarn, sedan så dum som jag är trodde jag att 6+2 hade samma kablar som 4+4, så jag bytte bara själva toppen på dem med varandra, för att jag tyckte 4+4 toppen skulle se snyggare ut i grafikkortet, men fattade sen att det inte var samma sak då 4+4 inte passa där och likaså att 6+2 inte passa i moderkortet! Trial and error leads to succes though!

Fick sedan ''dremla'' ut ett större hål för att kablarna skulle få plats! Första gången jag använde Dremel, kul verktyg!

Här har jag fyllt i med tousch! (Ser bättre ut i verkligheten )

Aja, såhär ser iallafall nätagget ut med sleeven!

20+4-pin!

4+4-pin!

6-pin!

Sata power!

Sata power + Molex! Dessa blev inte lika snygga. Men som tur är syns dem inte innuti chassit!

En fin avslutningsbild!

Måste säga att för att vara första gången jag sleevar, är jag väldigt nöjd! Tog sin lilla tid, ungefär 35 timmar utspritt över några arbetstillfällen! Har nu helt skurna och brända fingertoppar men lätt värt det!!

Hoppas ni tycker om det

Permalänk
Medlem

35 timmar? Jävlar. Håller med dig med sata, inte jätte snygg! men det funkar. Snabba dig med mer bilder!

Permalänk
Skrivet av Flaxson:

35 timmar? Jävlar. Håller med dig med sata, inte jätte snygg! men det funkar. Snabba dig med mer bilder!

Hehe aa, det blev en del timmar..
Aa de blev inte alls så bra som jag trodde dom skulle bli, men jag tror att det skall gå.
Bilder kommer! Har inte varit hemma i helgen och nu är vädret inte på min sida heller så kan inte gå ut och börja skära i chassit, men skall försöka börja med chassimoddandet imorgon.

Permalänk

Stort tack till Artur på Coolingstuff som erbjudit mig 15% rabatt samt fri frakt från coolingstuff!
Ångrade mitt val av 10/13mm slang, så skulle beställa nytt och skicka tillbaka, och detta ordnades utan problem och mina nya 10/16mm anslutningar samt slang kommer imorgon!
Kan verkligen rekommendera Coolingstuff till dem som skall köpa vattenkylningskomponenter, snabb leverans och bra service!

Permalänk

Då var det dags för lite casemodding! Hoppas ni sett fram emot det precis som jag
Första modden kommer att bli fönstret!

Tyvärr hade vi bara ''slim'' tejp så tog bra tid att få på tejpen.. Aja, här har jag fyllt i konturer av fönsterskivan, så jag skall veta exakt vad för gränser jag har att jobba inom

Ritade ut storleken på radiatorn, även där för att veta vad jag har att jobba inom.

Här kan ni se designen på fönstret jag har valt! Vad tycker ni? Ser mycket bättre ut än det fyrkantiga jag ritade upp ifrån början! (Notera att jag inte har skrivit ut E.P, men det ska få plats i det tomma spacet ovanför radiatorn.

Hemmagjord arbetsplats!

Verktygen som kommer att användas! Dremel och sticksåg. (Möjligtvis någon fil också)

Då får jag väl helt enkelt avsluta med att önska mig själv lycka till.

Hörs senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Då får jag väl helt enkelt avsluta med att önska mig själv lycka till.

Hörs senare!

Tycker fönstret ser riktigt bra ut! Lycka till o kapa inga fingrar

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Fönstret ser mycket bra ut, lycka till! Och akta fingrarna som ovanstående säger :>

Permalänk
Skrivet av Spille:

Tycker fönstret ser riktigt bra ut! Lycka till o kapa inga fingrar

Skrivet av nikmalm:

Fönstret ser mycket bra ut, lycka till! Och akta fingrarna som ovanstående säger :>

Kul att ni båda gillar det! Tack så mycket
Håller på att ladda upp bilder just nu, och en spoiler, inga fingrar fattas :>

Permalänk

Nuså! Ännu en update!
Nu har jag skurit ut fönster, skurit ut 2 fläkthål i top samt tagit bort hårdiskburarna i botten samt avskärmningsplåten!

Första snittet i fönstret med dremel för att börja med sticksåg!

Fönstret utskuret och såg inte så lovande ut, såg raspigt och slitet ut!

Fönstret slipat round 1! (Det ser ojämnt ut i botten men det är tejpen som skrynklats.)

Börjat göra toppen redo för fläkthål!

Fläkthål utritat samt borrat hålen

Första hålet done!!

Andra hålet done!

Hålen slipade

Närbild

Dags att ta bort avskärmningsplåt samt hårddiskburar!

Nitar är ingen utmaning för mig inte

Jag som tyckte chassit kändes stort tidigare.. Jösses, nu är det större

Sidopanelen påsatt och slipad! Ser faktiskt snyggt ut!

Blev tyvärr några olyckor där jag slant med filen. Skulle vilja fylla igen hålen med svart färg, vad rekommenderar ni att jag gör? Skulle även vilja fixa till fläkthålen på toppen, rundfila kanterna och måla svart.. Vet ni någon svart som är lik chassits färg? Vill ju inte behöva måla om hela chassit!

Skall snart börja skära ut fläkthålen i sidopanelen samt E.P, men vill först ha tips angående hur jag kan göra för att få hålens kanter lite snyggare. Jag tänker mig något i stil med rundslipade kanter målade i samma färg som resten av chassit. Tror jag får ta med min mig min sidopanel till en färgbutik och höra med dem, det borde la funka?

Kom gärna med feedback!

Permalänk
Medlem

Looking good! Jag tror nog faktiskt att det blir smidigast för dig att lacka om hela chassit efter du är klar med allt plåtarbete Fast kanske skippa fronten då den är rätt clean som den är ;D Och då också passa på att spackla igen dina tabbar med något

Och jäklar så mycket större de såg ut efter du tog bort HDD burarna och den plåten där

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

Looking good! Jag tror nog faktiskt att det blir smidigast för dig att lacka om hela chassit efter du är klar med allt plåtarbete Fast kanske skippa fronten då den är rätt clean som den är ;D Och då också passa på att spackla igen dina tabbar med något

Och jäklar så mycket större de såg ut efter du tog bort HDD burarna och den plåten där

Tackar!
Hmm får ta ett snack med min farfar! Rutinerad målare sedan 40-talet!
Antar att jag kommer få slipa bort färgen som finns på chassit, men fan lika bra att göra det rätt när man gör det något sådant!

Aa, gillar det mycket mer när det ser så öppet ut!

Permalänk

En annan fråga, tänkte försöka göra något eget fläktgaller till toppen, men låta det vara snygga runda hål i sidopanelen vid fläktarna, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

En annan fråga, tänkte försöka göra något eget fläktgaller till toppen, men låta det vara snygga runda hål i sidopanelen vid fläktarna, vad tror ni om det?

Beror på hur du gör hålen. Med fri hand och skruvdragare så är det fruktansvärt svårt att få det någorlunda symetriskt och fint, talar med egna erfaenheter...

Om du däremot kör med pelarborr så borde det gå fint. Eller du kanske menar ett enda stor hål? Eller har jag kanske missförstått ytterliggare?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Beror på hur du gör hålen. Med fri hand och skruvdragare så är det fruktansvärt svårt att få det någorlunda symetriskt och fint, talar med egna erfaenheter...

Om du däremot kör med pelarborr så borde det gå fint. Eller du kanske menar ett enda stor hål? Eller har jag kanske missförstått ytterliggare?

Jag menar ett stort hål per fläkt, med samma diameter som diametern tvärs över fläktbladen. Samma Som jag gjort på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Skall snart börja skära ut fläkthålen i sidopanelen samt E.P, men vill först ha tips angående hur jag kan göra för att få hålens kanter lite snyggare. Jag tänker mig något i stil med rundslipade kanter målade i samma färg som resten av chassit. Tror jag får ta med min mig min sidopanel till en färgbutik och höra med dem, det borde la funka?

Kom gärna med feedback!

http://www.mnpctech.com/UChannel.html rekomenderar det, har för mig att det är samma u-channel som fractal design använder i sin cpu cut out.

Permalänk
Skrivet av Flaxson:

http://www.mnpctech.com/UChannel.html rekomenderar det, har för mig att det är samma u-channel som fractal design använder i sin cpu cut out.

Vet inte riktigt vad jag tycker om u-list.. Tycker det ser billigt ut om jag skall vara ärlig.. :/
Men kan vara något att överväga.
Vet du vad frakten från mnpctech ligger på till sverige?
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Vet inte riktigt vad jag tycker om u-list.. Tycker det ser billigt ut om jag skall vara ärlig.. :/
Men kan vara något att överväga.
Vet du vad frakten från mnpctech ligger på till sverige?
Tack för tipset!

har ingen aning.

Permalänk

Hello peeps!
Var precis o köpte färg på biltema, så ska bli att finslipa kanterna på toppen och måla om allting
Köpte 2 burkar mattsvart (400ml x2)
samt en burk klarlack så att det håller!
Än en gång får jag önska mig själv lycka till, återkommer angående hur det gått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Hello peeps!
Var precis o köpte färg på biltema, så ska bli att finslipa kanterna på toppen och måla om allting
Köpte 2 burkar mattsvart (400ml x2)
samt en burk klarlack så att det håller!
Än en gång får jag önska mig själv lycka till, återkommer angående hur det gått!

Var försiktig med biltemas färger, de innehåller rejält överflöd av lösningsmedel.
Kör flera tunna tunna lager med färg, så slipper du apelsinskal eller att det rinner, när du lackar kommer det se ut som att du behöver mer färg, VÄNTA, dra inte på mer i samma vända.

Och rengör chassit med aceton, förtunning eller klibbduk innan du lackar. Inte t-röd, ever.
Ta inte i delarna med fingrarna, använd handskar eller verktyg. Fingrarna innehåller massa fett.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hur var xigmatek fläktarna? Har nämligen beställt några men inte fått hem dom än billiga var dom iaf, vart köpte du dina? (Nyfiken) Inte hittat så mycket på nätet om dom. F.ö så ser bygget bra ut, + för att du kör byggloggen i en tråd istället för galleriet

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av HCP:

Var försiktig med biltemas färger, de innehåller rejält överflöd av lösningsmedel.
Kör flera tunna tunna lager med färg, så slipper du apelsinskal eller att det rinner, när du lackar kommer det se ut som att du behöver mer färg, VÄNTA, dra inte på mer i samma vända.

Och rengör chassit med aceton, förtunning eller klibbduk innan du lackar. Inte t-röd, ever.
Ta inte i delarna med fingrarna, använd handskar eller verktyg. Fingrarna innehåller massa fett.

Önskar jag läst detta innan, ja det ät precis som du säger, det ser ut som det inte ens kommit någon färg, utan var blött på några ställen bara, så man spraya mer.. Lät det torka äver natten så ser det ojämnt ut.. Provade spraya ett lager precis så jag får se hur det blir när det torkar..
Tack för tipsen!!

Skrivet av WoXeR123:

Hur var xigmatek fläktarna? Har nämligen beställt några men inte fått hem dom än billiga var dom iaf, vart köpte du dina? (Nyfiken) Inte hittat så mycket på nätet om dom. F.ö så ser bygget bra ut, + för att du kör byggloggen i en tråd istället för galleriet

Jag har endast provat 2 av dem samtidigt, och även på 100% anser jag att dem inte låter nämnvärt mycket. Så jag är nöjd!
Köpte dem på cdon
Kul att du gillar det!
Galleri kommer När allt är fördogt

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Önskar jag läst detta innan, ja det ät precis som du säger, det ser ut som det inte ens kommit någon färg, utan var blött på några ställen bara, så man spraya mer.. Lät det torka äver natten så ser det ojämnt ut.. Provade spraya ett lager precis så jag får se hur det blir när det torkar..
Tack för tipsen!!

Förmodligen blir det så att du testar lite till, blir arg och åker och köper riktig färg
Finns mattsvart på clas ohlson för 69kr om jag inte minns galet, köp en primer också direkt så har du prylar som sitter.
Biltemas klarlack funkar, den får dock vattenslipas lite för den knottrar som f*n, tänk dock på att matt färg och biltemas klarlack blir blank svart.
Du ska ha matt klarlack om du vill behålla det matta.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Förmodligen blir det så att du testar lite till, blir arg och åker och köper riktig färg
Finns mattsvart på clas ohlson för 69kr om jag inte minns galet, köp en primer också direkt så har du prylar som sitter.
Biltemas klarlack funkar, den får dock vattenslipas lite för den knottrar som f*n, tänk dock på att matt färg och biltemas klarlack blir blank svart.
Du ska ha matt klarlack om du vill behålla det matta.

Fick äntligen ett snyggt och jämnt lager svart, så testade jag med klarlack och allting blev ojämnt och fult... fan asså! Fick tillochmed sånna skumma droppar trots att jag inte sprejade tjocka lager och sprejade inte länge på samma ställe... Får slipa bort klarlacken och antagligen måla ett nytt lager svart.. Gud vad onödigt!

EDIT: Blev tillochmed grått på vissa ställen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Fick äntligen ett snyggt och jämnt lager svart, så testade jag med klarlack och allting blev ojämnt och fult... fan asså! Fick tillochmed sånna skumma droppar trots att jag inte sprejade tjocka lager och sprejade inte länge på samma ställe... Får slipa bort klarlacken och antagligen måla ett nytt lager svart.. Gud vad onödigt!

EDIT: Blev tillochmed grått på vissa ställen :S

Biltema är skit, för de tior man sparar är de inte värt det.
Men tumregel är oftast att börja spraya utanför, sluta utanför. Börja inte trycka av sålänge du har flaskan riktad mot det du ska lacka för då kommer dropparna som sitter i munstycket när du släppt.

Klarlacken aktiverar det lösningsmedel som är kvar i färgen, även fast det känns torrt så är det inte de. Minst 48 timmar i 20+ grader för genomhärdat, allrahelst på biltemas lack.
Du kan vid kvinnofritt hem ställa ugnen på 40-50 grader och lägga in delarna där

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Sötast
Skrivet av epetersson:

Sleeeeve!

Blev irriterad i mitt förra bygge då sata power satt uppochner så jag fick vrida o skit när jag kopplade in dem, så jag vände helt enkelt på dem
http://i.imgur.com/Scamw.jpg

Om du vänder på kontakten så spegelvänder du väl de olika spänningarna på kontakten?

dvs ... poff?

Istället för att mata 3.3 volt så kommer HDDn/whatever'n få 12volt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Om du vänder på kontakten så spegelvänder du väl de olika spänningarna på kontakten?
http://i114.photobucket.com/albums/n243/sk8er83329/sata_power...

dvs ... poff?

Istället för att mata 3.3 volt så kommer HDDn/whatever'n få 12volt.

Jag bytte givetvis också hållen på sladdarna, så att det blev åt rätt håll
Givetvis förstår jag att jag inte bara kan vända på själva kontakten och inte resten!