Permalänk

Datorn Stendöd

-

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem

volten på PSU'n? känns som att den ger lite för mycket..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

volten på PSU'n? känns som att den ger lite för mycket..

Helt normalt volt ( som det skall vara ) vid uppsättningen av de efter kraschen. En kollega till mig som är mycket mer insatt i dessa kollade på PSUn. då han misstänkte likadant. men det var inget fel på det.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMedTurbo:

Helt normalt volt ( som det skall vara ) vid uppsättningen av de efter kraschen. En kollega till mig som är mycket mer insatt i dessa kollade på PSUn. då han misstänkte likadant. men det var inget fel på det.

kan ju varit något mysko med ström försörjningen på moderkortet.. för det känns som att det har något med strömmen att göra..

ser du om det finns några skadade kondesatorer?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

kan ju varit något mysko med ström försörjningen på moderkortet.. för det känns som att det har något med strömmen att göra..

ser du om det finns några skadade kondesatorer?

vad Jag ser på moderkortet så saknas ( eller bort brända) delar.
Markerad på bilen. lite hit och ditt på moderkortet när jag kollar riktigt noga.
Jag vet inte vad de kallas.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMedTurbo:

vad Jag ser på moderkortet så saknas ( eller bort brända) delar.
Markerad på bilen. lite hit och ditt på moderkortet när jag kollar riktigt noga.
Jag vet inte vad de kallas.
http://i48.tinypic.com/33usxe1.jpg

Längst till vänster är det tre st LED'er ser ut som dom ska..

dom andra två inrinningarna är (förmodligen) ic kretsar.. ser också ut som dom ska..
dom jag funderat på är dom höga cylindrarna, kolla om toppen på någon är avrundad (dom ska vara helt platta)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Längst till vänster är det tre st LED'er ser ut som dom ska..

dom andra två inrinningarna är (förmodligen) ic kretsar.. ser också ut som dom ska..
dom jag funderat på är dom höga cylindrarna, kolla om toppen på någon är avrundad (dom ska vara helt platta)

Bilen är tagen från nätet då jag hittar inte kabeln till mobilen för att föra över bilderna.

på de cylindrarna ser jag inget konstigt. de ser som det ska se ut ( iaf när jag köpte kortet).

Som sagt. däremot saknas de markerade chips/iic kretsar på flera ställen.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem

Att inte alla platser är upptagna av komponenter på ett moderkort beror främst på att dom troligen har samma kretskort i flera olika serier.
Och därmed saknas det en hel del på dom billigaste,mellan klassen om samma kretskort används av dom dyrare.
Så det är nog inget att oroa sig över visserligen kan man ju komma åt och slå ur en ett par komponenter men det krävs ganska stor kraft för det och skadorna blir ofta betydligt mer än att bara komponenten saknas.
Tex så brukar en bit av kretskortets bana följa med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnigelMedTurbo:

vad Jag ser på moderkortet så saknas ( eller bort brända) delar.
Markerad på bilen. lite hit och ditt på moderkortet när jag kollar riktigt noga.
Jag vet inte vad de kallas.
http://i48.tinypic.com/33usxe1.jpg

Du har väl anslutit den extra grafikströmförsörjningen som syns på bilden, med tanke på vilka kort du kör?

Har du kört utan den länge kan moderkortet skadats eftersom andra delar kanske överbelastats.

Kör man värstingriggar bör man alltid läsa: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du har väl anslutit den extra grafikströmförsörjningen som syns på bilden, med tanke på vilka kort du kör?

Har du kört utan den länge kan moderkortet skadats eftersom andra delar kanske överbelastats.

Kör man värstingriggar bör man alltid läsa: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

ja den har varit kopplat redan från början av bygget.

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.