Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk

Som Xeno88 sa, många kommer nog stanna kvar på Windows 7 och då ser Microsoft att dom måste göra någon ändring för att få sälja operativsystem. Som att gå tillbaka till Win7 versionen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att Microsofts app store kommer vara mycket öppnare än Apples, jag hoppas det iaf.
Det där med app store är någonting som kunderna verkligen efterfrågar och något som Microsoft måste erbjuda.

Vad dom gör med det är frågan, jag tycker mycket som Microsoft gjort på senare tid har varit väldigt bra och gått mot en öppnare miljö på många sätt.
Jag tycker Gabe är lite för negativ här, och Steam är ju inte ett litet lamm direkt heller.
http://www.pcgamer.com/2012/07/25/notch-on-why-minecraft-stil...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av E6420:

Ja ställer samma fråga, varför skulle det bli en katastrof?
Och till den grad att den blir en flytt till linux?

Om tar ett steg tillbaka o betraktar det han säger så förklarar han ju inte vad han har grundat sitt uttalande på.

Därför att Windows 8 är gjort med surfplattor i åtanke. Detta gör Windows 8 jätte bra till plattor, men totalt värdelöst för oss som är van med det "vanliga" windows

Folk gillar inte förändring helt enkelt, och med Metro (och den idiotiska möjligheten att INTE ta bort det...) så tror jag att Microsoft gör en Vista. Helt enkelt

Kommer fortsätta med W7/Buntu för min del. Det funkar bra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Gaben 'a'r f'o'r'o'vrigt sa mycket av en karlakarl man kan bli.

Håller med. En av mina förebilder, faktiskt! Det är klart, kanske inte är så jättetaggad på att ligga på samma BMI som honom, men han är verkligen en fantastisk person.

Permalänk
Medlem

Gör de Linux mindre komplicerat att använda och att spel går att köra så byter jag direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gör de Linux mindre komplicerat att använda och att spel går att köra så byter jag direkt.

Håller med även här. Kalla mig oteknisk om ni vill, och nu har jag visserligen inte använt Linux särskilt mycket alls, men de gångerna jag har gjort det så har jag blivit ganska förbryllad. :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

varför är win 8 en katastrof?
Detta är en genuin fråga så svara lungt och resonera tack

Kort och koncist:
* Windows 8 Metro är huvudsakligen designat för pekskärm. I princip ingen med desktop har pekskärm. Does not compute.
* Metro är helt låst till Microsoft. För att installera en Metro-app måste man gå via deras affär. Inlåsning är dåligt, Windows har alltid varit öppet tidigare.

Men man kan ju köra gamla desktop på Windows 8? Visst, men det finns ingen startmeny så man är hänvisad till Metro ändå, det går inte att jobba i Windows 8 utan att använda Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad dom gör med det är frågan, jag tycker mycket som Microsoft gjort på senare tid har varit väldigt bra och gått mot en öppnare miljö på många sätt.
Jag tycker Gabe är lite för negativ här, och Steam är ju inte ett litet lamm direkt heller.
http://www.pcgamer.com/2012/07/25/notch-on-why-minecraft-stil...

Ang. Minecraft så är det speciellt. Du kan inte jämföra Minecraft med CS, COD, BF3, WoW osv. Det går helt enkelt inte

Varför?

Därför att ingen av de ovan listade spelen hade klarat en vecka utan sina miljoner och åter miljoner i marknadsföring

Det som gjorde att minecraft klarar sig, och fortfarande gör är att det är något nytt. Något man inte sett innnan Det är det som företagen måste eftersträva, istället för att göra samma gamla skit hela tiden..."Titta bara på ARMA2 + DayZ. Ett spel som aldrig sålt så mycket, får in enorma summor pengar just på grund av en mod. Att få 870.000 (och stiger) spelare inom loppet av 2 - 3½ månad är...sjukt.

Och utan en krona i marknadsföring.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av E6420:

Ja ställer samma fråga, varför skulle det bli en katastrof?
Och till den grad att den blir en flytt till linux?

Om tar ett steg tillbaka o betraktar det han säger så förklarar han ju inte vad han har grundat sitt uttalande på.

MS kommer försöka göra en apple, strypa marknaden så att alla pengar går genom deras händer, och kommer att misslyckas kapitalt. Om de inte ens kan få till en så förhållandevis okomplicerad tjänst som GFWL utan att skita i det blå skåpet så illa att det är bromsspår långt uti farstun, hur illa kommer de att fucka upp sitt försök att bli apple?

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

Jag tror ju personligen att Valve är livrädda för att Market/Appstore ska ta livet av deras guldkossa Steam som dom antagligen tjänar riktigt feta pengar på!

Att då flytta vidare till Linux är väl ett ganska naturligt steg, det finns ingen samlande marknadsplats där som dom måste konkurrera med samt att ska dom bygga en egen consol för PC spel som det ryktas om så är väl ett ganska naturligt val att göra detta på en Linux baserad spelmaskin!

Tror ju inte det är så lätt att ringa Microsoft och säga "Hallå! Vi vill ha en schysst deal på windows för vår nya spelmaskin!" då detta nog skulle ses som en hyfsad konkurrent till Xboxen...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

T'a'nk om alla utvecklare pl'o'tsligt best'a'mde sig f'o'r att dumpa DirectX, och ga direkt 'o'ver till OpenGL och Linux. Underbara tanke.

Gaben 'a'r f'o'r'o'vrigt sa mycket av en karlakarl man kan bli.

Instämmer.

Byt till US International så kan du skriva ut åäö med alt gr + w, (q, p).

Permalänk
Medlem

Finns det någon riktigt bra förklaring varför utvecklare satsar på DX istället för OpenGL? Är inte insatt i ämnet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Stämmer bra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Skrivet av E6420:

Ja ställer samma fråga, varför skulle det bli en katastrof?
Och till den grad att den blir en flytt till linux?

Om tar ett steg tillbaka o betraktar det han säger så förklarar han ju inte vad han har grundat sitt uttalande på.

Är inne på samma spår som er. Vad är det han säger egentligen? Varför skulle Windows 8 få OEMs att hoppa av?

Jag får också mer intrycket av att han är rädd för att Microsoft med en egen "App Store" konkurrerar med Steam.

Permalänk
Medlem

Löjligt uttalande som han inte ens kan backa upp, kanske dags att se på sitt eget företag istället? Kritiken mot Steam tystas alltid ner, även om man tar ut ockerpriser och utnyttjar spelarna genom att försöka skaffa en monopol ställning.

Nej gillar man spel så bör man köpa spel från exempelvis GOG.com, tror man att Steam är "goda" så är man naiv, då har Microsoft gjort mer för spelandet än Valve.

Permalänk
Medlem

"Operativsystemet Linux".... Om ni nu till och med haft uppe i Fredagspanelen att Linux inte är ett operativsystem, utan en Kernel som används som bas för en uppsjö operativsystem, så kan ni väl vara konsekventa i er nyhetsrapportering också. Det kan göra stor skada annars. Det finns folk som sedan kommer tro att Linux ÄR ett operativsystem och sedan tvärvända när de ser att så inte är fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Där sade du något viktigt. Att Windows 8 skulle driva bort folk från Windows är skrattretande då det funnits flera versioner som inte passat folk tidigare och då har de bara stannat vid den tidigare versionen och blivit mer nöjda när nästnästa version kommit. Dock är det såklart så att Valve känner enorm press från att det kommer en mer integrerad köptjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aloysius:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Precis detta det handlar om, och i grunden pengar. Sedan tycker jag det är lite komiskt när Newell klagar på Windows som en stängd plattform när hans företags tjänst är just en stängd plattform med.

Jag förstår inte varför folk ser upp till denna person. Jag minns fortfarande allt snack som kommit från honom tidigare (Playstation 3 före och efter E3 2010 speciellt) och upplever honom mest som någon slags populist.

Med det sagt så ser jag fram emot att få testa Steam i Ubuntu när det börjar bli dags. Jag är definitivt inget Steam-fan men om det nu innebär att fler spel kommer till Linux så anser jag att konsumenten ändå vinner även om Steam är en stängd plattform med monopol-status. Med lite tur kanske det blir fart på Desura med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är inte det Microsofts plan att få Windows så likt som deras attans konsol-OS för att få spelföretag att tycka att de lika gärna kan utveckla spel till Xbox?

Usch, Gabe och Valve är några som verkar veta vad de pratar om, dock är de inga jag kan relatera till direkt då Valve inte erbjuder några spel jag är intresserad av.

Går lite off topic. Men det känns att det är Xbox fel att pc-spelen idag inte utvecklas bättre. Och Microsoft verkar inte vilja annat heller. Allt är multiplattform numera

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gör de Linux mindre komplicerat att använda och att spel går att köra så byter jag direkt.

Vet inte om de var många år sedan men jag skulle säga att linux är lättare än Windows p.g.a Windows
all problem följt av bloatware, spyware m.m.

Permalänk
Medlem

Jag läste själv denna nyhet från valve för några dagar sedan.
Min reflektion var mer att dom satsar på steam tilll linux av flera orsaker.

  1. Windows 8 verkar inte bli någon höjdare.

  2. Microsoft vill ha för stor kontroll och för stor del av kakan

  3. Dom satsar på en egen dator/konsoll.

  4. Dom har redan en mac version.

  5. Kunskap om att många gärna lämnar windows för linux om man kan spela.

Något som sen är emot linux på steam.

  • Nvidias och framförallt ATI's drivrutiner är dåliga

  • Beroende på dist som väljs kan hårdvarustöd vara dåligt

  • Svårighetsgraden för den vanliga användaren är aningen högre.

Jag har dualbootat i flera år och ser fram emot att Valve slår sina påsar ihop med ??? för att utveckla bättre/perfekta drivrutiner samtidigt som steam släpper sin klient och flertalet spel portade för linux. Gärna då någon debian/ubuntu variant.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av fholmstedt:

Som Xeno88 sa, många kommer nog stanna kvar på Windows 7 och då ser Microsoft att dom måste göra någon ändring för att få sälja operativsystem. Som att gå tillbaka till Win7 versionen.

Hur var det med vista ?

Folk som köper datorer och får win 8 kommer knappast nergradera till win 7, så jag har väldigt väldigt svårt att tro att det kommer gå så dåligt att Microsoft måste börja sälja win 7 igen.

Folk som är mer dator intresserade kommer knappast gå till win 8.

Att gå från win xp till vista var värre än att gå från win7 till win 8.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Wtf? Hur var Win95 dåligt med tanke på att föregångaren var win 3.1?

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kort och koncist:
* Windows 8 Metro är huvudsakligen designat för pekskärm. I princip ingen med desktop har pekskärm. Does not compute.

Det där är ju rent felaktigt. Det har ett gränssnitt för att hantera pekskärmar men det betyder inte på något sätt att det är prioriteten för hela OS:et. Vad du giller eller inte gillar är inte heller något man deriverar grundtanken från. Det finns fortfarande många fördelar (om man håller med om dem) med att ha aktiva ikoner som ger information utan att man interagerar så mycket med dem, samt som startskärmen använder en förbättrad sökfunktion som bara kommer fungera väldigt snabbt på en PC. Sökfunktionen är ju ändå vad alla som arbetar snabbt i Windows 7 använder. Att sitta och klicka är rätt förlegat.

Att man inte gillar de ändringar och streamlining mellan enheter som de gjort är en sak (jag uttalar mig själv inte om de lyckats eller inte innan jag använt det flera månader, så jag är neutral), men att påstå att Win8 kretsar helt kring pekskärmar är skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Finns det någon riktigt bra förklaring varför utvecklare satsar på DX istället för OpenGL? Är inte insatt i ämnet.

Directx har ju Microsoft bakom sig så dom pumpar massvis med pengar för att få utvecklare att använda directx så att folk blir tvungna att använda Windows. Rent utvecklingsmässigt anser nog de flesta att OpenGL och Directx är ganska likvärdiga(bortsett från petiga småsaker). Faktum är att Directx och opengl liknar varandra mer och mer för varje uppdatering. Det fanns t.o.m ett projekt mellan Khronos group och Microsoft att kombinera API:n men mitt i vaskade Microsoft projektet och många idéerna som kommit fram under arbetet implementerades i Directx sen...

Kort sagt är alltså OpenGL och DirectX i de flesta fallen likvärdiga men Microsoft sponsar DirectX så därför används den mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Wtf? Hur var Win95 dåligt med tanke på att föregångaren var win 3.1?

bug, bug, bug, bug, bug typ.
Sen att det var ett rejält step up i grafiska interfacet, dos osv är ju en annan sak
Windows 3.1 <3
Senapsgult är fortfarande bästa windows färgerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Löjligt uttalande som han inte ens kan backa upp, kanske dags att se på sitt eget företag istället? Kritiken mot Steam tystas alltid ner, även om man tar ut ockerpriser och utnyttjar spelarna genom att försöka skaffa en monopol ställning.

Nej gillar man spel så bör man köpa spel från exempelvis GOG.com, tror man att Steam är "goda" så är man naiv, då har Microsoft gjort mer för spelandet än Valve.

Så länge steam har de lättaste och bästa alternativet så kommer jag vara hos dem.
Sen att de har massiva sales lite nu och då är ju aldrig fel.

Sen att de inprincip har monopol är ju aldrig bra. Men så länge de har en tjänst som håller hög klass och ingen utmanar så kommer de att ha de.

Permalänk
Hedersmedlem

Två kommentarssidor och bara två-tre troll? Magnifikt! (Kanske de tom är borta när detta läses)

Som många vidrör så är det lätt att koppla ihop detta uttalande med att Microsoft vill gå den stängda walled garden-vägen för att få mer kaka av programförsäljningar, likt Apple framgångsrikt gjort. Steam är för närvarande ett liknande system som bringar pengarna för Valve, så givetvis kommer de inte bara sitta still och se sin marknad försvinna.

Hur mycket mer än så man ska väga in är svårt att säga, men det är en självklarhet att fler öppna alternativ är positivt för alla (vilket inkluderar Valve) utom de som tillhandahåller de stängda alternativen i fråga (Apple och Microsoft).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har kört runt 5-10 olika linux versioner, och hade det inte vart för lite spel så hade windows (xp) rykt från min dator för länge sen

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |