Permalänk
Medlem

Koll innan köp! Quad SLI 690

Sho! Tänkte slänga ihop en extremt snygg dator med BLÅTT TEMA och god prestanda för EN SKÄRM! Vet att det är overkill men vill att det ska hålla länge!

Jag har redan en 2TB lagringsdisk!

Tänker mest spela BF3, TSW och GW2!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2081261/norin-v6

Finns det något som kan göras bättre?

Kommer processorn vara en flaskhals?

Behövs flera fläktar?(ingår 5 st i chassit) Vill helst inte ha några överhettningsproblem så kom gärna med förslag om så behövs!

Kom gärna med förslag(i form av kundvagnar på inet) på antingen riggar med Tri 680 á 4GB eller Quad 690!

MvH,
Wiirgy

SYSTEMET SKA NU KÖRAS PÅ EN SKÄRM!
Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Sho! Tänkte slänga ihop en extremt snygg dator med blått tema och god prestanda för flera skärmar och kom fram till det här,

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2081248/norin-v5

Behövs flera fläktar?(ingår 5 st i chassit) Vill helst inte ha några överhettningsproblem så kom gärna med förslag om så behövs!

MvH,
Wiirgy

Det första jag vill göra är att fråga vilken upplösning du tänkt dig flera skärmar i?
Anledning till detta är för att det där 690 är 2 st 680 med 2GB minne vilket gör att det där 690 endast får totalt 2GB VRAM och inte 4GB som du kanske tror.
Enligt mig skulle jag inte råda dig att satsa på flerskärmsdator med 2GB VRAM, skulle rekomendera MINST 3+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Det första jag vill göra är att fråga vilken upplösning du tänkt dig flera skärmar i?
Anledning till detta är för att det där 690 är 2 st 680 med 2GB minne vilket gör att det där 690 endast får totalt 2GB VRAM och inte 4GB som du kanske tror.
Enligt mig skulle jag inte råda dig att satsa på flerskärmsdator med 2GB VRAM, skulle rekomendera MINST 3+

Förmodligen bara två st 1920x1080 till en början.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Skall du lägga ned så mycket så skall jag se till att antec kylningen drar åt helvete och ersätts av en riktig vattenkylning: börjar dyka upp lite överallt i svenska Butiker.
Ta även ett minneskitt med 4 stickor för quad channel minne

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Förmodligen bara två st 1920x1080 till en början.

Okej, men jag lovar dig att du blir nöjd med 3st 680 med 4GB minne, och jag kan säga att jag skulle vara mycket nöjdare med det då jag aldrig vill se mitt system för 34k flaska pga för lite VRAM..

Även som tidigare sagt, köp minst 4RAM minnen
Byt gärna 920 antec emot corsair också imho, men inget måste såklart
Även, ska du lägga så mycket pengar, köp noctua fläkter. Jag bytte till noctua och dom är underbara

Även chassit... Byt byt byt byt byt.. Inte det chassit till den datorn, ALDRIG!!!
Aldrig!

Edit: mera kapacitet på SSDn hade inte varit fel då 128GB är i minsta laget :/
Antingen köper du en till och har program på och OS på andra eller så köper du en 256GB ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Skall du lägga ned så mycket så skall jag se till att antec kylningen drar åt helvete och ersätts av en riktig vattenkylning: börjar dyka upp lite överallt i svenska Butiker.
Ta även ett minneskitt med 4 stickor för quad channel minne

Har ändrat till en Corsair H80 än så länge. Vill helst att det hela ska monteras hos inet.

Skrivet av makz159:

Okej, men jag lovar dig att du blir nöjd med 3st 680 med 4GB minne, och jag kan säga att jag skulle vara mycket nöjdare med det då jag aldrig vill se mitt system för 34k flaska pga för lite VRAM..

Även som tidigare sagt, köp minst 4RAM minnen
Byt gärna 920 antec emot corsair också imho, men inget måste såklart
Även, ska du lägga så mycket pengar, köp noctua fläkter. Jag bytte till noctua och dom är underbara

Även chassit... Byt byt byt byt byt.. Inte det chassit till den datorn, ALDRIG!!!
Aldrig!

Edit: mera kapacitet på SSDn hade inte varit fel då 128GB är i minsta laget :/
Antingen köper du en till och har program på och OS på andra eller så köper du en 256GB ~

Har en 2TB 7200 RPMs hemma!

Om du skulle bygga ett system med 3x 680 à 4GB hur skulle den kundvagnen se ut?

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H100 testar bättre än Antex Kühler 920

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Corsair Hydro H100 testar bättre än Antex Kühler 920

Kör en H80 då H100 är slut atm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Gillar det starkt, kommer jag att uppleva microstutters?

Och kommer någon överklockning behövas på processorn?

Hur länge håller system för maxade spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Sådär borde han helt klart köra isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Gillar det starkt, kommer jag att uppleva microstutters?

Och kommer någon överklockning behövas på processorn?

Hur länge håller system för maxade spel?

Microstuttering minskas mycket med 3 kort och i 600 serien ska microstuttering problemen vara lösta

Klocka processorn kan man alltid vinna något på

Huruvida det är framtidssäkert och hur framtidssäkert är jättesvårt att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Microstuttering minskas mycket med 3 kort och i 600 serien ska microstuttering problemen vara lösta

Klocka processorn kan man alltid vinna något på

Huruvida det är framtidssäkert och hur framtidssäkert är jättesvårt att säga

Gillar det! Men jag kommer inte bli flaskhalsad även om jag inte klockar den?. Synd att korten inte är i lager just nu och att dem inte har något bekfräftad datum. Men ska ändå inte beställa för en jag kommer hem från semester(ca 2-3 veckor)

Permalänk
Avstängd

ska du inte ha någon lagring på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

ska du inte ha någon lagring på datorn

Skrivet av wiirgy:

...
Jag har redan en 2TB lagringsdisk!...

^

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Gillar det! Men jag kommer inte bli flaskhalsad även om jag inte klockar den?. Synd att korten inte är i lager just nu och att dem inte har något bekfräftad datum. Men ska ändå inte beställa för en jag kommer hem från semester(ca 2-3 veckor)

Ring/maila dom
Med sånna här system så kan de beställa in det åt just dig, om de finns tillgängligt i världen så att säga så ring/maila eller åk in till dom så lovar jag att dom hjälper dig, skulle dom inte hjälpa dig så kan jag hjälpa dig prata med dom. Dom har beställt in saker som inte funnits i lager när jag bett dom

Permalänk
Medlem

Inet har vattenkylningsdelar (riktig vattenkylning): tror tom de har komplett för en loop som skulle passa din CPU. Med andra ord så kan du få "äkta H2O" samtidigt som INET MONTERAR ÅT DIG.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Om det flaskar eller inte kan jag hjälpa dig kolla upp strax! Sitter på mobilen nu men är snart vid datorn så kan sätta mig på laptopen och leta siffror åt dig
Skulle det vara så, då kan inet hjälpa dig klocka lite, eller så kan jag hjälpa dig med det
Låter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Inet har vattenkylningsdelar (riktig vattenkylning): tror tom de har komplett för en loop som skulle passa din CPU. Med andra ord så kan du få "äkta H2O" samtidigt som INET MONTERAR ÅT DIG.

Skrivet av makz159:

Ring/maila dom
Med sånna här system så kan de beställa in det åt just dig, om de finns tillgängligt i världen så att säga så ring/maila eller åk in till dom så lovar jag att dom hjälper dig, skulle dom inte hjälpa dig så kan jag hjälpa dig prata med dom. Dom har beställt in saker som inte funnits i lager när jag bett dom

Tycker sånt här är rätt svårt faktiskt, skulle ni kunna hjälpa mig att sätta ihop en dator med 680 á 4GB x 3 eller 690 x 2 med "riktig" vattenkylning?

Skulle vara evigt tacksam! Kan ju säga att 2 x 690 är att föredra för min del då jag ofta inte blir nöjd om jag inte har det bästa av det bästa så att säga.

Skrivet av makz159:

Om det flaskar eller inte kan jag hjälpa dig kolla upp strax! Sitter på mobilen nu men är snart vid datorn så kan sätta mig på laptopen och leta siffror åt dig
Skulle det vara så, då kan inet hjälpa dig klocka lite, eller så kan jag hjälpa dig med det
Låter det bra?

Tack så mycket! Har inga problem med att överklocka men det kan ta lite tid innan man får det stabilt. Men du får gärna hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Dock så kräver en öppen loop ständigt underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Alltså nja.. Har man igen kunskap, "bekant/nära" eller tekniker som man har god bekantskap med så är nog sluten vattenkylning bäst och säkrast för honom imho

Men det är upp till TS såklart !

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Tycker sånt här är rätt svårt faktiskt, skulle ni kunna hjälpa mig att sätta ihop en dator med 680 á 4GB x 3 eller 690 x 2 med "riktig" vattenkylning?

Skulle vara evigt tacksam! Kan ju säga att 2 x 690 är att föredra för min del då jag ofta inte blir nöjd om jag inte har det bästa av det bästa så att säga.

Tack så mycket! Har inga problem med att överklocka men det kan ta lite tid innan man får det stabilt. Men du får gärna hjälpa mig!

Är du berädd på att ett så kallat "riktigt" vattenkylningssystem behöver underhållning?

2x690 med 2GB är inte nödvändigtvis bättre än 3x 680 med 4GB

2GB kan snabbt flaska och då får du fps dropp

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Är du berädd på att ett så kallat "riktigt" vattenkylningssystem behöver underhållning?

2x690 med 2GB är inte nödvändigtvis bättre än 3x 680 med 4GB

2GB kan snabbt flaska och då får du fps dropp

Vill helst inte underhålla systemet mer än vid t.ex uppgradering eller "städning".

Kör med 3x 680 då

Kan dock tilläga att jag har byggt 2 datorer innan. Men vill inte riskera att något går snett vid en konfiguration som går så här högt i pris.

Permalänk
Medlem

Ska du köra tri-sli rekommenderar jag referenskort. Annars kommer varmluften bara vispa runt och du får höga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ska du köra tri-sli rekommenderar jag referenskort. Annars kommer varmluften bara vispa runt och du får höga temps.

Typ villka?

Finns bara KF2 som har 4GB på INET

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Vill ju helst att allt ska gå snabbt och smidigt från Inet. :<

Inget att alternativ som funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiirgy:

Sho! Tänkte slänga ihop en extremt snygg dator med BLÅTT TEMA och god prestanda för EN SKÄRM! Vet att det är overkill men vill att det ska hålla länge!

Jag har redan en 2TB lagringsdisk!

Tänker mest spela BF3, TSW och GW2!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2081261/norin-v6

Kom gärna med förslag(i form av kundvagnar på inet) på antingen riggar med Tri 680 á 4GB eller Quad 690!

MvH,
Wiirgy

Med tanke på att du har montering från inet så kan du lika gärna ha full vattenkylning då dom fixar den.
Med många grafikkort är det varmt rekomenderat...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Med tanke på att du har montering från inet så kan du lika gärna ha full vattenkylning då dom fixar den.
Med många grafikkort är det varmt rekomenderat...

Problemet är att Inet inte sköter sköter underhållet av ett vattenkylningssystem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Problemet är att Inet inte sköter sköter underhållet av ett vattenkylningssystem..

Hur ofta bör jag underhålla det och är det svårt att göra?