Permalänk
Medlem

nytt ljudkort.

hej, jag ska köpa ett par nya hörlurar, Sennheiser PC360, och funderar på ifall det är dags att skaffa ett dedikerat ljudkort. förutom hörlurar har jag ett 5.1 system för film och jag funderar på om det skulle förhöja upplevelsen gentemot det dedikerade på mitt sabertooth 990fx.

faktum är att jag inte har den blekaste aning om ljudkort i dagsläget men jag misstänker att man får ge ut åtminstone 900 spänn så om ni kunde ge förslag på något bra ljudkort runt den summan plus minus 500 som fungerar bra allround så att säga så skulle jag vara tacksam.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Asus xonar stx eller Asus xonar D2 skulle jag rekomendera

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Asus xonar D2 kan jag rekomendera varmt. Mjukvaran som följer med är underbar.

Fast det är det ända ljudkortet jag har haft

Permalänk
Avstängd

Vad som helst utom Asus Xonar (vilket som helst av alla Xonar-kort) skulle jag rekomendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Vad som helst utom Asus Xonar (vilket som helst av alla Xonar-kort) skulle jag rekomendera

är det något speciellt kort du kan ge som alternativ?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Asus xonar stx eller Asus xonar D2 skulle jag rekomendera

Skrivet av dumheter:

Asus xonar D2 kan jag rekomendera varmt. Mjukvaran som följer med är underbar.

Fast det är det ända ljudkortet jag har haft

hur är känslan i spel? sitter ibland med högtalarna istället för lurarna när jag känner för lite örongodis aka leta reda på något som smäller rejält ^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Vad som helst utom Asus Xonar (vilket som helst av alla Xonar-kort) skulle jag rekomendera

Varför detta ogillande av Xonar-korten? Dåliga erfarenheter?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Vad som helst med Asus Xonar (vilket som helst av alla Xonar-kort) skulle jag rekomendera

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Tror att du skulle bli nöjd med något utav Asus Xonar serie, antingen DX, D1 eller D2. Funderar själv på att köpa D1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

hur är känslan i spel? sitter ibland med högtalarna istället för lurarna när jag känner för lite örongodis aka leta reda på något som smäller rejält ^^

Den är fantastisk. Kommer det någon smygandes bakom dig blir man nästan rädd irl (om du har 5.1 eller 7.1). Du kan ställa in ljudet precis som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumheter:

Den är fantastisk. Kommer det någon smygandes bakom dig blir man nästan rädd irl (om du har 5.1 eller 7.1). Du kan ställa in ljudet precis som du vill.

gott. skall bli skönt med lite nytt ljud då. tror jag drar ett sådant då ^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan patcha upp EAX versionen på d2 korten? För spel?
Xonar phoebus har ju EAX 3.0 och Home theather 4.0 om jag inte minns fel, kan man patcha upp de äldre kortet till dessa versioner på mjukvaran?

Säg ba inte, "Ja, gå skaffa en Phoebus då." Jag hade en och de var bara krångel med drivrutinerna, crasha i alla spel o så, Punkbuster och bf3 var ju kortets mardröm..:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tror ni man kan patcha upp EAX versionen på d2 korten? För spel?
Xonar phoebus har ju EAX 3.0 och Home theather 4.0 om jag inte minns fel, kan man patcha upp de äldre kortet till dessa versioner på mjukvaran?

Säg ba inte, "Ja, gå skaffa en Phoebus då." Jag hade en och de var bara krångel med drivrutinerna, crasha i alla spel o så, Punkbuster och bf3 var ju kortets mardröm..:/

vad ända in i hälsefyr är EAX?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

vad ända in i hälsefyr är EAX?

Mjukvaran i ljudkorten heter GX och Asus Xonar Phoebus har GX 3.0.
D2 korten har GX 1-2.0. Frågan var om man kan patcha D2 korten till GX 3.0.

GX är som EAX men Asus variant, då EAX ägs av creative ( korrekta om jag har fel ) som är en förbättrad "ljudupplevelse" som ger bättre ljudeffekter blablabla i spel.
(enkelt förklarad)

Spel som supportar olika versioner av EAX kan du se här http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_that_support...

Phoebus kortet t.ex. ger dig en grym ljudupplevelse i t.ex bf3 när du sätter på GX 3.0..Ljudet blir sjukt bra, speciellt me de virtuella surround ljudet.
Men tråkigt nog crasha kortet 5-10 min efter bf3 var igång..ibland direkt..Dens drivrutiner var inget o hänga i julgranen direkt. Men asus har släppt beta patches till ljudkortet som ska ha fixat Bf3 och Punkbuster problem..men jag har redan lämnat tillbaka kortet så jag kan direkt inte bekräfta att problemet är löst