Permalänk

Får inte en ip kamera att funka.

Jag ska konfigurera en ip kamera. Jag har en dlink 655 router. So jag förstår det så har kameran en ip adress som ligger utanför det spann som routern kan dela ut. Jag har försökt att ändra spannet men då varnar routern för att jag håller på att ta bort viktiga ip adresser. Kameran är en Maygion. Vad göra?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Jag ska konfigurera en ip kamera. Jag har en dlink 655 router. So jag förstår det så har kameran en ip adress som ligger utanför det spann som routern kan dela ut. Jag har försökt att ändra spannet men då varnar routern för att jag håller på att ta bort viktiga ip adresser. Kameran är en Maygion. Vad göra?

Jo du sätter en statisk ip-adress på din dator i det spannet din kamera finns i delar ut. Nu kan du komma åt din kamera på den fasta adressen. Väl inne i kameran ställer du om adressen (som kameran är konfad på) till en som ligger på det nätet routern är konfigurerad på.

Permalänk
Medlem

du borde kunna skapa en service som låter kameran kommunicera med nätverket utanför routern finns ju färdiga tjänster som man kan aktivera för bittorrent mm så du borde kunna göra en port forwarding typ:

192.168.0.99 port 80 lan -> wan kolla lite i menyerna och kolla vad du kan göra med port forwarding

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jo du sätter en statisk ip-adress på din dator i det spannet din kamera finns i delar ut. Nu kan du komma åt din kamera på den fasta adressen. Väl inne i kameran ställer du om adressen (som kameran är konfad på) till en som ligger på det nätet routern är konfigurerad på.

Var ställer jag in den statiska adressen i datorn eller routern?

Tack för att du tar dig tid!

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Var ställer jag in den statiska adressen i datorn eller routern?

Tack för att du tar dig tid!

För ditt eget bästa läs inlägget igen. Den ska fyllas i datorn , det är inte routern som ska kommunicera med kameran medan du byter IP på den. http://portforward.com/networking/staticip.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Var ställer jag in den statiska adressen i datorn eller routern?

Tack för att du tar dig tid!

Du ändrar IP på datorn. Du har ju bevisligen kollat vilket IP som kameran har eftersom att du vet att den inte har ett IP som är i samma range som din router delar ut, så det enda du behöver göra är att tilldela din dator vilken annan IP adress som helst från samma range och sedan logga in på kameran och ändra till någon IP som är i samma range som det din router samt övriga enheter ligger på, sedan ändrar du bara tillbaka på din dator precis som den var innan du gjorde hela manövern varesig det är Dhcp eller statisk - det vet du själv.

Ex: kameran har ip 192.168.100.1, ge din dator 192.168.100.2 - klart å betart.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --