Permalänk
Avstängd

HTPC vs Mediaspelare

Kör idag med en HTPC med HDMI kabel direkt till TV för bild, och en optisk kabel från HTPCn till receivern för ljud.
Har ett sånt fruktansvärt störande problem som jag tror kallas "judder" eller "stutter".
Det visare sig så att det blir ett litet hack i bilden i tid och otid. Man märker det framför allt när bilden går långsamt från höger till vänster (eller tvärtom)
då och då "hackar" bilden till lite grand. Kanske låter som ett skit problem men det är fruktansvärt irriterande när man aldrig får något flyt i bilden.

Har provat både 720p och 1080p mkv filer, alla möjliga olika mediaspelare så som VLC, MPC-HC, XBMC, Splash PRO, Windows Media Center.. Provat med och utan diverse codecs så som FFDshow osvosv. Även mixtrat otaliga gånger med HZ:n och upplösning.
Men har ännu inte lyckats få 100% flyt i bilden.

Jag är nu därför sugen på att slänga ut HTPC eftersom jag inte verkar vara kapabel till att få det att fungera och köpa mig en mediaspelare.
Men jag vill inte slänga ut pengar på en mediaspelare och inte få bort problemet. Jag har ingen möjlighet att låna en mediaspelare då jag inte känner någon som har en.
Därför tänkte jag höra om det finns någon kunnig inom detta område. Kan det vara något skit med att HTPC inte kan koda av bild och ljud korrekt? Eller är det så att TV:n jag har är föråldrad?
Eller kan det t.o.m vara så att någon haft detta problem och hittat någon lösning?

Tvn jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391093
Mediaspelare jag funderar på att köpa: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video...
eller en Boxee box.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Carldidrick:

Kör idag med en HTPC med HDMI kabel direkt till TV för bild, och en optisk kabel från HTPCn till receivern för ljud.
Har ett sånt fruktansvärt störande problem som jag tror kallas "judder" eller "stutter".
Det visare sig så att det blir ett litet hack i bilden i tid och otid. Man märker det framför allt när bilden går långsamt från höger till vänster (eller tvärtom)
då och då "hackar" bilden till lite grand. Kanske låter som ett skit problem men det är fruktansvärt irriterande när man aldrig får något flyt i bilden.

Har provat både 720p och 1080p mkv filer, alla möjliga olika mediaspelare så som VLC, MPC-HC, XBMC, Splash PRO, Windows Media Center.. Provat med och utan diverse codecs så som FFDshow osvosv. Även mixtrat otaliga gånger med HZ:n och upplösning.
Men har ännu inte lyckats få 100% flyt i bilden.

Jag är nu därför sugen på att slänga ut HTPC eftersom jag inte verkar vara kapabel till att få det att fungera och köpa mig en mediaspelare.
Men jag vill inte slänga ut pengar på en mediaspelare och inte få bort problemet. Jag har ingen möjlighet att låna en mediaspelare då jag inte känner någon som har en.
Därför tänkte jag höra om det finns någon kunnig inom detta område. Kan det vara något skit med att HTPC inte kan koda av bild och ljud korrekt? Eller är det så att TV:n jag har är föråldrad?
Eller kan det t.o.m vara så att någon haft detta problem och hittat någon lösning?

Tvn jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391093
Mediaspelare jag funderar på att köpa: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video...
eller en Boxee box.

Tack på förhand!

Jag har ett liknande problem.. Bilden är skitbra fram tills det kommer små, små "lagg" i bilden ibland. Har gjort en del inställningar i media programmet och har tack vare det kunnat reducera "lagget", dock är det inte helt borta. Kan även vara någon inställning på tv:n, läste på en tråd på minhembio att någon hade samma problem med min tv och att han då bytte inställning att det var en bild från en dator, då skulle detta som han sa var ett inputlag försvinna (gick från ca 100-150ms till 30ms.) Detta är inte alls säkert ditt problem, menmen

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Medlem

Just filmer borde lagga lite på sättet du beskriver om man skulle köra signalen från datorn i 60Hz, medans filmen spelar upp i (oftast) 24fps (Hz).
Det bästa sättet är att sätta datorn i 24Hz läge när man kollar på film, och 60 eller 30 när man kollar på serier eller liknande (serier brukar oftast vara inspelade i 30 fps.
Varför det ser konstigt ut med 60Hz (även om det borde se mer flytande ut) är för att bildrutorna inte visas med samma tidsintervall (vissa bildrutor syns längre än andra).

Jag har själv försökt lite med 24Hz men har ibland resulterat i osync på ljud och bild i XBMC.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd

Jag upplever att när jag mixtrar med hz:en och sätter den på 24hz flyter det på otroligt fint en stund. Sen helt plötsligt kommer det ett litet "hack".
Upplever dock ingen större skillnad om jag sätter datorn på 60hz. Däremot om man testar 25 eller 50hz uppkommer dessa "hack" betydligt oftare.

Det finns ju även en funktion i XBMC "Adjust display refresh rate to match video". Sett att många får rådet att använda det för att bota problemet.
Och visst.. stundtals flyter det på jätte fint, men som jag nämnde ovan så då och då kommer det där lilla "hacket" som driver mig till vansinne.
När jag kör med den inställningen så kör tv:n med 24hz vid uppspelning av 720 och 1080 mkv filmer.

Permalänk
Medlem

En fundering: när datorn kör 24 Hz ut, kommer hacken var 50e sekund? Detta skulle kunna förklaras av att många filmer spelas in i 23.98 fps och att du upplever bildens motsvarighet till svävning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vning).

För övrigt är det helt normalt att du upplever panoreringar som irriterande/obehagliga även om ditt system är tipptopp. 24 bilder i sekunden är en kvarleva sedan 1920-talet och är för långsamt för det mänskliga ögat. Läs mer här: http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm

The Hobbit kommer att visas i 48 fps, blir spännande att prova på: http://www.engadget.com/2012/05/28/editorial-48-fps-hobbit-pr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph0ng:

En fundering: när datorn kör 24 Hz ut, kommer hacken var 50e sekund? Detta skulle kunna förklaras av att många filmer spelas in i 23.98 fps och att du upplever bildens motsvarighet till svävning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vning).

Jag har aldrig noterat den exakta tiden mellan hacken. Men absolut skulle det kunna vara 50s mellanrum. För efter ett hack tar det en stund innan nästa kommer.
Jag tackar så mycket för ditt svar (och alla andras med för den delen)! Men det känns lite tråkigt om man ska behöva leva med detta;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carldidrick:

Jag har aldrig noterat den exakta tiden mellan hacken. Men absolut skulle det kunna vara 50s mellanrum. För efter ett hack tar det en stund innan nästa kommer.
Jag tackar så mycket för ditt svar (och alla andras med för den delen)! Men det känns lite tråkigt om man ska behöva leva med detta;)

Om du har Intel, har du provat stänga av UAC? Jag vet det låter sjukt men de rekommenderas. Rekommenderar dig att läsa detta inlägget. Första posten går igenom hur långt ifrån alla grafikkortstillerkarna är när de gäller äkta 23.976hz signal. Faktum är att det finns INGEN tillverkare av grafikkort för HTPC som kan skicka helt perfekt signal i alla avseenden. Intel har länge fått utstå rätt mycket kritik för att dom inte har varit speciellt bra på detta område. Men om du stänger av UAC som sagt så kommer de bli mycket bättre.
Finns även en hel del mattnyttig info och tips i den tråden ett par sidor in. Fast de är mycket att skumma igenom.

Jag tror inte du kommer bli helt nöjd med en dedikterad mediaspelare heller. Dom har sina brister också. Vanligtvis så klarar exempelvis inte dom av vissa videoformat. Jag har ännu inte sett en endaste mediaspelare som fixar att avkoda 10-bitars h264 (Hi10) i 1080P. Orsaken är att det finns ingen möjlighet idag att koda av den med hjälp av grafikkortet och då faller bördan på CPU:n och i de flesta av dessa enheter är de en atom, som inte ens mäktar med 1 fps typ.

Vad är 10-bit h264 (Hi10)? Varför behöver man bry sig? Dom flesta är rätt överrens om att 10-bit h264 (Hi10) är framtiden. Filerna blir cirka 10% mindre och kvaliteten är bättre än de vanliga 8-bit h264 formatet. Så det är win på flera fronter, förutom vad gäller avkodningen för klena htpc-riggar då.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att nämna att Nvidia-grafikkort har ett litet övertag när det gäller att få bort judder, man kan nämligen gå in i Nvidias kontrollpanel och ställa in custom uppdateringsfrekvenser och komma mycket nära idealet 23.976fps. Det går inte med AMD/ATI.

(ändå kör jag ATI i min htpc, men det är för att jag inte är så kräsen som vissa )

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det kan vara värt att nämna att Nvidia-grafikkort har ett litet övertag när det gäller att få bort judder, man kan nämligen gå in i Nvidias kontrollpanel och ställa in custom uppdateringsfrekvenser och komma mycket nära idealet 23.976fps. Det går inte med AMD/ATI.

(ändå kör jag ATI i min htpc, men det är för att jag inte är så kräsen som vissa )

De stämmer. Förut, innan Nvidia la till detta så var det så här:

ATI: 23.978 (+0.002)
NVidia: 23.972 (-0.004)
Intel med UAC av: 23.973 (-0.003)

Nu efter nvidia's nya drivers och deras "custom resolution" så blir det: 23.976 (+/-0.002). Nu vet jag inte hur man ska kunna få bättre dock. Jag tror inte de är möjligt. De är så nära spot-on man kan komma skulle jag tro. Det är inga jätte skillnader dock i mellan dom olika tillverkarna idag dock.. ett litet hack eller ryck som 0,001% ser var åttonde minut ser jag inte som något jätte besvär faktiskt om jag ska vara helt ärlig

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Jag ska ta och testa era tips med UAC av och custom resolution ikväll eller imorgon.
Återkommer när jag testat!

Permalänk
Medlem

Så länge Bios och drivrutiner är uppdaterade kommer inte UAC göra någon skillnad då Intel har fixat detta redan. När det gäller mediaspelare ska ju Dune smart HD vara bra grejer för runt 2k.

Permalänk
Medlem

om man nöjer sig med uppspelning via en filhanterare utan massa covers å skit så rekommenderar jag en xtreamer sidewinder 3 för 1000 spänn. Snabb och klarar även bluray 3d.

Permalänk
Medlem

Vad är det för HTPC du har nu då? Dvs exakta komponenter.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara ett svar om du är känslig för judder, bygg eller köp INTE en htpc. Ingen klarar perfekt uppspelning i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av preppy:

Det finns egentligen bara ett svar om du är känslig för judder, bygg eller köp INTE en htpc. Ingen klarar perfekt uppspelning i dagsläget.

Med AMD's (edit: och nu även nvidias) kort har du 1 extra frame ca var 8e minut. För att du ska märka den måste du vara EXTREMT känslig och den måste komma mitt i en panorerande sekvens i filmen. Att avråda någon att köpa en HTPC för detta är för mig oförståeligt.

Edit: Får du mer judder än detta så är det inte htpc'ns fel, utan ditt egna. Eller så kan någon annan komponent i kedjan mixtra med din bild. Har du en äldre tv är det inte ens säkert att den klarar spela upp 23.976 material korrekt, lik väl har äldre receivers haft problem att klara en inkälla på 23.976 fps.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....