Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga. Är det ingen som har reflekterat över att det används RKK 3G0,75? Just RKK är en anslutningskabel som INTE får användas i en fast installation och om jag inte minns helt fel från skolan så är minsta diameter på ledare för fast förläggning 1,5mm².
För en sådan installation hade jag mest troligt använt EKKL 3G1,5, vet man hur man ska göra så är det inga som helst problem att få den rak och snygg. För de som inte har rätt teknik så hade jag rekommenderat KULO.

Jag såg även att någon kommenterade detta gällande jord och längder i olika sammanhang. I en fast installation så behöver inte jorden vara längre än de andra ledarna, men om man kopplar något som ska sitta med stickpropp SKA jorden ha tillräcklig längd för att lossna sist från kopplingspunkten.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusty Circuit:

Zoubiey: Använd detta som en tumregel i framtiden:

Du får aldrig gå ner i kabelarea på en kabel ut från en central.
Det finns undantag, tex kan man göra det kortare sträckor i skåp/centraler (max 1-1.5m tror jag) där man kan förvissa sig om att strömmen inte överstiger den ström som kabeln är specificerad för.
Även om det är säkrat med 10A är det dumt/fel att göra eftersom det kan förvirra vid senare installationer.

Konsekvenserna av att göra det kan innebära att installationen börjar brinna.

Jag är lite förvånad över att ni inte fått lära er detta ännu då det på sätt och vis ingår i den grunläggande elläran.
Grövre ledare = Lägre resistans än en smal.

Aa det ska jag men som sagt så tog jag bara samma kabel som hade suttit där tidigare, inte det smartaste men dom kommer att bytas just nu. Har ändå ingen ström kopplad till det där ännu så det kommer ändras idag om jag/vi hinner.

Skrivet av Xynter:

Jag måste bara fråga. Är det ingen som har reflekterat över att det används RKK 3G0,75? Just RKK är en anslutningskabel som INTE får användas i en fast installation och om jag inte minns helt fel från skolan så är minsta diameter på ledare för fast förläggning 1,5mm².
För en sådan installation hade jag mest troligt använt EKKL 3G1,5, vet man hur man ska göra så är det inga som helst problem att få den rak och snygg. För de som inte har rätt teknik så hade jag rekommenderat KULO.

Jag såg även att någon kommenterade detta gällande jord och längder i olika sammanhang. I en fast installation så behöver inte jorden vara längre än de andra ledarna, men om man kopplar något som ska sitta med stickpropp SKA jorden ha tillräcklig längd för att lossna sist från kopplingspunkten.

Den nya kabeln kommer förmodligen upp idag, strömmen har aldrig varit kopplad i förrådet så ingen fara har kunnat hända. Dom gamla kablarna som hade suttit där var olika storlekar på typ alla och jag lyckades då ta den minst passande utav dom. Men den nya kabeln kommer som sagt upp idag och då även hjälp med era tips. Elen kommer fortfarande inte att bli inkopplad då min morbror ska komma och dra om den vänstra kabeln så den kommer direkt från propp skåpet inuti garaget istället för att ha skarvat från ett eluttag i garaget som den är just nu.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Aa det ska jag men som sagt så tog jag bara samma kabel som hade suttit där tidigare, inte det smartaste men dom kommer att bytas just nu. Har ändå ingen ström kopplad till det där ännu så det kommer ändras idag om jag/vi hinner.

Den nya kabeln kommer förmodligen upp idag, strömmen har aldrig varit kopplad i förrådet så ingen fara har kunnat hända. Dom gamla kablarna som hade suttit där var olika storlekar på typ alla och jag lyckades då ta den minst passande utav dom. Men den nya kabeln kommer som sagt upp idag och då även hjälp med era tips. Elen kommer fortfarande inte att bli inkopplad då min morbror ska komma och dra om den vänstra kabeln så den kommer direkt från propp skåpet inuti garaget istället för att ha skarvat från ett eluttag i garaget som den är just nu.

Låt han göra hela installationen :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Låt han göra hela installationen :).

Nah, han ska i alla fall kolla på min. Kopplar ändå inte in någon ström för ens han har kollat på den så inget kan precis hända och han skulle inte hinna dra om hela ändå så och träning ger färdighet

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Visste jag redan men får väl ta det då om det skulle bli fel.

Du har ju inga försäkringar som gäller om du inte får det godkänt av någon som är behörig. Kan va lite surt när huset brinner ner och du inte får ett öre tillbaka för att brandkåren upptäcker att kablarna är feldragna. Detta gäller också om det blir fel på andra ställen i samma hus(?) inga försäkringar gäller pga av att detta..

Permalänk
Medlem

Mer updates!

Visa signatur

StationärI7-4770k 3.5 @ 4.2, Msi z87 gaming g-45, Corsair Vegence 1600 mhz 16 gb 2x8, Evo 212, Corsair 850 w tx, Samsung 250 gb ssd Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Bärbar Macbook Operativsystem Windows 7 ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Du har ju inga försäkringar som gäller om du inte får det godkänt av någon som är behörig. Kan va lite surt när huset brinner ner och du inte får ett öre tillbaka för att brandkåren upptäcker att kablarna är feldragna. Detta gäller också om det blir fel på andra ställen i samma hus(?) inga försäkringar gäller pga av att detta..

Om du inte läste så har jag en som ska kolla på det?

Skrivet av bajsmedel:

Mer updates!

Det kommer, mina föräldrar är separerade så är hos farsan just nu så det måste tyvärr vänta till den kommande veckan! Ska försöka hinna måla hela rummet på lördag eller söndag och sen snacka med morfar och se när han har tid att komma för då ska typ hela bordet börja bli klart och sättas fast på väggen!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Den där konstruktionen kommer att säcka ihop på mitten utan stöd i framkant kan jag lova dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Den där konstruktionen kommer att säcka ihop på mitten utan stöd i framkant kan jag lova dig

Orkar inte kolla om jag skrev det eller inte men mitten bena är inte klara alls där på ritningen. Dom var bara ditsatta så man får se ett ungefär, just nu har dom flyttat inåt en bit och även bytt designen helt.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Härligt, bytter också ut mig från ett 650D till ett vitt Prodigy! Är supernöjd, verkligen ett härligt och rymligt chassi!

Permalänk
Medlem

Nätagg då? Är jag blind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Härligt, bytter också ut mig från ett 650D till ett vitt Prodigy! Är supernöjd, verkligen ett härligt och rymligt chassi!

Härligt att höra, hoppas att jag få hem det snart, bara moderkortet som saknades i beställningen så!

Skrivet av TheLaw:

Nätagg då? Är jag blind?

Du är inte blind, har redan nätagg och hårddisk hemma så behövde inte köpa det. Tar båda två ur min nuvarande rigg (AX750 och 500gb hdd) och stoppar sen in det gamla nätagget jag använde och en annan hårddisk

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Måla benen är allt jag säger. Ser ju inte kul ut med en vit skiva och träiga ben.

Annars va de gött gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Måla benen är allt jag säger. Ser ju inte kul ut med en vit skiva och träiga ben.

Annars va de gött gjort!

Du kanske inte läste det sista jag skrev?
Dom ska målas bruna då ungefär allt är klart.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att göra hål för kablar :), annars kan de bli drygt om man sitter t.ex. i mitten

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knezovic:

Kom ihåg att göra hål för kablar :), annars kan de bli drygt om man sitter t.ex. i mitten

Självklart blir det hål, blir två på varje bord tror jag, den i mitten får låna av någon ^^

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet