Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Det är skillnad på att ha intresse för hårdvara och att tycka det är jätteroligt att skruva och meka med sin huvudsakliga arbetsstation när man egentligen behöver jobba, betala räkningar eller helt enkelt vill spela ett spel.

Va? Vem skruvar i sin dator när man ska jobba, betala räkningar eller när man vill spela? Förutom förknippat med livsfara, brandfara så kan man ju förstöra komponenterna i sin dator.

Skrivet av mludd:

Jag kan utan problem hitta hundratals exempel på "riktigt" arbete som utförs på Macar så du kanske borde sluta posta vad man skulle kunna summera som en trollbild vars enda syfte är att reta upp Mac-ägare?

Och på tal om CERN (LHC): http://it-dep-archive.web.cern.ch/it-dep-archive/gencomputing...

Verkar som det finns Macar där också...

Tja, om man tar illa upp av en karikatyr av den "typiske mac-användaren" och svarar med att "riktigt" arbete kan man minsann utföra på en mac så ger man ju bara bränsle till brasan istället för att skratta åt det.

Skrivet av radaradam:

För att när jag 2003 gick med här var väldigt hårdvaruintresserad, och var det i många år men tröttnade på uppgraderingshetsen. Och jag vet att Windows 7 inte är ett dåligt operativsystem. Men fakta är att jag sen jag gick över till Mac inte ägnat särskilt många minuter till felsökande (vilket jag förr i tiden tyckte var roligt).

Det här mönstret ser jag bland många vänner. Tidigare hårdvaruintresserade men som med åren tröttnar på det och vill ha en bra helhetslösning.
Jag har haft min nuvarande iMac sen 2009, och den känns lika modern och snabb idag. Så länge hade jag aldrig en PC och jag tyckte definitivt inte att den höll sig fräsch så länge.

Edit: Tycker du på allvar att att Mac-användare är "Faggots"? Eller att de bara används av självupptagna snorungar?

Jag känner igen mig väldigt mycket i din egen historia och medan jag är fortfarande väldigt intresserad av hårdvara så har jag inte behovet att "ligga på topp längre" för nu för tiden är jag mer intresserad av små byggen som ändå har en del krut i burken.

Det gör jag inte. Men jag tycker att många Mac-användare kan lätt ge skenet av att tillhöra någon sorts "elit" klass av datoranvändare. I mina ögon så är Mac-användare fortfarande en Personal Computer-användare, även om det bränner i deras själar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Va? Vem skruvar i sin dator när man ska jobba, betala räkningar eller när man vill spela? Förutom förknippat med livsfara, brandfara så kan man ju förstöra komponenterna i sin dator.

Så du har aldrig varit hemma hos en gamer-polare på fest och det gått åt 30+ minuter för honom att med vänners hjälp försöka fixa något spontant drivrutinsproblem som han har varenda gång han kopplar datorn till TV:n? eller kanske är det nätverket som krånglar? eller något helt annat men vad det än är så står det i vägen för det han vill göra.

Nej, det händer inte "alla hela tiden" eller vad du nu säkerligen tänker vända det till att jag skrivit. Men, om man har en hembyggd burk så innefattar den mer krångel än en färdig lösning, om den färdig lösningen är en kvalitetslösning och inte bara någon slumpmässig OEM-skrotburk med slumpmässigt utvalda delar som råkade vara billiga tillsammans med en slipstreamad Windows-installation med varje komponents standarddrivrutin från tillverkaren.

Det är helt enkelt bekvämare att låta sin primära arbetsstation vara en färdig, fungerande lösning så att man slipper krångla med den eftersom dess syfte inte är att vara någon tonårings lek-/labbmaskin. Jag har nog med hårdvara att jag kan slänga ihop en annan maskin om jag prompt vill leka med hårdvara för lekandets skull.

Citat:

Tja, om man tar illa upp av en karikatyr av den "typiske mac-användaren" och svarar med att "riktigt" arbete kan man minsann utföra på en mac så ger man ju bara bränsle till brasan istället för att skratta åt det.

Så vad var ditt syfte med bilden? Att försöka reta upp? Att förlöjliga? Försöker du på något sätt vinkla det här till att ditt postande av en hånfull karikatyr som likställer Mac-ägande med homosexualitet (och dessutom med en nedlåtande term för homosexualitet på det) och självupptagna barn medan "vi andra" (där vi är en delmängd av befolkningen som du i egenskap av spridare av bilden och skaparen av bilden i egenskap av just skapare av bilden implicit påstår er tillhöra) minsann gör viktiga och bra saker som för mänskligheten framåt var konstruktivt och tillförde något till debatten?

Edit: Du verkar för övrigt falla i samma fälla som många andra här som försöker skapa en falsk dikotomi där det enbart finns två grupper av användare, de som fattar vad som är bra och så Mac-användare som är okunniga men fanatiska (varpå all förnekelse av deras okunnighet bemöts med "ja men det är klart du säger så du är ju en fanboy").

På sistone har jag börjat se ett begrepp jag gillar ganska mycket, passar in på vissa i den här tråden, anti-fanboy, någon som till skillnad från en fanboy inte älskar en specifik sak utan avskyr den och konstant måste försöka övertyga andra om att de också måste hata den saken...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Så du har aldrig varit hemma hos en gamer-polare på fest och det gått åt 30+ minuter för honom att med vänners hjälp försöka fixa något spontant drivrutinsproblem som han har varenda gång han kopplar datorn till TV:n? eller kanske är det nätverket som krånglar? eller något helt annat men vad det än är så står det i vägen för det han vill göra.

Nej, det händer inte "alla hela tiden" eller vad du nu säkerligen tänker vända det till att jag skrivit. Men, om man har en hembyggd burk så innefattar den mer krångel än en färdig lösning, om den färdig lösningen är en kvalitetslösning och inte bara någon slumpmässig OEM-skrotburk med slumpmässigt utvalda delar som råkade vara billiga tillsammans med en slipstreamad Windows-installation med varje komponents standarddrivrutin från tillverkaren.

Det är helt enkelt bekvämare att låta sin primära arbetsstation vara en färdig, fungerande lösning så att man slipper krångla med den eftersom dess syfte inte är att vara någon tonårings lek-/labbmaskin. Jag har nog med hårdvara att jag kan slänga ihop en annan maskin om jag prompt vill leka med hårdvara för lekandets skull.

Senast jag var hemma hos någon var när jag var över hos grannen för att fixa något strul med en sketen skrivare från Brother som inte alls ville vara kompis med familjens iMac och det tog säkert 45 minuter att fixa.

Jag har alltid byggt mina egna burkar och det enda "krångel" jag har märkt av på sistonde är väl att jag är ibland lite väl OCD med kabeldragningen. Jag gör det helt enkelt mer krångligt för mig själv än vad det behöver vara, har dock svårt att tro att Mac-användare skulle vara på nåt sätt besparade från riktiga måndagsex.

I feel you, brother. Fick tag i en Raspberry Pi som jag har smått storslagna planer för.

Skrivet av mludd:

Så vad var ditt syfte med bilden? Att försöka reta upp? Att förlöjliga? Försöker du på något sätt vinkla det här till att ditt postande av en hånfull karikatyr som likställer Mac-ägande med homosexualitet (och dessutom med en nedlåtande term för homosexualitet på det) och självupptagna barn medan "vi andra" (där vi är en delmängd av befolkningen som du i egenskap av spridare av bilden och skaparen av bilden i egenskap av just skapare av bilden implicit påstår er tillhöra) minsann gör viktiga och bra saker som för mänskligheten framåt var konstruktivt och tillförde något till debatten?

Syftet med karikatyren var att visa att nu jävlar hade diskussionen nått kulmen av min är bättre än din vilket är ju knappast syftet med tråden. Eller?

Hur du fan lyckades komma fram till slutsatsen att jag försöker få till vinkeln att bögar och flator är detsamma som Mac-användare är något jag gärna vill veta. Skulle aldrig falla mig in att jämnföra smått hysteriska Apple fantaster med män som gillar män och kvinnor som gillar kvinnor.

Skrivet av mludd:

Edit: Du verkar för övrigt falla i samma fälla som många andra här som försöker skapa en falsk dikotomi där det enbart finns två grupper av användare, de som fattar vad som är bra och så Mac-användare som är okunniga men fanatiska (varpå all förnekelse av deras okunnighet bemöts med "ja men det är klart du säger så du är ju en fanboy").

På sistone har jag börjat se ett begrepp jag gillar ganska mycket, passar in på vissa i den här tråden, anti-fanboy, någon som till skillnad från en fanboy inte älskar en specifik sak utan avskyr den och konstant måste försöka övertyga andra om att de också måste hata den saken...

....

Men om jag ska avsky en sak så är det bilden Apple förmedlade en gång i tiden, att deras datorer var besparade från sånt där som enbart en Windows-PC kunde råka ut för.

edit: Om jag har varit hemma hos någon för att hans PC strular? Så klart, men det var säkert 15 år sedan. De flesta som jag känner är rätt duktiga på att lösa problemen på egen hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hur du fan lyckades komma fram till slutsatsen att jag försöker få till vinkeln att bögar och flator är detsamma som Mac-användare är något jag gärna vill veta. Skulle aldrig falla mig in att jämnföra smått hysteriska Apple fantaster med män som gillar män och kvinnor som gillar kvinnor.

Ett tips, kolla på bilden du postade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ett tips, kolla på bilden du postade.

Ja, och? Jag har inte gjort bilden så hur kan du och mludd komma till slutsatsen att bilden jag länkade måste representera mina åsikt vad jag tycker om homosexuella och mac-användare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ja, och? Jag har inte gjort bilden så hur kan du och mludd komma till slutsatsen att bilden jag länkade måste representera mina åsikt vad jag tycker om homosexuella och mac-användare?

Jag har inte kommit till någon slutsats. Men har inget problem att se vad mludd syftar på. Du postar en bild där det står "The Main difference between PCs and Macs (<- Im a faggot)..." och skriver: ...karikatyr av den "typiske mac-användaren"...

Jaja, behöver inte diskutera det mer men tänk lite innan du slänger upp en bild du inte står för nästa gång så slipper du missförstånd.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Så du kan slänga fram vilka papper du vill på bordet, och du behöver inte ta något ansvar för det, eftersom du inte skapat det?

Det var knappast i något journalistiskt syfte du använde bilden, du försökte göra ett påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Så du kan slänga fram vilka papper du vill på bordet, och du behöver inte ta något ansvar för det, eftersom du inte skapat det?

Det var knappast i något journalistiskt syfte du använde bilden, du försökte göra ett påstående.

Jag har bilden i min dropbox för jag tycker kariaktyrer är faktiskt ganska roliga. Att jag delar mig med av bilden i en tråd som denna har jag redan förklarat, något jag inte tänker förklara återligen eller ta ansvar för eftersom jag har faktiskt svårt att se hur den på något sätt skulle kränka er. Ni verkar ju trots allt vara hyfsat vettiga.

Men om ni känner er kränkta så tycker jag att det är ytterst beklagligt att ni förknippar era Macar med er sexuella läggning. Personligen så är jag av uppfattningen att sexuell läggning har inget att göra med vad ni använder för dator eller operativsystem i hemmet eller på jobbet eller vad en kariaktyr om mac-användare skulle säga.

Vad för påstående försökte jag komma med, menar du? Vad försöker du påstå med dina bilder på din sida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Men om ni känner er kränkta så tycker jag att det är ytterst beklagligt att ni förknippar era Macar med er sexuella läggning. Personligen så är jag av uppfattningen att sexuell läggning har inget att göra med vad ni använder för dator eller operativsystem i hemmet eller på jobbet eller vad en kariaktyr om mac-användare skulle säga.

Jag gillar hur du försöker provocera och syftar på att mludd och radaradam själva skulle skapat någon som helst koppling ur "ingenting". Och att du insinuerar att deras reaktioner på din bild skulle bero på att dom själva känner sig kränkta på något sätt.
Att du sedan följer upp med en ton av översitteri gör ju prestationen till ett av världsklass.

Helt magiskt. Undrar verkligen om denna "sport" hör till vinter- eller sommar-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har bilden i min dropbox för jag tycker kariaktyrer är faktiskt ganska roliga. Att jag delar mig med av bilden i en tråd som denna har jag redan förklarat, något jag inte tänker förklara återligen eller ta ansvar för eftersom jag har faktiskt svårt att se hur den på något sätt skulle kränka er. Ni verkar ju trots allt vara hyfsat vettiga.

Vad för påstående försökte jag komma med, menar du? Vad försöker du påstå med dina bilder på din sida?

Va i hela..!?!?!?!? Du svarade inte mig men det stod att du hade citerat mig? Något fel på SweC sidan eller?

Permalänk
Avstängd

Jag har testat det mesta, men när jag har provat Windows 8 RP så är jag orolig.
(den skarpa versionen lär inte skilja sig mycket)
Samma upplevelse som på denna långa video:
http://www.youtube.com/watch?v=jMJfc_sy4NI

Det blir en iMac alla gånger om Windows 7 inte skulle gå att köpa förinstallerat mer på desktop/laptop alla gånger.
Har aldrig varit en Apple fantast förut men det blir troligen min nästa dator.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag tar inte åt mig ens lite. Jag säger bara att man kan inte posta vad som helst på internet och sen gå helt fri från ansvar bara för att man tycker bilden är "rolig".

Bilden i ditt fall påstår ju att Mac-användare är "bögar", rätt så låg nivå att lägga sig på bara för att man får slut på argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Jag har testat det mesta, men när jag har provat Windows 8 RP så är jag orolig.
(den skarpa versionen lär inte skilja sig mycket)
Samma upplevelse som på denna långa video:
http://www.youtube.com/watch?v=jMJfc_sy4NI

Det blir en iMac alla gånger om Windows 7 inte skulle gå att köpa förinstallerat mer på desktop/laptop alla gånger.
Har aldrig varit en Apple fantast förut men det blir troligen min nästa dator.

Ja.. fy fan. Det är riktigt illa.

Skrivet av radaradam:

Jag tar inte åt mig ens lite. Jag säger bara att man kan inte posta vad som helst på internet och sen gå helt fri från ansvar bara för att man tycker bilden är "rolig".

Bilden i ditt fall påstår ju att Mac-användare är "bögar", rätt så låg nivå att lägga sig på bara för att man får slut på argument.

Men om du inte tar åt dig, varför gnäller du över det som om du tog åt dig? Om du nu inte har ett behov att gnälla för isåfall förstår jag och jag verkligen sympatiserar med dig.

Men jag gillar att du tar en kariaktyr av mac-användare och tolkar den som det vore sanning, som du försöker sedan spika på mig som det vore vad jag anser om mac-användare. Du är inte lite fördomsfull mot dina medmänniskor.

Argument? I en tråd som denna? I like you.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av en nyfikenhet lade jag in windows 8 release preview igår (i parallels).
Det var det sämsta operativsystem jag någonsin testat. Jag skulle hellre använda en buggig linuxdist än den skiten, eller köra android på desktop.
Microsoft brukar ju misslyckas med vartannat OS, men det här måste vara det sämsta de någonsin gjort.
Jag förstår inte ens varför man skulle vilja köra det på en pekplatta, så fruktansvärt fult och osmidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har läst igenom lite vad alla har skrivit och så dom sista sidorna, och kan sammanfatta lite vad jag tycker är bra och dåligt med Mac etc då jag har haft en ett bra tag men gick precis tillbaka till Windows.

Är helt neutral mellan Apple och Windows(datorer)

Apple gör datorer med väldigt bra kvalitet, man känner kvaliteten när man håller i den, lyfter den, använder den, etc etc. Dom är också väldigt snygga (jag tycker att stilrent är snyggt), och funkar oftast väldigt bra eftersom OSX kan byggas för endast dom datorerna som Apple säljer. Du betalar dock ett rejält premium för detta, samt så kommer hårdvaran inte vara lika snabb för det priset du betalar, motsvarande om du skulle köpa en windows dator. Apple datorer har också en väldigt bra batteritid oberoende av hårdvaran, vilket är ett plus.

Windows datorer är inte dåliga heller, även fast det är många som klagar på dom. Dom är billigare är Apples datorer och det är lättare att hitta mjukvara och program till Windows, då det är en större och mer använd plattform. Dock så brukar Windowsdatorer inte vara utav lika bra kvalitet, och dom som har likvärdig kvalitet med Apple, kostar också lika mycket som Apple, och då blir det bara ett val mellan Windows och OSX i princip.

Drivrutiner för Apple existerar inte direkt för den icke avancerade användaren då du kan installera om Lion tex. och du startar datorn och allt funkar från börjar. Detta är skönt och är något som folk naturligvis vill ha, därför så förstår jag att person, som min gammla far tillexempel, vill ha en mac, eftersom dom är så lätta att använda när det gäller allt under det du ser.

Jag hade Windows i flera år, sen så ville jag ha en laptop. Köpte då en för 7000kr som var i väldigt dålig kvalitet, skärmen var helt OK, och batteritiden var helt kass. Detta var dock 2010 och massor har hänt sen dess. Sålde den datorn och gick över till Mac (endast för laptop, dvs. för användning i skolan etc.) och var störtnöjd. Kunde köra en hel dag i skolan på en laddning, var bara att snabbt öppna och stänga skärmen, plastskydden som man kan köpa gjorde så jag fick ett grymt andrahandsvärde, mm.

Men då kom det till hur jag skulle göra med min stora dator hemma. Det var bra mycket snabbar än min mac, snabbare att använda eftersom en snabb dator med Windows 7 är snabbare att navigera igenom, sen så känns det mer cleant och mindre 'över stylat'.

Efter jag hade sålt min stora dator så blev jag snabbt trött på Mac. Saknade windows, och alla gånger jag suttit vid en windows dator så har det gått snabbare att använda datorn (navigera runt etc.).

summa summarum så är Mac en grym laptop, och ska bara användas som laptop, deras desktops är inte värda så mycket som dom tar, och som desktop så är windows ett bättre val.

Har jobbat med mycket Adobe Lightroom och Windows känns alltid rappare! (till exempel)

Hoppas ni förstår lite vad jag försöker säga.

Det kommer vara småfel så säg till så fixar jag det!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Men om du inte tar åt dig, varför gnäller du över det som om du tog åt dig? Om du nu inte har ett behov att gnälla för isåfall förstår jag och jag verkligen sympatiserar med dig.

Men jag gillar att du tar en kariaktyr av mac-användare och tolkar den som det vore sanning, som du försöker sedan spika på mig som det vore vad jag anser om mac-användare. Du är inte lite fördomsfull mot dina medmänniskor.

Argument? I en tråd som denna? I like you.

Om du varken står bakom budskapet i bilden du postade eller försökte göra annat än provocera, varför postade du då den från första början?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Om du varken står bakom budskapet i bilden du postade eller försökte göra annat än provocera, varför postade du då den från första början?

För bilden är skrattretande komisk och för att jag tycker om att dela med mig av sådant som får mig att skratta. Behöver jag några andra skäl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

För bilden är skrattretande komisk och för att jag tycker om att dela med mig av sådant som får mig att skratta. Behöver jag några andra skäl?

Kort sagt, du postade en bild som du själv påstår är off-topic och som andra debattörer anser inte tillför något till diskussionen förutom att reta upp dina meningsmotståndare.

Jag förstår fortfarande inte hur du kunde tycka att det var en bra idé att posta den bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Kort sagt, du postade en bild som du själv påstår är off-topic och som andra debattörer anser inte tillför något till diskussionen förutom att reta upp dina meningsmotståndare.

Jag förstår fortfarande inte hur du kunde tycka att det var en bra idé att posta den bilden.

Ni kunde också sagt "Solaris, den bilden är inte rolig. Moving on." och så hade vi inte haft den här diskussionen. De enda individer som har gett bränsle till det här är ju ni -- inte jag.

På tal om bra idéer, jag är rätt sugen på att ta din avatarbild och skriva "SO SERIOUS".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Solaris:

De enda individer som har gett bränsle till det här är ju ni -- inte jag.

Snyggt försök till skuldpositionering. Men om vi backar bandet HELA vägen; Det är du som lade upp bilden och därigenom "startade elden". Flamebait, alltså. Eller... Vanlig gammal trollning.

F.ö. en skön klassiker sedan sent 80-tal hos win-förespråkare; Påstå att alla mac-ägare är homosexuella.
Trist att se att inget nytt händer därborta i win-lägret...

Fast, med såna argument har man ju som mac-ägare redan vunnit diskussionen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Snyggt försök till skuldpositionering. Men om vi backar bandet HELA vägen; Det är du som lade upp bilden och därigenom "startade elden". Flamebait, alltså. Eller... Vanlig gammal trollning.

F.ö. en skön klassiker sedan sent 80-tal hos win-förespråkare; Påstå att alla mac-ägare är homosexuella.
Trist att se att inget nytt händer därborta i win-lägret...

Fast, med såna argument har man ju som mac-ägare redan vunnit diskussionen.

Okej. Jag erkänner, jag la upp bilden för att jag tycker den är kul och för att den funkar rätt bra som bete i dammen. Jag är rätt nöjd med hur effektivt betet är.

Jaså? Men jag använder Linux.

Fast, med sådana gamla argument som mac-ägare använder än idag så är de mer upptagna av att fortsätta övertyga sig själva än alla skeptiker.

lite
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bud på att be moderator låsa tråden, alternativt banna er som bedriver denna skrattretande smutskastning (dvs. i stort sett alla som skriver i tråden). Tråden är verkligen löjligt off-topic oc nu och håller riktig jävla dagisnivå, och av ert sätt att formulera er att döma så är ni nog ändå äldre än vad "innehållet" (många skulle inte ens kalla det innehåll - jag gör det motvilligt...) i era inlägg skvallrar om. Solaris är med sina usla bortförklaringar precis lika löjlig som mludd, med pretto-formuleringar och översittarfasoner i världsklass. Höj er, för fan.

EDIT: inväntar klagomål om personangrepp

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Det är bud på att be moderator låsa tråden, alternativt banna er som bedriver denna skrattretande smutskastning (dvs. i stort sett alla som skriver i tråden). Tråden är verkligen löjligt off-topic oc nu och håller riktig jävla dagisnivå, och av ert sätt att formulera er att döma så är ni nog ändå äldre än vad "innehållet" (många skulle inte ens kalla det innehåll - jag gör det motvilligt...) i era inlägg skvallrar om. Solaris är med sina usla bortförklaringar precis lika löjlig som mludd, med pretto-formuleringar och översittarfasoner i världsklass. Höj er, för fan.

EDIT: inväntar klagomål om personangrepp

Inget klagomål från min sida iallafall. Du har alldeles rätt i att tråden har spårat ut.

Ska vi begrava yxan och röka fredspipan istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste idag att om man installerar en SSD så måste den vara Apple-certad, annars fungerar inte TRIM, då måste man trixa med ett tredjeparts program. Är detta något MAC-ägare accepterar eller? Likadant med grafikkort då då jag sett att det finns Apple-certade sådana? De kostar ju inte lite mer än PC-diton...

Jag accepterar inte ett så pass låst system, fungerande eller ej. Har jag köpt en dator så ska väl jag för fan kunna konfigurera den, både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt, som jag vill!?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Läste idag att om man installerar en SSD så måste den vara Apple-certad, annars fungerar inte TRIM, då måste man trixa med ett tredjeparts program. Är detta något MAC-ägare accepterar eller? Likadant med grafikkort då då jag sett att det finns Apple-certade sådana? De kostar ju inte lite mer än PC-diton...

Jag accepterar inte ett så pass låst system, fungerande eller ej. Har jag köpt en dator så ska väl jag för fan kunna konfigurera den, både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt, som jag vill!?

Trixa och trixa, du behöver trycka på en knapp, antingen med trim enabler eller lion tweaks.

Enda datorn som går att byta grafikkort i är Mac Pro och det är inte direkt en konsumentdator.

Det där med grafikkorten tror jag har att göra med EFI, Apple var ju väldigt tidigt ute med det.
Väldigt få som behöver bekymra sig om det, enda datorn som går att byta grafikkort i är Mac Pro.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Trixa och trixa, du behöver trycka på en knapp, antingen med trim enabler eller lion tweaks.

Enda datorn som går att byta grafikkort i är Mac Pro och det är inte direkt en konsumentdator.

Det där med grafikkorten tror jag har att göra med EFI, Apple var ju väldigt tidigt ute med det.
Väldigt få som behöver bekymra sig om det, enda datorn som går att byta grafikkort i är Mac Pro.

Tack för svaret, av denna enkla anlednign är då Mac ej för mig.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SnowJim:

Problemet här är väll att MAC är självklart val ute på arbetsplatser som jobbar med grafiskformgivning, högst troligt för att de har applikationer som är bra och som de är ensamma om. Sen tror jag en del av detta är också lite design på själva datorn, folk som jobbar med design värdesätter detta merän vad man kan tro.

Men det är självklart fullt möjligt att göra det mesta på en PC med, ex 3D Studio Max, Maya, Lightwave, Adobe Photoshop fungerar ju ypperligt på Windows.

Men du kan inte köra 3D studiomax bra på macar för prestandan finns inte i prollarna som det finns på tex hp etc.

Nu snackar vi rendering sen ska alla andra program funka 100 %.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SnowJim:

eh va? Med en slö bärbar windows dator som inte installerats om på några år tar det ca 22 sek att starta upp och då är det alltså inte från viloläge. 40 sek på en SSD vid nyinstallation? Jag säger skit bakom spakarna eller väldigt gammal hårdvara.

Jag kan ju kolla vad min stationära där hemma tar(sign) men det hör väll inte hit med tanke på att det är en stationär dator med liiiite mer kraft.

Det handlar bara om vad man har för modekort enbart nästan.

Min Mini dator med Z77 I delux startar upp COOL boot från klick på datorn till skribordet tar det exakt 7-8 sekunder.

Min dator som är min signatur tar circka 1 minut pga av all hårdvara jag har och modekortet.

Vissa modekort skippar massa saker och andra inte.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men du kan inte köra 3D studiomax bra på macar för prestandan finns inte i prollarna som det finns på tex hp etc.

Nu snackar vi rendering sen ska alla andra program funka 100 %.

"Prollarna"? Menar du processorerna? Du vet väl att MBP och iMac båda finns med Core i7 och Mac Pro kör Xeon-processorer va?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mludd:

"Prollarna"? Menar du processorerna? Du vet väl att MBP och iMac båda finns med Core i7 och Mac Pro kör Xeon-processorer va?

Men då ska vi se vilka Xeon kör tex, http://store.apple.com/se/configure/MD771S/A dom kör 5500 serien som är gammal du kan inte ha mer en 64 gig ram, du kan inte välja quadro kort då måste du köpa dom löst och då kostar dom 40k kr + sen är prollarna mycket sämre en dom som finns i HP tex nya z820.

Sen får du också 32 trådar med z820 och inte 12 som i Mac Pro

+ du kan inte köra Mac Pro för dom som inte kör 3D studio max och dom som kör tex Revit etc som behöver 1 snabb kärna och då suger Mac Pro för den ligger bara på 3ghz och z420 går upp i 4.5ghz + på 1 kärna i tex revit för den använder bara 1 core och då stänger den ner dom andra så länge.

Jag har jobbat med det här mycket och mac pro delen är inte att gå när det gäller tunga och grafiska bilder.

Visa signatur