Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

En till sak som är gött med mac är att dom inte har några fläktar och så håller batteriet i typ 10 timmar, Kan ha fel med fläktarna men har några polare som har mac och dom har inga fläktar iaf

Är det Apple generna som hoppar igång nu eller menar du verkligen att du inte tror att din bärbara dator har fläkt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Precis. Allt handlar om vad man ska använda sin dator till. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en bärbar mac book om h*n huvudsakligen ska använda den till att spela spel. Varför? För man ska inte köpa en bärbar dator om ens mål är att arbeta med tunga saker. Då kan man gå för en Mac Pro (den går att modifiera) vilken är en fantastisk dator och framförallt har är chassit galet tyst!

Jag tror jag köper en PC laptop i samma prisklass så får jag lite bonus kraft och bättre kvalité på köpet hehe ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

En till sak som är gött med mac är att dom inte har några fläktar och så håller batteriet i typ 10 timmar, Kan ha fel med fläktarna men har några polare som har mac och dom har inga fläktar iaf

Inte en chans att du får ut 10 timmar ur batteriet, mitt batteri är 50% och de står 3 timmar kvar, och jag kan tops ha använt datorn i 3 timmar och väldigt låg belastning .

Klart datorn har fläkt, Något som är väldigt bra dock är att den oftast inte är på. Under låg belastning slipper man den

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Hade en windows 7 med exakt samma SSD som du, visst gick uppstarten mycket snabbt, men med en ren installation var det fortfarande runt 40sekunder som en uppstart gick på.

eh va? Med en slö bärbar windows dator som inte installerats om på några år tar det ca 22 sek att starta upp och då är det alltså inte från viloläge. 40 sek på en SSD vid nyinstallation? Jag säger skit bakom spakarna eller väldigt gammal hårdvara.

Jag kan ju kolla vad min stationära där hemma tar(sign) men det hör väll inte hit med tanke på att det är en stationär dator med liiiite mer kraft.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag jobbar inte med stora utvecklingsprojekt hemma. Kopierar jag en 5GB fil är det hårddisken som är bromskloss, alternativt nätverket/anslutningen inte processorn etc i datorn.
Jag har aldrig sagt att prestanda är oviktigt, men för min användning av datorn kompenserar OS X's effektivitet mer än väl den minimala prestandaskillnaden mot en windowslaptop.
Stationära datorer är jag inte intresserad av längre, men Apple har en mac pro för de sysslorna du pratar om, och historiskt har den stått sig väldigt väl i både pris/prestanda jämfört med motsvarande Dell/HP/etc. Nuvarande modellen är ju dock hopplöst utdaterad så där har du rätt.

En windows 7 laptop bootar på 20s med SSD, en macbook gör det med vanlig hårddisk.

Haha inse, det är inte OS x effektivitet som gör skillnaden, det är din egen kunskap och erfarenhet i systemet som gör. För mig hade det taget säkert 3-4 gånger så långt tid att göra mer avancerade inställningar än om jag ska göra det i Windows som jag är van vid, är det konstigt?

Mac Pro har vad jag sett aldrig varit särskilt prisvärd, 25 000 kr för en dator? Självklart kan du hitta märkes PC som kostar runt samma summor men du kan också hitta märkesdatorer för bra mycket mindre och som fortfarande levererar nästan samma kraft. På PC marknaden gäller det att ha huvudet med sig när man köper dator annars är det lätt hänt att det blir som på Apple sidan, d.v.s mer pengar för mindre hårdvara.

Sen kan du gärna få förklara för mig varför man stoppar en 5400 rpm hårddisk i en Pro dator? Enligt mig verkar det sjukt dåligt men jag antar att Apple folk inte tänker på sådana "detaljer" det är ju trotts allt lådans yttre som räknas eller?

Så en macbook startar alltså på 20 sek från en clean boot? Alltså inte från någon form av sleep? De är isåfall inte dåligt men då man nuförtiden aldrig stänger av datorer så spelar det mycket liten roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

eh va? Med en slö bärbar windows dator som inte installerats om på några år tar det ca 22 sek att starta upp och då är det alltså inte från viloläge. 40 sek på en SSD vid nyinstallation? Jag säger skit bakom spakarna eller väldigt gammal hårdvara.

Jag kan ju kolla vad min stationära där hemma tar(sign) men det hör väll inte hit med tanke på att det är en stationär dator med liiiite mer kraft.

Min dator var också stationär, typ exakt som din fast en generation tidigare dvs. gtx 470, i7 930... Kan vara dåliga inställningar i bios/moderkort för de tog ca 15-20 sek innan windows börjar ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Min dator var också stationär, typ exakt som din fast en generation tidigare dvs. gtx 470, i7 930... Kan vara dåliga inställningar i bios/moderkort för de tog ca 15-20 sek innan windows börjar ladda.

Gigabyte moderkort kanske? Hade ett sådant tidigare men det åkte tillbaka illakvickt, inte bara för att det tog extremt lång tid innan Windows började ladda(vilket var ett känt problem) men också för att skiten slutade att fungera efter ett kort tag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xe993:

Bra beskrivning.

En sak PC-ägare inte verkar förstå är att olika människor använder sin dator till olika saker. Om man använder många program där beräkning utgör huvuddelen (typ trycka på lite knappar i ett videoredigeringsprogram sen trycka på renderingsknappen och vänta x antal timmar) så kan det vara smart att köpa en PC då du får snabbast processor- och grafikkort för pengarna. Nu vet jag inte hur ration ser ut för videoredigeringsprogram men jag hoppas min poäng kan förstås.

På samma sätt med spel, då är det ju sak samma hur osmidigt själva Windows är eftersom det är försumbart jämfört med prestandavinsten man får i själva spelet.

Så om jag inte använder beräkningstunga program i någon större utsträckning kan jag välja att köpa en dator för samma pris men med sämre hårdvaruprestanda. Det betyder INTE att jag resonerar i stil med "Jag behöver inte prestandan, så jag kan lika gärna betala lika mycket för en lite sämre dator" i och med att datorn (Macen) med sämre HÅRDVARUprestanda har andra fördelar, dvs den är ur min synvinkel inte en sämre dator. Så för mig är Mac en snabbare dator eftersom den gör saker snabbare än en PC. Att den gör saker snabbare än en PC trots sämre hårdvaruspecs beror på att jag inte använder beräkningstunga program som sagt, därför blir saker som programstart, navigering i själva systemet och automatiserande av rutinuppgifter som nedladdning och annan filhantering avgörande istället.

Som sagt, PC-förespråkare måste inse att hårdvaran har betydelse för många användningsområden, men inte alla. Och har den inte betydelse får man se till mjukvaran istället och se om den är bättre för just mitt användningsområde.

Det finns en ironi i denna brist på förståelse för andra då många Mac-hatare beskyller Apple-lägret (-kulten?) för att förtrycka oliktänkande. Om denna oförståelse inför andra beror på Aspergers eller har andra medicinskt faställda orsaker kan jag ha överseende med det.

Jag håller med. Det handlar om vad man har den till och kanske framför allt hur man gör saker. Själv hatar jag framför allt fönsterhanteringen och docken i osx. Det får mig att bara vilja skapa så många spaces det går, öppna alla dokument jag någonsin kommer använda, och sen lägga max 2 dokument på varje sida. Den metoden har testats, och då kan jag säga att prestandan sätter gränsen till och med bara för att anteckna på lektionen. Det finns inget värre än att få slut på ram. Alternativet fick bli finder. Programet som har 5 fönster öppna samtidigt, men bara en ikon på docken. Man får verkligen hoppas att man stängde mappen/filen man vill år förra gången man använde den. Annars är det bara att leta genom 12 spaces och trycka upp allting man jar där. Det enkla alternativet är att bara öppna samma fil en gång till. Då säger ram minnet till igen.

Vad använder du datorn till, och hur gör du det, när det går snabbare i osx än i windows?

Jag tycker tvärt emot att det finns (bortsett från p12or som tror att anledningen till att datorn uppfanns var för att man skulle ha något att spela cod på) något... överlägset? uttryck i många apple-fans som jämför sin nya imac med sin förra jobbdator, en tunn klient som var kopplad till en dator långsamare än min mobiltelefon, som 2010 hade uppdaterats med windows server 2003, eller som kollar på alla med android-telefoner , och tycker synd om dem för att de inte hade råd med en iphone. (För det är ju den enda anledningen till varför man skulle välja något annat än en iphone). De vet att de egentligen är lite bättre, eftersom det är äpplen på deras prylar, men säger ingenting om det. Den fattiga pc-användaren skulle ju kunna bli ledsen.

Ta inte åt er nu, apple fans, jag snackar antagligen inte om de flesta av er. Eller vill ni ta åt er så får ni väl göra det, men då vill jag också se tydliga argument på varför jag, som har råd, borde ha en iphone i stället. Har ni inga sådana, så ska ni inte ta åt er

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur det är med ipad, men övriga macar har fläktar, men de brukar bara höras vid hög belastning.

Och då hörs de verkligen, ska du veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Hade en windows 7 med exakt samma SSD som du, visst gick uppstarten mycket snabbt, men med en ren installation var det fortfarande runt 40sekunder som en uppstart gick på.

40 sekunder med SSD!!? Min 3,5k kronors laptop från 08 som är nyformaterad och kör 5400rpm bootar på ~45 sec...

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Gigabyte moderkort kanske? Hade ett sådant tidigare men det åkte tillbaka illakvickt, inte bara för att det tog extremt lång tid innan Windows började ladda(vilket var ett känt problem) men också för att skiten slutade att fungera efter ett kort tag.

Nej de va ett Asus kort faktiskt, men jo de tog väldigt lång tid innan windows att starta men de var något jag märkte ett halvår senare när jag byggde en dator till min lillebror och hans relativt billigare modekort kunde kicka igång windowsloaden mycket snabbare än mitt.

men nu börjar de dra väldigt mycke off topic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emahex:

Inte en chans att du får ut 10 timmar ur batteriet, mitt batteri är 50% och de står 3 timmar kvar, och jag kan tops ha använt datorn i 3 timmar och väldigt låg belastning .

Klart datorn har fläkt, Något som är väldigt bra dock är att den oftast inte är på. Under låg belastning slipper man den

Har en polare som har en Mac och han änvänder den hela dagen i skolan och han alltid 20-27% kvar, Okej har dock aldrig hört fläkten på en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Har en polare som har en Mac och han änvänder den hela dagen i skolan och han alltid 20-27% kvar, Okej har dock aldrig hört fläkten på en Mac.

Använder han den aktivt hela tiden? För den går väl i något hybrid-strömspar läge om man inte gör något med mac'en på 5 min om jag inte är helt borta?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Är det Apple generna som hoppar igång nu eller menar du verkligen att du inte tror att din bärbara dator har fläkt?

Har ingen Mac så vet inte, men som sagt har några polare som har Mac och dom låter ALDRIG nånting medans min pc låter som bara den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

8 timmar är väll ganska normalt för bärbara nuförtiden? Och det gäller väll även PC maskiner så Apple har inte så stort försprång längre. Visst finns det PC laptops där man säger att den ska klara 10 timmar och den klarar kanske 4 timmar men som sagt, ha huvudet med er när ni köper ny dator annars blir ni garanterat lurade.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur det är med ipad, men övriga macar har fläktar, men de brukar bara höras vid hög belastning.

Ipad har inegn fläkt iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Använder han den aktivt hela tiden? För den går väl i något hybrid-strömspar läge om man inte gör något med mac'en på 5 min om jag inte är helt borta?

Nja, han änvänder den inte hela tiden bara på lektionerna som är 50 min eller 70 min och kanske nån rast

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

8 timmar är väll ganska normalt för bärbara nuförtiden? Och det gäller väll även PC maskiner så Apple har inte så stort försprång längre. Visst finns det PC laptops där man säger att den ska klara 10 timmar och den klarar kanske 4 timmar men som sagt, ha huvudet med er när ni köper ny dator annars blir ni garanterat lurade.

Tror inte att en pc kommer klara 9-10 timmar pga att fläktarna går hela tiden

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Tror inte att en pc kommer klara 9-10 timmar pga att fläktarna går hela tiden

Jo för fläktar drar så ofantligt mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ipad har inegn fläkt iaf

*Facepalm* Ok, men sedan när var iPad en Mac-dator? Senast jag kollade var iPad en surfplatta, och surfplattor har nästan aldrig fläktar. Your argument is invalid.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk

Jag bytte från Pc till MBP för snart ett år sedan

Skönt att slippa Windows OSX känns bättre och som någon skrev i Användarupplevelse Unibody Stil och kvalite

Nu är jag ALERGISK mot allt som har med Windows att göra ( ALDRIG MER EN PC ) min åsikt ska tilläggas det finns säkert folk som tycker samma om Mac men jag har ALDRIG hört talas om nogon som bytt från Mac till PC och varit nöjd

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Alla MBP har en fläkt men dom tjuter inte som typ Dell lappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av macsåklart:

Alla MBP har en fläkt men dom tjuter inte som typ Dell lappar

tjuter? Eh? Vad ska man säga, var hittar du dina datorer? På loppis? Har haft flera dell laptops där fläkten låtet helt normalt och ingen har tjutet även om vissa av maskinerna varit 8 år gamla.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bryal:

*Facepalm* Ok, men sedan när var iPad en Mac-dator? Senast jag kollade var iPad en surfplatta, och surfplattor har nästan aldrig fläktar. Your argument is invalid.

Svarade bara på hans inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag håller med. Det handlar om vad man har den till och kanske framför allt hur man gör saker. Själv hatar jag framför allt fönsterhanteringen och docken i osx. Det får mig att bara vilja skapa så många spaces det går, öppna alla dokument jag någonsin kommer använda, och sen lägga max 2 dokument på varje sida. Den metoden har testats, och då kan jag säga att prestandan sätter gränsen till och med bara för att anteckna på lektionen. Det finns inget värre än att få slut på ram. Alternativet fick bli finder. Programet som har 5 fönster öppna samtidigt, men bara en ikon på docken. Man får verkligen hoppas att man stängde mappen/filen man vill år förra gången man använde den. Annars är det bara att leta genom 12 spaces och trycka upp allting man jar där. Det enkla alternativet är att bara öppna samma fil en gång till. Då säger ram minnet till igen.

Vad använder du datorn till, och hur gör du det, när det går snabbare i osx än i windows?

Jag tycker tvärt emot att det finns (bortsett från p12or som tror att anledningen till att datorn uppfanns var för att man skulle ha något att spela cod på) något... överlägset? uttryck i många apple-fans som jämför sin nya imac med sin förra jobbdator, en tunn klient som var kopplad till en dator långsamare än min mobiltelefon, som 2010 hade uppdaterats med windows server 2003, eller som kollar på alla med android-telefoner , och tycker synd om dem för att de inte hade råd med en iphone. (För det är ju den enda anledningen till varför man skulle välja något annat än en iphone). De vet att de egentligen är lite bättre, eftersom det är äpplen på deras prylar, men säger ingenting om det. Den fattiga pc-användaren skulle ju kunna bli ledsen.

Ta inte åt er nu, apple fans, jag snackar antagligen inte om de flesta av er. Eller vill ni ta åt er så får ni väl göra det, men då vill jag också se tydliga argument på varför jag, som har råd, borde ha en iphone i stället. Har ni inga sådana, så ska ni inte ta åt er

Jag känner mig kränkt.

Nej men allvarligt, du har testat OSX och din kritik håller jag med om. Spaces och Expose gillar jag som sagt men det gröna plussets funktion är jobbigt. Använder själv programmet Divvy som gör att jag kan styra fönsterstorleken på ett väldigt smidigt sätt. Jag har en kombination för att kalla på Divvy (en genomskinlig ruta mitt på skärmen). Sen trycker jag på V och fönstret fyller exakt halva vänstra delen skärmen. Trycker jag H täcks istället högra. Och så vidare, väldigt flexibelt program.

Docken suger, ja. Jag använder den bara för att se vilka program som körs, inte för att starta program. Rätt korkat att ha den placerad längst ner på skärmen som standard, med tanke på att man i webbsidor alltid scrollar neråt. Bättre att använda sidorna av skärmen eftersom där oftast finns ledigt med utrymme. I och för är standardplaceringen längst ner även i Windows. Ubuntu vinner i denna gren.

Finder är rätt dålig men det finns bot, som gratisprogrammet Quicksilver jag nämnde.

Med Quicksilver kan jag också lösa problemet med att ha många fönster öppna i samma program, om inte Spaces/Expose löser det problemet. Det kan göras på en del sätt, antingen genom att skapa en trigger som visar alla fönster i ett givet program i Quicksilver-interfacet eller genom att använda menyobjektsåtkomsten för att använda listan under Fönster.

Jag har 8 spaces, har inga problem med att ram (har 8 GB) säger till men det beror ju på vad man har för program öppna så jag kan inte riktigt bemöta ditt påstående. Något jag stör mig på är att Apple skickat med 4 GB ram som standard i flera år nu, borde vara dags att dubbla till 8. Visst, det är en barnlek att uppgradera själv men ändå.

Som svar på din fråga vad jag använder datorn till och varför det går snabbare med OSX är att jag använder den till vanliga saker som webbsurfning, Word-skrivande, nedladdning via torrent, rippning av cd och dvd, musik via iTunes, film via VLC eller Quicktime, en massa pdf-läsande. Som jag skrev i tidigare inlägg kan många av dessa saker automatiseras med hjälp av tex. Hazel. Jag gillar även att säkerhetskopiera mina dokument m.m och då funkar Time Machine (lokalt) och Arq (online) väldigt bra eftersom det sker automatiskt och jag behöver inte tänka på det (även om jag har full kontroll naturligtvis). Programmet 1Password funkar också bäst till Mac så där sparas jag en massa tid eftersom jag loggar in på en massa sidor här och där. Pdf-läsandet funkar mycket bättre i OSX eftersom inbyggt stöd finns. I praktiken betyder det att jag kan så att säga "förhandsvisa" ett dokument utan behöva öppna ett program alls. Sen några dagar tillbaka kan denna förhandsvisning ske i Quicksilver, en väldigt trevlig funktion som underlättar när man ska kolla i ett pdf-dokument lite snabbt.

För att förtydliga så är det alltså inte bara OSX i sig (som ju har en massa brister naturligtvis, precis som Windows och alla andra OS) som jag gillar utan ett antal program som bara finns till OSX och som inte har några egentliga motsvarigheter till Windows.

Varför du skulle ha en iPhone vet jag inte, själv kör jag med Windows Phone. Inte heller vet jag varför du tar upp det i en Mac vs PC-diskussion. iPhone verkar hursomhelst vara en bra telefon men med ett klumpigt gränssnitt. Dyr dessutom. Spelutbudet är det bästa bland mobiler. Stabilt system. iCloud verkar jättetrevligt men jag föredrar tredjepartslösningar som Dropbox eftersom de har ett intresse av att finnas till så många plattformar som möjligt till skillnad från t.ex. Apple eller Microsoft så för mig kändes inte iPhone som den rätta telefonen.

EDIT: förstår allvarligt inte vad SnowJim är ute efter. Det finns inget ifrågasättande om att en PC ger mer hårdvaruprestanda per krona och om du sysslar med kompilering/rendering så ska du köpa en egenbyggd PC. Detta är ett enkelt faktum, lika enkelt som att spelutbudet till Windows är överlägset det till OSX. Det är inte det frågan handlar om. Det handlar heller inte om att en dator inte kan ha för mycket prestanda. Om jag fick välja mellan två Windows-datorer med pris, batteritid etc exakt samma men där den ena hade en dubbelt så stark processor så väljer jag självklart den starkare.

Men frågan är var om man vid valet av en processorstakare dator (Windows-PC) väljer bort andra saker som påverkar produktiviteten, med andra ord exempelvis mjukvaran eller trackpaden. Vid detta valet ser man till vilka saker man gör med datorn. För dig är det uppbarligen rå kraft som räknas eftersom du sysslar med saker som kräver det.

Det är ett extremt enkelt resonemang och jag hoppas att du kan börja förstå vad diskussion egentligen handlar om.

Permalänk
Skrivet av Xe993:

Jag känner mig kränkt.

Nej men allvarligt, du har testat OSX och din kritik håller jag med om. Spaces och Expose gillar jag som sagt men det gröna plussets funktion är jobbigt. Använder själv programmet Divvy som gör att jag kan styra fönsterstorleken på ett väldigt smidigt sätt. Jag har en kombination för att kalla på Divvy (en genomskinlig ruta mitt på skärmen). Sen trycker jag på V och fönstret fyller exakt halva vänstra delen skärmen. Trycker jag H täcks istället högra. Och så vidare, väldigt flexibelt program.

Docken suger, ja. Jag använder den bara för att se vilka program som körs, inte för att starta program. Rätt korkat att ha den placerad längst ner på skärmen som standard, med tanke på att man i webbsidor alltid scrollar neråt. Bättre att använda sidorna av skärmen eftersom där oftast finns ledigt med utrymme. I och för är standardplaceringen längst ner även i Windows. Ubuntu vinner i denna gren.

Finder är rätt dålig men det finns bot, som gratisprogrammet Quicksilver jag nämnde.

Med Quicksilver kan jag också lösa problemet med att ha många fönster öppna i samma program, om inte Spaces/Expose löser det problemet. Det kan göras på en del sätt, antingen genom att skapa en trigger som visar alla fönster i ett givet program i Quicksilver-interfacet eller genom att använda menyobjektsåtkomsten för att använda listan under Fönster.

Jag har 8 spaces, har inga problem med att ram (har 8 GB) säger till men det beror ju på vad man har för program öppna så jag kan inte riktigt bemöta ditt påstående. Något jag stör mig på är att Apple skickat med 4 GB ram som standard i flera år nu, borde vara dags att dubbla till 8. Visst, det är en barnlek att uppgradera själv men ändå.

Som svar på din fråga vad jag använder datorn till och varför det går snabbare med OSX är att jag använder den till vanliga saker som webbsurfning, Word-skrivande, nedladdning via torrent, rippning av cd och dvd, musik via iTunes, film via VLC eller Quicktime, en massa pdf-läsande. Som jag skrev i tidigare inlägg kan många av dessa saker automatiseras med hjälp av tex. Hazel. Jag gillar även att säkerhetskopiera mina dokument m.m och då funkar Time Machine (lokalt) och Arq (online) väldigt bra eftersom det sker automatiskt och jag behöver inte tänka på det (även om jag har full kontroll naturligtvis). Programmet 1Password funkar också bäst till Mac så där sparas jag en massa tid eftersom jag loggar in på en massa sidor här och där. Pdf-läsandet funkar mycket bättre i OSX eftersom inbyggt stöd finns. I praktiken betyder det att jag kan så att säga "förhandsvisa" ett dokument utan behöva öppna ett program alls. Sen några dagar tillbaka kan denna förhandsvisning ske i Quicksilver, en väldigt trevlig funktion som underlättar när man ska kolla i ett pdf-dokument lite snabbt.

För att förtydliga så är det alltså inte bara OSX i sig (som ju har en massa brister naturligtvis, precis som Windows och alla andra OS) som jag gillar utan ett antal program som bara finns till OSX och som inte har några egentliga motsvarigheter till Windows.

Varför du skulle ha en iPhone vet jag inte, själv kör jag med Windows Phone. Inte heller vet jag varför du tar upp det i en Mac vs PC-diskussion. iPhone verkar hursomhelst vara en bra telefon men med ett klumpigt gränssnitt. Dyr dessutom. Spelutbudet är det bästa bland mobiler. Stabilt system. iCloud verkar jättetrevligt men jag föredrar tredjepartslösningar som Dropbox eftersom de har ett intresse av att finnas till så många plattformar som möjligt till skillnad från t.ex. Apple eller Microsoft så för mig kändes inte iPhone som den rätta telefonen.

Jag tog upp iphone bara för att du började snacka om vilka fördomar "pc-folk" har om "apple-folk", och tvärt om. Där tycker jag att också telefoner ska vara med, men visst, det släpper vi

Jag har en macbook 2010 med 2gb minne...

Mycket av det du nämner är lätt att fixa till windwos, och vissa saker, tex att få fönstret att täcka exakt halva skärmen, finns redan i w7 utan att man behöver göra något. Bara att ta tag i ett fönster och dra det in i en av kanterna på skärmen

Permalänk
Skrivet av macsåklart:

Jag bytte från Pc till MBP för snart ett år sedan

Skönt att slippa Windows OSX känns bättre och som någon skrev i Användarupplevelse Unibody Stil och kvalite

Nu är jag ALERGISK mot allt som har med Windows att göra ( ALDRIG MER EN PC ) min åsikt ska tilläggas det finns säkert folk som tycker samma om Mac men jag har ALDRIG hört talas om nogon som bytt från Mac till PC och varit nöjd

Nu vet du en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Jag känner mig kränkt.
Spaces och Expose gillar jag som sagt men det gröna plussets funktion är jobbigt.

Jag är relativt ny i mac-världen.. vad är det gröna plussets funktion? Man tycker ju att det ska förstora fönstret så att det täcker hela skärmen.. men inget händer.

Sen funktionen att minimera fönstret vid dubbelklick på namnraden, är det skapat bara för att reta windows användare?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tog upp iphone bara för att du började snacka om vilka fördomar "pc-folk" har om "apple-folk", och tvärt om. Där tycker jag att också telefoner ska vara med, men visst, det släpper vi

Jag har en macbook 2010 med 2gb minne...

Mycket av det du nämner är lätt att fixa till windwos, och vissa saker, tex att få fönstret att täcka exakt halva skärmen, finns redan i w7 utan att man behöver göra något. Bara att ta tag i ett fönster och dra det in i en av kanterna på skärmen

Mac-ägare har självklart fördomar om PC-folk. Skillnaden är att Mac-ägare faktiskt använt det konkurrerande operativssystemet. Sen är det självklart lite löjligt när Mac-ägare som inte använt Windows sedan XP gnäller om saker som fixats sedan länge i Vista och 7. Men ja, vi släpper det.

2 GB, ajdå. Du borde köpa mer, är ju rätt billigt nuförtiden.

Och javisst, till Windows finns en massa program. Men det är skillnad på att göra något och göra det enkelt. iPod var inte den första mp3-spelaren osv.

Just de program jag nämnde tar något i grunden väldigt avancerat och presenterar det på ett enkelt sätt. Det betyder inte att inställningsmöjligheter saknas, de finns där om man vill ha dem.

En annan sak med programmen till OSX är att de ser likadana ut. Men det är en fördel som man lär sig uppskatta först efter en lång tids användning.

Ang. Windows. Ja, jag säger inte att det är helt utan fördelar. T.ex. Win-tangent + siffra för programmen på taskbaren är något jag använder ofta. Windows sökfunktion är bättre än den inbyggda i OSX (fast jag använder ju en tredjepartslösning som överglänser både den i Windows och OSX även om det inte är exakt samma typ av produkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag är relativt ny i mac-världen.. vad är det gröna plussets funktion? Man tycker ju att det ska förstora fönstret så att det täcker hela skärmen.. men inget händer.

Sen funktionen att minimera fönstret vid dubbelklick på namnraden, är det skapat bara för att reta windows användare?

Svaret på vad det gröna plusset gör tog Steve Jobs med sig i graven.

Nej, jag vet inte riktigt. Det är inte till för att maximera fönstret. Något du måste lära dig är att maximering av fönstret inte har något egenvärde. Webbläsaren t.ex har alltid en massa utrymme ledigt på sidorna, finns ingen anledning att maximera då.

Man skulle kunna tro att det gröna plussets funktion är att ändra fönstrets storlek så att dess innehåll passar i det. Tyvärr funkar det inte så i praktiken, oklart varför.

Angående minimering så ska du inte minimera fönster överhuvudtaget. Nu vet du det.

Sen i Lion finns det en funktion som heter fullskärmsläge, då försvinner docken och menyraden och alltihopa. Nyttan med detta är oklar, själv kör jag en tidigare version av OSX som saknar denna gimmick.