Hastighetsproblem: Airport Extreme V5 + iPad 2

Permalänk
Medlem

Hastighetsproblem: Airport Extreme V5 + iPad 2

UTRUSTNING & NÄTVERK
- Airport Extreme Base Station V5 - 802.11g på 2.4Ghz och 802.11n på 5Ghz
- 100mbit/s uppkoppling
- iPad 2
- iPad 1
- Zepto 6625WD

PROBLEMET
Kopplar upp min iPad 2 till mitt 5Ghz nätverk och kör ett tptest, resultatet går sällan över 30mbit/s åt båda hållen.
Kopplar då upp min iPad 1 för att bekräfta om denne får liknande resultat via 2.4Ghz nätverket då detta ändå bara sänder i 54mbit/s och givetvis får iPad 1 ungefär samma resultat, 25/25mbit/s.

När jag sedan kopplar upp min laptop via ett Intel Wifi Link 4965AGN till 5Ghz nätverket så får jag full hastighet på tptest.
Laptopen har precis som båda iPadarna - full sändningstyrka.

MIN FRÅGA
Är det någon annan som upplevt problem med iPad 2 och AEBS v5?
Spelar egentligen ingen roll att jag bara får ut 30/30 iPad 2, det är en surfplatta. Jag är mest nyfiken på vad det är som strular. Har ni några frågor angående inställningarna i min router så är allt satt på auto och multi-casting är inställd på hög men detta skall ej ha någon inverkan på problemet då jag trots allt är ansluten och har full sändningsstyrka.

Edit: Skulle någon moderator kunna flytta denna tråd till "Surfplattor" där den egentligen hör hemma? Tänkte inte på att det fanns en egen forumdel för just surfplattor, jag stirrade mig blind på att det var Apples produkter jag hade strul med.

Tack på förhand,
Kevin

Permalänk
Medlem

Det är inte mer throughput i en iPad helt enkelt.
Skulle vara intressant och se vad andra ARM-apparater har för throughput.

Permalänk

Testade just med min iPad 3 och fick ut ~35 Mb/s ner och 20 Mb/s upp mot min Netgear WNDR3700 router (stock firmware).
Från min MacBook Pro som befann sig på samma ställe (diff om ~30 cm) fick jag direkt efter ut 110 Mb/s ner och 120 Mb/s upp så det var inte min koppling mot Bredbandskollen som slog i taket.
Båda är kopplade mot mitt 802.11n nät (teoretiskt 300 Mb/s, brukar få ut upp till 180 Mb/s mot min filserver från min MacBook Pro).

Gör därmed antagandet att iPad:en helt enkelt inte klarar mer, precis som Whitewiz skrev.

Skrivet av kevvs:

Edit: Skulle någon moderator kunna flytta denna tråd till "Surfplattor" där den egentligen hör hemma? Tänkte inte på att det fanns en egen forumdel för just surfplattor, jag stirrade mig blind på att det var Apples produkter jag hade strul med.

Anmäl din egna post istället så ser de problemet/rättelsen, inte säkert att någon moderator ser det annars

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för din feedback. Då har jag åtminstone fått det bekräftat, det är inte min AEBS som är defekt.

Tack för tipset, skall göra dt nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevvs:

Edit: Skulle någon moderator kunna flytta denna tråd till "Surfplattor" där den egentligen hör hemma? Tänkte inte på att det fanns en egen forumdel för just surfplattor, jag stirrade mig blind på att det var Apples produkter jag hade strul med.

Fixat. Tänk på att du kan anmäla ditt eget inlägg och begära att få tråden flyttad!