Internt designdokument ska hjälpa Apple i patentkriget mot Samsung

Permalänk
Medlem

Haha vad löjligt! Tur att inte apple gjorde den första *insert anything here*.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att Amerikanska domstolen säger till på skarpen snart? Jag menar, framför allt Apple, men även Samsung börjar verkligen skämma ut Amerikanska patentverket och dess lagar nu. Apple har inte uppfunnit UIt på något OS, det har inte Samsung heller. Att ta patent på ett utseende är bara för idiotiskt. Det är som om jag skulle rita en häst i paint, använda det som bakgrund på mitt skrivbord och sen försöka ta patent på det. Hur jäkla dumt som helst. Det funkar ju som bekant inte inom bilindustrin där det kopieras och härmas friskt både inom design och funktioner.

Man leker lite med tanken om Apple skulle ta patent på platta batterier. För det första, Lithiumbatteriet är redan uppfunnet. Utseendet spelar ingen roll alls. Är det platt, runt, långt, grått osv är det fortfarande ingen giltig orsak att ta patent på det. Hade Apple uppfunnit ett batteri som använder andra material och gör att det håller mycket längre är det en helt annan sak.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se alla Apple's konkurrenter gå ihop i en enad advokatfight och tillsammans störta Apple... iaf som en actionrulle med mkt explosioner. Det hade jag kunnat titta på:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Bra video klipp du dela. Gillar definitivt hans kaffe kopp värmare.

Lite mer intressant.
http://youtu.be/XZK0IBQGq0g?hd=1&t=13m33s

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men i det här dokumentet, på de 7 bilderna som swec visar så känns det ju mer som att Apple vill att Samsung gör precis likadant som Apple?
T.ex:
*De tycker det är onödigt med att ha siffror i sidovisningen för vilken sida man är på i appdrawer och att plupparna inte ska vara vita utan att bara 1 ska vara det för att lättare kunna navigera
*Att man ska kunna välja flera städer i väderprognosen och inte bara staden man är i
*Att man ska ha en uppdaterad kalender i appdrawer...
Etc...

Hade Samsung gjort allt detta så hade de ju blivit stämda av Apple pga att den designen liknar Apples design för mycket xd

Om jag har rätt i det jag skriver så tycker jag bara det här dokumentet inte kommer hjälpa Apple alls och att det bara är dumt.

Låter som du missade var dokumentet kommer ifrån. Det är ett gammalt internt Samsung-doc, där dom själva tar upp gränssnittsgrejor som iphonen gör bättre och kommenterar att dom borde implementera liknande "lösningar" i sitt egna ui.

Inget av "tyckandet" i dom bilderna som länkas i nyheten kommer från Apple.

Permalänk
Medlem

Gillar fortfarande apples iphone mer än samsungs telefoner. De är helt enkelt bättre för mig bara.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ouch... Det måste göra ont för Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag gillar Apples produkter, absolut. Men företaget Apple i sig är så svinigt... och att folk stödjer dem är lite upprörande.

Det är inte företaget i sig som är svin, utan deras jurister som jagar andra företag för att få ha kvar sin anställning. Detta gäller ALLA stora företag, och inte bara Apple. Samsung, Microsoft, Sony, Nokia, HTC osv är svin dom också, men det skrivs bara inte om dom då media har märkt att dom får fler läsare om Apple är inblandat i rubriken. Ingen bryr sig väl t.ex. om en tvist mellan Nokia och LG?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Felet är som vanligt detta konstiga patentsystem. Det är ju BRA att olika tillverkare kollar på konkurrensen och tar "russinen ur kakan" så att nästa produkt blir ännu bättre. Det gynnar konsumenten! Det är inte samma sak som att kopiera rakt av.

Det vore en sak om Samsung snott koden till en viss funktion och lagt in i sin telefon, men att se en funktion och bygga en liknande är en helt annan sak. Det värsta är ju det senaste patentet på den kilformade designen på MacbookAir. Ska det fortsätta så är det ju bara att skynda sig att ta patent på en dator med integrerat tangentbord, eller en dator som går att vika ihop för transport, eller varför inte ta patent på en dator som är rektangulär!

Det konstigaste är att det patentet godkändes. För att ta patent måste lösningen vara "okänd för allmänheten" dvs det går inte ta patent på något som redan finns överallt. Min gamla HP laptop har antydan till en kilform den också, långt före macbook air. Alltså fanns lösningen redan. Men vad vet jag, det skiljer sig säkert i andra länder...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Allt vi ser och har är en utveckling från något.

Exempel:

Hur kan jag bli en bättre boxare?
http://www.expertboxing.com/boxing-basics/how-do-you-study-a-...

Du studerar hur andra boxar

Alla företag gör detta!
Som utvecklare så kollar man alltid runt på konkurrerades applikationer/produkter/tjänster/sidor för att få inspiration och förbättra.
Och ja man skriver rapporter.

Så nej Det gör inte ont för samsung. Detta betyder absolut ingenting.
Det visar bara hur desperata dom är på att hitta något. Apple greppar efter halmstrå

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Ja det var ju sjukt inovativt att använda ett Li-polbatteri. Det var de inte först med och inte är de ensamma om det. Tekniken fanns 10 år innan Apple släppte sin första iPhone och användes flitigt till lite allt möjligt. mDNS är inte heller uppfunnet att Apple utan bara en implimentering av befintlig teknik. Se Zeroconf. Vill du försöka igen? Om du försöekr tillräckligt länge kanske du kommer på några av de saker som Apple faktiskt uppfunnit och inte bara namnat om. De finns, du får bara fundera lite.

Jag kan annars fortsätta en liten stund. Vi har ju två fantastika klassiker från iPhone. En populär kameraapp fick inte säljas i Appstore efter att de la in en funktion som gjorde att man kunde ta kort med volymknappen. Motiveringen var att användarna kunde bli förvirrade om en knapp hade flera funktioner. Ett tag senare är exakt samma sak en ny stor feature i en uppdatering av Ios. Tydligen hade användarna blivit smartare på rätt kort tid. Ett annat exempel är en fin liten app som synkade iTunes över wlan. Den fick inte säljas i Appstore alls och motiveringen var väldigt luddig. Den såldes istället på en alternativ butike där den såldes väldigt bra. Sedan dyker samma funktion upp i Ios och de hade till och med kopierat loggan. Ska vi titta på annat så har de ju tagit notifikationsfältet man drar ner rakt av från Android. Miniräknaren är en exakt kopia av Braun.

Jag har inget emot att företag tar design, idéer och funktioner av varandra eftersom det har fungerat bra i evigheter innan. Det som verkligen stör mig är den extrema arrogansen och hycklariet i att stämma sina konkurrenter för att de stjäl funktioner och design när Apple gör exakt samma sak själva. Sen finns det ju fall där det är fullt befogat att stämma, som till exempel i fallet Hiphone.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Det är inte företaget i sig som är svin, utan deras jurister som jagar andra företag för att få ha kvar sin anställning. Detta gäller ALLA stora företag, och inte bara Apple. Samsung, Microsoft, Sony, Nokia, HTC osv är svin dom också, men det skrivs bara inte om dom då media har märkt att dom får fler läsare om Apple är inblandat i rubriken. Ingen bryr sig väl t.ex. om en tvist mellan Nokia och LG?

Fast det är generellt rätt stor skillnad i typen av patent och typen av strider. Oftast gäller det teknikpatent och målet med stämningen är att tvinga fram en licensavgift alternativt kvitta mot andra teknikpatent. I fallet Apple så stämmer de på väldigt konstiga grunder och de stämmer för att bli av med en konkurrent. Ser du skillnaden i de olika fallen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inget kan rädda apple's dagisfasoner.. förmodligen inte samsung, htc eller vad det nu må vara heller. Väx upp, behåll skaparglädjen och konkurera med kreativitet och kvalitet istället för att vifta med någon fånig "patent-penis". SKÄRPNING! (som om nån från apple eller samsung skulle läsa dethär, eller bry sig haah!)...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fryguy:

Rätt rimligt enligt mig iaf. Wozniak lämnade apple 1987 btw... Så .... jag vet inte varför man inte ska bry sig om det ens? >_<

Wozniak är fortfarande anställd av Apple Inc. Inte särskilt aktiv, men iallafall. Han har ju även varit med och tyckt till om flera saker även efter 87, så han har relevans fortfarande.

Skrivet av rmd:

Inget kan rädda apple's dagisfasoner.. förmodligen inte samsung, htc eller vad det nu må vara heller. Väx upp, behåll skaparglädjen och konkurera med kreativitet och kvalitet istället för att vifta med någon fånig "patent-penis". SKÄRPNING! (som om nån från apple eller samsung skulle läsa dethär, eller bry sig haah!)...

Apple stämmer företag. Samsung, HTC, Motorola, Google stämmer också företag. You see my point here..?

Tycker du att det är okej att kopiera? Hur mycket "kreativitet" innehåller det? Och döms Samsung (och övriga tillverkare) i domstol för att ha kopierat Apple så är det så det är, oavsett vad du tycker.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Wozniak är fortfarande anställd av Apple Inc. Inte särskilt aktiv, men iallafall. Han har ju även varit med och tyckt till om flera saker även efter 87, så han har relevans fortfarande.

Apple stämmer företag. Samsung, HTC, Motorola, Google stämmer också företag. You see my point here..?

Tycker du att det är okej att kopiera? Hur mycket "kreativitet" innehåller det? Och döms Samsung (och övriga tillverkare) i domstol för att ha kopierat Apple så är det så det är, oavsett vad du tycker.

Det är bara i USA dom kan göra så. Det är faktiskt bara töntigt.
Ska ALLA stämma ALLA för att någon kopierat något? Dom kanske inte ens gjorde det utan det råkade se lite likt ut.
Det jag sätt ser inte alls likt ut och att dom kopierar är bara trams.
Alla företag stämmer varann, men det känns som om Apple är rädda att Samsung ska ta över då dom gör mer prisvärda grejer och bättre med.
Varför annars skulle dom försöka göra allt för att stämma dom? Men så är det i USA, "Oj nu kommer dom med något mycket bättre än våran produkt! Dags att stämma!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är generellt rätt stor skillnad i typen av patent och typen av strider. Oftast gäller det teknikpatent och målet med stämningen är att tvinga fram en licensavgift alternativt kvitta mot andra teknikpatent. I fallet Apple så stämmer de på väldigt konstiga grunder och de stämmer för att bli av med en konkurrent. Ser du skillnaden i de olika fallen?

Hela tvisten mellan Apple och Samsung började på rimliga nivåer där Samsung tagit efter väldigt mycket från Apple men har lyckats slingra sig ur det mesta, och detta har förmodligen retat gallfeber på Apples advokater som nu tar till riktigt löjliga medel för att få Samsung fälld. Jag anser att Samsung är skyldig till plagiat på några av deras äldre produkter, men det har spårat ur alldeles nu när Apple fått dörren i nyllet flera gånger. Hade man gett vika tidigare för Apples krav så hade det stillat sig med dessa löjliga stämningar. Det finns hur många exempel som helst på hur Samsung har kopierat Apple, dock tycker jag att det hör till det förflutna nu då dom inte använder sig utav Apples designer längre. Några exempel på kopior är Galaxy S, Galaxy Ace och Ace Plus, Galaxy Tab 10.1, nån touch-kontroll för TV samt lite småsaker som tillbehör m.m..

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hela tvisten mellan Apple och Samsung började på rimliga nivåer där Samsung tagit efter väldigt mycket från Apple men har lyckats slingra sig ur det mesta, och detta har förmodligen retat gallfeber på Apples advokater som nu tar till riktigt löjliga medel för att få Samsung fälld. Jag anser att Samsung är skyldig till plagiat på några av deras äldre produkter, men det har spårat ur alldeles nu när Apple fått dörren i nyllet flera gånger. Hade man gett vika tidigare för Apples krav så hade det stillat sig med dessa löjliga stämningar. Det finns hur många exempel som helst på hur Samsung har kopierat Apple, dock tycker jag att det hör till det förflutna nu då dom inte använder sig utav Apples designer längre. Några exempel på kopior är Galaxy S, Galaxy Ace och Ace Plus, Galaxy Tab 10.1, nån touch-kontroll för TV samt lite småsaker som tillbehör m.m..

Håller med fullständigt!

Även om jag generellt är emot detta löjliga patentbråk måste jag säga att jag tycker Samsung gick för långt med tidiga Galaxy modellen och ett par andra billigare modeller som Gender Bender nämner.

Det är en sak att ta inspiration av andra. Som exempelvis det som Samsung försökte använda mot Apple. Att Apple skulle ha tagit design från Sony när de tog iPhone 4 designen. Men Apple kopierade inte någon befintlig produkt som Sony tagit fram utan använde bara designspråket från gamla Sony produkter för att hitta på sin egen produkt.

Det Samsung gjorde var ju att kopiera, enligt mig, för mycket (så som laddare mm) rakt av från Apple.

Men som sagt nu har det fullständigt spårat ur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waowt:

Det är bara i USA dom kan göra så. Det är faktiskt bara töntigt.
Ska ALLA stämma ALLA för att någon kopierat något? Dom kanske inte ens gjorde det utan det råkade se lite likt ut.
Det jag sätt ser inte alls likt ut och att dom kopierar är bara trams.
Alla företag stämmer varann, men det känns som om Apple är rädda att Samsung ska ta över då dom gör mer prisvärda grejer och bättre med.
Varför annars skulle dom försöka göra allt för att stämma dom? Men så är det i USA, "Oj nu kommer dom med något mycket bättre än våran produkt! Dags att stämma!".

Som jag sa. Bestäms det i domstol att Samsung kopierat Apple, så är det så det är, oavsett utomståendes åsikter. (Iallafall i USA, men det är ju USA allt detta ens handlar om) Vad du ser är inte relevant i sammanhanget heller, du är med all säkerhet inte lika insatt i de olika detaljerna som de båda parterna och domarna är.

Vad som är prisvärt och bra bestäms inte av dig, utan av varje individ. Apple's produkter är väldigt populära, och folk tycker de är värda sitt pris. Då är det alltså både bra produkter, och prisvärda.

Anledningen till att de stämmer varandra är i mångt och mycket för att det går, och att företaget skulle hamna efter om de inte gjorde det. Och eftersom Samsung och andra tillverkare fällts i rätten visar ju att det ändå begåtts fel och plagiat, iallafall med amerikanska mått mätt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Som jag sa. Bestäms det i domstol att Samsung kopierat Apple, så är det så det är, oavsett utomståendes åsikter. (Iallafall i USA, men det är ju USA allt detta ens handlar om) Vad du ser är inte relevant i sammanhanget heller, du är med all säkerhet inte lika insatt i de olika detaljerna som de båda parterna och domarna är.

Vad som är prisvärt och bra bestäms inte av dig, utan av varje individ. Apple's produkter är väldigt populära, och folk tycker de är värda sitt pris. Då är det alltså både bra produkter, och prisvärda.

Fel. Det behöver ej i och med att folk är villiga att betala varken bra eller prisvärda produkter. Om du inte förstår varför är det illa och är förmodligen en som köper saker för andra anledningar än funktion.

Skrivet av Leifson:

Anledningen till att de stämmer varandra är i mångt och mycket för att det går, och att företaget skulle hamna efter om de inte gjorde det. Och eftersom Samsung och andra tillverkare fällts i rätten visar ju att det ändå begåtts fel och plagiat, iallafall med amerikanska mått mätt.

Och återigen fel.
Hela industrin hamnar efter på grund av sånt här. Men det är systemet största felet ligger i.
Det många fall har visat är att det finns en massa jäv och väldigt få domare som förstår tillräckligt för att döma rätt. Känns som att folk blir jäviga så fort dom köper en Apple pryl.
Och om man kollar på fallen vad Apple tillåts använt för bevis och vad motparten inte fått använt i vissa fall ser det rätt uppenbart ut som att nån form av övertalning från Apples sida har försigåtts. Och användandet av pengar för att tysta ner saker håller Apple på med så man skulle inte vara förvånad över mutor. Kanske det dom använder deras stora kontantreserv dom sugit ur sina kunder till.
Vissa bevis tycker jag är absurda att Apple fått använt då dom helt klart varit manipulerade. Och vissa bevis som motparter försökt använt som är helt avgörande och självklara för fallen dömts bort.

EDIT: Och förövrigt är design på både telefon och ui på första iPhone inte nått Apple tog fram grunderna för, utan såklart "köpta".
Men finns inte mycket spår av det kvar utom möjligt nått inlåst hos Apple själva.
Och Steve Jobs har ju som många vet (hoppas jag) öppet uttalat sig om att det är så dom går till väga. Sno idéer och möjligen göra dom lite bätte.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Som jag sa. Bestäms det i domstol att Samsung kopierat Apple, så är det så det är, oavsett utomståendes åsikter. (Iallafall i USA, men det är ju USA allt detta ens handlar om) Vad du ser är inte relevant i sammanhanget heller, du är med all säkerhet inte lika insatt i de olika detaljerna som de båda parterna och domarna är.

Vad som är prisvärt och bra bestäms inte av dig, utan av varje individ. Apple's produkter är väldigt populära, och folk tycker de är värda sitt pris. Då är det alltså både bra produkter, och prisvärda.

Anledningen till att de stämmer varandra är i mångt och mycket för att det går, och att företaget skulle hamna efter om de inte gjorde det. Och eftersom Samsung och andra tillverkare fällts i rätten visar ju att det ändå begåtts fel och plagiat, iallafall med amerikanska mått mätt.

Wow, du fattar väl själv att dom flesta inte kan ETT SKIT om mobiler, varken hårdvara eller mjukvara.
Nästan ingen jag känner som äger en iPhone till exempel kan något om telefoner eller elektronik.
iPhone är populärt pga att det är en märkes grej. Precis som alla dessa märkeskläder. Samma med bilar. Samma med i princip allting.
Dom flesta har ingen aning om iPhone är bättre än en annan mobil, det dom ser är en äpple logga på baksidan och ett högt pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeg:

Fel. Det behöver ej i och med att folk är villiga att betala varken bra eller prisvärda produkter. Om du inte förstår varför är det illa och är förmodligen en som köper saker för andra anledningar än funktion.

Och återigen fel.
Hela industrin hamnar efter på grund av sånt här. Men det är systemet största felet ligger i.
Det många fall har visat är att det finns en massa jäv och väldigt få domare som förstår tillräckligt för att döma rätt. Känns som att folk blir jäviga så fort dom köper en Apple pryl.
Och om man kollar på fallen vad Apple tillåts använt för bevis och vad motparten inte fått använt i vissa fall ser det rätt uppenbart ut som att nån form av övertalning från Apples sida har försigåtts. Och användandet av pengar för att tysta ner saker håller Apple på med så man skulle inte vara förvånad över mutor. Kanske det dom använder deras stora kontantreserv dom sugit ur sina kunder till.
Vissa bevis tycker jag är absurda att Apple fått använt då dom helt klart varit manipulerade. Och vissa bevis som motparter försökt använt som är helt avgörande och självklara för fallen dömts bort.

Så för att jag inte tycker som du så har jag fel? Logiskt. Jag tycker att iPhone är en bra telefon, som fungerar utmärkt till det jag behöver den till och använder den till, och jag är beredd att betala priset de begär för den. Förklara varför min åsikt är felaktig, och din är korrekt. Vad vet du om mina telefonbehov, förresten? Hur vet du att inte iPhone är den absolut bästa telefonen rent funktionsmässigt för just mig?

Jaha. Så nu har Apple mutat domarna också, och begått massor med kriminella handlingar också. Har du bevis för dessa anklagelser? Man är oskyldig tills man döms, och mig veterligen har Apple inga korruptions-domar på sig i dagsläget. Är det verkligen en bra grej att, helt utan bevis, anklaga dem för detta? Det är ju isåfall lika illa som Apples anklagelser mot Samsung. I det fallet finns det däremot bevis, vilket fällt Samsung förr.

Skrivet av Waowt:

Wow, du fattar väl själv att dom flesta inte kan ETT SKIT om mobiler, varken hårdvara eller mjukvara.
Nästan ingen jag känner som äger en iPhone till exempel kan något om telefoner eller elektronik.
iPhone är populärt pga att det är en märkes grej. Precis som alla dessa märkeskläder. Samma med bilar. Samma med i princip allting.
Dom flesta har ingen aning om iPhone är bättre än en annan mobil, det dom ser är en äpple logga på baksidan och ett högt pris.

Jag äger en iPhone, och jag anser mig ganska påläst. Men varför skulle jag bry mig om hårdvara etc. om telefonen fungerar utmärkt till det jag vill ha den till, och är nöjd med den? Det andra är bara siffror som gör nördar hårda i byxan, helt irrelevant.

Om de köper iPhones och är nöjda med den (mer nöjda än med ett mer komplicerat OS som de kanske förstår mindre av), vad gör den till en sämre telefon? iPhone är en enkel telefon för den som inte orkar eller vill meka med detaljer, utan bara kunna använda den till fullo från dag 1. Till de som kräver mer finns Android. Men det gör knappast iPhone och iOS sämre, utan bara anpassat efter en annan målgrupp.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Entusiast

Ju mer Apple håller på med dessa fåniga patent-strider mot Samsung, desto mer uppmärksamhet får Samsung. Detta talar om för konsumenterna att Samsung har något som motsvarar Apples egna produkter.
Samsung: Gratis marknadsföring? Jatack!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olafett:

Det konstigaste är att det patentet godkändes. För att ta patent måste lösningen vara "okänd för allmänheten" dvs det går inte ta patent på något som redan finns överallt. Min gamla HP laptop har antydan till en kilform den också, långt före macbook air. Alltså fanns lösningen redan. Men vad vet jag, det skiljer sig säkert i andra länder...

Det finns nog något som spär på problemet: antalet patentansökningar. T o m när vi bara håller oss till USA visar officiell statistik att det rör sig om över 2 000 ansökningar per arbetsdag. Det finns egentligen ingen fysisk möjlighet att pröva validiteten för alla dessa patent. Hur får du ens ihop en stab av tillräckligt kvalificerade experter på alla verksamhetsområden patentansökningarna gäller?

IBM lyckades ensamt få igenom 6 180 patent, alltså över 20 godkända patent per dag. Samsung är tvåa på 4 894. Trots allt ratas i alla fall hälften av ansökningarna, än om det verkligen tycks som att fler borde hamna i papperskorgen. Fast vem skulle våga hoppa av patentracet och riskera att stämmas i konkurs/uppköp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrSvamp:

I Sverige får du använda bevis du fått till ditt förfogande på "olaglig" väg som bevis.

Nej det får du inte.. Man får inte använda sig av bevis som på olaglig väg har tagits fram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Om detta designdokument leder till att Apple vinner i någon domstol blir jag väldigt överraskad och upprörd.

Att Apple överhuvudtaget har fått patent på generella former och utseenden med mera är ju helt absurt. Och nu stämmer dom andra företag som "snott" dessa enligt Apple själva...
1: Patentsystemet är helt åt helvete i dagsläget.
2: Apple är ett ont företag som utnyttjar detta system till fullo.

(Några roliga klipp som länkats till tidigare i tråden)
(http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=XZK0IBQGq0g&feature=youtu.be&h...

http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej det får du inte.. Man får inte använda sig av bevis som på olaglig väg har tagits fram.

Läs på lite så kommer du se att du har fel. Så länge inte bevisen framkommit via otillåten brotts- eller bevisprovokation så kan de läggas fram i svensk rätt. Kolla in bland annat NJA 2003 s. 323.

I USA är det dock ej tillåtet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Hela tvisten mellan Apple och Samsung började på rimliga nivåer där Samsung tagit efter väldigt mycket från Apple men har lyckats slingra sig ur det mesta, och detta har förmodligen retat gallfeber på Apples advokater som nu tar till riktigt löjliga medel för att få Samsung fälld. Jag anser att Samsung är skyldig till plagiat på några av deras äldre produkter, men det har spårat ur alldeles nu när Apple fått dörren i nyllet flera gånger. Hade man gett vika tidigare för Apples krav så hade det stillat sig med dessa löjliga stämningar. Det finns hur många exempel som helst på hur Samsung har kopierat Apple, dock tycker jag att det hör till det förflutna nu då dom inte använder sig utav Apples designer längre. Några exempel på kopior är Galaxy S, Galaxy Ace och Ace Plus, Galaxy Tab 10.1, nån touch-kontroll för TV samt lite småsaker som tillbehör m.m..

Jag anser att det i det allra flesta fallen har varit för vaga och allmäna patent som Apple stämt efter och det finns prior art. Till exempel blir stämningen angående Galaxy Tab 10.1 rätt fånig när man ser den här bilden:

Den uppfyller alla punkterna som Apple stämde på med den lilla twisten att den visades upp innan Apple släppts sin första Ipad. Så designen var ok innan Ipad men nu har Apple ensamrätt på den?

Nej Apple hade inte lugnat sig för de är ute på korståg. Jobs hatade ju Android över allt annat och det är det vi ser resterna av nu. Varför Samsung? Jo för att de är störst. Samsung är för tillfället den största tillverkaren av Smartphones, en titel som Apple hade för inte så länge sedan. De har ju försökt stämma Google men där har de inte så mycket att hämta. Nu gör de istället allt för att frigöra sig från Google. Senaste är ju att ta bort Google Maps och YouTube i nästa version av Ios. Får se hur det går i längden. Framförallt YouTube tror jag folk kommer sakna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu gör de istället allt för att frigöra sig från Google. Senaste är ju att ta bort Google Maps och YouTube i nästa version av Ios. Får se hur det går i längden. Framförallt YouTube tror jag folk kommer sakna.

Varför skulle man sakna det? Allt som händer i iOS 6 är att de tar bort dessa som förinstallerade applikationer. Du kan fortfarande köra youtube i browsern eller ladda ner en youtube-app senare:

Skrivet av Apple:

Our license to include the YouTube app in iOS has ended, customers can use YouTube in the Safari browser and Google is working on a new YouTube app to be on the App Store.

Skrivet av Google:

We are working with Apple to ensure we have the best possible YouTube experience for iOS users.

Källa: http://9to5mac.com/2012/08/06/war-youtube-app-disappears-from...

Och inget konstigt att de hellre vill ha en egen förinstallerad kart-app än att använda Googles om de har den möjligheten, vilket de nu har.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ansvariga för denna lekstuga behöver lära sig skillnaden på form och funktion.
Att kopiera en design är inte samma sak som att lägga till motsvarande funktionalitet, vilket verkar vara fallet i de mesta av det jag sett här.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det som ska bli roligt att se hur Apple kommer hantera att de olagligt använt sig av Samsungs GSM patent(kommer inte ihåg vilka det var) via Qualcomm. Samsung har låtit Qualcomm sedan 1993 använda Samsungs mobilpatent utan licenskostnad, i utbyte får inte Qualcomm eller deras kunder inte stämma Samsung. Borde bli en ganska stor klumpsumma för all olicenrad Samsung teknik i Apple telefonerna(som Apple tror att de har betalat för, men bröt avtalet genom att stämma Samsung)