Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpt/betalat vara i Sverige - Vem betalar tullen?

Permalänk
Medlem

Köpt/betalat vara i Sverige - Vem betalar tullen?

Hejsan,

Om jag köper en vara av ett svenskt företag eller privatperson via exempelvis Tradera och denne i sin tur skickar vara ifrån Kina. Vem är ansvarig att betala tullen om paketet skulle fastna där? Förutsatt att beställningen ifrån Kina går direkt hem till dig för leverans.

I min värld har jag köpt varan i Sverige och företaget/privatpersonen är den som har gjort importen, fast till min adress. Men jag kan ha fel?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Oftast så brukar det stå längst ned i auktionen att priset INTE inkluderar tull eller dylikt.
Om det inte står så utgår jag från att det redan är fixat och inkluderat, men om det blir en avgift så betvivlar jag att säljaren kommer att betala den...

Ta i trä, så har jag aldrig behövt betala tull eller liknande under alla de år som jag köpt saker från tradera/ebay. Det närmsta är att ett paket blivit stoppat för undersökning, men det skickades vidare en vecka senare bara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poison:

Hejsan,

Om jag köper en vara av ett svenskt företag eller privatperson via exempelvis Tradera och denne i sin tur skickar vara ifrån Kina. Vem är ansvarig att betala tullen om paketet skulle fastna där? Förutsatt att beställningen ifrån Kina går direkt hem till dig för leverans.

I min värld har jag köpt varan i Sverige och företaget/privatpersonen är den som har gjort importen, fast till min adress. Men jag kan ha fel?

Det är du som får hosta upp ur spargrisen

Permalänk

Om det inte står i annonsen/auktionen eller dylikt att avsändaren står för tull så hänger det på dig som köpare.

Permalänk
Medlem

Ok, jag tackar för svaren. Har aldrig varit problem tidigare heller men blev intresserad av svaret när jag funderade på det.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga något jag undrat om på en gång då:
Jag beställde ett silikonskal till en SGSII på Tmart, vilken är en Kinesisk butik. Självklart så var det gratis frakt världen över.
När "paketet" (mer ett brev) kom fram så fick jag en avi. Jag åkte då till mitt uthämtningsställe, och till min förvåning så var paketet ett REK-brev, dvs ett Rekommenderat brev.
Rekommenderade brev, vad jag vet, kostar runt 50kr att skicka.
Skalet kostade mig runt 11-12kr, och gratis frakt.
Då till min fråga: hur sjutton går det till?

Permalänk
Medlem

Har hänt mig massor av gånger när man köpt billigt skräp på ebay. Jag tror det helt enkelt är så att det är avsändarlandets prislista som gäller, och i [insert random asiatiskt land] så är det snorbilligt med REK.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Har hänt mig massor av gånger när man köpt billigt skräp på ebay. Jag tror det helt enkelt är så att det är avsändarlandets prislista som gäller, och i [insert random asiatiskt land] så är det snorbilligt med REK.

En klassiker. Frakten från ebay.co.uk är oftast billigare är postpriserna inom våra egna gränser 0_o
Men Sverige är tydligen ganska känt för dyr posthantering och rent toalettvatten...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Fast om det inte uttryckligen står att varan skickas från Kina, så borde säljaren bli ansvarig för eventuell tull. Du som köpare kan ju inte automatiskt utgå ifrån att varan nog skickas från Kina.

Fast i de flesta annonser står det väl om varan skickas från Kina.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD