Permalänk
Hedersmedlem

Musikserver

Galleri med Streacom F1C finns redan. Syftet med det här galleriet är att visa att detta lilla chassi kan fungera väl utan fläkt om t ex systemet används som musikserver och/eller för strömning. Om det vill sig väl kan det kanske inspirera någon annan.

Ifall användningen kommer att belasta systemet mer är i så fall FC8 ett bättre alternativ. F1C kan kompletteras med en 40mm fläkt, men som en kräsen musikfantast försöker jag eliminera störande ljud. En av fördelarna med Streacoms chassier är att det är tillverkade som ett gediget aluminiumskal.

Systemspecifikation
Streacom F1C
Zotac IONITX-A-E
Mushkin Enhanced Silverline 2*1GB DDR2 800
Samsung SSD 830 2.5" 256GB

Permanent tillbehör
M2Tech hiFace Two (USB till S/PDIF RCA)

Mjukvara
Operativsystem - Arch Linux i686
Primär musikserver - MPD
UPnP - minidlna
Internet radio och flyttbar media - VLC startad med GUI och Webb-gränssnitt
Spotify och Spotify Controller Server
Fjärrskrivbord - tightvnc
Filöverföring - vsftpd

Huvuduppgiften är alltså att med MPD som server spela upp FLAC-filer i CD-kvalitet eller högupplöst upp till 24-bit/192kHz. MPD är ställt på att sända signalen direkt till ljudkortet, M2Tech hiFace, och utan re-sampling eftersom signalen sedan går vidare till en DAC (Audiolab M-DAC).

Musikserver

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte låta bli att börja med en egen kommentar, för jag tyckte faktiskt att det blev riktigt roligt.

Efter att ha sparat galleriet gick jag efter ett par minuter in för att kolla att det blev rätt. Vips, någon hade redan hunnit att ge det en 5:a (lite väl snällt kanske på ett sådant ordinärt galleri). Det löst sig snabbt för innan jag hann bli klar och gick lite fram och tillbaka, hade en andra röst lagts. Genomsnittet blev 3. Så den enkla matematiken blir att det blev en 1:a!

Ganska kul faktiskt. Galleriet kanske fungerar som ett sätt att avreagera sig också. "Ha, där fick han allt en 1:a!" Tur att man inte kan se vem som röstat; det var kanske personligt!

Permalänk
Medlem

Vart köpte du din M2Tech hiFace? Ser ut att vara den andra utgåvan, och på svenska nätsidor verkar det till största del bara vara första som säljs. Kommer köpa en sån för att kringgå de värdelösa firewire drivrutinerna till min Weiss.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är andra utgåvan. När jag i våras såg att den var på väg förbeställde jag en genom AVD i butik. Jag ser den inte på deras hemsida och har ingen aning om hur det står till just nu. M2Tech är italienskt med de plus och minus som det innebär. Leveranstiderna är i alla fall enligt utsago helt oförutsägbara. Kanske hade jag tur som fick en ur den första sändningen till Skandinavien.

Hur som är jag riktigt nöjd med den. Eftersom jag i huvudsak använder Linux var det viktigt för mig att den stöder USB Audio 2.0. Du skulle kunna ringa till AVD och höra. Personen jag haft att göra med har varit mycket serviceinriktad.

Permalänk
Medlem

Backgrundsbilden på sista bilden? link pls?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

streamar du flac och så från nas? tänkte på 256gb ssd, jag vet att man med flacfiler lätt kommer över detta men isåfall lägger man det på en nas eller liknande. Därav förstår jag inte varför 265gb ssd. Vad har du på den mer än OS & program? snyggt bygge annars

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rawet:

Backgrundsbilden på sista bilden? link pls?

Som tur var hade jag inte bytt namn på filen så det borde vara den här: http://theeundecided.deviantart.com/art/Tarmac-Texture-205260...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Som tur var hade jag inte bytt namn på filen så det borde vara den här: http://theeundecided.deviantart.com/art/Tarmac-Texture-205260...

Tusen Tack!

Du kör inge NAS lösning? utan bara stream server?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raffe:

streamar du flac och så från nas? tänkte på 256gb ssd, jag vet att man med flacfiler lätt kommer över detta men isåfall lägger man det på en nas eller liknande. Därav förstår jag inte varför 265gb ssd. Vad har du på den mer än OS & program? snyggt bygge annars

Tja, det kan kanske tyckas lite efter 25 år av musikköp (nu köper jag det mesta som nedladdningsbara FLAC-filer), men att 256 GB räcker och blir över det kanske beror på detta:

- varenda låt har jag betalt för
- jag är extremt kräsen utifrån min goda/dåliga smak
- en del som jag lyssnade på för många år sedan har med tiden blivit totalt ointressant och jag har därför sålt/bytt/gett bort en del
- det mesta i min samling är av CD-kvalitet, alltså 16-bit/44.1kHz, och tar därför ofta inte mer än 250 MB/album i utrymme för medelkomprimering

Visst det kommer att bli ett problem om ett par år - eller längre om jag fortsätter att vara motsatsen till impulsköpare! - och då får det bli en NAS lösning. I så fall är det ju bara att flytta t ex UPnP servern till filservern. Jag har naturligtvis backuper på andra datorer, så samlingen går inte upp i rök ifall musikservern brinner upp. Det hänger nog lite grand på hur många köp av högupplöst jag gör. Personligen har beslutat att jag inte hör någon skillnad på 2-kanals ljud med högre upplösning än 24-bitar/96kHz, men det betyder ändå att ett album tar upp närmare eller över 1 GB.

På sistone har det blivit mycket klassiskt (jag har skrivit det tidigare, men som jag irriterar mig på den benämningen) och fri-jazz. När det gäller fri-jazz kan du köpa en del helt fantastiska inspelningar direkt ifrån musikerna.

Hur som returnerar MPD servern följande data:
- 4956 låtar.
- 411 album.
- 263 artister

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du skulle kunna ringa till AVD och höra. Personen jag haft att göra med har varit mycket serviceinriktad.

Ska fan ta en sväng förbi imorgon, har faktiskt t.o.m praktiserat där för många år sedan

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag kan inte låta bli att börja med en egen kommentar, för jag tyckte faktiskt att det blev riktigt roligt.

Efter att ha sparat galleriet gick jag efter ett par minuter in för att kolla att det blev rätt. Vips, någon hade redan hunnit att ge det en 5:a (lite väl snällt kanske på ett sådant ordinärt galleri). Det löst sig snabbt för innan jag hann bli klar och gick lite fram och tillbaka, hade en andra röst lagts. Genomsnittet blev 3. Så den enkla matematiken blir att det blev en 1:a!

Ganska kul faktiskt. Galleriet kanske fungerar som ett sätt att avreagera sig också. "Ha, där fick han allt en 1:a!" Tur att man inte kan se vem som röstat; det var kanske personligt!

Haha! Har också funderat på det. Måste finnas många bittra människor

Mycket fint bygga annars! Vad ligger temperaturen på ungefär när du kör utan fläkt?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JAZIP:

Haha! Har också funderat på det. Måste finnas många bittra människor

Mycket fint bygga annars! Vad ligger temperaturen på ungefär när du kör utan fläkt?

Om vi ska gå efter vad sensorerna visar i en lägenhet med ca 23°C:

Citat:

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +58.0°C (crit = +90.0°C)
Core 1: +59.0°C (crit = +90.0°C)

w83l771-i2c-0-4c
Adapter: SMBus nForce2 adapter at 4d00
temp1: +63.0°C (low = -40.0°C, high = +70.0°C)
(crit = +85.0°C, hyst = +75.0°C)
temp2: +80.2°C (low = -40.0°C, high = +70.0°C) ALARM (HIGH)
(crit = +110.0°C, hyst = +100.0°C)

Så visst det är varmare än "bra", men som specifikationen visar är moderkortet inte helt nytt. Jag hade det tidigare i ett eget modifierat chassi - retro-stil i en gammal Luxor radio - och temperaturerna var faktiskt desamma. Kanske får jag äta upp slipsen likt Saakasjvili, men efter två år tycks dessa temperaturer inte vara något problem. Temperaturerna skulle varit lägre om inte Spotify lagt på extra systemlast.

Det är därför jag skrev att det går om man nöjer sig med den här typen av användning. Fast det kräver ju att du inte stänger inne chassit i ytterligare en tät låda, som byrå eller dylikt, eller att du ställer det ovanpå en förstärkare eller något som grillar underifrån.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag kan inte låta bli att börja med en egen kommentar, för jag tyckte faktiskt att det blev riktigt roligt.

Efter att ha sparat galleriet gick jag efter ett par minuter in för att kolla att det blev rätt. Vips, någon hade redan hunnit att ge det en 5:a (lite väl snällt kanske på ett sådant ordinärt galleri). Det löst sig snabbt för innan jag hann bli klar och gick lite fram och tillbaka, hade en andra röst lagts. Genomsnittet blev 3. Så den enkla matematiken blir att det blev en 1:a!

Ganska kul faktiskt. Galleriet kanske fungerar som ett sätt att avreagera sig också. "Ha, där fick han allt en 1:a!" Tur att man inte kan se vem som röstat; det var kanske personligt!

Beror ju på, vissa ger 5a för att dom har samma produkter/komponenter. Personligen ser jag inte hur man kan ge över 1-2 för något man själv inte gjort/fixat/moddat.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjebbosten:

Beror ju på, vissa ger 5a för att dom har samma produkter/komponenter. Personligen ser jag inte hur man kan ge över 1-2 för något man själv inte gjort/fixat/moddat.

Jag tyckte mest att det var komiskt. För mig spelar det egentligen ingen roll om alla gett en 1:a för syftet var mest att visa att produkten finns och att den kan fungera i beskriven tillämpning. Jag hade nämligen länge sökt efter ett dylikt chassi i den prisklassen när jag slutligen fann Streacoms produkter.

Visst det var roligare med hemmabyggda retro-chassit (finns inte i galleriet), men nu blev det så här pga att det blev viktigare att göra musikservern liten och diskret, och att det stilmässigt matchar de andra Hifi-produkterna bättre.

Jag förstår din tanke, och det var väl det jag menade med att beskriva mitt galleri som "ordinärt". Själva byggandet tog ju inte mer än 10 minuter (kan man få poäng för hur snabbt man skruvar ihop prylar? ), så det största jobbet ligger helt klart i det konfigurationen och sammansättningen av mjukvara, och för det finns inget eget galleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om vi ska gå efter vad sensorerna visar i en lägenhet med ca 23°C:

Så visst det är varmare än "bra", men som specifikationen visar är moderkortet inte helt nytt. Jag hade det tidigare i ett eget modifierat chassi - retro-stil i en gammal Luxor radio - och temperaturerna var faktiskt desamma. Kanske får jag äta upp slipsen likt Saakasjvili, men efter två år tycks dessa temperaturer inte vara något problem. Temperaturerna skulle varit lägre om inte Spotify lagt på extra systemlast.

Det är därför jag skrev att det går om man nöjer sig med den här typen av användning. Fast det kräver ju att du inte stänger inne chassit i ytterligare en tät låda, som byrå eller dylikt, eller att du ställer det ovanpå en förstärkare eller något som grillar underifrån.

Helt ok temperaturer med tanke på att det är passivt. Vill också bygga nått passivt. Men har inget behov så jag kan rättfärdiga det än. Jobbigt alltså

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Leveranstiderna är i alla fall enligt utsago helt oförutsägbara. Kanske hade jag tur som fick en ur den första sändningen till Skandinavien.

Var in och beställde den i tisdags, kom på onsdagen. Hade lagomt flyt att agenten precis skulle skäppa ett lass. Borsett från hög sepe-u användning så är jag nöjd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Breddas:

Var in och beställde den i tisdags, kom på onsdagen. Hade lagomt flyt att agenten precis skulle skäppa ett lass. Borsett från hög sepe-u användning så är jag nöjd.

AVD har kanske en egen gräddfil till och från Italien.

"sepe-u" användning? Jag är kanske lite trög, men är det en försvenskad stavning av CPU?

Permalänk
Medlem

Japp, CPU.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att det beror på HiFace och inte på något som förändrats i hur du satt upp samplingen? När du skriver hög förutsätter jag att du menar något mer än de 1-2% (16bit 44.1kHz), eller 3-6% (24bit 96kHz) på en Intel Atom som jag får vid uppspelning via MPD.

Permalänk
Medlem

Den genererar en massa interrupts. I drivrutinen till Windows kan man välja att ha strömsparläge på eller av, har man det på så genererar den inga interrupts tills man börjar spela, men man får skumma ljud när den ska vakna från sömn. Medans om man har den konstant på så genererar den en massa interrupts, jag ligger nästan på 2% cpu-användning oavsett om jag spelar 24bit/192Khz eller inget. Och då ska man tänka på att jag har en 2500K på 4,2Ghz också. Just nu har jag inställt med den största buffern som går att köra, kör jag istället med minsta får jag en mycket högre cpu-användning.
Det hade varit trevligt om Microsoft kunde implementera en egen USB 2.0 ljuddrivrutin så man slipper 3djeparts skiten. Man skulle vilja ha en drivrutin som var lika effektiv som realteks, den genererar inte äns en 4del så många interrupts som HiFace2.

Men bortsett från cpu-användningen och om strömsparningen är avstängd så funkar det riktigt flawless.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, då är vår situation inte densamma. Tyvärr verkar Microsoft fortsatt med 8:an stå fast vid att det inte finns något kundbehov av USB2 Audio drivrutin. Synd för Windows användare då fler och fler HIFI tillverkare erbjuder produkter vilka egentligen inte kräver tredje parts drivrutiner. Lägg till det hur FLAC sakta men säkert kommit att etablera sig bland HIFI tillverkare, och jag har faktiskt lite svårt att förstå varför det skulle vara ett så stort bekymmer för Microsoft att fixa både USB2 Audio och FLAC som standard. Kanske hade de andra grandiosa planer för sina egna format, men det är ju knappast någon som skulle anse det pinsamt om Microsoft accepterade realiteten.

Hur som kul att HiFace i övrigt fungerar bra för dig också. Det får väl bli en extra tumme upp för AVD också!

Permalänk
Medlem

Deras ljuddrivrutin för usb 1.0 var mer eller mindre flawless, så hade man fått en lika bra till 2.0 hade man varit glad. Flacstöd eller inte spelar ingen roll, så länge man inte har stöd för replaygain med "prevent clipping according to peak" så är musikspelaren helt oanvändbar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken. Varför kör du USB till S/PDIF när det finns S/PDIF på moderkortet? Är det någon kompatiblitetsfråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att jag får bättre ljud på så vis och det integrerade har trots allt begränsningar vad gäller samplingsfrekvens (än om det långt ifrån påverkar det mesta av min musiksamling). S/PDIF utgången på moderkortet är mer utsatt för störningar och kan inte matcha komponentkvalitén på även relativt billiga HiFace. Inom den budget jag satt känns det här som den bästa kompromissen för att få en så bra signal som möjligt; signalen ska nå DACen obehandlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Jag är lite nyfiken. Varför kör du USB till S/PDIF när det finns S/PDIF på moderkortet? Är det någon kompatiblitetsfråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte den för att drivrutinerna till mitt moderkort ger smällande ljud när jag te.x byter låtar. Någon dum strömsparning i drivrutinerna sedan Windows 7 som inte går att stänga av.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT