Permalänk
Medlem

mITX/mATX "bollplank"

Hej!

Kortfattat:
Jag står inför valet att köra mATX eller mITx, den största fördelen med mATX är att riggen blir tystare nackdelen är att chassit är större(obviously).
Vad tror/tänker ni om det? Chassivalet står i dagsläget mellan FD node 304(släpps i slutet på september) och Silverstone Precision PS07W.

Längre version:

Jag ska uppgradera min dator med en ny processor(i5 3570k), ett nytt moderkort och ett nytt chassi(kanske nytt ram också).
Tanken med uppgraderingen av chassit är att få det mindre och om möjligt, tystare.

Utifrån mina förutsättningar vilket är nedanstående vill jag då bygga en så liten och tyst rigg som möjligt.
Noctua NH-U12P SE2
1st 3,5" HDD
1st 2,5" SSD
570(Gainward, ej referens). Om chassit stödjer kylare med en höjd(från kretskortet) på 50mm kommer jag att använda en Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II. Detta kan jag införskaffa begagnat för runt 100lappen.

Problemet är då att jag har väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska köra på mATX eller mITX så jag listar 2 möjliga alternativ alternativ nedan.

mATX:

Det andra alternativet, mITX:

Nu till själva poängen!
Jag velar nu mellan dessa alternativ och det känns som det mest logiska alternativet vore att köra på mATX, både för moderkortet som man får mer för pengarna med mATX och för att jag kan köra på en riktigt bra GPU kylare. Dock är jag sugen på att köra så litet som möjligt och utmaningen det innebär. Det skiljer ca: 10 Liter på chassina(förutsatt att jag väljer dessa) så att ni får ett hum om storleksskillnaderna(20 vs 30L)

Så om ni kunde berätta lite hur ni skulle tänkt eller hur ni själva tänkte i denna situation vore det toppen.
Tack på förhand!

Självklart kommer jag att skapa ett galleri och förklara lite hur jag tänkte till slut för att ge andra i samma situation lite tips. Detta kommer bli mer väldokumenterat om jag väljer node chassit då det kommer vara helt nytt på marknaden när jag köper det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan bygga från scratch och specialvälja alla delar så de passar ihop direkt så tycker jag inte det är lönt att gå på mini-ITX.
Om man som du har lite delar här och där så är det enklare och oftast bättre att köra på en lite större storlek så det passar. mATX har som du själv skriver ganska många fördelar, så det hade jag kört på.

Visst, det är kul att bygga litet men inte kul om man blir missnöjd med datorn i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Om du inte kan bygga från scratch och specialvälja alla delar så de passar ihop direkt så tycker jag inte det är lönt att gå på mini-ITX.
Om man som du har lite delar här och där så är det enklare och oftast bättre att köra på en lite större storlek så det passar. mATX har som du själv skriver ganska många fördelar, så det hade jag kört på.

Visst, det är kul att bygga litet men inte kul om man blir missnöjd med datorn i slutändan.

Jag har alla delar som krävs för att bygga i ett node chassi, dock blir man självklart begränsad av utrymmet och ljudnivån kommer självklart vara högre.
Tror du att det är värt 10Liter med att få en tystare dator? Det är den frågeställningen jag kommit fram till är den viktigaste just nu.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag har alla delar som krävs för att bygga i ett node chassi, dock blir man självklart begränsad av utrymmet och ljudnivån kommer självklart vara högre.
Tror du att det är värt 10Liter med att få en tystare dator? Det är den frågeställningen jag kommit fram till är den viktigaste just nu.

Om jag var i din sits hade jag byggt mAtX. Ljudnivå är viktigare för mig än storleken på lådan. Vad är viktigast för dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Om jag var i din sits hade jag byggt mAtX. Ljudnivå är viktigare för mig än storleken på lådan. Vad är viktigast för dig?

Det är just den frågan som jag vill se hur andra tänkt kring och jag inser nu att mATX är det smartare valet. Dock är jag väldigt sugen på mITX och alla utmaningar det innebär. Suck, det suger att försöka vara rationell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det är just den frågan som jag vill se hur andra tänkt kring och jag inser nu att mATX är det smartare valet. Dock är jag väldigt sugen på mITX och alla utmaningar det innebär. Suck, det suger att försöka vara rationell.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha jag vet hur det känns, vill bygga mig en liten jävel nu när alla andra gör det också, men jag säger till mig själv att det får vänta ett tag. Det finns en lösning dock: Öka budgeten! Men hur sugen är man på det när grejerna man redan har duger och fungerar bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Haha jag vet hur det känns, vill bygga mig en liten jävel nu när alla andra gör det också, men jag säger till mig själv att det får vänta ett tag. Det finns en lösning dock: Öka budgeten! Men hur sugen är man på det när grejerna man redan har duger och fungerar bra?

Precis, tyvärr är inte en budget ökning på tal då jag studerar och redan sträcker budgeten utan att hålla på och byta de fungerande komponenterna man redan har. Det blir nog mATX trots allt, varför kan man inte bara springa in i första bästa affär och köpa en dator? Livet är tufft för hårdvarunördar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det verkar som det blir mATX, vad tror ni om chassit?
Silverstone Precision PS07W, elller finns det mindre mATX chassin som kan rekommenderas?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag har nu nästan bestämt mig för mATX och Silverstone PS07W och har nu lite frågor:
1. Klarar sig kylningen när man har en arctic kylare eller kommer man bara vispa runt luften för mycket?
2. Jag kommer inhandla en arctic(plus 2) begagnat och undrar om man behöver köpa nya thermal pads eller om det går bra med kylpasta?("nuub" fråga jag vet, har dock inte hittat något tillfredställande svar).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?