Permalänk
Medlem

AA

Vad betyder AA i grafikkortsammanhang? tex

Battlefield3
Ultra details 1920*1080
no AA / 4* MSAA

i olika tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombac:

Vad betyder AA i grafikkortsammanhang? tex

Battlefield3
Ultra details 1920*1080
no AA / 4* MSAA

i olika tester.

Anti Aliasing = kantutjämning. No AA = ingen kantutjämning.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Anti Aliasing. Kantutjämning. För att undvika att man ser pixel i sträck som inte går rakt horizontelt eller vertikalt så kan man lägga till lite halvfärgade pixels i brytpunkterna.

Från wikipedia:

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

AA innebär kort sagt att de ritar ut alla bilder fler gånger för att som sagt få jämnare kanter, har du tex AAx8 så ritar den ut alla bilder 8 gånger, därav så drar det jäkligt mycket på grafikminnet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

okej tackar..då får man sämre fps också eller,om man har AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombac:

okej tackar..då får man sämre fps också eller,om man har AA.

Ja, men prestandaförlusten varierar på vilken implementation av AA man använder

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

AA innebär kort sagt att de ritar ut alla bilder fler gånger för att som sagt få jämnare kanter, har du tex AAx8 så ritar den ut alla bilder 8 gånger, därav så drar det jäkligt mycket på grafikminnet.

Då har jag missfårstått det hela. Trodde det hade med att man renderade polugonerna i x antal högre uppläsning än den valda och sedan färminskade resultatet till den upplösning man hade valt. Fast så har jag inte fattat de olika patterna så värst bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

AA innebär kort sagt att de ritar ut alla bilder fler gånger för att som sagt få jämnare kanter, har du tex AAx8 så ritar den ut alla bilder 8 gånger, därav så drar det jäkligt mycket på grafikminnet.

Fast det låter ju lite fel. Om vi tar ett exempel att du har 60fps, med x4 AA då skulle du ju då få 60/4 fps vilket är 15 FPS, vilket självklart inte stämmer. Samt att bara göra samma bild 8 gånger gör ju inte något bättre utan det är ju fortfarande bara samma bild om och om igen

Nu finns det ju massor med olika sorters AA men om vi tar MSAA som exempel så tror jag (om jag förstått det rätt) att den gör så här.
kör du MSAAx4 så kommer den ta 4 prover per pixel för att ta reda på vilken färg den pixeln ska ha.

och med hjälp av det så räknar den ut vilken färg denna pixel ska ha genom att kolla på punkterna den samlar in (och hur många punkter beror på hur många gånger AA du kör med).

Meeeeen jag kan ju ha uppfattat det fel också

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

pocket aces

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast det låter ju lite fel. Om vi tar ett exempel att du har 60fps, med x4 AA då skulle du ju då få 60/4 fps vilket är 15 FPS, vilket självklart inte stämmer. Samt att bara göra samma bild 8 gånger gör ju inte något bättre utan det är ju fortfarande bara samma bild om och om igen

Nu finns det ju massor med olika sorters AA men om vi tar MSAA som exempel så tror jag (om jag förstått det rätt) att den gör så här.
kör du MSAAx4 så kommer den ta 4 prover per pixel för att ta reda på vilken färg den pixeln ska ha.
http://2.bp.blogspot.com/_2YU3pmPHKN4/SjO2dVUXUpI/AAAAAAAAAQ8...

och med hjälp av det så räknar den ut vilken färg denna pixel ska ha genom att kolla på punkterna den samlar in (och hur många punkter beror på hur många gånger AA du kör med).

Meeeeen jag kan ju ha uppfattat det fel också

T.ex. FXAA går ut på att man ritar en större bild och sen skalar ner den. vilket ger en liten blur på linjer. MSAA är ju innan bilden är färdig och använder polygon datan. Finns väldigt många sätt att uppnå AA.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄