TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg i bloggen med innebörden att oavsett om det är Tele2s fel eller ej så borde de hjälpa kunden på ett kraftfullt sätt. På det sättet får de good will utåt och fler geezers vågar teckna dyra smartphones-abonnemang då de vet att Tele2 minsann är snälla om de klantar sig. Summan är ju dessutom helt orimlig och ett luftslott då Tele2s kostnad i det hela inte är många ören.

Om det nu är så att personen köpt telefonen direkt av Tele2 så borde de sett vilket abonnemang hen haft eller i alla fall minst berättat om hur en smartphone använder data och att det kan bli dyrt då. Om så är fallet borde de erbjuda kompensation för att inte få dålig PR (Tele2 säljer telefon, skyhög räkning utan förvarning. Inte bra för affärerna). Nu känns det visserligen väldigt orimligt att de skulle sålt en telefon till henom utan att erbjuda ett abonnemang, man kan ju inte ens gå förbi en sådan butik utan att få information om minutpriser inpressat fysiskt i pannbenet.

Edit: I övrigt tycker jag att kunden bör gå en skola i konsekvenslära. Och vardagsteknologi.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag fick en räkning på 15000 av tele2 även fast jag hade surf abonnemang, ringde dem och de löste problemet och skickat ut en ny räkning på 500.

Det hade bara blivit fel i deras system.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Jag fick en räkning på 15000 av tele2 även fast jag hade surf abonnemang, ringde dem och de löste problemet och skickat ut en ny räkning på 500.

Det hade bara blivit fel i deras system.

Vilket är en helt annan sak. Där var det på tele 2:s sida som problemet låg. I detta fallet är det kunden som varit en idiot men som drar en rövare och gnäller lite, skyller på tele 2 och hoppas att det ska lösa sig automagiskt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Undra om den här kompisen har kollat in telenors äldre planer och se hur mycket man hade fått betala för data där.

Tycker killen har gjort fel/får stå sitt kast, sen kanske tele2 skulle kunna vara snälla och halvera räkningen eller något.

Du måste skojja? Stå sitt kast? Ni får det att låta som om han laddat ner 20 filmer på mobilen och ÄVEN då ska räkningen inte vara så hög. 3GB är ju ingenting. Förstår du att 40 000- kan vända upp och ner på visas liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Du måste skojja? Stå sitt kast? Ni får det att låta som om han laddat ner 20 filmer på mobilen och ÄVEN då ska räkningen inte vara så hög. 3GB är ju ingenting. Förstår du att 40 000- kan vända upp och ner på visas liv?

Vadå SKA inte vara så hög? Det finns mängder med olika abonnemang från Tele 2 där datatrafiken ingår. Att personen är så jävla dum att han inte kollar upp sånt INNAN han börjar surfa och till på köpet ignorerar varningsmeddelandena som kommer upp när man aktiverar mobilsurf är bara pinsamt dåligt.

Menar du att om jag hoppar ner för en klippa så är det klippans fel att jag slår ihjäl mig? Utan klippa så hade jag ju faktiskt inte kunnat hoppa.

Och är det Ferrarris fel om någon kör över en skolklass i en sån bil? Det är ju trots allt Ferrarri som gör en så där supersnabb bil...

Klart som fan det är en sjuk summa som vänder upp och ned på mångas liv. Och det är väl ingen som försökt få det att låta som att han laddat ner 20 filmer? Visa mig några inlägg där folk får det att låta som det tack.

Men det betyder inte att det på något sätt är tele 2:s fel att killen är korkad. Eller tycker du att alla som säljer telefoner skall kräva ett iq-test innan de får sälja?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Du måste skojja? Stå sitt kast? Ni får det att låta som om han laddat ner 20 filmer på mobilen och ÄVEN då ska räkningen inte vara så hög. 3GB är ju ingenting. Förstår du att 40 000- kan vända upp och ner på visas liv?

Personligen förstår jag faktiskt inte hur man kan lyckas förbruka 3 gb mobildata. använder max 500 mb av min 1 gb om jag inte är bortrest någon annanstans i Sverige möjligtvis.

Det kan vända upp och ner på vissa personer liv, jaha? Kolla lyxfällan. Finns de som sitter i värre skit men precis som personen i fråga så är det ingen annan än deras eget fel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikom:

Personligen förstår jag faktiskt inte hur man kan lyckas förbruka 3 gb mobildata. använder max 500 mb av min 1 gb om jag inte är bortrest någon annanstans i Sverige möjligtvis.

Det kan vända upp och ner på vissa personer liv, jaha? Kolla lyxfällan. Finns de som sitter i värre skit men precis som personen i fråga så är det ingen annan än deras eget fel.

3GB är ju ingenting, jag ligger själv på mellan 8-15GB per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

3GB är ju ingenting, jag ligger själv på mellan 8-15GB per månad.

Hur gör du av med så mycket mobildata? Har själv tillgång till WiFi mestadels.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikom:

Hur gör du av med så mycket mobildata? Har själv tillgång till WiFi mestadels.

Spotify, Youtube, streamar film, kollar mail, laddar ner filer, hotspot till min iPad med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Du måste skojja? Stå sitt kast? Ni får det att låta som om han laddat ner 20 filmer på mobilen och ÄVEN då ska räkningen inte vara så hög. 3GB är ju ingenting. Förstår du att 40 000- kan vända upp och ner på visas liv?

Han har själv gått med på att det priset för datatrafik gäller, när han ursprungligen skaffade sitt kontantkort/abonnemang. Att han sedan glömmer bort detta / ignorerar detta och skaffar en ny mobil samt surfar på den med det priset är hans eget fel.

Permalänk
Medlem

Klart som fan att Tele2 via goodwill ska sänka kostnaden.

40000 kr för 3GB det är bara sjukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Klart som fan att Tele2 via goodwill ska sänka kostnaden.

40000 kr för 3GB det är bara sjukt...

Varför är det sjukt? Om jag t.ex. köper en internetuppkoppling för 100 000kr, och själv godkänner det priset, är det sjukt? Jag har alltså då själv gått med på att priset är lämpligt, eftersom jag godkände det. Det är abonnemangstagarens egna fel att han inte kollat upp priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Klart som fan att Tele2 via goodwill ska sänka kostnaden.

40000 kr för 3GB det är bara sjukt...

Håller lite med, men han ska ju å andra sidan inte "komma undan" med det. Mötas halvvägs på mitten @20.000:- lär nog killen en läxa samtidigt som tele2 får inte bra med pengar som de trots allt ska ha.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

fan låter ju nästan om att tele2 är något slags bolag som erbjuder en tjänst för pengar. nästan som om iden vore att tjäna pengar. underligt

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att så många tycker detta är rimligt av Tele2. 40 000 förstör någons liv. Kostnaden för 3gb surf för Tele2 är vad, 1 kr? Resten är ren och skär ockervinst. Bara för att det någonstans i avtalet han tecknade för 150 år sedan står priset per MB innebär det inte att man kan bete sig hur som helst. Skulle ni tycka det vore lika okej att Pepsodent säljer tandkräm med kvicksilver längst in i tuben, bara de skriver det på baksidan? Läser man bara texten så behöver man ju inte klämma ut kvicksilvret på tandborsten och dö?

Företagen ska enbart tillåtas existera på våra villkor.. Vi vill inte ha det tvärtom. Tänk på det.

Edit: Självklart är det ingen som med flit skulle surfa så mycket om man kände till priset. Att en räkning ens kan gå över 1000 kr utan någon varning är sjukt!

Permalänk
Avstängd

Denna räkning går nog att lösa i en rättegång som båda parter kan bli nöjda med.
1. Skall den som fått denna räkning på 40 000kr gå till kommunens kpnsumentrådgivning.
2. Bestrida fakturam, så att inte inkasso avgifter tillkommer.

Visst ska Tele2 ha betalt för sina tjänster men det ska vara inom rimlig gräns.
Tele2s kostnader för surfandet och naturligtvis ett vinst påslag.
40 000kr för 3GB kan Tele2 bara drömma om i en rättsstat som Sverige.

Tele2 kanske inte vill samarbeta med kunden men med hjälp
1. Kommunens konsumentrådgivning
2. Konsumentverket
3. Allmänna Reklamations Nämnden ARN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Dataspärr
Sedan 2010 gäller en automatisk spärr på 50 euro (ca 553 kr inklusive moms) för att ladda ner data i ett annat EU-land. Det innebär att användaren ska få ett meddelande om att summan för nedladdningar närmar sig gränsen på 50 euro. Användaren kan välja att gå förbi spärren.

Från och med den 1 juli ska operatören erbjuda spärr för surfande även utanför EU. Om operatören inte kan erbjuda sådan spärrtjänst ska användarna informeras om det.

Du är medveten om att den där spärren på 50 euro gäller om du är i "ett annat EU-land". Alltså har det ingenting med saken att göra då jag antar att personen i fråga har förbrukat 3 gb i Sverige.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

så om man ringer betalnummer för samma summa så tycker ni att tele2 ska "bjuda till" också?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Denna räkning går nog att lösa i en rättegång som båda parter kan bli nöjda med.
1. Skall den som fått denna räkning på 40 000kr gå till kommunens kpnsumentrådgivning.
2. Bestrida fakturam, så att inte inkasso avgifter tillkommer.

Visst ska Tele2 ha betalt för sina tjänster men det ska vara inom rimlig gräns.
Tele2s kostnader för surfandet och naturligtvis ett vinst påslag.
40 000kr för 3GB kan Tele2 bara drömma om i en rättsstat som Sverige.

Tele2 kanske inte vill samarbeta med kunden men med hjälp
1. Kommunens konsumentrådgivning
2. Konsumentverket
3. Allmänna Reklamations Nämnden ARN.

Vad dillar du om?
Kunden har ingått ett avtal med leverantör (Tele2 i det här fallet) och i ett senare skede helt enkelt motsatt säg att betala för det avtal han ingått. Det kallas för kontraktsbrott!
Avtalet var troligtvis mycket väl verklighetsförankrat när det tecknades, och kunden har garanterat blivit varse att kontraktet skulle fortlöpa i dess befintliga form om kunden inte själv vidtog åtgärder efter den s.k. bindningstiden.

Sen att 40tkr är en rätt så absurd summa pengar i dagsläget, för den tjänst kunden har fått ta del av råder det ingen tvivel om. Jag slår vad om att kunden enbart fått ut en automatiskt samanställd faktura och ringt upp företaget och vart vresig istället för ödjmuk, och att de helt enkelt satt sig på tvären av den anledningen.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

så om man ringer betalnummer för samma summa så tycker ni att tele2 ska "bjuda till" också?

Om man ringer ett betalnummer är det väl inte Tele2 som tar avgift? Då är det väl den tjänsteleverantören? Om jag däremot ringde random nummerupplysning utan att kolla priser och det visade sig att det kostade mig 15 000 kr per minut, då skulle jag bli förbannat sur på det företaget, av samma anledning som jag i det här fallet tycker Tele2 suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Helt otroligt att så många tycker detta är rimligt av Tele2. 40 000 förstör någons liv. Kostnaden för 3gb surf för Tele2 är vad, 1 kr? Resten är ren och skär ockervinst. Bara för att det någonstans i avtalet han tecknade för 150 år sedan står priset per MB innebär det inte att man kan bete sig hur som helst. Skulle ni tycka det vore lika okej att Pepsodent säljer tandkräm med kvicksilver längst in i tuben, bara de skriver det på baksidan? Läser man bara texten så behöver man ju inte klämma ut kvicksilvret på tandborsten och dö?

Företagen ska enbart tillåtas existera på våra villkor.. Vi vill inte ha det tvärtom. Tänk på det.

Edit: Självklart är det ingen som med flit skulle surfa så mycket om man kände till priset. Att en räkning ens kan gå över 1000 kr utan någon varning är sjukt!

Årets sämsta liknelse? Det är en jävla skillnad på detta och att sälja tandkräm med kvicksilver. Det råkar vara förbjudet att äslja tandkräm med kvicksilver, att erbjuda en tjänst till ett pris kund och företag kommit överens omm är inte olagilgt så länge det inte rör sig om ocker vilket det uppenbarligen inte gör.

Och vadå ockervinst? bara för att du hittar på ett ord så betyder inte det att det är ocker. Jag har en förklaring längre bak i tråden.

Skrivet av Bunz:

Vad dillar du om?
Kunden har ingått ett avtal med leverantör (Tele2 i det här fallet) och i ett senare skede helt enkelt motsatt säg att betala för det avtal han ingått. Det kallas för kontraktsbrott!
Avtalet var troligtvis mycket väl verklighetsförankrat när det tecknades, och kunden har garanterat blivit varse att kontraktet skulle fortlöpa i dess befintliga form om kunden inte själv vidtog åtgärder efter den s.k. bindningstiden.

Sen att 40tkr är en rätt så absurd summa pengar i dagsläget, för den tjänst kunden har fått ta del av råder det ingen tvivel om. Jag slår vad om att kunden enbart fått ut en automatiskt samanställd faktura och ringt upp företaget och vart vresig istället för ödjmuk, och att de helt enkelt satt sig på tvären av den anledningen.

Instämmer tillfullo. Och angående vresighet, har ni kollat in personens twitter med tele2? Kunden har en jävligt kass attityd och antyer att allt är tele 2:s fel.

Är man den som själv har felat är det inte fel att vara lite ödmjuk

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Instämmer tillfullo. Och angående vresighet, har ni kollat in personens twitter med tele2? Kunden har en jävligt kass attityd och antyer att allt är tele 2:s fel.

Är man den som själv har felat är det inte fel att vara lite ödmjuk

För att inte nämna det faktum att TS i sin blog valt att censurera bort all negativ kritik i kommentarsfältet och enbart behållt de otroligt få sympati inläggen han fått. Nej, jag tror nog tyvärr att både TS och hans vän behöver en "verklighetscheck", det kanske är beklageligt att den kommer i form av en 40tkr faktura, men det verkar samtidigt behövas med tanke på den tveksamma atityden...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

När ändrades detta? Uppdaterade mitt abonnemang med Telenor den 28e juni och har fortfarande den obegränsade surfen samt internet delning med surf 149kr. Använde nämligen 30-50 GB i månaden nu i somras.

Jag vet inte riktigt men det måste ha varit inom de senaste 6 månaderna då jag själv ändra lite saker med mitt abonnemang som inte berördes av dessa regler. Då har jag det gamla Pott med Surf 199Kr.

Skulle hjälpa en kompis att hitta ett bra abonnemang så att han skulle slippa ha fast internet också och tänkte så klart på telenor (fri surf). Dock när vi läste i avtalet så stod det att man bara fick 15Gb med det för 149kr och kring 100Gb för det för 249kr sedan hade de rätt att begränsa hastigheten till något fjuttigt. Det kan vara så att det bara gällde vissa tider när belastningen på nätet är stor men det är ju ändå ganska surt då de inte direkt har nämnt att detta ändrats.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite väl oetiskt att inte informera om sådant, men jag antar att ifall det är en själv som tjänar på att inte informera användarna så finns det inte mycket intiativ för att göra det :/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte jobbar kvar på Tele2s kundtjänst. Kan dock hålla med om att det är hutlösa priser för att surfa utan surfpaket. Man bör ju få ett SMS när man närmar sig 100 alternativt 200 kr. Detta kan vara bra då folk som ej har större koll på nyare mobiler inte vet att dessa kan uppdatera sig själv och resultera i en massa pengar i sjön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bunz:

För att inte nämna det faktum att TS i sin blog valt att censurera bort all negativ kritik i kommentarsfältet och enbart behållt de otroligt få sympati inläggen han fått. Nej, jag tror nog tyvärr att både TS och hans vän behöver en "verklighetscheck", det kanske är beklageligt att den kommer i form av en 40tkr faktura, men det verkar samtidigt behövas med tanke på den tveksamma atityden...

För att det stod "dumb fuck" "retarded", "stupid ass" vilket jag inte tillåter på min blog. Men försök gärna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

För att det stod "dumb fuck" "retarded", "stupid ass" vilket jag inte tillåter på min blog. Men försök gärna igen.

Du, vissa av oss hann faktiskt läsa de fullkomligt rumsrena inläggen med negativ kritik som du helt sonika tagit bort, jag skulle föreslå att du går och fiskar sympati någon annanstans, eller kanske växer upp lite...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bunz:

Du, vissa av oss hann faktiskt läsa de fullkomligt rumsrena inläggen med negativ kritik som du helt sonika tagit bort, jag skulle föreslå att du går och fiskar sympati någon annanstans, eller kanske växer upp lite...

Om du läst några inlägg som du ansåg felaktigt togs bort så finns de cashade i din webläsare. Visa mig vilka det var så ska jag lägga tillbaks dem igen.

EDIT: Jag har igen läst igenom de 5 kommentarer som jag dolde på blogen. Samtliga innehåller antingen svordommar eller direkta förolämpningar, vilket som sagt jag inte tillåter på min blog. Jag kan publicera inläggen här i tråden, men tyvärr tillåter inte reglerna på detta forumet det heller. Jag kan skicka dem i PM till den som efterfrågar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

För att det stod "dumb fuck" "retarded", "stupid ass" vilket jag inte tillåter på min blog. Men försök gärna igen.

Skrivet av anon200213:

Om du läst några inlägg som du ansåg felaktigt togs bort så finns de cashade i din webläsare. Visa mig vilka det var så ska jag lägga tillbaks dem igen.

Jag såg de jag med, 3 av 4 av de var definitivt rumsrena enligt vad jag minns. Förövrigt så glömmer du nämna på din blogg att det du citerar om en dataspärr från PTS bara gäller utomlands inom EU, alltså inte i Sverige om du bor där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Jag såg de jag med, 3 av 4 av de var definitivt rumsrena. Förövrigt så glömmer du nämna på din blogg att det du citerar om en dataspärr från PTS bara gäller utomlands inom EU, alltså inte i Sverige om du bor där.

Det var totalt 5 inlägg som jag dolde, INGET av dem var rumsrena. Här är dem för dig att se: http://www.johnniefromtheblog.com/wp-content/uploads/2012/08/...

Ja, ni har rätt om dataspärren, jag har inte dementerat det på något vis och jag skall ta bort den delen igen.