TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Inaktiv

TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

En intressant härva pågång, ska bli intressant att se hur "Billiga" TELE2 löser det.

http://www.johnniefromtheblog.com/2012/08/tele2-charge-5000e-...

EDIT 1:

Jag vill bara klargöra att givetvis skall man kolla upp kostnaderna för sitt abonnemang, jag är helt med på det och det är inte det som är grejen här. Problemet i fråga är hur en operatör kan tillåta att en avgift banar iväg till 40.000.- utan att det finns någonsorts spärr eller saldonotifiering. Hos andra leverantörer, till exempel Telenor får man ett SMS när man passerat 500.- i förbrukade avgifter. Det förvånar mig att så många i tråden försvarar TELE2’s missbrukande av denna okunskap. Vem som helst kan ju förstå att detta är ett misstag som uppstått för kunden inte förstått att mobildata medför extra kostnader, dock tycker jag inte det rättfärdigar att ett företag på fullaste allvar skickar ut en faktura på 40.000 för ynka 3GB datatraffik.

EDIT 2:

Tele 2 har nu svarat på min blog:

http://www.johnniefromtheblog.com/2012/08/tele2-charge-5000e-...

Citat:

Hello Johnnie,

We regret to see that your friend has been charged this much money for 3 GB data. We would like to get in touch with him to help him with his case. Please ask him to email me at cecilia.uhr@tele2.com and we will do our best to help him.

Best regards

Cecilia Uhr, Tele2

cecilia.uhr@tele2.com

Permalänk
Inaktiv

3GB är ju inget, det är vad jag kommer upp som minst per månad med spotify och youtube i mobilen.

Permalänk
Medlem

Undra om den här kompisen har kollat in telenors äldre planer och se hur mycket man hade fått betala för data där.

Tycker killen har gjort fel/får stå sitt kast, sen kanske tele2 skulle kunna vara snälla och halvera räkningen eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Så han skaffar en ny mobil och använder massa datatrafik utan att ens ha kollat upp vad det skulle kosta honom? Han får ju skylla sig själv om han inte kontrollerar sånt innan.

Dock är dåligt av Tele2 att inte ha någon form av varningssystem när man på ett privat abonnemang börjar få en groteskt hög räkning. Vid 500:-/1000:- borde man få ett varningssms eller dyl så att man kan styra upp det hela innan det är försent.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

other operators such as Telenor have unlimited mobile data for all their plans

Såvitt jag vet är det bara Telenor som har det så.

Citat:

we will make TELE2 look absolutely stupid unless they are willing to see that they made an error

Förstår inte vart Tele2 gjort fel?

För övrigt så har väll i princip alla Svenska operatörer hutlösa priser på data. Har man dessutom ett äldre kontantkort så finns inget maxtak per dag på data(som exempelvis 3s kontantkort har). Vidare har inte Tele2 några kontantkort längre, utan det är numera Comviq som har dessa. Har man "Comviq Standard" så kostar det max 6kr/dag för de första 100MB man använder. De har dessutom möjlighet att spärra kortet om man använder mer än 20GB på en månad. Där kostar 1MB 99 öre, vilket leder till 3000 * 0.99 = 2970kr för 3GB data.

EDIT: Insåg nu att detta inte handlade om kontantkort, men ett gammalt abbonemang har även det hutlösa priser på datatrafik.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Har man ett avtal från sent 90- tal, så får man skylla sig själv? Min mor uppgraderade från en übergammal nokia till en Lumia, och jag noterade att hennes gammla 3g kostnad var skyhög, men det var för att kostnaden för abbonemanget, och abbonemanget i sig, var såppas gammalt. Tur att hon bytte upp sig på avtalsfronten också

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Tele2 har gjord något speciellt fel, det gäller att ha koll på sina kostnader. Vidare känns som den här posten är ute och fiskar hits.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Känns lite så ja. Kanske han som blivit lurad?

OK att operatörerna bör skicka ut nån form av meddelande när dataplanen går mot sitt slut. Comviq gör det för mig vid 85MB och sedan vid 100MB får jag ett meddelande om att det är slut och det blir normal taxa.

Permalänk
Medlem

tele2 tar t ex 15kr/MB i deras abonnemang kompis utan surf. Det står klart och tydligt vad det kostar, samt att man kan lägga till ett billigt surfpaket. Måste ju säga att Tele2 inte har gjort fel alls...

Skrivet av tcntad:

Känns lite så ja. Kanske han som blivit lurad?

OK att operatörerna bör skicka ut nån form av meddelande när dataplanen går mot sitt slut. Comviq gör det för mig vid 85MB och sedan vid 100MB får jag ett meddelande om att det är slut och det blir normal taxa.

Dock verkade det här abonnemanget inte ha någon dataplan alls, varför han fått betala så mycket (de tar i nuläget 15kr/MB)

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Undra om den här kompisen har kollat in telenors äldre planer och se hur mycket man hade fått betala för data där.

Tycker killen har gjort fel/får stå sitt kast, sen kanske telenor skulle kunna vara snälla och halvera räkningen eller något.

Han ska självklart betala hela summan för han har ju använt sig av mobilen så att det blivit den summan, finns ingen anledning till att han bara ska betala hälften, min fråga till dig är dock...varför skulle Telenor bry sig i detta och de har ju ingen rätt alls att halvera summan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Han ska självklart betala hela summan för han har ju använt sig av mobilen så att det blivit den summan, finns ingen anledning till att han bara ska betala hälften, min fråga till dig är dock...varför skulle Telenor bry sig i detta och de har ju ingen rätt alls att halvera summan?!

Känns ju iofs som att de kan ha utelämnat viss information om hans abbonemang etc. Möjligt att jag halvt drar tillbaka om att de ska halvera summan.

Angående telenor så stod det ju i texten att de hade kollat på telenor och de hade minsann gratis surf på alla sina avtal.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av phroggyy:

tele2 tar t ex 15kr/MB i deras abonnemang kompis utan surf. Det står klart och tydligt vad det kostar, samt att man kan lägga till ett billigt surfpaket. Måste ju säga att Tele2 inte har gjort fel alls...

Dock verkade det här abonnemanget inte ha någon dataplan alls, varför han fått betala så mycket (de tar i nuläget 15kr/MB)

Vad blir 15 spänn x 1024 MB (1GB) ? Ett par kronor mer.. Jag slutar använda mobildata om jag inte har x antal MB att använda som fri surf eller drar ner på användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

En intressant härva pågång, ska bli intressant att se hur "Billiga" TELE2 löser det.

http://www.johnniefromtheblog.com/2012/08/tele2-charge-5000e-...

Riktig klantigt. Får helt enkelt får stå för sitt misstag och betala det han förbrukat? Inget mer med det.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Det är så här det går när man inte läser på i förväg, jag tycker han får stå sitt kast och pröjsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad blir 15 spänn x 1024 MB (1GB) ? Ett par kronor mer.. Jag slutar använda mobildata om jag inte har x antal MB att använda som fri surf eller drar ner på användandet.

Dock så är det 1000MB, då det är megabyte som använder basen 10, istället för mibibyte (MiB) och gibibyte (GiB) som använder bas 2. Hursomhelst blir det ju 1500kr, alltså 4500 på 3GB. Jag, precis som du använder också endast mobildata om den ingår i mitt abonnemang. Sen kan man väl i och för sig fråga sig varför operatörerna tar ut så höga priser för en internetuppkoppling när det kostar 29kr att få 1GB hos Tele2 (om jag minns rätt)...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Hedersmedlem

står klart och tydligt att 3 gb data kostar 46080 kr det är inte tele2s fel dom har informerat..
lite klumpigt endå att inte ha koll på sin kostnad men fjäska lite med dom så kanske det kan bli 20k

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Din polare var lat och kollade inte upp priserna. Rätt åt honom IMO.

"Som man bäddar, får man ligga"

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det är ju hans eget fel att det blev så dyrt MEN det är inte så här tele2 tjänar pengar. Utan dom tjänar bäst på att sänka räkningen i Goodwill och visa att dom har bra support.. Sånt här händer...

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Kan ju vara smart att veta villkoren innan man börjar använda en tjänst också... Om grabben inte är typ 7 år så borde han veta vad för avtal han tecknat.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta händer ganska så ofta tydligen hos tele2 (säkert alla telebolag) och vanligen ordnar de så att kunden bara behöver betala 500kr på fakturan. händer det dock igen får kunden betala hela summan. källan på det får jag ifrån en person som jobbar i kundtjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Dock så är det 1000MB, då det är megabyte som använder basen 10, istället för mibibyte (MiB) och gibibyte (GiB) som använder bas 2. Hursomhelst blir det ju 1500kr, alltså 4500 på 3GB. Jag, precis som du använder också endast mobildata om den ingår i mitt abonnemang. Sen kan man väl i och för sig fråga sig varför operatörerna tar ut så höga priser för en internetuppkoppling när det kostar 29kr att få 1GB hos Tele2 (om jag minns rätt)...

hur räknar du nu? Mig veterligen så är 15*1000=15.000. Inte 1500 :).

Till TS: varför läste inte din vän igenom villkoren? Dumt... Speciellt när man har sett varningar lite överallt på tv och i tidningar att sådant kan bli dyrt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Killen har ju uppenbarligen 0 koll på vilket abonnemang han hade. Lika lite koll på vad en smartphone är. Detta kan aldrig vara Tele2's fel. Den enda gången man skulle kunna skylla på Tele2 är om han hade köpt telefonen med ett abonnemang och sedan fått räkningen.
Har man så dålig koll på vad som ingår i abonnemanget (ett gammalt abb dessutom), så tycker jag att man får skylla sig själv. Alla vet (eller bör veta) att det är dyrt med data utan dataplan i Sverige.
Det enda den här killen kan hoppas på är att Tele2 är jävligt schyssta och bjussar på fakturan som Goodwill. Enligt mig så är det han som gjort fel och får stå för det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Haha kollade hans twitter och han verkar inte ha alla hästar hemma om man säger så. Det är hans skyldighet att ha koll på vilken data plan man har och sitt användande. Inget fel av operatören här.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Inte Tele2s fel helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

hur räknar du nu? Mig veterligen så är 15*1000=15.000. Inte 1500 :).

Till TS: varför läste inte din vän igenom villkoren? Dumt... Speciellt när man har sett varningar lite överallt på tv och i tidningar att sådant kan bli dyrt...

Skickades från m.sweclockers.com

haha ojdå, litet slarvfel där, skulle självklart vara 15000!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Såvitt jag vet är det bara Telenor som har det så.

Telenor har inte helt fritt.. De har en "godtycklig gräns" som de kan begränsa dig emot en viss mast om de tycker att du använder för hög procent av trafiken på den eller om den har hög belastning och du är en datahogger.

Den godtyckliga gränsen är 15 GB har jag för mig (Det var det iaf i julas då jag täcknade ett abbo hos dem)!

Permalänk
Medlem

Intressant.
Det fula i denna kråksången är att priset ligger orimligt högt. Det är så långt ifrån rimligt att det är pinsamt.

Jag köper absolut om det handlar om att ringa/surfa utomlands enligt roamingavtal. Där kan tele2 inte stå för vad operatörerna i det landet pysslar med.
Men i sverige. I tele2s nät. Där de tar kanske några hundra för 10000 megabyte. Max 10 öre/Mb. Och sen påstår att 15:-/Mb är rimligt.

Detta hände mig för många år sen innan mobilt bredband ens var på tapeten. Jag hade ett paket till mobilen som gav "fri surf" med finstilta att 1Gb ingick. Alla säljare och omständigheter talade för att detta motsvarade fri surf i en mobiltelefon.
Jag översteg 1Gb-gränsen med några procent och fick en megaräkning.
Nästa månad fick jag ytterligare en megaräkning.
Och jag tycker absolut att det borde ringa väckarklockor hos tele2 när kunden överstiger sin normala månadkostnad med flera tusen procent.
Det finns nog inget rättsbeslut i liknande frågor eftersom det brukar gå att lösa med operatören. Det finns väl prejudikat som handlar om när man ringt/surfat i utlandet. Men det är som sagt en annan fråga.
Jag tror nämligen inte att det, trots att avtalen säger en sak, att det skulle hålla.

Edit: Jag kom till slut i kontakt med en som jobbade på tele2 (supporten är ett avskiljt företag) och fick megabytepriset sänkt till 1,5:- retroaktivt. 1,5:-/Mb är faktiskt en mycket rimligare nivå, om än lite högt i dagsläget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Grejjen är att om ett gäng med kvällstidningar gillar storyn och det blir en jävla uppståndelse kring det hela kan nog Tele2 få för sig att makulera den fakturan.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Håller med att det är hans eget fel.. men tycker ni håller med tele2 för mycket samtidigt.. tycker ni att de är ok att gamla trogna kunder får straff för att de inte binder om en tjänst de redan har ? Även tecknade abonnemang borde förändras i vissa avseenden och ni pratar om att läsa igenom villkoren när det är ett abonnemang han haft sen tidigare och då användes inte datatrafik i den skalan att de var en intressant punkt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Att du försöker skapa så mycket press runt detta stjälper nog mer än hjälper din vän.

En sån här faktura kan ofta justeras i goodwill, men att försöka tvinga ur detta genom att skapa hysteri runt det kommer snarare få Tele2 att stå fast för att understryka att de priser som står i avtalen är de priser som gäller, för att inte skapa en trend där så fort folk är missnöjda med fakturan så börjar de klaga till pressen.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]