TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Medlem

På vilket sätt har Tele 2 gjort fel?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

På vilket sätt har Tele 2 gjort fel?

På vilket vis har de gjort rätt? Andra operatörer kan ju undvika liknande incidenter.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

På vilket vis har de gjort rätt? Andra operatörer kan ju undvika liknande incidenter.

Dom har fakturerat enligt gällande avtal, inget konstigt med det.
Välj ett abb som är anpassat efter dina behov och inkomster istället.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweloop64:

Dom har fakturerat enligt gällande avtal, inget konstigt med det.
Välj ett abb som är anpassat efter dina behov och inkomster istället.

Vet inte varför du svarade, frågan var inte ställd till dig. Och det gäller inte mig, det gäller en annan person. Jag har fastpris från Telenor.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det handlar om surf i Sverige (vilket jag förstår att det gör efter en väldigt snabb koll i tråden samt den av TS länkade sidan) så är jag övertygad om att kravet skulle jämkas betydligt vid en domstolsprövning så jag tycker att TS vän ska stå på sig.

Detta eftersom användaren är en svagare part än TELE2, samtidigt som avtalsvillkoret måste ses som oskäligt i enlighet med 36 § Avtalslagen, p.g.a. det faktum att dataanvändningen för mobiltelefoner skjutit i höjden efter att avtalet ingåtts (vilket antagligen var många år innan smartphones kom in på marknaden) samtidigt som priset för datatrafik sjunkit drastiskt.

Även om huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas, så kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan hänseende om avtalsvillkoret är väldigt oförmånligt, det vill säga oskäligt, för ena parten som i detta fall dessutom är en svagare part.

Min slutsats är således att användaren inte bör ge sig och att denne har goda chanser att vinna denna tvist i en eventuell domstolsprövning. Man kan förvisso tycka att han bör ha koll på vilka avtal han har ingått, men detta förtar knappast det faktum att avtalsvillkoret är väldigt oskäligt sett till det faktum att avgiften är över 1000ggr högre än normalt.
Det faktum att avtalsvillkoret var skäligt vid tecknandet av avtalet saknar betydelse eftersom det är möjligt att jämka eller ta bort avtalsvillkor p.g.a. förhållanden som har inträffat efter att avtalet har ingåtts.

36 § Avtalslagen: "36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Första och andra styckena äga motsvarande tillämpning i fråga om villkor vid annan rättshandling än avtal.
I fråga om jämkning av vissa avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller dessutom 11 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Lag (1994:1513)."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebastian383:

Förutsatt att det handlar om surf i Sverige (vilket jag förstår att det gör efter en väldigt snabb koll i tråden samt den av TS länkade sidan) så är jag övertygad om att kravet skulle jämkas betydligt vid en domstolsprövning så jag tycker att TS vän ska stå på sig.

Detta eftersom användaren är en svagare part än TELE2, samtidigt som avtalsvillkoret måste ses som oskäligt i enlighet med 36 § Avtalslagen, p.g.a. det faktum att dataanvändningen för mobiltelefoner skjutit i höjden efter att avtalet ingåtts (vilket antagligen var många år innan smartphones kom in på marknaden) samtidigt som priset för datatrafik sjunkit drastiskt.

Även om huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas, så kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan hänseende om avtalsvillkoret är väldigt oförmånligt, det vill säga oskäligt, för ena parten som i detta fall dessutom är en svagare part.

Min slutsats är således att användaren inte bör ge sig och att denne har goda chanser att vinna denna tvist i en eventuell domstolsprövning. Man kan förvisso tycka att han bör ha koll på vilka avtal han har ingått, men detta förtar knappast det faktum att avtalsvillkoret är väldigt oskäligt sett till det faktum att avgiften är över 1000ggr högre än normalt.
Det faktum att avtalsvillkoret var skäligt vid tecknandet av avtalet saknar betydelse eftersom det är möjligt att jämka eller ta bort avtalsvillkor p.g.a. förhållanden som har inträffat efter att avtalet har ingåtts.

36 § Avtalslagen: "36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Första och andra styckena äga motsvarande tillämpning i fråga om villkor vid annan rättshandling än avtal.
I fråga om jämkning av vissa avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller dessutom 11 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Lag (1994:1513)."

Grymt bra tips. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

På vilket vis har de gjort rätt? Andra operatörer kan ju undvika liknande incidenter.

De har gjort all rätt.. De har tagit betalt för ett abb som din polare har skrivit på för. De har inga skyldigheter att förvarna någon om något. Dessutom har även Telia haft samma problem med folk som har problem med att läsa vad de skriver under.

Skrivet av Waowt:

TS har gjort fel, delvis. Han kan inte skylla på Tele2 men det betyder inte att dom har gjort rätt själva.
Tror knappast du skulle tycka dom gjort rätt om du var i en sådan situation.

TS har delvis gjort fel ja... Hans polare har sig bara själv och skylla och även om Tele 2 kan införa ett system eller borde göra det som varnar så finns det inget som tvingar dem. Hade det varit jag så hade jag insett att jag gjort fel och försökt ta upp det med Tele 2.. inte gjort en tråd där man försöker skylla allt på Tele 2 som en 5 åring.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

På vilket vis har de gjort rätt? Andra operatörer kan ju undvika liknande incidenter.

Ingenting som det är lag på? Dessutom har Tele2 möjlighet till Saldotak vilket jag själv har.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

På vilket vis har de gjort rätt? Andra operatörer kan ju undvika liknande incidenter.

Se sweloop64 svar eller måste jag klistra in det här? Personliga meddelanden skrivs via PM eller mail vilket rekommenderas om man inte vill ha en öppen diskussion.

För att förklara:

Tele 2 har tagit betalt för sina tjänster enligt avtalet som har godkänts av båda parterna.

Måsta jag vara tydligare?

EDIT: Jag försöker inte sätta dit din polare och inser att det här är ett stort problem för honom. Men hela eran attityd är så felvriden. Sprider skit om ett företag som har följt avtalet och vägrar inse sin egna del i det här. Inget av det som har hänt är T2`s fel och innan ni kan erkänna det och frågar efter råd för hur situationen ska lösas på bästa sätt kommer du inte få särskilt bra svar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

(..massa blah blah...)

För att förklara:

Tele 2 har tagit betalt för sina tjänster enligt avtalet som har godkänts av båda parterna.

Måsta jag vara tydligare?

Inget fel på din tydlighet. Du får gärna tycka som du gör, det är helt okej. Det betyder inte att jag tycker att 40.000 är skälig kostnad för 3GB ändå. Det förändrar inte läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Inget fel på din tydlighet. Du får gärna tycka som du gör, det är helt okej. Det betyder inte att jag tycker att 40.000 är skälig kostnad för 3GB ändå. Det förändrar inte läget.

Det är en skälig kostnad baserad på det abonnemang som din polare har och den tid han har spenderat med att surfa. Vad du tycker är skäligt eller inte är tyvärr helt irrelevant eftersom det finns ett kontrakt och din polare har bestämt att utnyttja en tjänst som överanstämmer med kontraktet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men kolla här, som jag ser det spelar det ingen roll om det är ett skäligt pris eller inte. jag tycker att kostnaden är åt helvete för hög. Är det då Tele 2`s fel att din polare har använt dom som operatör utan att kolla vad som gäller?

Åter igen, dåligt av T2, fel av er.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en skälig kostnad baserad på det abonnemang som din polare har och den tid han har spenderat med att surfa. Vad du tycker är skäligt eller inte är tyvärr helt irrelevant eftersom det finns ett kontrakt och din polare har bestämt att utnyttja en tjänst som överanstämmer med kontraktet.

Sluta sprida felaktig information baserat på ditt tyckande. Juridiskt sett är kostnaden med största sannolikhet inte att se som skälig. Sen om du tycker den är skälig bara för att ett gammalt avtal är ingånget så är det din åsikt som du får stå för. Att kostnaden är skälig enligt din åsikt är dock inget som påverkar det faktiska rättsläget som tur är varför du borde försöka skilja på vad Du tycker och vad som faktiskt gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Men kolla här, som jag ser det spelar det ingen roll om det är ett skäligt pris eller inte. jag tycker att kostnaden är åt helvete för hög. Är det då Tele 2`s fel att din polare har använt dom som operatör utan att kolla vad som gäller?

Åter igen, dåligt av T2, fel av er.

Det är ju ungefär det jag sagt hela tiden. Jag har inte sagt att min kompis inte gjort ett misstag, läs min första post igen. Jag har hela tiden ifrågasatt hur TELE2 och deras system kan låta en kostnad bana iväg så långt när alla andra operatörer har spärrar för sånt. Det kan ju verkligen inte vara rocket science att få en sån spärr på plats om man inte redan har det i systemet. Kom igen, det är 2012 nu, inte 1996.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Se sweloop64 svar eller måste jag klistra in det här? Personliga meddelanden skrivs via PM eller mail vilket rekommenderas om man inte vill ha en öppen diskussion.

För att förklara:

Tele 2 har tagit betalt för sina tjänster enligt avtalet som har godkänts av båda parterna.

Måsta jag vara tydligare?

Ett ingånget avtal kan vara oskäligt och jämkas trots att avtalet har godkänts av båda parter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebastian383:

Sluta sprida felaktig information baserat på ditt tyckande. Juridiskt sett är kostnaden med största sannolikhet inte att se som skälig. Sen om du tycker den är skälig bara för att ett gammalt avtal är ingånget så är det din åsikt som du får stå för. Att kostnaden är skälig enligt din åsikt är dock inget som påverkar det faktiska rättsläget som tur är varför du borde försöka skilja på vad Du tycker och vad som faktiskt gäller.

Du är väl medveten om att en abonnemang är ett bindande kontrakt va? Och har polaren till TS faktiskt använt sig av en tjänst som kostar X antal kronor enligt kontraktet och det blivit 40 000 kr ja då ska han betala det. Så fungerar verkligheten... Spelar ingen roll om det är lån på hus eller mobil abonnemang.. Räkningar ska betalas.. Varför verkar vissa anse att det är rätt att först använda en tjänst fullt ut till en kostnad som de har accepterat för att sedan gnälla på att det blir så och så mycket pengar i räkningar? ÄR exakt samma sak när det gäller el och vatten kostnader.. Gör du av med så mycket varmvatten så får du betala för så mycket pengar också.

Skrivet av e-lite:

Det är ju ungefär det jag sagt hela tiden. Jag har inte sagt att min kompis inte gjort ett misstag, läs min första post igen. Jag har hela tiden ifrågasatt hur TELE2 och deras system kan låta en kostnad bana iväg så långt när alla andra operatörer har spärrar för sånt. Det kan ju verkligen inte vara rocket science att få en sån spärr på plats om man inte redan har det i systemet. Kom igen, det är 2012 nu, inte 1996.

Om din kompis inte gjort ett misstag så har han alltså medvetet surfat som en galning och försöker komma undan från räkningen? Spelar ingen roll om det är 2012 eller 1996.. Om din polare hade viljat surfa så borde han betalat för ett frisurf paket för X antal kr i månaden. Abonnemanget gäller oberoende om det är så att det är skrivet 1996 eller 2012.. Dina argument bygger mest på att du tycker att det inte är riktigt och därför är det inte det.. Men fråga ist vad din polare tänkte med när han fick för sig att surfa på ett icke surf abonnemang.. Bara för att andra operatörer har en spärr så betyder det inte att Tele 2 måste ha det. Det är något din polare borde ha tagit reda på innan han började surfa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Du är väl medveten om att en abonnemang är ett bindande kontrakt va? Och har polaren till TS faktiskt använt sig av en tjänst som kostar X antal kronor enligt kontraktet och det blivit 40 000 kr ja då ska han betala det. Så fungerar verkligheten... Spelar ingen roll om det är lån på hus eller mobil abonnemang.. Räkningar ska betalas.. Varför verkar vissa anse att det är rätt att först använda en tjänst fullt ut till en kostnad som de har accepterat för att sedan gnälla på att det blir så och så mycket pengar i räkningar? ÄR exakt samma sak när det gäller el och vatten kostnader.. Gör du av med så mycket varmvatten så får du betala för så mycket pengar också.

Om din kompis inte gjort ett misstag så har han alltså medvetet surfat som en galning och försöker komma undan från räkningen? Spelar ingen roll om det är 2012 eller 1996.. Om din polare hade viljat surfa så borde han betalat för ett frisurf paket för X antal kr i månaden. Abonnemanget gäller oberoende om det är så att det är skrivet 1996 eller 2012.. Dina argument bygger mest på att du tycker att det inte är riktigt och därför är det inte det.. Men fråga ist vad din polare tänkte med när han fick för sig att surfa på ett icke surf abonnemang.. Bara för att andra operatörer har en spärr så betyder det inte att Tele 2 måste ha det. Det är något din polare borde ha tagit reda på innan han började surfa.

Va? Nu får du nog läsa lite nogrannare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du är väl medveten om att en abonnemang är ett bindande kontrakt va? Och har polaren till TS faktiskt använt sig av en tjänst som kostar X antal kronor enligt kontraktet och det blivit 40 000 kr ja då ska han betala det. Så fungerar verkligheten... Spelar ingen roll om det är lån på hus eller mobil abonnemang.. Räkningar ska betalas.. Varför verkar vissa anse att det är rätt att först använda en tjänst fullt ut till en kostnad som de har accepterat för att sedan gnälla på att det blir så och så mycket pengar i räkningar? ÄR exakt samma sak när det gäller el och vatten kostnader.. Gör du av med så mycket varmvatten så får du betala för så mycket pengar också.

Eftersom jag studerar juristprogrammet och hunnit en bra bit in i utbildningen så vet jag mycket väl hur det ligger till. Huvudprincipen är mycket riktigt att avtal ska hållas (pacta sunt servanda), men denna princip har dock sina undantag - dit hör möjligheten att jämka avtalsvillkor som är oskäliga som i TS fall.
Vill du veta mer om hur det ligger till så rekommenderar jag dig att läsa boken Allmän avtalsrätt av Christina Ramberg eller Avtalsrätt I och Avtalsrätt II av Axel Adlercreutz och Lars Gorton.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Va? Nu får du nog läsa lite nogrannare...

Enkel formel.. Har din polare gjort ett misstag och omedvetet surfat på ett icke frisurf abonnemang? Eller har han medvetet gjort det och trott att det ska gå bra? Misstag eller medvetet?

Skrivet av sebastian383:

Eftersom jag studerar juristprogrammet och hunnit en bra bit in i utbildningen så vet jag mycket väl hur det ligger till. Huvudprincipen är mycket riktigt att avtal ska hållas (pacta sunt servanda), men denna princip har dock sina undantag - dit hör möjligheten att jämka avtalsvillkor som är oskäliga som i TS fall.
Vill du veta mer om hur det ligger till så rekommenderar jag dig att låna boken Allmän avtalsrätt av Christina Ramberg eller Avtalsrätt I och Avtalsrätt II av Axel Adlercreutz och Lars Gorton.

Okej. Dock har jag väldigt svårt att se Tele 2 backa speciellt när hans polare bettet sig som en idiot mot dem. Han kan ta det till rätten men för att vara riktigt ärlig.. Så tror jag inte att han får något annat än extra kostnader för det. Framförallt när det ganska tydligt står att det kostar extra när man inte har mobilsurf på sitt abonnemang.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Personen i fråga hotar med att rapportera händelsen till Aftonbladet för att Tele2 hänvisar honom till kundtjänsten via telefon. Patetiskt i mitt tycke. Beter man sig som han gör är det inte mer än rätt att han helt enkelt får betala för sitt misstag och för sin arroganta ton.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Enkel formel.. Har din polare gjort ett misstag och omedvetet surfat på ett icke frisurf abonnemang? Eller har han medvetet gjort det och trott att det ska gå bra? Misstag eller medvetet?

Okej. Dock har jag väldigt svårt att se Tele 2 backa speciellt när hans polare bettet sig som en idiot mot dem. Han kan ta det till rätten men för att vara riktigt ärlig.. Så tror jag inte att han får något annat än extra kostnader för det. Framförallt när det ganska tydligt står att det kostar extra när man inte har mobilsurf på sitt abonnemang.

Det var ju självklart ett misstag. Läs min första post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikom:

Personen i fråga hotar med att rapportera händelsen till Aftonbladet för att Tele2 hänvisar honom till kundtjänsten via telefon. Patetiskt i mitt tycke. Beter man sig som han gör är det inte mer än rätt att han helt enkelt får betala för sitt misstag och för sin arroganta ton.

Han kontaktade TELE2's kundtjänst per telefon 7 gånger innan det utan att få hjälp. Samarbetsviljan och förståelsen ifrån TELE2 verkade vara noll. Jag försvarar inte kass attityd för någon, men jag förstår att man blir less när man gång på gång kör huvudet i väggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Det var ju självklart ett misstag. Läs min första post.

Då får han tyvärr lära sig av sitt misstag. Att han sedan hotar att gå till AB som ett stolpskott gör ju inte saken bättre. Slutar mest med att Tele 2 sätter sig på tvären. Tvivlar att han ens kan få en avbetalningsplan med den attityden. I värsta fall har han lärt sig att läsa om abonnemang innan han skriver på de alt. lägga till surfpaket i efterhand för en extra summa.

Skrivet av anon200213:

Han kontaktade TELE2's kundtjänst per telefon 7 gånger innan det utan att få hjälp. Samarbetsviljan och förståelsen ifrån TELE2 verkade vara noll.

Verkar även vara så hos din polare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej. Dock har jag väldigt svårt att se Tele 2 backa speciellt när hans polare bettet sig som en idiot mot dem. Han kan ta det till rätten men för att vara riktigt ärlig.. Så tror jag inte att han får något annat än extra kostnader för det. Framförallt när det ganska tydligt står att det kostar extra när man inte har mobilsurf på sitt abonnemang.

Som tur är så skulle rätten avgöra frågan huruvida avtalsvillkoret är skäligt vilket inte påverkas av vad du tycker eller tror utan av vad som gäller juridiskt, vilket enligt min tolkning är ganska klart.
Frågan rör inte vad som stått i avtalet (det är otvistigt) eller huruvida han betett sig illa mot Tele2 (irrelevant då det inte gör villkoret mer skäligt) vilket betyder att detta inte påverkar målets utgång oavsett hur mycket du önskar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebastian383:

Som tur är så skulle rätten avgöra frågan huruvida avtalsvillkoret är skäligt vilket inte påverkas av vad du tycker eller tror utan av vad som gäller juridiskt, vilket enligt min tolkning är ganska klart.
Frågan rör inte vad som stått i avtalet (det är otvistigt) eller huruvida han betett sig illa mot Tele2 (irrelevant då det inte gör villkoret mer skäligt) vilket betyder att detta inte påverkar målets utgång oavsett hur mycket du önskar det.

Självfallet är det irrelevant hur han har bettet sig mot Tele 2 i ev. rätten men hade han bara lugnt och sansat försökt komma överrens med Tele 2 så kanske de ha kunnat komma till en överenskommelse utan att ta till rätten. Men beter man sig som killen har gjort så är det inte så konstigt att iaf T2 har satt sig på tvären. Sedan vem har sagt att jag vill att X och Y ska hända? Hur är det med läsförståelsen? Att kräva att få komma undan med en räkning bara för att man känner för det är ju snudd på idioti.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Han kontaktade TELE2's kundtjänst per telefon 7 gånger innan det utan att få hjälp. Samarbetsviljan och förståelsen ifrån TELE2 verkade vara noll. Jag försvarar inte kass attityd för någon, men jag förstår att man blir less när man gång på gång kör huvudet i väggen.

Säg åt honom att anlita en jurist som får kolla på fallet. Juristen kommer kunna hjälpa honom betydligt mer än några arga amatörer på ett internetforum och förhoppningsvis få avtalsvillkoret och fakturan jämkad. Dessutom brukar företag vara betydligt mer tillmötesgående när de vet att de måste förhandla med en jurist som kan lagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Självfallet är det irrelevant hur han har bettet sig mot Tele 2 i ev. rätten men hade han bara lugnt och sansat försökt komma överrens med Tele 2 så kanske de ha kunnat komma till en överenskommelse utan att ta till rätten. Men beter man sig som killen har gjort så är det inte så konstigt att iaf T2 har satt sig på tvären. Sedan vem har sagt att jag vill att X och Y ska hända? Hur är det med läsförståelsen? Att kräva att få komma undan med en räkning bara för att man känner för det är ju snudd på idioti.

Ja hur är det med läsförståelsen? Jag har ju förklarat flera gånger att han HAR försökt att lösa det lugnt och sansat, 7 GÅNGER, utan resultat ifrån TELE2's sida. Är det svårt att förstå att man bli less?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebastian383:

Säg åt honom att anlita en jurist som får kolla på fallet. Juristen kommer kunna hjälpa honom betydligt mer än några arga amatörer på ett internetforum och förhoppningsvis få avtalsvillkoret och fakturan jämkad. Dessutom brukar företag vara betydligt mer tillmötesgående när de vet att de måste förhandla med en jurist som kan lagen.

Jag skulle tippa på att det är så det kommer att bli om det inte löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Ja hur är det med läsförståelsen? Jag har ju förklarat flera gånger att han HAR försökt att lösa det lugnt och sansat, 7 GÅNGER, utan resultat ifrån TELE2's sida. Är det svårt att förstå att man bli less?

Du har inte sagt att han försökt 7 gånger lugnt.. Utan att han varit i kontakt med T2 7 ggr.. Dessutom så är han ohyfsad på twitter mot alla som försöker hjälpa honom. Hur ska man tolka det tycker du?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet är det irrelevant hur han har bettet sig mot Tele 2 i ev. rätten men hade han bara lugnt och sansat försökt komma överrens med Tele 2 så kanske de ha kunnat komma till en överenskommelse utan att ta till rätten. Men beter man sig som killen har gjort så är det inte så konstigt att iaf T2 har satt sig på tvären. Sedan vem har sagt att jag vill att X och Y ska hända? Hur är det med läsförståelsen? Att kräva att få komma undan med en räkning bara för att man känner för det är ju snudd på idioti.

Jag har aldrig diskuterat hur personen betett sig mot Tele2 eller någon annan eftersom det inte intresserar mig det minsta. Det enda jag har diskuterat är huruvida han har en juridisk möjlighet att få fakturan och avtalsvillkoret jämkat p.g.a. oskälighet. Sen vad några användare på Sweclockers tycker om hans beteende i diverse sociala medier bryr jag mig inte om.
Min läsförståelse är god. Du skrev att han skulle förlora mer pengar (vilket jag tolkade som att han skulle förlora målet eftersom en förlorad tvist oftast innebär att man får bära sina egna och motpartens rättegångar). Som anledning till att han skulle förlora målet skrev du explicit att avtalsvillkoret är tydligt skrivet i avtalet (vilket dock inte är relevant i fallet då frågan rör ev. jämkning av oskäligt avtalsvillkor och inte avtalstolkning) samtidigt som du diskuterade hans beteende mot Tele2, vilket som sagt saknar relevans i en eventuell domstolsprövning.
Slutligen så kräver han att komma undan en räkning för att priset är oskäligt, inte bara för att han "känner för det" vilket vore att simplifiera frågan i absurdum.