TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Jo visst men då borde man ju inte kunna surfa över huvud taget. Det jag hevdar är just att det är en sådan bisarr summa så att det skulle i vart fall kunna sänka den till 5 kr/Mb och ingen skulle någonsin surfa en anständing mängd med det utan bara i nödfall. Jag förstår att priset ska vara mycket högre än om man har ett surf-abonnemang men 15 kr/Mb är absurt, med surf-abonnemang blir det 4 öre, alltså 375 gånger mer.

Fast nu har de förmodligen satt en hög surfkostnad helt enkelt för att de vill att kunderna ska välja ett surf-abonnemang istället. De räknar knappast med att tjäna några större pengar på surf för de som har 15kr/MB. Och att ta bort möjligheten helt vore också dumt då det faktiskt kan uppstå nödsituationer där man verkligen behöver kolla sin mail eller nåt annat som inte drar så mycket data.

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

det är inte riktigt samma sak

Jo det är ganska exakt samma sak. En ännu bättre analogi är att du hyr en bil iofs. Säg att du år 1995 hyr en bil för 40000 kr/månad, vilket då är ett helt normalt pris för bilar. 10 år senare har det kommit nya bilar som bara kostar 100 kronor/månad att hyra, men du fortsätter hyra din gamla 90-talsbil för 40000/månad. Är du inte ganska dum om du inte hyr en ny, billig bil då istället? Det är ju helt upp till dig. Är du för lat för att byta bil, ja då får du skylla dig själv.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Jo det är ganska exakt samma sak. En ännu bättre analogi är att du hyr en bil iofs. Säg att du år 1995 hyr en bil för 40000 kr/månad, vilket då är ett helt normalt pris för bilar. 10 år senare har det kommit nya bilar som bara kostar 100 kronor/månad att hyra, men du fortsätter hyra din gamla 90-talsbil för 40000/månad. Är du inte ganska dum om du inte hyr en ny, billig bil då istället? Det är ju helt upp till dig. Är du för lat för att byta bil, ja då får du skylla dig själv.

jag tänker inte läsa det här men är nu tele2s väktare eller något?

Jag skiter i den här tråden nu så du behöver inte svara för det kommer inte komma något svar.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

jag tänker inte läsa det här men är nu tele2s väktare eller något?

Jag skiter i den här tråden nu så du behöver inte svara för det kommer inte komma något svar.

Inte alls, jag anser bara att man måste ta ansvar för sina handlingar. Är man för lat för att läsa/förstå något man skriver på får man stå sitt kast och ta konsekvenserna. Det finns så mycket oansvariga människor där ute och ibland behöver det kännas för att man ska fatta. Att man dessutom gråter ut i forum och försöker lägga skulden på någon annan är bara patetiskt.

Dessutom skulle han förmodligen kunna få fakturan nedsänkt eller avskriven om han bara kontaktade Tele2, förklarade situationen och verkade trevlig, vilket vore en väldigt fin gest från Tele2 och absolut inget man ska tro man kan kräva.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är orimliga priser kanske ska kolla runt lite, speciellt för äldre priser... I dagsläget tar Tele2 15kr/MB i abonnemang där surf inte ingår. Det här står klart och tydligt på info-sidan för abonnemanget. Jag anser att Tele2 är mycket bättre på att informera om detta än t ex Telia (max 9kr/påbörjat dygn, står i ett dokument som man måste kolla under ladda hem -> priser för...). Även 3 är lika dåliga på att informera (10kr/MB, max 19kr/dygn). Telenor verkar inte ha några abonnemang utan surf längre.

Det jag egentligen ville ha sagt med det här är att folk ska sluta klaga på Tele2, de informerar klart och tydligt kostnaden för surf, samt att man enkelt kan lägga till surf till sitt abonnemang. Köper man en smartphone får man själv vara ansvarig för att veta hur den fungerar och vilket avtal man har. Det är upp till konsumenten, och inte operatören att ta reda på vad de är skyldiga att betala. Operatören har ingen skyldighet att informera konsumenten en andra gång om avtalet när konsumenten köper en smartphone, det får man faktiskt ta reda på själv...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Fast nu har de förmodligen satt en hög surfkostnad helt enkelt för att de vill att kunderna ska välja ett surf-abonnemang istället. De räknar knappast med att tjäna några större pengar på surf för de som har 15kr/MB. Och att ta bort möjligheten helt vore också dumt då det faktiskt kan uppstå nödsituationer där man verkligen behöver kolla sin mail eller nåt annat som inte drar så mycket data.

Jo men det skulle kunna sänka kostnaden med 3 eller 5 gånger och ändå ha samma effekt. Det ända jag kan tänka mig som kan motivera den höga taxan är att det ska vara en så hög kostnad så att ingen ens ska tänka tanken att surfa om då inte i absoluta nödfall men jag tycker ändå att det är för högt, just när det nu kan gå såhär. Nu var han ju väldigt dum som inte insåg något efter så lång tid men om det skulle vara 3 kr/Mb och man har råkat surfa säg 200 Mb så blir det bara 600 kr istället för 3000 kr.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Ni som säger att det är orimliga priser kanske ska kolla runt lite, speciellt för äldre priser... I dagsläget tar Tele2 15kr/MB i abonnemang där surf inte ingår. Det här står klart och tydligt på info-sidan för abonnemanget. Jag anser att Tele2 är mycket bättre på att informera om detta än t ex Telia (max 9kr/påbörjat dygn, står i ett dokument som man måste kolla under ladda hem -> priser för...). Även 3 är lika dåliga på att informera (10kr/MB, max 19kr/dygn). Telenor verkar inte ha några abonnemang utan surf längre.

Det jag egentligen ville ha sagt med det här är att folk ska sluta klaga på Tele2, de informerar klart och tydligt kostnaden för surf, samt att man enkelt kan lägga till surf till sitt abonnemang. Köper man en smartphone får man själv vara ansvarig för att veta hur den fungerar och vilket avtal man har. Det är upp till konsumenten, och inte operatören att ta reda på vad de är skyldiga att betala. Operatören har ingen skyldighet att informera konsumenten en andra gång om avtalet när konsumenten köper en smartphone, det får man faktiskt ta reda på själv...

Håller helt med att man inte bara ska anklaga Tele2, har själv Tele2, men jag tycker som sagt att 15kr/Mb är en absurd summa som är helt omotiverad.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Va fan? Jag har 10GB gratis /månad samt efter det vidare gratis...
Men 3GB... för 40000kr...
Tele 2, om ni ser detta nån gång, skjut mig snälla. (Tappade nyss tron på mänskligheten.)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Håller helt med att man inte bara ska anklaga Tele2, har själv Tele2, men jag tycker som sagt att 15kr/Mb är en absurd summa som är helt omotiverad.

Jo, det kan väl tyckas. Dock så har ju andra operatörer 10-20kr/MB på sina abonnemang, med skillnaden att de andra operatörerna valt att begränsa maxkostnaden per dag. Jag själv anser att tele2 nog kan göra en rätt bra vinst på de som faktiskt inte kan sina avtal, och i fall som det här kan de sänka fakturan bara för att få bra publicitet, och ända få en vinst på ett antal tusen procent. Jag lägger skulden på konsumenten, läser man inte sina avtal får man nog ändå skylla sig själv. Huruvida priserna faktiskt är rimliga spelar inte så stor roll, det tycker jag inte är något vi ska klaga på, då dessa megabyte-priser är rätt vanliga (som sagt, bortsett från pris/dag-gräns).

Om man kan få en tusenprocentig vinst, varför inte?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Alla som sitter på sina höga hästar och tror att världen är något excelark.
Tänk att ni går på en buss eller whatever och så får ni reda på att ni är skyldiga tre miljarder kronor. Ja men det stod ju på dörren vad det kostade att åka med.
Bara för att ni i just det här fallet vet att just ni skulle göra rätt och inte bli drabbade så är det såå lätt att uttala sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Alla som sitter på sina höga hästar och tror att världen är något excelark.
Tänk att ni går på en buss eller whatever och så får ni reda på att ni är skyldiga tre miljarder kronor. Ja men det stod ju på dörren vad det kostade att åka med.
Bara för att ni i just det här fallet vet att just ni skulle göra rätt och inte bli drabbade så är det såå lätt att uttala sig.

Om jag hade stått utanför en buss, sett vad det kostade och sedan skrivit på ett papper på att jag går med på att betala tre miljarder kronor för att åka med så visst fan hade jag fått stå mitt kast. Men jag hade aldrig varit så jävla korkad att jag hade skrivit på det där pappret till att börja med.

För övrigt så fattar jag inte varför du drar en helt värdelös jämförelse som helt missar hela biten med att man accepterat villkoren och signerat dem istället för att bara hipp som happ råkat gå på en buss. Och utöver det så ignorerar den totalt det faktum att det inte finns några bussar som kostar 3 miljarder att åka med. Men man hör för fan titt som tätt folk som gråter ut i tidnignarna för att det tydligen kostar pengar att surfa med mobilen.

Kalla du det höga hästar om du vill. De flesta andra kallar det sunt förnuft. Det är ingen fälla som tele 2 har ordnat för att jävlas med folk. Det är ett väldigt tydligt avtal som man som kund accepterat.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infinity08:

Jo det är ganska exakt samma sak. En ännu bättre analogi är att du hyr en bil iofs. Säg att du år 1995 hyr en bil för 40000 kr/månad, vilket då är ett helt normalt pris för bilar. 10 år senare har det kommit nya bilar som bara kostar 100 kronor/månad att hyra, men du fortsätter hyra din gamla 90-talsbil för 40000/månad. Är du inte ganska dum om du inte hyr en ny, billig bil då istället? Det är ju helt upp till dig. Är du för lat för att byta bil, ja då får du skylla dig själv.

OffT: Det går väl egentligen att tänka så, bara det att 100 kr är normalt för surf, det är inte 40000. Så en bra jämförelse är det inte. Däremot om man tänker sig normal pris för en bil som ligger runt 50 000. Sedan jämför med 2 miljoner kronors bil. Det blir i stort sett samma storlek på priset. Detta för exakt samma bil.
Eller så räknar du med per månad eller liknande.
OnT: Har du gått med på ett avtal så får du helt enkelt betala. Men tycker däremot att företaget ska strunta i fakturan för att vara på god fot

Permalänk
Medlem

Jag kan ju ta en liknanade historia, om än mindre kostsam.

Tre hade för ungefär ett år sedan lagerrens av iphone 3GS; 149;- pott utan tillägg, dvs. 149;- per månad, ring för allt.
En helt galen deal med tanke på att en vanlig faktura ligger på ca. 200;- anyway, för min skull. Däremot ingick inte surf, utan det fick man i så fall lägga till, alltså att det dras utav den totala potten varje månad, antingen 49:- för 1GB eller 89;- för 2GB. Jag tog därav 89;-.

Initialt hade jag en hel del problem med att få över mitt telefonnummer från Tele2 till Tre, varpå jag ringde upp till deras kundservice och hörde hur det gick, då visade det sig att något var fel med SIM-kortet, men han kunde lösa det det därifrån. Said and done, kunde nu använda telefonen. Samtidigt bad jag om att aktivera surfpaketet 2GB och frågade om det också skulle appliceras på en gång, mycket riktigt svarade personen.

Började använda telefonen som vanligt, och efter ungefär en månad kommer en faktura på 600;- istället, då ringer jag och lyssar vad som hänt, och tydligen så har denna mannen "glömt" att lägga på surfpaketet ändå. Jag frågar om det finns någonting noterat i deras CRM-system om detta, vilket det tydligen inte gör. Därför kan den kvinnan som då svarade inte göra något åt detta, så jag åker på att betala ändå. Jag kände inte att jag orkade tjafsa om detta då, men nu har jag börjat känna mig mer och mer uppretad till att göra just detta, av ren principsak. Allt för ofta får bolag igenom sin vilja enbart för att slutkunden inte orkar skrika och gapa om saker och ting, och så ska det väl ändå inte fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Härligt med alla som tycker " att man får skylla sig själv" "stå sitt kast" osv. Ni hade alltså inte gnällt om ni blivit debiterade 40 lax för 3GB data? Ni hade såklart betalat och sett glada ut. Tele2 har inte gjort fel juridiskt sett nej, men moraliskt är det helt ute och cyklar.

Håller med fullständigt. Upplyser man inte kunden om att, surfar du ikring med detta abonnemang så blir det mycket dyrt.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Om jag hade stått utanför en buss, sett vad det kostade och sedan skrivit på ett papper på att jag går med på att betala tre miljarder kronor för att åka med så visst fan hade jag fått stå mitt kast. Men jag hade aldrig varit så jävla korkad att jag hade skrivit på det där pappret till att börja med.

För övrigt så fattar jag inte varför du drar en helt värdelös jämförelse som helt missar hela biten med att man accepterat villkoren och signerat dem istället för att bara hipp som happ råkat gå på en buss. Och utöver det så ignorerar den totalt det faktum att det inte finns några bussar som kostar 3 miljarder att åka med. Men man hör för fan titt som tätt folk som gråter ut i tidnignarna för att det tydligen kostar pengar att surfa med mobilen.

Kalla du det höga hästar om du vill. De flesta andra kallar det sunt förnuft. Det är ingen fälla som tele 2 har ordnat för att jävlas med folk. Det är ett väldigt tydligt avtal som man som kund accepterat.

Se det så här istället (fortsätter med bussliknelsen). För måååånga år sedan skrev du på ett papper där det stod att om du åker buss helt normalt idag kommer du att få en normal faktura. Du har åkt buss under den tiden och priset har varit skäligt. Sen en dag så kommer det en ny buss på marknaden som alla berättar hur bra den är, väldigt många har redan åkt den utan problem och alla dina vänner gör det och berättar hur smidig den är. Du är fortfarande väldigt nöjd med ditt avtal då det fungerat perfekt med de gamla bussarna och tänker att du inte ska göra något speciellt nytt, bara hoppa på en buss med lite underhållning i form av TV-skärmar etc (Youtube, liknelsen haltar lite). Det står inte på bussen att om du inte uppdaterat ditt avtal så kommer din privatekonomi skjutas i sank.

1. Det är fortfarande ditt fel om du gör det du gör utan att kolla upp sådana här saker i förväg.

2. Det är ett förståeligt misstag för en teknikinkompetent som fått höra hur bra en smartphone är.

3. Det vore korkat av Tele2 att kräva in skulden då det blir mycket dålig PR för "de billigaste".

4. Det är ett oskäligt pris för varan och de flesta operatörer har spärrar för just detta inbyggt även i äldre abonnemang.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan skylla på operatören. I en fri marknad kan den som säljer något ta ut vilket pris denna vill (förutom på vissa speciella produkter som går under särskilda bestämmelser) Hur abonnemangen fungerar är ett resultat av vad kunderna efterfrågar och är den lösningen har visat sig vara mest ekonomisk för företaget och oss. "Man kan inte ta betalt för något ingen vill ha. Förutom för SVT det vill säga".

Om man ska vara extremt cynisk , vilket jag givetvis tar ära i att vara ;), så skulle jag våga säga att den här diskussionen symboliserar problemet med att folk tar mindre och mindre ansvar för sina egna handlingar. Man ska alltid skylla på någon annan när problem uppstår, sitta i Aftonbladet (vid köksbordet, fakturan i handen och med en arg/besviken min) och undra vem som ska ta ansvar för det här. Det står klart och tydligt i hans avtal vad som ingår i hans abonnemang och även om det skulle vara svårt att hitta så är det iaf köparens ansvar att ta reda på det innan man köper något.

EDIT; får inte klippet att fungera som det ska, hoppa till 1:00 om ni har bråttom.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Vad jag finner trist med sådana här fall är att många av de som kommenterar verkar vara av åsikten "Den drabbade är en idiot (för att han hade dålig koll / hade missförstått ngt) och det är därmed rätt åt denne.".

Jag tycker det är en tråkig attityd att "idioter" skall straffas / det är ok att profitera på "idioter". Om nu vissa människor är så "dumma" att de inte lyckas ha koll på sådant de uppenbarligen behöver ha koll på, vore det inte ett trevligare samhälle om dessa fick hjälp istället för att straffas? Visst skall man ta ansvar, men det får ju finnas ngn slags rimlighet i konsekvenserna för att misslyckas med detta ansvarstagande.

Brottsbalken kap9 §5: "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år." - Är inte detta precis vad Tele2 gör? Alltså utnyttjar någons oförstånd för att bereda sig förmån som står i uppenbart missförhållande till vederlaget!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om man vill vara ansvarsfri kan man undersöka om det finns någon möjlighet att få en förvaltare (omyndighetsförklarad) så länge som det inte är fallet måste man kunna hållas ansvarig för sina handlingar.

Jag tror dessutom inte att personen i fråga är en idiot men att inte kolla vad det är man köper är ett dumt beslut. Han har gjort ett misstag och får nu , bokstavligen, betala priset.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo blir uppringda av Telenor så fort dom har något billigare/bättre abonnemang/erbjudande att ge oss.

Strax innan semestern så ringde dom upp mig och erbjöd mig 16 Mbit/s utan kostnadsfritt inom Sverige utan extra kostnad.

Och samtidigt hjälpte han mig säga upp de mobila bredbandet då han påpekade att jag inte skulle behöva de längre. Vilket va väldigt sant då jag enbart använde de när jag reste bort. För hemma har jag Fiber 100/100.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Förstår inte hur folk kan skylla på operatören. I en fri marknad kan den som säljer något ta ut vilket pris denna vill (förutom på vissa speciella produkter som går under särskilda bestämmelser) Hur abonnemangen fungerar är ett resultat av vad kunderna efterfrågar och är den lösningen har visat sig vara mest ekonomisk för företaget och oss. "Man kan inte ta betalt för något ingen vill ha. Förutom för SVT det vill säga".

Om man ska vara extremt cynisk , vilket jag givetvis tar ära i att vara ;), så skulle jag våga säga att den här diskussionen symboliserar problemet med att folk tar mindre och mindre ansvar för sina egna handlingar. Man ska alltid skylla på någon annan när problem uppstår, sitta i Aftonbladet (vid köksbordet, fakturan i handen och med en arg/besviken min) och undra vem som ska ta ansvar för det här. Det står klart och tydligt i hans avtal vad som ingår i hans abonnemang och även om det skulle vara svårt att hitta så är det iaf köparens ansvar att ta reda på det innan man köper något.

http://www.youtube.com/watch?v=0o-f89l0jkI

EDIT; får inte klippet att fungera som det ska, hoppa till 1:00 om ni har bråttom.

Men det handlar om 3GB surf i SVERIGE för 40.000, inte utomlands.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

Jag och min sambo blir uppringda av Telenor så fort dom har något billigare/bättre abonnemang/erbjudande att ge oss.

Strax innan semestern så ringde dom upp mig och erbjöd mig 16 Mbit/s utan kostnadsfritt inom Sverige utan extra kostnad.

Och samtidigt hjälpte han mig säga upp de mobila bredbandet då han påpekade att jag inte skulle behöva de längre. Vilket va väldigt sant då jag enbart använde de när jag reste bort. För hemma har jag Fiber 100/100.

Jag har också Telenor, och jag får också den servicen av dem. De ringer mig och uppdaterar mig om det billigaste, innan semestern ringde de och erbjöd utlandssurf till fast pris med mera. Det är ju därför man blir förvånad när ett så stort företag som TELE2 liger så långt efter i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Om man vill vara ansvarsfri kan man undersöka om det finns någon möjlighet att få en förvaltare (omyndighetsförklarad) så länge som det inte är fallet måste man kunna hållas ansvarig för sina handlingar.

Jag tror dessutom inte att personen i fråga är en idiot men att inte kolla vad det är man köper är ett dumt beslut. Han har gjort ett misstag och får nu , bokstavligen, betala priset.

Det finns ju nyanser mellan "behöver hjälp med det mesta" och "har full koll på allt". Det kan inte vara så svart eller vitt att man antingen är befriad från ansvar eller så måste man acceptera att få sitt liv förstört för en småsak. Som jag skrev i mitt förra inlägg: "Visst skall man ta ansvar, men det får ju finnas ngn slags rimlighet i konsekvenserna för att misslyckas med detta ansvarstagande.".

Anledningen att jag skrev "idioter", "dumma" (inom citationtecken) var att jag ville dra den attityd jag ogillar till sin spets, de flesta använder snällare ord men budskapet är ändå ofta "rätt åt dig, idiot".

För att gå från det generella fallet av denna typ till det specifika fallet tråden handlar om: Jag tror (och hoppas) att Tele2 inser orimligheten i detta och sänker summan avsevärt (dock låter personen ifråga betala mer än om han hade haft ett modernt avtal så att det hela får en rimlig konsekvens).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad jag finner trist med sådana här fall är att många av de som kommenterar verkar vara av åsikten "Den drabbade är en idiot (för att han hade dålig koll / hade missförstått ngt) och det är därmed rätt åt denne.".

Jag tycker det är en tråkig attityd att "idioter" skall straffas / det är ok att profitera på "idioter". Om nu vissa människor är så "dumma" att de inte lyckas ha koll på sådant de uppenbarligen behöver ha koll på, vore det inte ett trevligare samhälle om dessa fick hjälp istället för att straffas? Visst skall man ta ansvar, men det får ju finnas ngn slags rimlighet i konsekvenserna för att misslyckas med detta ansvarstagande.

Brottsbalken kap9 §5: "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år." - Är inte detta precis vad Tele2 gör? Alltså utnyttjar någons oförstånd för att bereda sig förmån som står i uppenbart missförhållande till vederlaget!?

Jomen vadå, var drar man gränsen? Killen har ju skrivit på ett avtal. Varför det tjafsas så mycket nu är ju bara för att det råkar finnas ett bättre system (3GB för 89:-).
Kan hålla med om (som jag skrev tidigare) att Tele2 kanske borde ha skickat nån varning eller liknande. Sjukt att det finns internationellt men inte här hemma.

Men t ex, om jag går till SL och köper 100 st remsor och åker på dom, ska jag sen gnälla på SL för det blev dyrare än om jag köpt ett månadskort?
Killen har ju skrivit på ett abb där det kostar 15kr per meg, då får man ju anta att det är hans vilja att använda efter vad han skrivit på.
Hur mycket ansvar har ett företag för att förhindra sånna här saker?

Comhem kör ju då en liknande grej, om dom sänker månadskostnaden eller ändrar tjänster, så måste man själv ringa.
Ett exempel var när en vän till mig köpte 8/1 för flera år sedan, sen visade det sig nu att man får 10/1 för en femtilapp mindre.
Då har han nu suttit och betalat mer pengar för mindre hastighet. Man kan ju då tycka att comhem gratis borde ha justerat detta på alla kunder, men icke, det är upp "till en själv att ringa och be om detta".
Företagen vill bara tjäna pengar, det är så världen fungerar. Ingen kommer att hjälpa _dig_ att profitera, det är ens eget ansvar.

Och som sagt, visst, för 10 år sedan så var detta en "chocking news!11111111111". Nu är det ju ungefär en artikel i månaden i aftonblaskan om folk som åkt på "chockräkningar".

Nu har jag inte orkat sätta mig in i fallet, men vad trodde polaren till TS? Utgick han från att det skulle vara gratis att surfa med en smartphone? Vad är hans ursäkt till att han inte kollade upp avtalet innan han gick och surfade upp 3 gig för 15:- meggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men det handlar om 3GB surf i SVERIGE för 40.000, inte utomlands.

Och?
Det är exakt samma princip, den ena var utomlands och den andra hade ingen data-plan båda borde haft koll på vad dom sysslade med och inte komma efteråt och skylla på företaget.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Klantigt av den som inte har läst igenom sina avtal.

MEN det är fel av Tele2 att utnyttja systemet på ett sådant sätt.. anser personligen att ett företag har en viss skyldighet att se till att det inte går över en viss gräns. Jag menar seriöst 40k för att surfa 3gb.. dom borde fan skämmas.

Vad är det för ett jäkla bluffavtal för år 2012. Om personen i fråga är en under 18år så anser jag att man ska trycka på för minderåring.

Tele2 borde ha en gräns på ett maxbelopp på denna typ av tjänst. prissättningen är totalt orimlig imo.

Permalänk

Den stora frågan tycker jag är.

Köpte han telefonen av tele2, så är det väldigt väldigt dåligt att han inte blivit informerad om den höga datatrafikskostnaden och jag tycker då Tele 2, kan ändra hans abonnemang retroaktivt för en administrativ kostnad, säg ca 500 kr.
Därefter så ändras fakturan enligt det nya avtalet och han får betala den.

Köpte han telefonen hos någon annan eller privat så har inte tele2 någon vetskap och han bör få betala hela fakturan, däremot kan Tele2 gott gå ut med goodwill om att delbetala fakturan under ett eller två år om kunden så önskar.

Så åter till min fråga.

KÖPTE HAN TELEFONEN AV TELE2????

Permalänk
Medlem

Tele2 är riktiga svin och lurendrejare ! Deras säljare gör ju vad som helst för att pracka på folk div abonnemang och tjänster .
Har haft ex ant säljare på dörrn samt i telefon som ljugit och snackat skit allihop både för mig,mina grannar samt andra jag känner.
Ett ex !blev erbj trådl i-net som skulle va så j&%¤a bra enligt deras mätn här i området (utan att behöva lägga massa flis på ant mm)
. Det första jag frågade var om det är obegränsad surf och inte går ner i hast efter en viss datamängd som de flesa andra har.
Nej nej,absolut inte sa säljaren! Sånt håller vi inte på med,så du kan surfa,ladda ner utan att behöva oroa dig !
Visst,efter ca 1 v hade jag hasigheter som gjorde att det tog 1 min att öppna en sida på nätet samt att signalen innan det va totalt kass. Tog mig 6 mån av terror med deras otrevliga inkompetenta kundtjänst att få tillbaks det jag hade innan .
Grannen har efter mycket bråk fortf kvar sitt trådlösa skit då de hävdar att han borde spelat in samtalet med säljaren för att kunna bevisa att han ljugit....
hann varna min bror innan de kom och knackade på och berättade läget.Säljaren körde samma stil där vilket slutade med att min bror ställde honom mot väggen samt bad honom dra åt helvete Nä,fy fan för Tele2 och deras jävla lögnare till säljare !!!!!!

Permalänk
Medlem

Fanns dessutom inget "finstilt" i det ab-erbj som talade om att hastigheten skulle strypas !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Och?
Det är exakt samma princip, den ena var utomlands och den andra hade ingen data-plan båda borde haft koll på vad dom sysslade med och inte komma efteråt och skylla på företaget.

Fast håll med om att något är fel!? Oavsett hur cool du är bakom ditt tangentbord så kan man inte bortse från fakta, vi befinner oss i år 2012 och inte 1999 då datatrafik faktiskt kostade. Å andra sidan hade vi inte då(1999) dessa smarta lurar som idag kräver rejält med datatrafik för att ens bli en smartphone.

Vi har två scenarion:
1. Killen är en gammal trogen T2 kund med ett gammalt hederligt abb(utan speciell datatrafik) och byter till en smartphone via T2(kundtjänst eller i butik).
Han borde ju helt klart blivit informerad om att för den här typen av telefon bör/ska du ha ett bra abb med datatrafik.

2. Killen är en gammal trogen T2 kund med ett gammalt hederligt abb(utan speciell datatrafik) och byter till en smartphone på egen hand, cashar i butik eller köper via blocket etc. Att då sätta sig in i gamla avtal är kanske inte det första man gör? Det borde finnas en funktion i systemet som sätter stopp, det är ju t.ex brukligt att man stryper hastigheten kraftigt när man passerar sin gräns. Det borde också inte vara svårt att införa ett utskick av SMS när ett abb närmar sig ett orimligt högt värde. Att sätta en sådan gräns på ett privat abb borde inte vara speciellt svårt.

Permalänk

Jag tycker det är fel som killen gör, men det finns samtidigt en viktig detalj. Vid utlandsroaming så är det en automatisk spärr om kostnaden överstiger 600 kr. Detta borde Tele2 sett och upplyst kunden om. Nu vet jag dock inte vad som gäller i Sverige men en liknande spärr borde vara rimlig oavsett abonnemang. Då riskerar man inte stå med skägget i brevlådan från både kund och operatör.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB