TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bra.
Berätta gärna vad kostnaden blir till slut.
Som sagt fick jag betala 1,5:-/mb efter kontakt med en riktig människa på tele2.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Dagens Sverige.
-Kund: Jag är dum i huvudet. Jag visste inte. Det är mao erat fel. Min ovetskap och förmåga att inte bry mig kan inte jag klandras för.

-Tele2: Då ber vi om ursäkt och tar bort fakturan.

Vi kan slippa livstid och få mildare straff genom att säga: Jag är korkad. Tyck synd om mig. Och lite så är det med allt idag. Man vill fela men inte stå till svars när det väl skiter sig.

Dagens sanning!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Nu vet jag inte hur det exakt gick till, det kanske står någonstans som jag inte har läst. Men säg att man tecknade ett mobilabonnemang för en 10år sedan och eventuellt bara har förnyat denna, så är det inte så säkert att man brydde sig så mycket om datatrafikkostnaden som man ändå inte använde.
Om man då idag skaffar en ny smartphone, så är det fullkomligt orimligt att telefonbolaget inte har lagt in en spärr för att skydda sina kunder så att priset kan skena iväg som det gjorde. Speciellt när detta problem har inträffat förut och är mycket känt.

Sedan ska man läsa på allt man skriver, problemet är bara att det praktisk blir jobbigt och göra detta och sätta sig in i alla detaljer. Likasom det är inte alla som förstår vad datatrafik innebär m.m. I vilket fall så ska avtal inte vara såna så att det finns en stor risk att kostnaden blir extremt mycket högre av vad folk tror.

Min åsikt är att alla telefonbolag ska lägga in en spärr på hur mycket pengar som datatrafiken får kosta, där de sedan informerar abonnementen och tillåter den höja kostnaden. Vad spärren kan liggas på kan diskutera, men 40 000kr kan nog de flesta vara med om att det ligger över vad som kan räknas som rimligt.

Jag tycker det är bra att tele2 nu kontaktar kunden, ännu bättre är att de aktiv ändrar sitt system för att förhindra så inget liknande mer kan hända. Visst det är svårt att spärra allt, men de får försöka göra så bra som de kan.

Skrivet av sweloop64:

Så om man hyr en bil för 800kr/dygn där varje mil kostar 50kr extra så tycker du att det är rimligt att man kan gå till domstol pga oskäliga avtalsvilkor bara för att man fick för sig att köra till peking tur och retur trots att det fanns alternativ att hyra enligt taxan 1200kr/dygn med fria mil?

Jag kan en bättre analogi. Säg att man hyr en bil för 800kr/dygn och man får köra 10mil per dygn, resten kostar 50kr extra precis som du skrev, man kör högst 8mil per dag och är då bered på en räkning där bilen har kostar 800kr/dygn.
Men räkningen som man får är extremt mycket högre, för att man får veta att bilsterion inte är en vanlig modell utan en som internetradio med samma abonnemang som TS kamrat, där 3GB musik kostar 40 000kr.

Då skulle bilhyrningsföretaget kunna säga, ja men läs kontraktet för tusan det står klart och tydligt vad datatrafiken kostar! Problemet i detta fall är att det inte är rimligt att tro att såna kostnader uppstår, liksom att det för många inte är rimligt att telefonkostnaden skulle kunna skena iväg till 40 000kr. Hade summan varit runt 1000kr, ja då hade vederbörande fått lärt sig en dyr läxa, men när kostnaden blev så stor, då anser jag att telefonbolaget har gjort fel som inte hade lagt in en spärr. Liksom det är inte rimligt att anta att någon med detta abonnemang vill surfa för så mycket pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt att ens dessa abonnemang ens finns längre. Nu sitter det väl en massa fjortisar här och tycker det är rätt åt han. Antagligen bara för att de fortfarande bor hemma och har noll koll.

Hoppas tele2 kan visa lite givmildhet och stryka räkningen till något mer normalt

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Väldigt dåligt att ens dessa abonnemang ens finns längre. Nu sitter det väl en massa fjortisar här och tycker det är rätt åt han. Antagligen bara för att de fortfarande bor hemma och har noll koll.

Hoppas tele2 kan visa lite givmildhet och stryka räkningen till något mer normalt

Det är ändå killen som fått räkningen som haft noll koll.
Har egen bostad, tjänar förmodligen mer än 2 vanliga svenssons varje månad och familj på det. Tycker ändå inte synd om killen.
Man måste stå sitt kast på ett eller annat sätt .Visst är 40,000:- en häftig summa, den kan som ju sänka en aning. Men att alltid vika sig bara att en kund kan tigga och bortförklara sig är precis vad som gör detta land så pass handikappat när det gäller rätt och fel.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk

En avbetalningsplan går oftast att få till när det gäller såpass höga summor, rätt är det kanske inte men tele2 bröt ingen lag, väljer de att sänka summan är det mest för att "se bra ut", jag har själv köpt ett antal nya mobiler över åren och har alltid haft dataöverföring avstängt just pga den överdrivet höga kostnaden mitt gamla abonnemang hade..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Väldigt dåligt att ens dessa abonnemang ens finns längre. Nu sitter det väl en massa fjortisar här och tycker det är rätt åt han. Antagligen bara för att de fortfarande bor hemma och har noll koll.

Hoppas tele2 kan visa lite givmildhet och stryka räkningen till något mer normalt

dagens..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

För 40000 skulle man kunna ha deras fridata/fria samtal abbonemang i nästan 10år.
Det är inget annat än ocker.

En annan "kul" grej är att för internationell datatrafik finns det en spärr på 500kr, sedan måste du aktivt måste låsa upp den innan det kan bli dyrare. Det är Eu som hittat på den lagen, en av de få bra saker de gjort.
Men tyvärr gäller inte lagen datatrafik inom landet, så ingen operatör har implementerat någon sådan spärr.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst igenom halva tråden, men förundras ändå över folks inställning.

Det finns inget rätt och fel här, det finns bara rätt. Tele2 har rätten på sin sida i det här fallet.
Det finns en anledning till att surftjänster är billiga, och det är för att operatörerna vill att folk skall betala för den. Har man inte surftjänst så tar man en risk, om man inte har koll på sitt abonnemang. Det är precis detta om har hänt i det här fallet.

Hur mycket folk än tycker att 40.000:- är orealistiskt för 3GB data så existerar det faktum att kunden har en skyldighet att kolla upp vad som gäller för hans/hennes abonnemang/avtal. En "normalt" begåvad människa kollar upp fakta innan han/hon inför extremtnyttjande av en tjänst (ja, 3GB på en månad är fortfarande MYCKET data) .

Sen att dem flesta operatörer hade fixat till det i goodwill är en helt annan sak. Det har ingenting med skyldigheter att göra, utan det är just goodwill. Avtal gäller, och det finns inget utrymme för "men jag trodde..." scenarion. Det finns enbart utrymme för goodwill, inget annat. Tele2 har rätt, kunden har fel. Punkt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

En annan "kul" grej är att för internationell datatrafik finns det en spärr på 500kr, sedan måste du aktivt måste låsa upp den innan det kan bli dyrare. Det är Eu som hittat på den lagen, en av de få bra saker de gjort.
Men tyvärr gäller inte lagen datatrafik inom landet, så ingen operatör har implementerat någon sådan spärr.

Jo nu har jag läst annu mindre av tråden men visst är EUs tvingande lagstiftning implementärbar angående vad som kan debiteras mot en kund oavset vad en liten pytteoperatör tycker om den saken...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu har jag läst annu mindre av tråden men visst är EUs tvingande lagstiftning implementärbar angående vad som kan debiteras mot en kund oavset vad en liten pytteoperatör tycker om den saken...

Fast den gäller ju dataroaming, inte datatrafik i operatörens eget nät. Mao inte ens i närheten utav att vara tillämpbar.

Problemet här är ju att TS köpt en telefon utan att kontrollera vilka datamängder som förbrukas (eller att ha stängt av mailsynk, all övrig datatrafik). En viss mängd ansvar har man ju faktiskt även som konsument.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast den gäller ju dataroaming, inte datatrafik i operatörens eget nät. Mao inte ens i närheten utav att vara tillämpbar.

Problemet här är ju att TS köpt en telefon utan att kontrollera vilka datamängder som förbrukas (eller att ha stängt av mailsynk, all övrig datatrafik). En viss mängd ansvar har man ju faktiskt även som konsument.

Nej jag tror inte EUs lagstiftning är tänkt så, nu har jag inte tid att leta rätt på skrivningen men vitsen är ju att skydda alla konsumenter från höga fakturor.

I det här fallet så borde Tele2s system ge ett stopp när ca 600:- förbrukats > plus ett SMS ev mail > konsumenten måste sedan höra av sig för att meddela hur han/hon vill ha det.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Nu har jag bara läst igenom halva tråden, men förundras ändå över folks inställning.

Det finns inget rätt och fel här, det finns bara rätt. Tele2 har rätten på sin sida i det här fallet.
Det finns en anledning till att surftjänster är billiga, och det är för att operatörerna vill att folk skall betala för den. Har man inte surftjänst så tar man en risk, om man inte har koll på sitt abonnemang. Det är precis detta om har hänt i det här fallet.

Hur mycket folk än tycker att 40.000:- är orealistiskt för 3GB data så existerar det faktum att kunden har en skyldighet att kolla upp vad som gäller för hans/hennes abonnemang/avtal. En "normalt" begåvad människa kollar upp fakta innan han/hon inför extremtnyttjande av en tjänst (ja, 3GB på en månad är fortfarande MYCKET data) .

Sen att dem flesta operatörer hade fixat till det i goodwill är en helt annan sak. Det har ingenting med skyldigheter att göra, utan det är just goodwill. Avtal gäller, och det finns inget utrymme för "men jag trodde..." scenarion. Det finns enbart utrymme för goodwill, inget annat. Tele2 har rätt, kunden har fel. Punkt.

Visst har Tele2 rätten på sin sida på de sättet. Men när läste man sist om att någon fick en faktura på 10k+ ? Sånt här stod ju fan dagligen i tidningen för några år sedan.

Då är ju Tele2 den ända luriga operatören här, och 'skiter' i att sätta någon spärr, medans alla andra operatörer bryr sig om sina kunder och lägger in spärrar/tillägg till sitt abonnemang för fri surf i andra länder(Tänker på Telenor här).

Tekniskt sätt så har TS all rätt att stämma Tele2 ifall de inte vill rätta till fakturan. Har inte Tele2 en Spärr(inte ens ett SMS om jag minns rätt?) så kan dom inte skylla på användaren när detta ska va en självklarhet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Visst har Tele2 rätten på sin sida på de sättet. Men när läste man sist om att någon fick en faktura på 10k+ ? Sånt här stod ju fan dagligen i tidningen för några år sedan.

Då är ju Tele2 den ända luriga operatören här, och 'skiter' i att sätta någon spärr, medans alla andra operatörer bryr sig om sina kunder och lägger in spärrar/tillägg till sitt abonnemang för fri surf i andra länder(Tänker på Telenor här).

Tekniskt sätt så har TS all rätt att stämma Tele2 ifall de inte vill rätta till fakturan. Har inte Tele2 en Spärr(inte ens ett SMS om jag minns rätt?) så kan dom inte skylla på användaren när detta ska va en självklarhet.

Du kan inte börja med att skriva "Visst har Tele2 rätten på sin sida" och avsluta med "Tekniskt sätt så har TS all rätt att stämma Tele2".

Telenor har ingen tjänst som skickar ut ett SMS vid användande av nationell data. Tjänsten finns och måste finnas vid roaming. Hade surfen hänt i utlandet så hade även Tele2 blockat (precis som Telenor och övriga operatörer gör). Så nej, TS kan inte stämma Tele2. TS enda chans är att övertyga Tele2 att stryka fakturan i goodwill, något annat än det är inte aktuellt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej jag tror inte EUs lagstiftning är tänkt så, nu har jag inte tid att leta rätt på skrivningen men vitsen är ju att skydda alla konsumenter från höga fakturor.

I det här fallet så borde Tele2s system ge ett stopp när ca 600:- förbrukats > plus ett SMS ev mail > konsumenten måste sedan höra av sig för att meddela hur han/hon vill ha det.

Vitsen är att skydda konsumenter i annat land än sitt normala från enorma summor i räkningar. Att ett bolag i "sitt" land väljer att ta ut dessa avgifter om personen inte har ett datapaket är inget ovanligt.

Återigen, dessa villkor är tydliga i avtalen som finns. Att skylla på "operatören" när man bör kontrollera dessa saker är väl bara ytterligare ett tecken på att curlinggenerationen börjar bli myndiga.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Du kan inte börja med att skriva "Visst har Tele2 rätten på sin sida" och avsluta med "Tekniskt sätt så har TS all rätt att stämma Tele2".

Telenor har ingen tjänst som skickar ut ett SMS vid användande av nationell data. Tjänsten finns och måste finnas vid roaming. Hade surfen hänt i utlandet så hade även Tele2 blockat (precis som Telenor och övriga operatörer gör). Så nej, TS kan inte stämma Tele2. TS enda chans är att övertyga Tele2 att stryka fakturan i goodwill, något annat än det är inte aktuellt.

Måste bara säga att din profilbild passar så jävla bra in på alla skit kommentarer du svarar på.

Permalänk

Jobbar själv hos en teleoperatör och även fast jag personligen rådgivit kunder att välja surfpaket då de berättar att de köpt en ny iPhone eller liknanade och skall surfa runt, "men inte så mycket". De skiter såklart i detta (tilläggskostnad på 49 kr, det billigaste paketet) och nästa månad ser man fakturan med GPRS-trafik för 70kkr.

Trots detta makkar vi i princip alla dessa "surffakturor", för att vi är schyssta. Det blir ett jävla liv om man inte gör det. Vore dock kul att se hur dem hade lyckats om detta hänt hos någon utav de stora operatörerna.

Förvånad över hur många som försvarar konsumenten i det här fallet. Det är ju dennes eget fel till 100%. Sen är det ju kytum att visa goodwill som det sagts tidigare, då det säkerligen kommer vara sämre för bolaget att driva fakturan än att bara makka/reducera den.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jobbar själv hos en teleoperatör och även fast jag personligen rådgivit kunder att välja surfpaket då de berättar att de köpt en ny iPhone eller liknanade och skall surfa runt, "men inte så mycket". De skiter såklart i detta (tilläggskostnad på 49 kr, det billigaste paketet) och nästa månad ser man fakturan med GPRS-trafik för 70kkr.

Trots detta makkar vi i princip alla dessa "surffakturor", för att vi är schyssta. Det blir ett jävla liv om man inte gör det. Vore dock kul att se hur dem hade lyckats om detta hänt hos någon utav de stora operatörerna.

Om ni hade varit schyssta hade ni skickat ett varnings-SMS efter 600 kr och inte bara låtit det gå upp till 70kkr. Nu ser det istället ut som ni sysslar med ocker.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jobbar själv hos en teleoperatör och även fast jag personligen rådgivit kunder att välja surfpaket då de berättar att de köpt en ny iPhone eller liknanade och skall surfa runt, "men inte så mycket". De skiter såklart i detta (tilläggskostnad på 49 kr, det billigaste paketet) och nästa månad ser man fakturan med GPRS-trafik för 70kkr.

Trots detta makkar vi i princip alla dessa "surffakturor", för att vi är schyssta. Det blir ett jävla liv om man inte gör det. Vore dock kul att se hur dem hade lyckats om detta hänt hos någon utav de stora operatörerna.

Förvånad över hur många som försvarar konsumenten i det här fallet. Det är ju dennes eget fel till 100%. Sen är det ju kytum att visa goodwill som det sagts tidigare, då det säkerligen kommer vara sämre för bolaget att driva fakturan än att bara makka/reducera den.

Det är orimlig/ocker prissättning på en megabyte data, det går inte att komma ifrån.

Något som skulle gå att jämföra med är ett abbonemang där det ingår 100minuters samtal, och varje sekund som överstiger det kostar 15 kronor extra. "Det står ju i avtalet".
Men eftersom svensson inte förstår hur lite en MB datatrafik, och det är i princip omöjligt att uppskatta, så kan ni fortsätta med denna ockerprissättning.

För det är ju jätteskysst när fakturan på 40000:- skrivs ner till ynka 4000.
Man bortser helt ifrån att 4000 är en helårsavgift på ett fridata/friasamtal abbonemang.

Du som är i branschen kanske kunde bjuda på några siffror över hur mycket ni tjänar på ockerpriserna för datatrafik som överstiger den förbetalda potten?

Permalänk
Medlem

Ska vi börja sänka straffen också kanske? Lika bra.
Att råna 4 eller 40 personer. 4 år eller 40år.
Rånarn visste inte bättre och skulle isf slutat efter 4 rån?

Låt oss tycka synd åt människor som kan skriva sig fria från ansvar igenom att lägga skulden på någon annan.

Tror jag ska ta och erbjuda gratis wifi hotspot på ett 15:-/MB abbonemang.
Jag slipper iaf betala. Kan bara skylla på att jag inte visste.
Visste inte något som ALLA med en mobil känner till, att surf är dyrt.

Detta är inte första gången. En felar, sedan två. Det går att godta. Men förr eller senare sätts det i system.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Ska vi börja sänka straffen också kanske? Lika bra.
Att råna 4 eller 40 personer. 4 år eller 40år.
Rånarn visste inte bättre och skulle isf slutat efter 4 rån?

Låt oss tycka synd åt människor som kan skriva sig fria från ansvar igenom att lägga skulden på någon annan.

Tror jag ska ta och erbjuda gratis wifi hotspot på ett 15:-/MB abbonemang.
Jag slipper iaf betala. Kan bara skylla på att jag inte visste.
Visste inte något som ALLA med en mobil känner till, att surf är dyrt.

Detta är inte första gången. En felar, sedan två. Det går att godta. Men förr eller senare sätts det i system.

Sätter upp accesspunkter i en omkrets på sju mil åt dig också. Hotspot till allmänheten!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ska vi börja sänka straffen också kanske? Lika bra.
Att råna 4 eller 40 personer. 4 år eller 40år.
Rånarn visste inte bättre och skulle isf slutat efter 4 rån?

Låt oss tycka synd åt människor som kan skriva sig fria från ansvar igenom att lägga skulden på någon annan.

Tror jag ska ta och erbjuda gratis wifi hotspot på ett 15:-/MB abbonemang.
Jag slipper iaf betala. Kan bara skylla på att jag inte visste.
Visste inte något som ALLA med en mobil känner till, att surf är dyrt.

Detta är inte första gången. En felar, sedan två. Det går att godta. Men förr eller senare sätts det i system.

Gör det du. Första räkningen kan du säkert få ordentligt nedskriven för att det skulle vara extremt dålig pr..
Det lär bara funka en gång.
Det är väl inge dyrt att surfa med mobil? Tror jag betalar 89:- (för 5gb i full hastighet), sen 20% trogen kund rabatt..

15:-/mb är löjligt o borde i dagens läge gå under ockerlagen.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

En intressant härva pågång, ska bli intressant att se hur "Billiga" TELE2 löser det.

http://www.johnniefromtheblog.com/2012/08/tele2-charge-5000e-...

EDIT 1:

Jag vill bara klargöra att givetvis skall man kolla upp kostnaderna för sitt abonnemang, jag är helt med på det och det är inte det som är grejen här. Problemet i fråga är hur en operatör kan tillåta att en avgift banar iväg till 40.000.- utan att det finns någonsorts spärr eller saldonotifiering. Hos andra leverantörer, till exempel Telenor får man ett SMS när man passerat 500.- i förbrukade avgifter. Det förvånar mig att så många i tråden försvarar TELE2’s missbrukande av denna okunskap. Vem som helst kan ju förstå att detta är ett misstag som uppstått för kunden inte förstått att mobildata medför extra kostnader, dock tycker jag inte det rättfärdigar att ett företag på fullaste allvar skickar ut en faktura på 40.000 för ynka 3GB datatraffik.

EDIT 2:

Tele 2 har nu svarat på min blog:

http://www.johnniefromtheblog.com/2012/08/tele2-charge-5000e-...

har din vän kontaktat tele2? Vad gjorde tele2 åt saken? ska bli intressant att få veta det

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gör det du. Första räkningen kan du säkert få ordentligt nedskriven för att det skulle vara extremt dålig pr..
Det lär bara funka en gång.
Det är väl inge dyrt att surfa med mobil? Tror jag betalar 89:- (för 5gb i full hastighet), sen 20% trogen kund rabatt..

15:-/mb är löjligt o borde i dagens läge gå under ockerlagen.

Det är dyrt. Och vad kostar bandbredden för tele2? Vet du det?
Hur kan du isf säga ocker om du inte vet vad tele2 betalar?
Osv osv..

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är dyrt. Och vad kostar bandbredden för tele2? Vet du det?
Hur kan du isf säga ocker om du inte vet vad tele2 betalar?
Osv osv..

Du borde kunna räkna ut att det inte är så mycket per mb eftersom de ebjuder 500mb i full hastighet o allt däröver i reducerad hastighetör 49:- (har inte tele2 så jag vet inte exakt hur deras abb ser ut)..

Du kan väl inte tro att de går back flera tusen i månaden per kund som skaffar ett surf tillägg?

Osv osv

Permalänk
Medlem

Orkar inte med sådana här konflikter där den drabbade försöker överlägga skulden på någon annan för att han eller hon givit fan i att ta reda på information först.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Är man så pantad att man inte har koll på vad saker och ting kostar så får man skylla sig själv.
Tele2 har helt rätt och borde inte ge någon form av "goodwill" i detta fallet. Personen i fråga har accepterat ett visst avtal, och vet man inte vad man skriver på själv, ja då är det ens eget fel och ingen annans.

Permalänk
Medlem

Kunden har alltid rätt, speciellt i ett fall som detta som kan leda till att de förlorar hundratals kunder och då tjänar de på att annullera denna räkningen..

men håller med till 100% att det är hans fel men ur ren vinst synpunkt tjänar tele2 på att blunda för detta!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Kunden har alltid rätt, speciellt i ett fall som detta som kan leda till att de förlorar hundratals kunder och då tjänar de på att annullera denna räkningen..

men håller med till 100% att det är hans fel men ur ren vinst synpunkt tjänar tele2 på att blunda för detta!

Kunden har alltid rätt? Kunden har alltid fel i de flesta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Kunden har alltid rätt

Är ett urvaskat talesätt som tappat all mening. Det finns helt enkelt alldeles för många korkade kunder där ute.

Man ska gå långt för att hjälpa en kund, men det finns gränser.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8