Permalänk
Medlem

Montera kylare på Zotac ion-itx F

Hejsan, som rubriken gäller så undrar jag ol det finn något sätt att montera en annan kylare på Zotac ion-itx F mobot?

Finns ju inga "fästen" för kylare då det är ett moderkort med inbyggd cpu, ska nämligen bygga htpc och vill kör med en annan luftkylare eller med vattenblock.

Någon som gjort detta eller har något tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av roobi:

Hejsan, som rubriken gäller så undrar jag ol det finn något sätt att montera en annan kylare på Zotac ion-itx F mobot?

Finns ju inga "fästen" för kylare då det är ett moderkort med inbyggd cpu, ska nämligen bygga htpc och vill kör med en annan luftkylare eller med vattenblock.

Någon som gjort detta eller har något tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Bilder skulle underlätta...

Permalänk

Finns hål där kylaren är fast skruvad, dock inget standard fäste men ett egen tillverkat fäste till ett vattenblock är säkert inga problem att fixa. frågan är varför du skulle vilja gå från passiv kylning till något annat i en htpc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Bilder skulle underlätta...

Har inga då jag ej fått hem det än,

Kolla här http://www.zotacusa.com/zotac-ion-itx-f-series-ionitx-f-e.htm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

http://s3.pji.nu/product/right/800/518941.jpg

Finns hål där kylaren är fast skruvad, dock inget standard fäste men ett egen tillverkat fäste till ett vattenblock är säkert inga problem att fixa. frågan är varför du skulle vilja gå från passiv kylning till något annat i en htpc?

Tänkte köra vattenkylning , varför? Jo för att jag har ett komplett vattenkylnings set över efter jag skaffade delar till min main dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Men om den nu redan är passiv, varför krångla till det?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Men om den nu redan är passiv, varför krångla till det?

Varför bygger folk datorer med vattenkylning när luftkylning funkar bra?
Anledningen till denna tråd är inte för att få frågor om varför jag vill göra detta utan hur jag gör detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Varför bygger folk datorer med vattenkylning när luftkylning funkar bra?
Anledningen till denna tråd är inte för att få frågor om varför jag vill göra detta utan hur jag gör detta

Skickades från m.sweclockers.com

Man gör det av olika anledningar, men som oftast för att få ner ljudnivå, eller/och för att få bättre kylning vid t.ex. överklockning, och i ditt fall känns det som båda går bort, men självklart du får göra det om du vill

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

ska du ha vattenkylning så är problemet löst
dra och köp lite 5mm plexi och rita av hålen i modekortet och sen borra i plexiglaset två hål för skruvarna och ett skitstor hål gör nipplarna
annars kan du tillverka egna vattenblocktopar som är lite större än blocket och sen kan borra hål där skruvarna ska vara
finns någon som haar gjort det i techsweden, ska försöka hitta länken bara

Edit: hittade den http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=184982&p=... lycka till