Kan man köra Crossfire med två olika modeller?

Permalänk
Medlem

Kan man köra Crossfire med två olika modeller?

Hej Swec!

Jo, jag har både ett AMD Radeon 6870 1GB och ett 7870 2GB, kan man köra dessa i crossfire men att 7870 blir nedklockat och 1GB automatiskt? Eller orsakar de problem och förstör komponenterna?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går inte. 7870 kan du bara köra i CF med 7870 och 7850.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Oki tackar

Permalänk
Medlem

kommer inte att gå kan ja säga med 99% säkerhet.. båda gpu:erna måste vara samma modell.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

kommer inte att gå kan ja säga med 99% säkerhet.. båda gpu:erna måste vara samma modell.

Men de stämmer väll endå inte riktigt? t ex som första inlägget säger så går "7870 och 7850" o de är ju inte samma?

Permalänk

Jag tror det är så här. Man måste gå efter dem två första siffrorna. Så 6870 passar 6850. Och 7850 passar 7870. Samma sak om du skulle kombinera 7970 med 7950.
Tror inte att det går att kombinera ett 7870 med ett 7970 eftersom det är stora skillnader i prestanda.
Alltså 78xx går inte ihop med 68xx.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewiinG:

Men de stämmer väll endå inte riktigt? t ex som första inlägget säger så går "7870 och 7850" o de är ju inte samma?

Ja och nej. Skillnaden mellan 7870 och 7850 är enbart antalet beräkningsenheter. Tittar du över generationsgränsen på ett 6870 så är även själva beräkningsenheterna olika. Generellt utnyttjar man sina kort bäst om dom är helt identiska (t.ex. 2st 7870, spelar mindre roll om det är ett från ASUS och ett från Gigabyte).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Fungerar dock mellan APUerna och valfri AMD GPU. Alltså den inbyggda grafiken + den externa. Känns ju orrelevant haha men det betyder ju att det faktiskt "går".

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Det är väll också så om man har ett 7970 och ett 7950 och kör Cf som kommer det bara köra som 2st 7950, man får inte ut det sista ur 7970?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Så de är helt omöjligt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewiinG:

Så de är helt omöjligt då?

Ja, hur tydligt vill du ha det förklarat?

Permalänk

När det gäller ATI så ska de två första siffrorna i namnet överensstämma, då fungerar CF.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet har det blivigt gansoa begränsat på senare tid. Crossfire X där X var för att man kunde blanda stämmer inte riktigt längre. Så lysna på zeuxlarsson och lysna inte på Tomhas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Så vitt jag vet har det blivigt gansoa begränsat på senare tid. Crossfire X där X var för att man kunde blanda stämmer inte riktigt längre. Så lysna på zeuxlarsson och lysna inte på Tomhas.

Dual graphics är inte rekomenterat att köra på så mycket annat än ett litet antal ganska klena kort. Listan kommer nog uppdateras om en dryg månad förhoppningsvis

Crossfire skrivs ju utan X i AMD senaste lista över GPUer som matchas bra. Jag skulle nog hålla mig inom det som AMD säger ska fungera för att inte få mer problem än vad som man vinner på flera GPUer.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

I bärbara datorer med llano eller trinity + ett dedikerat grafikkort fungerar det som crossfire.... Vad jag vet ska det även funka på desktopsidan.
http://news.softpedia.com/news/AMD-Hybrid-CrossFireX-Options-...
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-a8-3850-llano,2975-2....
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Annars stämmer det att de första 2 siffrorna ska stämma så funkar CF mellan olika kort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

I bärbara datorer med llano eller trinity + ett dedikerat grafikkort fungerar det som crossfire.... Vad jag vet ska det även funka på desktopsidan.
http://news.softpedia.com/news/AMD-Hybrid-CrossFireX-Options-...
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-a8-3850-llano,2975-2....
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Annars stämmer det att de första 2 siffrorna ska stämma så funkar CF mellan olika kort.

Fast det är ju inte det som TS var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast det är ju inte det som TS var ute efter.

Skrivet av Tomhas:

Fungerar dock mellan APUerna och valfri AMD GPU. Alltså den inbyggda grafiken + den externa. Känns ju orrelevant haha men det betyder ju att det faktiskt "går".

...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

När det gäller ATI så ska de två första siffrorna i namnet överensstämma, då fungerar CF.

Nja inte nödvändigtvis, det är inte riktigt så enkelt. 58XX/59XX samt konfigurationer av 68XX/67XX, 67XX/57XX, 66XX/65XX, 54XX/55XX/56XX går att köra i CF.

Personligen skulle jag dock rekommendera att köra med alla fyra siffror samma. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Nja inte nödvändigtvis, det är inte riktigt så enkelt. 58XX/59XX samt konfigurationer av 68XX/67XX, 67XX/57XX, 66XX/65XX, 54XX/55XX/56XX går att köra i CF.

Jo, visst finns det undantag som vissa delar i 6XXX serien som fortfarande använder sig av samma tekniker som vissa delar ur 5XXX serien men rent generellt så bör man i största mån helt undvika att köra två olika kort. Vill man ha minimalt med problem så ska man ha identiska kort.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden för en fråga. Jag har sedan tidigare ett XFX 6970 Dual fan och tänkte skaffa ytterligare ett för att köra i Crossfire. Det verkar dock bara finnas referensmodellen med en fläkt tillgänglig numera.

Att det fungerar utan problem att köra de två i CF förstår jag, men har jag något som helst att förlora på att inte se till att få tag på ett exakt likadant?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av mre:

Jag lånar tråden för en fråga. Jag har sedan tidigare ett XFX 6970 Dual fan och tänkte skaffa ytterligare ett för att köra i Crossfire. Det verkar dock bara finnas referensmodellen med en fläkt tillgänglig numera.

Att det fungerar utan problem att köra de två i CF förstår jag, men har jag något som helst att förlora på att inte se till att få tag på ett exakt likadant?

Det du förlorar är estetiken om du bryr dig om hur det ser ut i datorn. Utöver det så kan saker som överklockning som fungerat på ett kort bli instabil på två kort. Men om du inte är känslig för microstutter (jag är inte det) så är det en billig lösning för bättre prestanda.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.