Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Tänk vilken succé W8 hade varit om Microsoft gjort detta från början.

Microsoft ville väl helt enkelt göra en förändring... Vi har trots allt suttit med samma startmenyn så länga jag kan minnas... Å andra sidan så håller även JAG med om att W8 är fruktansvärt obekvämt utan denna fantastiska mod!

Angående "metro" så är jag ingen hatare, däremot så är jag lite skeptisk... Kommer såklart ge W8 en riktig chans när jag ser tillfälle Men jag tycker just nu som många andra, att W8 kommer att bli en succé på surfplattor, men tyvärr inte på desktop....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Win XP - Ja
Win Vista - Nej
Win 7 - Ja
Win 8 - Nej
Win 9 - ...

Döm inte ett operativ innan det ens har släppts

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Microsoft ville väl helt enkelt göra en förändring... Vi har trots allt suttit med samma startmenyn så länga jag kan minnas... Å andra sidan så håller även JAG med om att W8 är fruktansvärt obekvämt utan denna fantastiska mod!

Angående "metro" så är jag ingen hatare, däremot så är jag lite skeptisk... Kommer såklart ge W8 en riktig chans när jag ser tillfälle Men jag tycker just nu som många andra, att W8 kommer att bli en succé på surfplattor, men tyvärr inte på desktop....

Problemet är inte förändring, problemet är förändring till det sämre för ingen annan anledning än att MS vill använda desktop monopolen för att trycka in sig på plattor och telefoner.

Ingen kan komma och påstå att hot corners är bra ergonomi på en desktop, eller att köra fullscreen apps på en desktop med stor skärm är speciellt intelligent.

Permalänk
Medlem

Känns lite udda med den nya startmenyn, provade den i betan och blev helt galen. Skulle funka på en Pad eller telefon då det liknar iphone och android.

Dock så borde de separera på desktop och tabblet lite på MS, annars är ju alternativet linux i framtiden om man inte vill ha mac. Samt om tredje part kan bygga in funktionen genom bakgrundsprogram, hur svårt är det då inte för program distributören? Sorry, är inte programerare men känns lite B att de inte gör de själva...

Om det var i XP eller vista så kunde man väl växla mellan Klassisk eller nya startmenyn?

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrikKron:

Du kan "mulititaska" med metro det är bara att dra ett program till sidan och hålla det där i någon sekund och vips har du två fönster bredvid varandra (förutsagt att skärmen har tillräckligt hög upplösning).

Och du kan fortfarande använda skrivbordet!.

Sen varierar det hur olika människor tycker, några tycker det nya är bättre några sämre och några lika bra. Se bara på när Facebook ändrar något...

Då är det programmet fast på en yta som MS bestämt. I win 7 kan man lägga och ordna fönstren hur man vill.

Problem med win8 är inte bara att metro och hot corners är skit att använda. Det är också att MS trycker för att metro ska vara framtiden. Jag vill inte stödja en framtid där multitasking betyder två program i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Kolla på bilderna så ser du att kontrollpanelen och dokument finns
och jag håller också med tycker heller inte att man ska vara tvungen att installera en 3:e parts app för att kunna få start menyn

Läs om och läs RÄTT.
JA de finns.....som genvägar. Jag vill ha dem som MENYER.

Permalänk
Medlem

funkar ok denna StarDock - upplevde dock att jag tappade lite explorer-associations samt att jag faktiskt saknar Win 8 skärmen ibland(går ju att ta sig dit iallafall

Permalänk
Medlem

Windows 8 är bra för touchpads. Men för en vanlig stationär dator så är det helkass, Metro är helt värdelöst.

Känns lite som Windows Vista

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Först jag såg detta om Stardock var på http://www.neowin.net/forum/topic/1101929-start8-brings-the-s... :). Har inte Windows 8 än men när jag skaffar de så kommer jag givetvis vilja ha startmenyn OM metro inte smakar ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Nu svär jag kanske i kyrkan - men jag gillar "Metro-läget". Jag hatade det under det första dygnet jag körde Windows 8; men nu har jag vant mig. Överlag känns Windows 8 dessutom riktigt rappt; rappare än Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Döm inte ett operativ innan det ens har släppts

RTM har släppts...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande XP på min desktop. Det har dock mest att göra med att jag varit för snål för att pynta för en Win7-licens.

Som det ser ut nu så har Windows förändrats så pass mycket att jag lika gärna kan byta till Linux så snart Valve breddat sitt stöd. Kör sedan några månader tillbaka Ubuntu på min laptop och övergången gick mycket smidigare än förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

RTM har släppts...

jo ja vet... men det är ju ingen omöjlighet att Microsoft gör nån liten finjustering på den kommande W8

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kör win 8 med flera skärmar.... ? Ju mera jag studerar win 8, desto mer blir jag att tänka på dåliga konsolportar.

Permalänk
Medlem

Det är extremt uppenbart att de flesta som sitter och klagar på Win8 inte har testat, blir nästan irriterad när många klagar på funktioner som faktiskt finns. Har kört det nu i ca. 3 dagar och är redan van (tack högskola). De som säger att det tar tid att starta program och liknande, har ni missat taskbaren, och genvägar på skrivbordet? Sen är det bara att lära sig muskommandona, ner i hörnet och dra: apparna kommer upp. Klicka i vänster topp: hoppa till senast använda appen, högerclick i vänster botten: ger i princip alla viktiga administrationsverktyg.(Och JA ni kan bara skriva r, eller k? på svenska, för att få upp kör-kommandot)

Starttider, växlande mellan appar och helhetskänslan är väldigt rapp och responsiv. Man behöver inte sitta och vänta på att saker ska hända.
Det enda jag saknar, är att man vid sökning inte kan söka i alla kategorier samtidigt, att det inte går att stänga av animeringarna(vad jag har hittat i mitt slöletande), och att det inte helt manuellt går att anpassa storleken på metroapparna. Sammanslaget måste jag säga att jag känner mig mindre begränsad av menyer och dyl. än tidigare.

Permalänk
Skrivet av Hehp123:

Det enda jag saknar, är att man vid sökning inte kan söka i alla kategorier samtidigt, att det inte går att stänga av animeringarna(vad jag har hittat i mitt slöletande), och att det inte helt manuellt går att anpassa storleken på metroapparna.

+1 på att man inte kan söka i alla kategorier. Sökfunktionen är ju brutalt snabb men det tas lite grann av att man ibland måste byta kategori. Någon som känner till en lösning?

Permalänk
Skrivet av goralux:

Finns det någon som kör win 8 med flera skärmar.... ? Ju mera jag studerar win 8, desto mer blir jag att tänka på dåliga konsolportar.

Kör windows 8 på flera skärmar.
Enligt mig bättre än någonsin. varje skärm funkar mer för sig än vad det har gjort tidigare. Man har task-baren över hela. Man kan gå till new ui på ena skärmen medan film ligger på andra.
I windows 7 var man ju rökt om man hade något uppe på "huvudskärmen" för då hade man ingen start-meny.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har nu kört W8 ett dygn och jag var extremt skeptisk. Men efter intensivt testande, samt att det faktiskt är rätt kul att det händer nåt nytt, så kan jag knappast påstå att jag saknar startmenyn. Trodde att det skulle bli enorma problem utan denna. Jag kommer definitivt fortsätta utan startmeny.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildebrand:

+1 på att man inte kan söka i alla kategorier. Sökfunktionen är ju brutalt snabb men det tas lite grann av att man ibland måste byta kategori. Någon som känner till en lösning?

Winkey+F
Winkey+W
Winkey+Q

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vad är den stora fördelen med Win8 kontra Win7 t.ex.?

Ponera att jag i regel sitter och brötar/jobbar i samma spel/program en halvtimme eller mer... vad är den stora selling pointen med ett nytt UI?

Jag menar inte "det är annorlunda", eller "tryck si för att göra så", utan det riktiga mervärdet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Vad är den stora fördelen med Win8 kontra Win7 t.ex.?

Ponera att jag i regel sitter och brötar/jobbar i samma spel/program en halvtimme eller mer... vad är den stora selling pointen med ett nytt UI?

Jag menar inte "det är annorlunda", eller "tryck si för att göra så", utan det riktiga mervärdet.

Ja, det är nog inte så mycket. Jag upptäckte dock att Modern UI ger datorn en ny funktion. Det blir som en screen saver där man kan läsa vad som är på gång från lite längre avstånd, typ när man går förbi datorn. Men när man jobbar o spelar så borde det kvitta ju.

Jag tror att Microsoft brännt det mesta krutet på Windows RT o Phone. Desktop-systemet fick liksom bara följa med för att ge påklistrat intryck av att systemen konvergerar. Jag tycker att Modern UI skulle kunna fungera ganska bra om det hade varit mer genomtänkt. Jag upplever det som inkonsekvent och bökigt att använda när man konfigurerar det men när väl allt är på plats så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har nu kört W8 ett dygn och jag var extremt skeptisk. Men efter intensivt testande, samt att det faktiskt är rätt kul att det händer nåt nytt, så kan jag knappast påstå att jag saknar startmenyn. Trodde att det skulle bli enorma problem utan denna. Jag kommer definitivt fortsätta utan startmeny.

Jag har precis byggt två datorer till mina döttrar med W8. Är det bara jag som haft ett h-lvete att konfigurera alla genvägar till program osv?

Tex, ponera att jag går in i "alla appar" och markerar alla de program/appar som jag vill fästa på Start, tror ni det går? Nej, man kan bara fästa på start med en app åt gången. Dessutom är Fäst på Start knappen längst ner i vänstra hörnet.

Dessutom, när man installerar program hamnar ibland allt möjligt jux i Start, då får man ta bort alla dessa genvägar, en åt gången!

Permalänk
Medlem

Nice program, behöver det själv inte men jag skulle lätt använda det om jag satt med w8

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight