Permalänk

Svart bild innan BIOS

Tjenare.

Det är väl inget problem egentligen utom att uppstarten tar längre tid. Mitt moderkort (http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3373) började för några måander sedan ta längre tid på sig att ta sig in i BIOS. När man trycker på startknappen körs allt igång (låter det som) men bilden är svart i 7-10 sekunder, något den inte var förut. Minns tyvärr inte när det började hända då jag nästan bara använde en laptop vid tillfället. Ominstallation av datorn har (såklart) inte hjälpt. Uppdaterade till senaste BIOS i dag och någon skillnad blev det inte, har under tiden även bytt grafikkort och processor utan att märka någon skillnad. Kan det vara minnesfel? Dator kraschar aldrig och är 100% stabil men kan tänka mig att köra något mem-test om någon tror det kan vara felet.

Någon som har idéer?

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad det kan bero på, men du kan ju testa rensa CMOS om du inte redan testat det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Låter som om BIOS startar upp på moderkortets "grafikkort" istället för ditt riktiga. Jag körde med 3 skärmar, 2 i ett grafikkort och ena i moderkortet. Jag var tvungen att säga åt BIOS att starta på moderkortet istället för grafikkortet. Då startaded den på den tredje skärmen och sen när windows kom till liv startades de andra 2.

Permalänk
Medlem

Don't try to fix something that ain't broken.

Jag skulle prova o leka med lite inställningar i BIOS, men om det inte ger något så är mitt råd att strunta i det helt enkelt. Gör det verkligen något om datorn tar 10 s längre tid att starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Don't try to fix something that ain't broken.

Jag skulle prova o leka med lite inställningar i BIOS, men om det inte ger något så är mitt råd att strunta i det helt enkelt. Gör det verkligen något om datorn tar 10 s längre tid att starta?

Man ska ALDRIG leka med BIOS. Man kan ändra saker i BIOS om man vet vad man gör. :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiipa:

Man ska ALDRIG leka med BIOS. Man kan ändra saker i BIOS om man vet vad man gör. :<

Så länge man inte leker med spänningar är det ingen fara, i värsta fall är det bara att återställa inställningarna.
Men visst, finns ingen poäng med att gå in i BIOS om man inte kan något om saken såklart.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiipa:

Man ska ALDRIG leka med BIOS. Man kan ändra saker i BIOS om man vet vad man gör. :<

Nej såklart man inte ska, därav min första rekommendation. Sedan sa jag vad jag skulle gjort. "Leka" kanske var fel ordval dock. Läs "ändra diverse inställningar" istället om det får dig att må bättre

Permalänk
Skrivet av Kiipa:

Man ska ALDRIG leka med BIOS. Man kan ändra saker i BIOS om man vet vad man gör. :<

Skrivet av KKay:

Så länge man inte leker med spänningar är det ingen fara, i värsta fall är det bara att återställa inställningarna.
Men visst, finns ingen poäng med att gå in i BIOS om man inte kan något om saken såklart.

Men bios är nu för tiden felsäkert att ändra, märket bios att de bli något fel så "reversar" den tillbaks till original. Manual finns ju om man är ovan med så han vet vart han skall gå in o kolla läget, men de låter som de lutar åt att bios inte initierar grafikkortet i fösta hand vilket de ska.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Först kör grafikkortet sitt bios, sen kör datorn (mobot) sitt så om något händer före är det pga grafikkortet/en.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Hmm, okej, vad jag minns har jag avaktiverat det integrerade grafikkortet men jag ska testa och se vad som händer om jag kör skärmen direkt på moderkortet. Jag har dock alltid haft på det sättet så jag är lite tveksam men kommer själfallet testa.