Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk

Skulle ominstallera mitt os idag, win 7 ultimate x64, och använde länken i artikeln. Visade sig att länken är fel, den laddar ner "vanliga" home premium x64.
Har dubbelkollat, båda länkarna har identiska http adress.

Rätta adressen till win 7 ultimate x64 ska vara http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-24395.iso

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Här är dom senaste uppdaterade versionerna av Windows 7 med Service Pack 1 http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from...

Om man vill ha en Engelsk version av Windows 7 Ultimate x64 med SP1-U så kan man ladda hem X17-59465 iso.

Och om man vill ha en Svensk version av Windows 7 Home Premium x64 med SP1-U så kan man ladda hem Windows 7 Professional x64 SP1-U Swedish X17-59273 iso och sedan ta bort ei.cfg filen för att kunna välja Home Premium vid installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Grymt bra SweClockers! Det här vill i varje fall jag se mer av! Utförligt och bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Gör du detta i windows?

Japp i kommandotolken (cmd).

Permalänk
Medlem

Men hur skaffar jag windows-licensen då? ...Sorry om jag verkar lite dum o frågar de där men jag har aldrig installerat windows på en dator innan.

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Men hur skaffar jag windows-licensen då? ...Sorry om jag verkar lite dum o frågar de där men jag har aldrig installerat windows på en dator innan.

Denna guide är i första hand för alla som redan har en licens nyckel, det är många som har köpt en dator med förinstallerad Windows 7 OEM men som saknar W7 DVD skivan och som vill göra en helt ren installation utan allt skräp som tillverkarna installerar på datorerna, dessutom ingår Service Pack 1 i dom senaste versionerna av W7 ISOn så det blir mycket lättare och snabbare att göra en ny installation med denna ISO med hjälp av ett USB minne.

Billigaste versionen av W7 Home Premium SP1 Svenska x64 OEM kostar 799kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843280

Och om du redan har Windows på datorn och vill lyda Microsoft EULA paragrafer så kan du köpa uppgraderings versionen av Windows 7, den kostar 899kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962

Jag vet inte om det finns några billigare alternativ om du vill ha en laglig licens nyckel till Windows 7 Home Premium.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte vad jag gör för fel men den vill som inte boota från USB-minnet. Ska göra ett nytt försök och byta USB.
"Are you going to help me now or not? Tell me what!?"

Permalänk

Lite märkligt att Sweclockers som annars är väldigt professionella inte skriver dit MD5-hash till filerna.

Permalänk
Medlem

Ett tips som borde funnits med i artikeln som ni kommer ha nytta av.
Även om filerna är uppdaterade till SP1 så saknas fortfarande många drivrutiner i installationen.
Mitt råd är därför att när hela installationen ligger på minnet, skapa då en ny mapp (kalla den t.ex. drivers) och lägg in alla dina drivrutiner där.
Ladda ner de senaste drivrutinerna från din dator-/moderkortstillverkare och i de fall de ligger i t.ex. rar-format så får du packa upp dem.
Vill du använda minnet till många olika datorer skapar du förslagsvis undermappar för respektive dator.
Drivrutiner som kan vara bra att ha tillgång till är först och främst för nätverk och chipset samt eventuella andra styrenheter, men även grafikkortets drivrutiner är bra att ha tillgängliga i en hyfsat uppdaterad version.

Permalänk
Medlem

för windows 8 måste man ha windows 7 usb boot tool?

Permalänk
Medlem

Precis som Windows kommer även office förinstallerat på laptops, sitter och har ångest hur jag ska lösa mitt problem där jag fått farsans laptop från 2009 med win7 men han fick inga skivor med windows eller eller office till. Gjort en win7 usb-sticka nu jag ska prova att installera win7 till en 40gb ssd jag vill ha i datorn ist för 5400 rpm-aren. Provade att göra en återställnings-image till en extern hdd men den blev över 50gb stor med alla updates så den får inte plats gissar jag på.

Går det att installera en office 2007 iso på samma sätt och går det att hitta produktnyckeln i programet?

Hade tidigare provat att installera win7 på SSDn med min egna win7 DVD men med farsans serienummer men den började klaga om falsk produkt efter ett tag. På klistermärket på baksidan står det win7 home premium OA vilket jag antar är någon sort datorbyggarlicens alá OEM.

Permalänk
Medlem

Denna guiden funkade friktionsfritt och bra första gången jag använde den.
Nu när jag har skruvat isär hela min bärbara dator och bytt till SSD i den samt skruvat ihop den igen så ska det självklart inte fungera längre!

Det står att usb minnet inte är en giltlig boot skiva, gjorde på samma sätt som förra gången (2veckor sedan) bara att jag har ett nytt usb minne.

Denna gången så hittar jag inte inte usb minnet i steget diskpart > list disk, vet någon vad man kan göra för att man skall hitta den?
Jag har provat med rescan, utan framgång.

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Precis som Windows kommer även office förinstallerat på laptops, sitter och har ångest hur jag ska lösa mitt problem där jag fått farsans laptop från 2009 med win7 men han fick inga skivor med windows eller eller office till. Gjort en win7 usb-sticka nu jag ska prova att installera win7 till en 40gb ssd jag vill ha i datorn ist för 5400 rpm-aren. Provade att göra en återställnings-image till en extern hdd men den blev över 50gb stor med alla updates så den får inte plats gissar jag på.

Går det att installera en office 2007 iso på samma sätt och går det att hitta produktnyckeln i programet?

Hade tidigare provat att installera win7 på SSDn med min egna win7 DVD men med farsans serienummer men den började klaga om falsk produkt efter ett tag. På klistermärket på baksidan står det win7 home premium OA vilket jag antar är någon sort datorbyggarlicens alá OEM.

Det verkar gå att hitta produktnyckeln från office 2007. Annars så ska du fått något med datorn där det står. Inte nödvändigtvis en klisterlapp, men ett papper eller t.om. skiva.

Om du matar in produktnyckeln (klistermärket) och den tar emot den så antar jag att du installerat rätt Windows version för nyckeln. Det du måste göra är att ringa till deras robot och aktivera Windows. Du hittar det i aktiveringsmenyn tror jag (Kolla under "system" på kontrolpanelen)

Du kan låna en skiva och installera office 2007 ja. Vet inte om det på laglig väg går att tanka ner på nätet.

Permalänk

Om det fortfarande är någon mer än jag som hade problem med att Windows installationsprogram frågar efter drivrutiner till cd/DVD-spelare utan att någon sådan sitter i maskinen:

När windows frågar efter detta, tryck avbryt; vid välkomstskärmen dra ur USB-stickan och sätt i den igen.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Hej är ny på forumet
har försökt att installera win7 Start från usb enligt anvisningar i artikeln men jag kan inte välja min win version. alltså programmet som skulle göra att man kan välja win7 fungerar inte . jag får win 7 pro men jag har inte nyckel till den har bara till" start"
Kan nån hjälpa?
Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richibar:

Hej är ny på forumet
har försökt att installera win7 Start från usb enligt anvisningar i artikeln men jag kan inte välja min win version. alltså programmet som skulle göra att man kan välja win7 fungerar inte . jag får win 7 pro men jag har inte nyckel till den har bara till" start"
Kan nån hjälpa?
Tack för svaren.

Starter? det som kommer på netbooks?

Från artikeln:
"Den som inte hittar sin version av Windows i listan ovan kan ladda ned valfri utgåva med rätt språk och instruktionsuppsättning (x86/x64). Använd sedan verktyget Ei.cfg Removal Utility på ISO-filen för att göra det möjligt att välja utgåva (Ultimate, Professional etc.) vid installation."

Permalänk
Medlem

det gör jag också men när installationen startas så kan jag inte välja utgåva (Ultimate, Professional etc.)
jag laddade win7 pro med svensk språk.
nånting fungerar inte.

Permalänk
Medlem

ju den kommer med netooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av richibar:

ju den kommer med netooks

Du kan ta bort ei.cfg filen utan något verktyg genom öppna mappen sources som ligger på USB minnet, markera ei.cg filen och högerklicka på den och välj ta bort, nu skall det vara möjligt att välja alla svenska versioner av Windows 7.

Länk till ett inlägg som visar hur det ser ut på ett USB med Windows 7 Professional Svenska installationsfiler #12506016

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen janee det funkar fint nu.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en helt ny tråd skriver jag frågan här.

Jag ska formatera datorn och ominstallera Windows 7 (64-bit, HP) och följer den här guiden. Jag får två val innan man börjar installera W7, Upgrade eller Custom-installation. Vid Custom så formateras HDDn där W7 installeras, men min andra HDD den formateras väl inte?? Då kan jag formatera den andra HDDn nu i så fall och installera W7 efteråt med custom så formateras den ena HDDn då???

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Om du väljer rätt hårddisk så kommer inte den andra hårddisken att formateras, men jag rekommenderar att du kopplar bort SATA kabeln till den andra hårddisken när du installerar Windows eftersom det är mycket vanligt att en del av boot filerna för Windows installeras på fel hårddisk, detta gäller speciellt om det någon gång tidigare har varit en Windows installation på den andra hårddisken.

Om du väljer Custom (advanced) och sedan Drive options (advanced) så kan du markera partitionerna och klicka på Delete, när du har tagit bort alla partitioner så kan du installera direkt på Unallocated Space utan att formatera hårddisken eftersom detta gör Windows installationen automatiskt.

Edit: Du kan formatera den andra hårddisken innan installation om du vill, det spelar nog ingen större roll om du gör det innan eller efter installationen, men jag hade valt att formatera den andra hårddisken efter installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk

hur ska jag göra ifall jag vill ha windows 7 pro Finnish? räcker det att jag använder Ei.cfg Removal Utility eller? mvh

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Om du vill ha Windows 7 Professional Finnish så behöver du inte ta bort ei,cfg filen eftersom dom finns att ladda hem från Digital River, om man däremot vill installera Windows 7 Home Premium Finnish så laddar man hem Windows 7 Professional Finnish och tar bort ei.cfg filen.

Här har du Windows 7 Professional Finnish x64 och x86 som du kan ladda hem och och installera utan att ta bort ei.cfg filen.

Windows 7 Professional SP1-U ISO Finnish x64: X17-59194.iso http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59194.iso

Windows 7 Professional SP1-U ISO Finnish x86: X17-59192.iso http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59192.iso

Alla versioner av Windows 7 med olika språk finns att ladda hem från denna sida http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from...

Edit: Om man använder USB minne vid installationen och vill ta bort ei.cfg filen så bör man göra detta manuellt genom att gå in i USB minnet öppna mappen sources och ta bort ei.cfg filen eftersom verktyget Ei.cfg Removal Utility inte fungerar bra med Windows 7 ISO som har SP1.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill ha Windows 7 Professional Finnish så behöver du inte ta bort ei,cfg filen eftersom dom finns att ladda hem från Digital River, om man däremot vill installera Windows 7 Home Premium Finnish så laddar man hem Windows 7 Professional Finnish och tar bort ei.cfg filen.

Här har du Windows 7 Professional Finnish x64 och x86 som du kan ladda hem och och installera utan att ta bort ei.cfg filen.

Windows 7 Professional SP1-U ISO Finnish x64: X17-59194.iso http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59194.iso

Windows 7 Professional SP1-U ISO Finnish x86: X17-59192.iso http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59192.iso

Alla versioner av Windows 7 med olika språk finns att ladda hem från denna sida http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from...

Edit: Om man använder USB minne vid installationen och vill ta bort ei.cfg filen så bör man göra detta manuellt genom att gå in i USB minnet öppna mappen sources och ta bort ei.cfg filen eftersom verktyget Ei.cfg Removal Utility inte fungerar bra med Windows 7 ISO som har SP1.

Tack så mycket! <3

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Det gick !

Har installerat en Intel 330 120gb SSD i min OEM Win 7 Home Premium 64 Bitburk. Jag valde att göra en ny installation på SSD:n. Jag körde en USBinstallation med hjälp av en officiell Win 7 professional 64bit Iso. Jag var tog bort ei.cfg filen från usbminnet innan för att kunna välja mitt Home Premium. Jag var tvungen att prova två olika USBminnen innan det funkade. Det gick hur bra som helst att aktivera online med min OEM nyckel. Systemet är numera raketsnabbt med SSD. Bästa uppgraderingen på länge, kanonpris på Webhallen just nu ! Tack för en bra artikel.

Visa signatur

Core I7 920 - Asus P6T SE - 12gb ram Samsung 1333mhz - Asus DC II GTX 580 - Intel SSD 330 120gb OSdisk - Intel SSD 330 120gb speldisk - Seagate Barracuda 2tb lagringsdisk - X-FI titanium - Corsair GS 800w - Noctua NH-U9B SE2 - Antec Eleven Hundred w Noctua S12B FLX fans - Scythe KS01-BK - Razer Naga Molten - Qpad MK-85 MX Red - Win 8.1 Pro 64 Bit med Media Center

Permalänk
Medlem

Stort tack för "Fungerar det inte?" biten, nu blir det ominstallation !

EDIT: Vägrar boota från stickan... ska prova i laptopen och se om det är gigabytemobot som bråkar.
Stannar efter "Verifying dmi pool data.........." och fått fram fler med gigabytekort som råkat ut för det :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket hjälpsam. Man tackar!

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Har installerat Home premium på en Asus laptop och allting funkar utmärkt, men min licensnyckel godkänns inte. Har Asus möjligen unika operativsystem med unika nycklar, eller tillåter dem inte ett rent Windows 7? Om jag skulle kontakta en support angående detta, är det Microsoft eller Asus som är lämpligast?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du testat att aktivera Windows 7 via Microsoft automatiserade telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Visa signatur

janee