Insekt i skärmen, går det på garantin?

Permalänk
Medlem

Insekt i skärmen, går det på garantin?

Det har krupit in en millimeter insekt mellan panelerna på min laptopskärm. Tror ni det finns någon möjlighet att få detta reparerat på garantin på datorn?

/Frasse

Permalänk
Medlem

Tyvärr så tror jag inte det. Inte om den inte var där när du fick den. Det går säkert som "självförvållat"...

Permalänk
99:e percentilen

Lever den?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det kanske är en liten mask? Prova i sådana fall valfritt anti-malware

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att fråga, men jag tror det blir svårt. Kolla om du hittar nån guide för att öppna och byta panel.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

På garantin kommer det knappast gå om det inte är en laptop som är IP5X-klassad.
Däremot brukar det ofta gå bra att öppna upp panelen och plocka bort inkräktaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Otroligt att ingen skämtat om buggar än...

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Det har krupit in en millimeter insekt mellan panelerna på min laptopskärm. Tror ni det finns någon möjlighet att få detta reparerat på garantin på datorn?

/Frasse

Måste ju få en bild på detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Otroligt att ingen skämtat om buggar än...

Kan precis tänka mig samtalet med den engelsktalande supporten...

"- I have a bug in my laptop.

- I see sir, how does the bug manifest itself, does your computer start?

- Yes, it's a bug in my screen.

- Oh I see then it's probably a software issue, I'm gonna transfer you to the software department. KLICK"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Otroligt att ingen skämtat om buggar än...

Smått otroligt ja. Smilbanden drog väldigt brett när jag såg topic

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Ok ok, skrev till cdon support att jag hade en defekt på min skärm. De ville att jag skulle skicka in laptopen och få det reparerat, gäller ej garantin får jag själv stå för frakt, felsökning och reparation. Det känns ju knappast värt att göra det, speciellt om ni inte tror att garantin kommer att gälla.

Det är en sketen Acer laptop så jag vet inte om jag vågar mig på att öppna upp den, skruvar kan man ju bara drömma om.

Just nu kör jag mest med extern skärm ändå, så jag får väl leva med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frasse92:

Ok ok, skrev till cdon support att jag hade en defekt på min skärm. De ville att jag skulle skicka in laptopen och få det reparerat, gäller ej garantin får jag själv stå för frakt, felsökning och reparation. Det känns ju knappast värt att göra det, speciellt om ni inte tror att garantin kommer att gälla.

Det är en sketen Acer laptop så jag vet inte om jag vågar mig på att öppna upp den, skruvar kan man ju bara drömma om.

Just nu kör jag mest med extern skärm ändå, så jag får väl leva med det.

Har du testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet? :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Hursom, kan du inte vika upp kanten på skärmen en aning och dra in tryckluft i springan? Annars så kommer insekten vara mindre än en död pixel om några månader, speciellt om skärmen är på och värmer upp.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Det är en sketen Acer laptop så jag vet inte om jag vågar mig på att öppna upp den, skruvar kan man ju bara drömma om.

Det är då du tar fram "insektsnyckeln" :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Det har krupit in en millimeter insekt mellan panelerna på min laptopskärm. Tror ni det finns någon möjlighet att få detta reparerat på garantin på datorn?

/Frasse

Vi vill se en bild på detta!!!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

but seriously...

Jag tycker att du ska testa och ta det på garantin, ring o fråga. Måste ju vara något hål eller liknande om den kommer ända in till skärmens "glas" eller hur? I vanliga fall är det väl tätt med lim eller nåt?

Permalänk
Medlem

Submitta en "bug report" hos din leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det kanske är en liten mask? Prova i sådana fall valfritt anti-malware

DÄR SATT DEN!

Permalänk
Medlem

de e nog bara ett av regeringens sätt att luska fram vilka som laddar ner illegalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Det har krupit in en millimeter insekt mellan panelerna på min laptopskärm. Tror ni det finns någon möjlighet att få detta reparerat på garantin på datorn?

/Frasse

Jag vet exakt vad du känner, har själva råkat ut för problemet på två skärmar! Min grabb hade en krypandes i sin skärm i somras men han lyckades locka ut den. För den oinvigde så finns det mer att läsa om krypen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar.

Jag tror bestämt att det INTE kommer att gå på garantin, men lycka till...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SoVeryIndie:

Otroligt att ingen skämtat om buggar än...

Otroligt att ingen kommer ihåg den gamla tråden om just samma ämne:)

En snubbe hade en insekt på insidan av skärmen, han tog printscreen och skrev ut å hade sig, mycket rolig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Otroligt att ingen kommer ihåg den gamla tråden om just samma ämne:)

En snubbe hade en insekt på insidan av skärmen, han tog printscreen och skrev ut å hade sig, mycket rolig tid.

Länk!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tozzi:

Tror tyvär att jag inte har en men skall leta:)

Permalänk
Medlem

har du tur torkar den ihop och går att skaka bort utan mer än lite fettavlagringar kvar.

Skrivet av imo:

Det går säkert som "självförvållat"...

av insekten då alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Snälla ge oss en bild!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Det här är en sån där grej som man inte tror skulle kunna hända.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Otroligt att ingen skämtat om buggar än...

I see we'r going old-school here

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Otroligt att ingen kommer ihåg den gamla tråden om just samma ämne:)

En snubbe hade en insekt på insidan av skärmen, han tog printscreen och skrev ut å hade sig, mycket rolig tid.

Då var jag antagligen inte medlem, så jag vill också ha en länk!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SoVeryIndie:

Då var jag antagligen inte medlem, så jag vill också ha en länk!

Tyvärn verkar jag inte kunna hitta den, tråden är från -05-6 tror jag.
Vet att jag skrivit i den men verkar inte kunna bläddra så långt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:
Skrivet av SoVeryIndie:

Då var jag antagligen inte medlem, så jag vill också ha en länk!

Skrivet av tcntad:

Tyvärn verkar jag inte kunna hitta den, tråden är från -05-6 tror jag.
Vet att jag skrivit i den men verkar inte kunna bläddra så långt tillbaka.

Denna tråd antar jag?

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/490668-konstigt-dju...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den verkar det vara ja:)