Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

This!
Stämmer det att A6 är Cortex-A15 förtjänar Apple lite hype, oavsett resten av telefonen. NFC och LTE för Sverige hade varit trevligt, dock. Driva på utvecklingen lite, speciellt för det förstnämnda.

Jo, om det skulle visa sig att A6 har en Cortex A-15 lyckades de verkligen ta alla "experter" i ämnet på sängen!

Att vara först(?) med en helt ny generation CPU i en telefon som förväntas säljas så pass mycket av vore inte illa! Jag är fortfarande skeptisk då det hela tiden sagts att A-15 CPU:erna inte skulle vara redo förrän senare i år/början på nästa. Skall bli mycket intressant att se när de börjar pilla isär kretsarna

Anandtech:

Citat:

This one caught us off guard, but Apple just announced the A6 SoC powering the new iPhone 5 features 2x faster CPU and GPU performance compared to the iPhone 4S. Apple reserves major Ax SoC number iterations for architecture changes, combine that with the performance claims as well as some other stuff we've heard offline and there's one conclusion: the iPhone 5 uses ARM Cortex A15 cores inside.

Edit: Anandtech ser ut att dragit tillbaks kommentaren om Cortex A-15. Märkligt att de valt namnet A6 om det bara är en krympt och överklockad A5:a.

Permalänk
Medlem

Ser väl helt ok ut. Skulle kunna tänka mig en om den var dubbelt så billig och körde ett open-source operativsystem

Något jag stör mig extremt mycket på är dock hur de presenterar nyheter. Allt är nytt och revolusionerande fast liknande saker har funnits länge. Röststyrning t.ex fanns det program för till princip alla plattformar även innan Siri och ändå får de det att låta som att de har uppfunnit röststyrning. Och andra saker som statusfältet som man numera kan dra ner och notifications är ju 100% ripoff från android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

öö va e nytt? sorgligt va tråkiga apple e

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

i r dissapoint

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att fylla på mer information?

iPhone 5 Samsung Galaxy S3 Winner Dimension 123.8x58.6x7.6 136.6x70.6x8.6 iPhone 5 Weight 112 133g iPhone 5 Display 4 inch 4.8 inch HD Super AMOLED Samsung Galaxy S3 Resolution 1136x640 1280x720 Samsung Galaxy S3 DPI 326 ppi 306ppi iPhone 5 Memory 16/32/64GB 16/32GB + microSD slot up to 64GB Samsung Galaxy S3 Battery ??? 2,100 mAh ??? Camera 8 MP 8 MP, 3264x2448 pixels ??? Video 1080p@30fps 1080p@30fps - Secondary camera 1.2 MP, 720p@30fps 1.9 MP, 720p@30fps Samsung Galaxy S3 CPU A6 Quad-core 1.4 GHz Cortex-A9 ??? GPU ??? Mali-400MP ??? Standby 225h 590h 2G/790h 3G Samsung Galaxy S3 Talktime 8h 3G 21h 2G/11h 3G Samsung Galaxy S3

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Från 16Gb till 64Gb för tvåhundra dollar. Är det rimligt?

Här kostar en sån uppgradering 430 kronor drygt, typ 65 dollar. För de mobiler som nu stöder microSDXC såklart...

Indeed, det är inte så rimligt imo. Och de kommer väl säker inte heller erbjuda plats för externt minneskort. Bara en sådan banal sak är ju en stor deal-breaker för mig, och säkert många andra. Men det är ju för att de som sagt ska kunna ta odrägligt mycket extra betalt för mer minne. Man får ju hoppas att det minne som är i iaf håller class 10+ standard. Jag använder mig aldrig av långsammare än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ser väl helt ok ut. Skulle kunna tänka mig en om den var dubbelt så billig och körde ett open-source operativsystem

Något jag stör mig extremt mycket på är dock hur de presenterar nyheter. Allt är nytt och revolusionerande fast liknande saker har funnits länge. Röststyrning t.ex fanns det program för till princip alla plattformar även innan Siri och ändå får de det att låta som att de har uppfunnit röststyrning. Och andra saker som statusfältet som man numera kan dra ner och notifications är ju 100% ripoff från android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst äre så. Men hur skulle presentationen se ut om de istället sa;
"...och här har vi nu också lagt in stöd för statusfältet som vi så vackert knyckt från android..."

Dom måste sälja in det, oavset hur det ligger till

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ser väl helt ok ut. Skulle kunna tänka mig en om den var dubbelt så billig och körde ett open-source operativsystem

Något jag stör mig extremt mycket på är dock hur de presenterar nyheter. Allt är nytt och revolusionerande fast liknande saker har funnits länge. Röststyrning t.ex fanns det program för till princip alla plattformar även innan Siri och ändå får de det att låta som att de har uppfunnit röststyrning. Och andra saker som statusfältet som man numera kan dra ner och notifications är ju 100% ripoff från android.

Skickades från m.sweclockers.com

hehe, läste ju om nån kina kopia som patenterat designen i Kina baserat på de läckor som kommit ut, faktiskt börjat producera en android mobil med ett iOS skin till den

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jag har nog aldrig kollat på film på telefonen. Jag har laptop/TV i sovrummet, workstation i arbetsrummet, TV i vardagsrummet, laptop på resan. Har inget behov av filmtittande i telefonen, men däremot behov av att kunna använda den med en hand varje gång jag använder den, där går den bort stort. Rent mjukvarumässigt så blev SGS2 mycket bättre med ICS om jag ska vara ärlig, men det som avgjorde det hela var framförallt den kassa kvaliteten på touch-känsligheten. En arbetskollegas SGS2 är likadan, ibland måste man uttryckligen trycka ordentligt och precist på knappen/whatever för att den ska registrera. Det hände aldrig på min iPhone 3GS, och gör det fortfarande inte, det var de två största anledningarna till att jag sålde den.
Läs ovan. Jag är ca 1.90 och har händer därefter och tycker den är osmidig att hantera med en hand, så man får nog ha extremt ovanligt stora händer för att den ska vara smidig att hantera med en hand. Prova exempelvis att komma åt övre vänstra hörnet när du håller den i en hand... Det är en liten men markant grej som visar vad som skiljer de olika tillverkarna åt, vilka som tänker och vilka som inte gör det.

Jag som pendlar till studier varje dag måste ju ha något att sysselsätta mig med, då är ju tv serier och film väldigt trevligt

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Hoppas du blir nöjd med ditt val. Själv tänker jag köpa en iphone 5.

Har en Ipad2 som räcker och blir över för mitt "Apple" behov.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Någon som har lust att fylla på mer information?

iPhone 5 Samsung Galaxy S3 Winner Dimension 123.8x58.6x7.6 136.6x70.6x8.6 iPhone 5 Weight 112 133g iPhone 5 Display 4 inch 4.8 inch HD Super AMOLED Samsung Galaxy S3 Resolution 1136x640 1280x720 Samsung Galaxy S3 DPI 326 ppi 306ppi iPhone 5 Memory 16/32/64GB 16/32GB + microSD slot up to 64GB Samsung Galaxy S3 Battery ??? 2,100 mAh ??? Camera 8 MP 8 MP, 3264x2448 pixels ??? Video 1080p@30fps 1080p@30fps - Secondary camera 1.2 MP, 720p@30fps 1.9 MP, 720p@30fps Samsung Galaxy S3 CPU A6 Quad-core 1.4 GHz Cortex-A9 ??? GPU ??? Mali-400MP ??? Standby 225h 590h 2G/790h 3G Samsung Galaxy S3 Talktime 8h 3G 21h 2G/11h 3G Samsung Galaxy S3

Varför exakt skulle S3 vinna för att den har en tex en större skärm? Jag är inte intresserad av springa runt med en tegelsten..,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Med tanke på Iphone 4 som är två år är det inget speciellt stort lyft.

Men herregud, va fan förväntade du dig egentligen? Att den kan teleportera dig? Så jävla kräsna alla ska vara, det är exakt samma skillnader mellan Galaxy S2 - S3 som med iPhone 4s - 5. Skulle vilja se vad neutrala personer tycker om den nya mobilen, inte alla anti-apple fanatiker som finns här på Swec.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av ppoolliiss:

Besvikelse att de inte håller takten med S3 och One X. Har som tur är en S3! Bättre batteri, skärm, hårdvara och storlek än små iPhones...
http://1.androidauthority.com/wp-content/uploads/2012/05/ipho...

Storleken är inte allt, med det argumentet så är ju en Skoda Superb bättre än en Ferarri bara för att den är större.

I övrigt så tycker jag uppdateringen håller Apples linje. Mindre, lättare, snabbare och lite bättre på det mesta.

Permalänk
Medlem

Kommer att sälja bra sålänge den heter iPhone.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Varför exakt skulle S3 vinna för att den har en tex en större skärm? Jag är inte intresserad av springa runt med en tegelsten..,.

Den vinner på högre upplösning men förlorar på dpi och storlek

Edit: givetvis är störst inte alltid bäst. Jag gillar som du mindre telefoner men en mer högupplöst skärm är oftast bättre om man inte ser till den fysiska storleken.

Edit #2: Läste visst fel på din fråga. Hade båda telefonerna varit lika stora fast den ena hade större skärm så hade du nog valt den med större skärm.
Det var bara en jämförelse mellan storlekarna på just skärmen och inte telefonen.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Den finns uppe på Apples hemsida
http://www.apple.com/se/iphone/

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vill ha! Undra om den kommer fungera i TREs 4G nät.

Inte något 4G i Sverige för denna iphöne

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _NsMs_:

Något jag stör mig extremt mycket på är dock hur de presenterar nyheter. Allt är nytt och revolusionerande fast liknande saker har funnits länge. Röststyrning t.ex fanns det program för till princip alla plattformar även innan Siri och ändå får de det att låta som att de har uppfunnit röststyrning.
Skickades från m.sweclockers.com

Lär dig lite historia och se hur det fungerat tidigare: Det handlar inte om att vara först med något. Det handlar om att få det att bli tillräckligt bra, väl fungerande, tilltalande till massorna och ekonomiskt gångbart.

Se på filmen nedan. Det är Xerox dator Alto som kom i mitten på 1970-talet. Det var världens första dator med ett grafiskt gränssnitt + en mus där man faktiskt kunde uppleva vad man gjorde "in action" istället för att se en grå kommandorad på en liten skärm...

Vilka var det som "revolutionerade" denna teknik?
Apple. Flera år senare med sin Apple Lisa. Grafiskt gränssnitt. Mus.
Inte först, men i rätt tid och på rätt plats...

Historien kommer inte alltid ihåg de som var först.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Samma "skit" som 4 och 4s... Men alla fjortisar går väl och köper den för ingen som helst anledning, annat än att det är "iPhone 5". Visserligen är den ju revolutionerande... uhm

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Större skärm och högre upplösning var på tiden, dock är IOS inget för mig.

Högre upplösning. Fel. Större skärm med lika hög upplösning som tidigare. Större antal pixlar men upplösningen & pixeltätheten står kvar på samma ställe som tidigare med retina-skärmen.

Bara för å rätta dig.

I övrigt tycker jag det är en telefon helt i rätt riktning.
Liksom, vadskjutton går att göra så mycket mer med en ny telefon? Förväntar ni er ett jävla rymdskepp? Eller?
Apples produkter är apples produkter. Hate them or love them. Det är upp till dig. Att säga att det är kasst är subjektivt.

Jag själv har haft iphone sen 4'an kom och kommer fortsätta ha iphone. Just för att det fungerar som jag vill att det ska fungera.

Säg vad man vill om androidbaserade telefoner men JAG TYCKER att dom inte är lika välgjorda, pålitliga, stabila & intuitiva som iphone & ios.

Permalänk
Medlem

399 dollar för 64gb? det är ju typ 2500kr?!
Synd att man inte sålde sin 4s för 2000kr till något spån på blocket förra månaden..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

och vad vare som var nytt sa dom? är ju fan samma telefon med små ynka förbättringar.. varför göra en ny mobil om man inte kan komma med nått nytt stort.. sen deras OS är ju fan lika dant sen första iphonen kom i stort sett..

Permalänk
Medlem

Nej uch

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Batteriet verkar ju vara riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Större skärm och högre upplösning var på tiden, dock är IOS inget för mig.

Högre upplösning pga större skärm men samma PPI så..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_displays_by_pixel_densit...

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Avstängd

Glad att jag avslutade allt som har med Apple att göra.Inget man missar helt klart! Iphone 5, If you seen it once you seen them all! Ser förhelv... ut som en 4a, Måste ingå i sekten för att gå på detta om och om igen ! Nu blir det en Samsung för min del!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Ska bli riktigt skönt att göra sig av med sin övergångsmobil med android och köpa sig en riktig lur.

Hade hoppats på en helt ny design och NFC - menmen, man kan ju inte få allt här i världen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Ser väl helt ok ut. Skulle kunna tänka mig en om den var dubbelt så billig och körde ett open-source operativsystem

Något jag stör mig extremt mycket på är dock hur de presenterar nyheter. Allt är nytt och revolusionerande fast liknande saker har funnits länge. Röststyrning t.ex fanns det program för till princip alla plattformar även innan Siri och ändå får de det att låta som att de har uppfunnit röststyrning. Och andra saker som statusfältet som man numera kan dra ner och notifications är ju 100% ripoff från android.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du veta en sak? Det kallas marknadsföring.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av m0rk:

Varför exakt skulle S3 vinna för att den har en tex en större skärm? Jag är inte intresserad av springa runt med en tegelsten..,.

Tro't eller ej så är S3:an ingen tegelsten. Tegelstenar är bra mycket större och tyngre framför allt medans S3an nästan är fjäderlätt och ligger bra i handen.