Bredbandsalternativ om man inte kan få fiber?

Permalänk
Medlem

Bredbandsalternativ om man inte kan få fiber?

Har under de senaste 6 åren kört fiber eller Comhem i lägenheten, men ska nu flytta till en villa. Villaområdet ligger bara några kilometer från centrum, men finns tydligen ingen fiber utdragen till vår gata och Comhem levererar inte heller.

Antar att det då bara är ADSL kvar eller har jag missat något annat alternativ?

Om det skulle bli ADSL så hade jag först tänkt ta Glocalnet då de verkar klart billigast? Men verkar inte finnas ett positivt omdöme om detta bolag. 1,2 i betyg på rejta (54 omdöme) måste väl vara all time low...

Andra alternativ inom ADSL?

Kan tillägga att hastigheten bör vara OK då det t.ex. måste gå att köra VIA play. Kommer även att streama en del HD material från datorn, men det har ju inte direkt med bredbandsoperatören att göra.

Permalänk

Det går väl att dra ut fiber vart man vill? men det kostar 25-50k om jag inte har fel :/
Jag väntar på mitt Fiber

Men mer OnT: Du borde få bra anslutning med adsl oxå men inte lika bra som med fiber.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Om det skulle bli ADSL så hade jag först tänkt ta Glocalnet då de verkar klart billigast? Men verkar inte finnas ett positivt omdöme om detta bolag. 1,2 i betyg på rejta (54 omdöme) måste väl vara all time low...

Har Glocalnet och visst har dom väl legat nere någon gång men säg den internet service tjänst som aldrig gör det? Dock har jag inte så mycket till övers för modemet de tillhandahåller, om du väljer glocalnet, överväg seriöst tanken på att köpa ett modem i affär i stället.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Med tanke på att du väljer ADSL så finns det fäll ganska många att välja på. Skälv bor jag i Växjö där vi har i princip sveriges tätaste stadsnät, alla i stan plus de några mil utanför. Så jag är inte så insatt i ADSL.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Har under de senaste 6 åren kört fiber eller Comhem i lägenheten, men ska nu flytta till en villa. Villaområdet ligger bara några kilometer från centrum, men finns tydligen ingen fiber utdragen till vår gata och Comhem levererar inte heller.

Antar att det då bara är ADSL kvar eller har jag missat något annat alternativ?

Om det skulle bli ADSL så hade jag först tänkt ta Glocalnet då de verkar klart billigast? Men verkar inte finnas ett positivt omdöme om detta bolag. 1,2 i betyg på rejta (54 omdöme) måste väl vara all time low...

Andra alternativ inom ADSL?

Kan tillägga att hastigheten bör vara OK då det t.ex. måste gå att köra VIA play. Kommer även att streama en del HD material från datorn, men det har ju inte direkt med bredbandsoperatören att göra.

HEJ
hastighet på adsl beror på avst till basststation och kvalitet på ledningar dit. Jag kör Teletek och har sk "hel lina" dvs ip tel via samma bolag och ingen nätavg till telia. De ger dig högsta hastighet för fast pris och ingen bindningstid. jag är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design R4 | AsRock Z77 PRO3ATX | Core i7-3770K @3.50 MHz | Corsair Force 3 SSD 120GB |
| 2 x 8GB Corsair Venegance LP Red 1333 MHz DDR3 | 3x500GB + 1x250GB SATA | KFA GeForce 210 |
| be quiet! BQT E9-400W | Noctua NH-9BSE2 | Win 7 Enterprise 64b|

Permalänk
Medlem

Har kollat runt på diverse operatörers sidor och det är olika avgifter hit och dit. Har man inte hemtelefon får man t.ex. betala ett tillägg på 240kr/månaden (Bredbandstillägg+nätavgift) utöver bredbandskostnaden på 215kr hos Universal telecom. Telia hamnar strax under 400kr medan bredbandsbolaget och Tele2 hamnar över hutlösa 400kr/månaden.

Bästa alternativet på pappret verkar Affinity Telecom vara. Någon som har erfarenhet av detta bolag? Tar 299kr/månaden för bredband (upptill 28mbit) och IP telefoni, verkar inte vara några startkostnader för bredband och router heller vad jag kan se.

Glocalnet är ju fortfarande billigast (249/månaden), men vågar mig inte på ett bolag som absolut alla sågar vid fotknölarna....

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det väl ett jättebra tillfälle att gå ihop med grannarna och andra som bor i rätt riktning och bilda en fiberförening så kan ni nog börja bygga ett nät nästa vår, så har ni fiber om ett år

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Med tanke på att du väljer ADSL så finns det fäll ganska många att välja på. Skälv bor jag i Växjö där vi har i princip sveriges tätaste stadsnät, alla i stan plus de några mil utanför. Så jag är inte så insatt i ADSL.

Varför svarar du i den här tråden då?

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Varför svarar du i den här tråden då?

Hehe jag satt också och funderade på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med VDSL kan du få 30-60 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms men det kanske inte är aktuellt med tanke på att du verkar mest bry dig om att få en billig lina, bli inte besviken bara när du kommer från fiber tll adsl och dess taskiga upload.

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Varför svarar du i den här tråden då?

Han vill bara skryta lite lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none