Rensa gammal SSD och HDD för att köra SSD-cache, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Rensa gammal SSD och HDD för att köra SSD-cache, hur gör jag?

Jag har en en relativt ny dator som ska få lite hårdvaruuppgraderingar så jag tänkte formatera om den och göra om på nytt. Just nu kör jag systemet på SSD (intel 520 60gb) och lagring på en HDD (WD 1TB). Målet är att SSD ska bli cache åt HDD och en ny SSD (Intel 520 240gb) ska bli till system + program.

Först och främst undrar jag om det är rätt lösning med tanke på den nya SSDn eller om jag bör köra RAID eller liknande?
Sen undrar jag om vanlig formatering på diskarna rensar tillräckligt mycket eller om det kan innebära strul när jag ska köra SSD-caching?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hmm, tror inte det finns några optimala cacheprogram som låter SSDn fungera som cache, såvade det inte det vart ett Intel moderkort med sådan inbyggd funktion, plus med tanke på att din primära nya SSD blir mindre så är det väl bättre att ha större 512 som primär och 240 som cache ?

Det som finns ute diag vad jag vet är OCZ Synapse och Corsair Accelerator, OCZ Synapse 128 GB finns för runt 1000 kr nu där även mjukvaran kommer med, kan vara ett alternativ att titta på

Och vanlig formatering bör funka utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Hmm, tror inte det finns några optimala cacheprogram som låter SSDn fungera som cache, såvade det inte det vart ett Intel moderkort med sådan inbyggd funktion, plus med tanke på att din primära nya SSD blir mindre så är det väl bättre att ha större 512 som primär och 240 som cache ?

Det som finns ute diag vad jag vet är OCZ Synapse och Corsair Accelerator, OCZ Synapse 128 GB finns för runt 1000 kr nu där även mjukvaran kommer med, kan vara ett alternativ att titta på

Och vanlig formatering bör funka utan problem

Moderkortet har sådan inbyggd funktion så det är lugnt. Den nya disken är 240gb, den gamla är 60gb så den passar bättre till cache. Det jag fortfarande undrar är om formatering räcker för att rensa SSDn så pass att det fungerar som cache.