Half-Life får nytt liv i gratisspelet Black Mesa – nu redo för nedladdning

Permalänk

Imponerad över hur många som inte ens har läst installationsinstruktionerna i nyhetsposten som de kommenterar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Vad gör rörelsesudd och HDR grafik i inställningar för nåt ? och skall man bocka i bloom effekt eller vad blir bäst ?

www.Google.com

Motionblur(rörelsesudd ) är när någonting som rör sig så blir det lite suddigt. Typ om du rör handen framför ögonen så blir den suddig.
HDR och bloom är när saker som lyser starkare än 1(i dator språk så är 0 svart och 1 full styrka av vad skärmen kan visa)så blir det en effekt som om du kollar rakt på en lampa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

Grymt mycket bättre än skiten HL: Source

Väldigt väldigt sant! Har redan tagit mig igenom spelet och måste säga att de lyckats riktigt bra med denna mod.

Permalänk
Medlem

Jag läste på någon sida att man behövde ett source spel för att spela Black Mesa, ladda ner Team Fortress 2 gratis...prova det.
http://store.steampowered.com/app/440/

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Vilken gåva!! Tackar de som kämpat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det liknar Emil?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henke420:

Vad ska man göra här? Har provat allt ju.

Du skall gå tillbaka in i rummet/rummen du kom ifrån (ej där du fick revolvern) & leta upp 2 stycken relativt stora röda ventilrattar som du skall vrida på. När du skruvat på båda så kommer en dörr att öppna sig och du kommer in i ett kylrum = du kommer vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

haha ett klart exempel på den nya generationens spelare
fixar bara att skjuta allt som rör sig och följa en förutbestämd rutt.

no brain no pain heter det va

Köpte min första PC 1996 och höll på med C64 och Amigan när dom var aktuella.så jag har varit med ett bra tag...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av swesen:

www.Google.com

Motionblur(rörelsesudd ) är när någonting som rör sig så blir det lite suddigt. Typ om du rör handen framför ögonen så blir den suddig.
HDR och bloom är när saker som lyser starkare än 1(i dator språk så är 0 svart och 1 full styrka av vad skärmen kan visa)så blir det en effekt som om du kollar rakt på en lampa.

Ok det var motionblur det betydde, är inte van att ha menyerna på svenska, får byta till engelska istället.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Det är "Source SDK Base 2007" som behövs för att spela BlackMesa och länken är steam://run/218. Flera har skrivit fel länk som är till "Source SDK" och annat.

PS: Du behöver inte äga ngn Source spel, bara installera SDK 2007.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Väldigt väldigt sant! Har redan tagit mig igenom spelet och måste säga att de lyckats riktigt bra med denna mod.

Håller med dig. Mycket underhållande och mer utmanande än den klassiska versionen. Även kul att se nya områden i spelet jämt emot den klassiska delen.

Men jag tror att det inte kommer bli lika många omspelningar som man gjorde med Half-Life 98 på den tiden. Om man ändå hade skrivit ner varje gång man varvade det spelet! Jisses.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra moddat, får hoppas att detta blir jättepopulärt så att kanske Valve se till att hjälpa till med resten, tänk att få hela HL1 och även Opposing Force omgjort

Fortfarande kul att spela, och gud va skönt det är att inte bli handhållen i spelet.
Press E to use en 500ggr eller "use mouse 1 to bash with the crowbar" o sen en pil som visar var man ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Riktigt bra moddat, får hoppas att detta blir jättepopulärt så att kanske Valve se till att hjälpa till med resten, tänk att få hela HL1 och även Opposing Force omgjort

Fortfarande kul att spela, och gud va skönt det är att inte bli handhållen i spelet.
Press E to use en 500ggr eller "use mouse 1 to bash with the crowbar" o sen en pil som visar var man ska gå

Xen kommer ju senare. Men Opposing Force och Blue Shift hade vart awesome i samma motor indeed. Sen gillar jag att det visade i början duck-hoppa Klassiska i Half-Life.

Permalänk
Medlem

Mjo riktigt imponerande, jag gillar även skämten de lagt ini början, bara kört till hissen än men produktionsvärdet e fan högre än HL2, älskar det och hoppas de får lite fart nu med xen och resten iom det nya intresset

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Mjo riktigt imponerande, jag gillar även skämten de lagt ini början, bara kört till hissen än men produktionsvärdet e fan högre än HL2, älskar det och hoppas de får lite fart nu med xen och resten iom det nya intresset

Ja Xen är jag riktigt intresserad av att se faktiskt. Se hur det ser ut i denna motor. För så som det såg ut förr med bara pixlar i bakgrunden kändes lite dött. Hoppas på en lite mer rymd/sci-fi upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Ojoj, vilka minnen dethär väcker. Orginalet Half Life kom ut i 1998 och då var jag 17 år, nu 14 år efter är jag 31. Jag får en nostalgikänsla som är något utav det ovanliga.

Om någon av er inte har spelat orginala half life rekommenderas det starkt att prova!

Kudos til gänget som har genomfört detta, kan man donera cash til dom nånstans?

Själv kommer jag ihåg förväntningarna som var skyhöga. Hade läst om spelet i pc gamer. Läst recensionen och bara var tvungen att ha spelet.
Gick upp på nån spelaffär samma dag det släpptes. Skyndade mig hem fort som satan tillsammans med en kompis. Gick ner till källarrummet där jag hade datorn, en IBM med AMD K6-2@266Mhz och hela 32Mb ram, 6Gb hårddisk och ett fett Vodoo2 3D-kort.

Installerade och drog igång spelet. Minns hur långt det var det introt på den tiden, skämtade under tiden med polaren som satt som klistrad bredvid om att det vore typiskt om vi kom åt strömbrytaren på grenuttaget som låg på golvet som datorn var kopplad till. Precis när vakten närmar sig dörren för att släppa ut en, vad händer inte då? Polaren tappar omslaget till spelet ner på strömbrytaren och....

Nåja, det var lika bra spel för den sakens skull. Har genom åren varvat spelet nästan 10 gånger.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Själv kommer jag ihåg förväntningarna som var skyhöga. Hade läst om spelet i pc gamer. Läst recensionen och bara var tvungen att ha spelet.
Gick upp på nån spelaffär samma dag det släpptes. Skyndade mig hem fort som satan tillsammans med en kompis. Gick ner till källarrummet där jag hade datorn, en IBM med AMD K6-2@266Mhz och hela 32Mb ram, 6Gb hårddisk och ett fett Vodoo2 3D-kort.

Installerade och drog igång spelet. Minns hur långt det var det introt på den tiden, skämtade under tiden med polaren som satt som klistrad bredvid om att det vore typiskt om vi kom åt strömbrytaren på grenuttaget som låg på golvet som datorn var kopplad till. Precis när vakten närmar sig dörren för att släppa ut en, vad händer inte då? Polaren tappar omslaget till spelet ner på strömbrytaren och....

Nåja, det var lika bra spel för den sakens skull. Har genom åren varvat spelet nästan 10 gånger.

"Gick ner till källarrummet" Tack. Där kom min nostalgi tillbaka Satt och glodde på nattbuss 807 med en polare när bror och massa okända killar höga som hus gick ner till våran familjedator. Bror satt vid datorn och efter en stund undrade jag vad de höll på med. Stod på tår mellan de långa killarnas axlar och kikade med huvudet från höger till vänster för att se vad som försiggick. Det ända jag såg var tågresan i början och tänkte; fan är det där. Sket i det och satte mig vid filmen igen. Dagen efter när jag satte mig vid spelet förändrade mitt liv!

PS: Höga som hus så menar jag att de var stora/långa i min syn för min ålder. Inte att de hade rökt på...

Permalänk

men det är inte kul att spela half life utan fusk (god mode)

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem

ögon godis.... fett kul håller med att kofoten är långsammare 10p

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av akeripper:

men det är inte kul att spela half life utan fusk (god mode)

Impulse 101 vart roligare när man började tröttna, även i OF och BS

Skrivet av Hypno-Toad:

ögon godis.... fett kul håller med att kofoten är långsammare 10p

Ja jag var lite besviken att han inte körde lika fort med kofoten i luften som han brukar, och i samma rörelse. Men när man väl slår på nåt så går det undan. Fortare än vad man själv klarar av iaf. Testat flertal ggr att svinga en 700 mm kofot i luften lika snabbt som Gordon gjorde i HL 98. Omöjligt. Tror man bryter handleden om man skulle klara det.

Permalänk
Medlem

Min korta recension

Bakgrund: Klarat HL1 säkert 10-15 gånger genom åren, är allmänt bra på spel och jobbar inom musik/ljud.

Overall: 3.5/5

Bra:
- Troget föregångaren
- Överlag bra tempo
- Det givna; uppdaterad grafik osv.

Bra och dåligt:
- Musiken. Vissa låtar är 5/5. På andra sidan så finns det ett par som är 1/5 och som inte hör inte hemma i HL. Överlag 3.5/5
- Ambience. Ofta underanvänt, men när det används så låter det ofta fantastiskt.

Dåligt:
- Ljudeffekterna är överlag dåliga. För slätstrukna och många är svåra att ens förstå vad de ska föreställa. T.ex. explosioner som ofta låter exakt som en shotgun. Originalet var mycket bättre.
- Balansen mellan tal och ljudeffekter är fel. Ofta är det svårt att höra vad som sägs.
- Hade kanske 50 krasher i genomspelningen. Inte ok.
- Obalanserat svåra partier. Finns runt 5 ställen där de inte lyckats med svårighetsnivån och där den är alldeles för svår. Att få ner en helikopter t.ex. är pain. Det var det inte i originalet.

Slutord:
Hade väntat mig mer efter en så lång tid och modden känns ändå opolerad på sina ställen. Men det är ändå en shysst mod. Bör absolut spelas, men jag tror nog inte att jag kommer spela igenom den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazaroth:

Min korta recension

Bakgrund: Klarat HL1 säkert 10-15 gånger genom åren, är allmänt bra på spel och jobbar inom musik/ljud.

Overall: 3.5/5

Bra:
- Troget föregångaren
- Överlag bra tempo
- Det givna; uppdaterad grafik osv.

Bra och dåligt:
- Musiken. Vissa låtar är 5/5. På andra sidan så finns det ett par som är 1/5 och som inte hör inte hemma i HL. Överlag 3.5/5
- Ambience. Ofta underanvänt, men när det används så låter det ofta fantastiskt.

Dåligt:
- Ljudeffekterna är överlag dåliga. För slätstrukna och många är svåra att ens förstå vad de ska föreställa. T.ex. explosioner som ofta låter exakt som en shotgun. Originalet var mycket bättre.
- Balansen mellan tal och ljudeffekter är fel. Ofta är det svårt att höra vad som sägs.
- Hade kanske 50 krasher i genomspelningen. Inte ok.
- Obalanserat svåra partier. Finns runt 5 ställen där de inte lyckats med svårighetsnivån och där den är alldeles för svår. Att få ner en helikopter t.ex. är pain. Det var det inte i originalet.

Slutord:
Hade väntat mig mer efter en så lång tid och modden känns ändå opolerad på sina ställen. Men det är ändå en shysst mod. Bör absolut spelas, men jag tror nog inte att jag kommer spela igenom den igen.

Att de har slitit på sin fritid för att skapa detta är inget plus? Och att det är gratis? Ljudet tycker jag är gudomligt snyggt, även musiken. Mycket snyggare och fräschare än HL2. Inte bara inom musik men även gameplay. Har kontakt med en som arbetar inom Black Mesa moden, och de har släppt detta nu för att de inte vill dra ut på tiden längre, utan de vill att fansen ska få känna på det som de har gjort än så länge. ÄN så länge. Förvänta dig patchar och mer innehåll. När jag spelar detta så känner jag mer kvalité än dagens jävla skräp titlar som kostar 500-700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Att inte Valve backar upp detta projekt är oförståligt, då en modern remake av deras genombrottsspel skulle visa spelbranschen hur spel ska se ut och ge mycket PR åt Valve för en relativt liten investering.

Indirekt så stödjer Valve det genom att inte se till att stänga ner projektet på grund av rättighets/upphovsrättsskäl som 99% av alla andra spelstudios/publishers med IP-rättigheter hade gjort.

Men visst, jag förstår vad du menar.

Jag tycker i alla fall det är fenomenalt kul att det dök upp till slut! Jag har inte hunnit spela så långt ännu, men av vad jag har sett hittills känns det väldigt välgjort i alla aspekter.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;12694531']Indirekt så stödjer Valve det genom att inte se till att stänga ner projektet på grund av rättighets/upphovsrättsskäl som 99% av alla andra spelstudios/publishers med IP-rättigheter hade gjort.

Men visst, jag förstår vad du menar.

Jag tycker i alla fall det är fenomenalt kul att det dök upp till slut! Jag har inte hunnit spela så långt ännu, men av vad jag har sett hittills känns det väldigt välgjort i alla aspekter.

Vad jag har hört så kan de och du moda hur mycket de/du vill med source motorn. Så länge ni inte tar betalt för det.

Tror Valve hade stoppat det för längesen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Riktigt bra moddat, får hoppas att detta blir jättepopulärt så att kanske Valve se till att hjälpa till med resten, tänk att få hela HL1 och även Opposing Force omgjort

Fortfarande kul att spela, och gud va skönt det är att inte bli handhållen i spelet.
Press E to use en 500ggr eller "use mouse 1 to bash with the crowbar" o sen en pil som visar var man ska gå

Instämmer till fullo. All den här "moderna" skiten med blinkande vapen etc är så extremt fel. Vet inte hur många spel man lackat ur på med sådant. Det tar bara bort upplevelsen.

Det vore drömmen ja att samma sak görs med Blue Shift och Opposing Force. Sannolikheten är dock inte extremt hög med tanke på att det är GearBox Softwares område men man kan hoppas att de är okej med det efter att ha sett resultatet av denna mod som inte är annat än suverän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Fyfan för alla snåla kids som verkar tanka. 170kB/s ner 5,6MB/s upp :<

Skrivet av ReloadMaster:

Fan vad skön du är, måste göra samma sak.

Hycklare

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Underbart att se Freeman igen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

haha ett klart exempel på den nya generationens spelare
fixar bara att skjuta allt som rör sig och följa en förutbestämd rutt.

no brain no pain heter det va

Skitbra inlägg där. När jag lirade Half life orginalet gjorde jag det på en pentium mmx. Jag tror nog dom flesta som vill lira igenom Half Life remaken har spelat länge iom att Half Life är berggammalt.

Tror dessutom att orden du letar efter är "No pain no gain".

Jävlar vilken mod måste jag säga, en skön liten väckarklocka när man pröjsar 400 spänn för sniper ghost warrior, sen blir man besudlad av Blizzard och deras atombomb Diablo 3 (fuck that loser) och sen får man det här gratis... vad fan håller spelmarknaden på med...

Permalänk
Hedersmedlem

hoppas man inte får betala böter för dom övervakar trackersen nu bara

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tkoop1:

hoppas man inte får betala böter för dom övervakar trackersen nu bara

Öh...varför skulle man få göra det?