Permalänk
Korsordsguru

Hur värderar ni begagnade varor?

Hej! Då och då brukar det dyka upp lite trådar här med folk som vill ha hjälp att värdera datorer och komponenter och liknande. Jag undrar hur just du brukar göra när du ska värdera begagnade varor som du vill köpa eller sälja? Alltså t.ex. hela datorer, tillbehör eller komponenter (eller varför inte mobiltelefon eller soffbordet som inte behövs längre, för den delen).

Vad brukar du göra och känns det som något som är jobbigt och skulle du önska det var lättare?

Alla svar uppskattas!

PS. Var lite osäker på om det var rätt kategori för tråden, men kändes mest relevant.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vissa säger ju att det är 50% av inköpsvärdet som gäller när man säljer begagnat, men jag tycker inte alltid att det är rimligt.Här på swec litar man på att folk inte säljer skit, även om det finns en del busar här med. Personligen kollar jag alltid gamla inlägg på både köpare och säljare för att skapa mig en bild av personen, och har dom nyss reggat sig så blir man mindre intresserad.

Men vad jag själv gör är att kolla nypris samt om en liknande produkt redan finns på Sweclockers marknad. Som nyss sålde jag ett 5970 för 1500SEK, lite lågt tyckte jag först men då andra 5970 låg på 1500SEK +att Nvidias kepler har kommit ut så var det inte så mycket att snacka om. Betalade själv 2500SEK för det på Webhallens rea för nästan exakt ett år sedan.

Det jobbiga är helt klart frakten, vilken med posten går på en hundring eller nåt sånt, kan finnas bättre alternativ med Schenker kanske, vilket jag ska kolla nästa gång Tänk om en marknad, swec eller blocket kunde fixa bättre fraktpriser, det hade ju varit kungligt.

Bilder som säljaren har tagit själv är väldigt viktigt för min del, att bara länka till en produktsida säger ju inte så mycket.
Hursomhelst, ska jag köpa något kollar jag nypris, drar av drygt hälften beroende på skick och hur gammalt det är, samt hur seriös säljaren verkar vara. Köper man av någon pryltokig pedant gamingnörd kan det ju vara värt en hundralapp eller två.