Xperia S frågor samt 500kr rabatt.

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av NidoKing:

Någon som vet hur man får igång .gif-animationer i Xperia P?

Hur menar du med "få igång"? På webbsidor fungerar det direkt utan att du behöver göra något. Att ha som bakgrundsbild eller visa i galleriet däremot fungerar inte.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag lånar tråden lite.

Min far kommer i snar framtid skaffa en ny telefon, han har en blackberry och funderar på en iphone eller ev Xperia S eftersom att Android är lite mer konfigurationsvänligt.

jag har tittat på telefonen i någon vecka nu men undrar vad det finns för nackdelar med telefonen.
utöver att telefonen kör 2.3.7 och inte ICS vad finns det för fler nackdelar? (givetvis vet jag att uppdateringar förmodligen kommer)

Exempel: jag offrade upplösningen på skärmen när jag valde min SGS2, men jag fick dock en vacker super amoled plus skärm.

Mvh.

Utöver det som står att finna i recensionerna så kan man väl nämna en del saker. Betraktningsvinkeln är tyvärr riktigt dålig vid normalt bruk. Typ när den ligger på ett bord och man bara ska kolla klockan eller så. Sedan vänjer man sig inte alls vid de dåliga knapparna som folk säger, fortfarande problem varje gång man ska använda dem. Och sedan är det en uppsjö problem med gränssnittet som gör att du får byta ut standardapplikationerna som klockan osv.
Överallt där de fått för sig att göra något eget och avvika från androids standard så blir det mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Hur menar du med "få igång"? På webbsidor fungerar det direkt utan att du behöver göra något. Att ha som bakgrundsbild eller visa i galleriet däremot fungerar inte.

/Samuel
Sony Mobile

Det var just bilder i galleriet jag menar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

De har börjat rulla ut 4.0.4 ICS på vissa nu, alla följande mobiler med SI-nummer:
Vilket SI-nummer man har, står på baksidan när man tagit av luckan.

http://talk.sonymobile.com/thread/42096

EDIT: Ser ut som de släppt till Sverige nu så länkar istället till listan.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

så äntligen fått tummen ur för att få in min på service. ingen fungerande uttag för headset. o problem vid var uppdatering mm. känner mej helt handikapad nu när dom ej hade låne tele på the phone house för de hade dom slutat med för kunderna missskött de. men dom byta sim kortet så jag har en fungerande dum nalle ett par v.

hoppas den kommer snart igen. gillar den stakt för dess prestandard i jämföres me min dum nalle

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Screenshots borta?

Efter senaste uppgraderingen hittar inte screenshots möjligheten?
Är den borta? Innan var det bara att hålla off knappen liten stund. Då kom menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Efter senaste uppgraderingen hittar inte screenshots möjligheten?
Är den borta? Innan var det bara att hålla off knappen liten stund. Då kom menyn.

Håll in powerknapp + volym ner tills det klickar.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Permalänk

Var hittar man val av ringsignalen i ICS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Var hittar man val av ringsignalen i ICS?

Inställningar --> ljud --> ringsignal. Ikonen för inställningarna hittar du i notification bar.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Tydligen är det bara jag som frågar

Går det att fota med datum ? Går det att ställa in så att man ser datum på alla foton man tar?

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av kamilenski:

Tydligen är det bara jag som frågar

Går det att fota med datum ? Går det att ställa in så att man ser datum på alla foton man tar?

Datum och en hel del annan information sparas i bildens exif-info. Du kommer inte åt all denna info i telefonen (finns dock säkert någon app för det på Play Butik) men flyttar du över filerna till din dator kan du högerklicka, välja egenskaper och trycka på information/ytterligare information.

Men du kanske syftade på en liten datumstämpel på varje foto? I så fall går det inte med standardappen för kamera. Finns säkerligen någon custom-app för kameran på Play som fixar det

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Datum och en hel del annan information sparas i bildens exif-info. Du kommer inte åt all denna info i telefonen (finns dock säkert någon app för det på Play Butik) men flyttar du över filerna till din dator kan du högerklicka, välja egenskaper och trycka på information/ytterligare information.

Men du kanske syftade på en liten datumstämpel på varje foto? I så fall går det inte med standardappen för kamera. Finns säkerligen någon custom-app för kameran på Play som fixar det

/Samuel
Sony Mobile

Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Det är du nog ganska ensam om att tycka? Skulle man vilja besudla ett foto med datum m.m så kan man ju lägga till detta med t.ex picsay. Eller
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.iudesk.andr... etc
Kommer du inte åt bild information med sonys prog så kan jag starkt rekommendera quickpic.

Vill jag ha all info i en jpeg så använder jag ImageDetail.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Det är du nog ganska ensam om att tycka? Skulle man vilja besudla ett foto med datum m.m så kan man ju lägga till detta med t.ex picsay. Eller
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.iudesk.andr... etc
Kommer du inte åt bild information med sonys prog så kan jag starkt rekommendera quickpic.

Vill jag ha all info i en jpeg så använder jag ImageDetail.

Kan hända det är bara jag. Tur man har denna funktion i min LUMIX. Även en del av gamla kameror hade det. Man plockar fram pappersfotot och i den nedra delen är datumet stämplat.

Permalänk

Ny problem med zooma foto.

Nu är jag lite trött på att påtvinga förstoring av fotot med 2 fingrar flera gånger i rad innan den blir kvar som förstorat på skärmen.
Ibland måste jag välja att redigera fotot för att få den större på skärmen.
En del av foton är det inga problem med.

Känner ni igen det?

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av kamilenski:

Nu är jag lite trött på att påtvinga förstoring av fotot med 2 fingrar flera gånger i rad innan den blir kvar som förstorat på skärmen.
Ibland måste jag välja att redigera fotot för att få den större på skärmen.
En del av foton är det inga problem med.

Känner ni igen det?

Hmm, jag är nog faktiskt inte riktigt med på vad du menar här. Du menar alltså att en del foton (som du själv tagit med kameran?) inte fyller ut skärmen? I galleriet eller i någon annan app?

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Hmm, jag är nog faktiskt inte riktigt med på vad du menar här. Du menar alltså att en del foton (som du själv tagit med kameran?) inte fyller ut skärmen? I galleriet eller i någon annan app?

/Samuel
Sony Mobile

Exakt. I galleriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Kan nu bero mycket på att den var bra då den kom ut och att den har så bra färger. De kan ju inte ha teknik som inte fanns då.

Nu hittar du dock bara på. Sgs2 släpptes ~1 år efter iPhone 4. Och iPhone 4 var högupplöst.

Om du inte säger att Apple ligger ett år före i tekniken så stämmer inte ditt utsägande.

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av kamilenski:

Exakt. I galleriet.

Är alla foton tagna med samma upplösning/storlek? Går ju att ställa in mellan 16:9 och 4:3 i kameran (reglerat av upplösning på bilderna). Om alla är samma så skulle jag tro att något är fel i mjukvaran på telefonen. Fungerar bilderna "som vanligt" om du lägger över dem på datorn?

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Nu hittar du dock bara på. Sgs2 släpptes ~1 år efter iPhone 4. Och iPhone 4 var högupplöst.

Om du inte säger att Apple ligger ett år före i tekniken så stämmer inte ditt utsägande.

Du kan inte jämföra lcd mot amoled plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Exakt. I galleriet.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alensw.PicF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Du kan inte jämföra lcd mot amoled plus.

Då ska jag inte göra det. Då ska jag istället klaga på att de väljer amoled istället för något där tekniken har kommit längre så konsumentet blir nöjd.

Permalänk

Tackar! Det fungerar perfekt med det! Och jag har nu fått tydligare katalogisering av mina foton. Tackar!

Permalänk

Jag får passa på och ställa en annan fråga. Som ni kanske kan lösa.
När jag fotar i dagsljus, fokuserar kameran ganska ok.
Vill jag ta foton inomhus, vill den gärna fokusera på ansikten. Och dessutom blir 8 av 10 foton suddiga.
Går det spärra ansiktsfocus?
Eller hur ska man göra? Min gamla Ericsson ARC hade/har inte dessa problem.

Permalänk

Utökar frågan.

Går det att stänga av face recognition i kameran?

Permalänk
Sony Xperia Support

Låter märkligt. Har själv inte upplevt dessa problem. Hur som helst kan du stänga av ansiktsavkänning i kameran om du trycker på SCN Auto uppe i högra hörnet och stänger av Motivigenkänning (sätt den på t.ex normal) sedan trycker du på menyknappen och väljer Fokusläge. Om ljuset är dåligt inomhus kan det vara svårt för kameran att fokusera korrekt. Nu vet jag inte hur dunkelt du brukar ha det när du fotar men självklart ska kameran (och fokuseringen) fungera bra så länge det inte är väldigt mörkt. Då kan det vara bra att slå av funktionen och själv sätta fokus.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk

Nu har jag stängt av ansikts avkänningen. Och det är preis som du skriver. Focusen missar då det är lite mörkare. Det konstigaste är att den lilla fyrkanten visar bra focus fast den är inte bra.
Framför allt är det då lampan ska användas då den missar.
Jag begriper inte detta då min ARC missar ej det! I samma ljusförhållanden!
Inte Galaxy S3 heller.