Google förbi Microsoft i börsvärde

Permalänk
Melding Plague

Google förbi Microsoft i börsvärde

Sökmotorjätten Google går hem hos handlarna på Wall Street. Nu värderas aktien till över 760 USD, vilket innebär att bolagets börsvärde överträffar Microsofts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt hur mycket pengar annonser och vår personliga information är värd.

Permalänk
Medlem

Pga Windows 8 är jag inte förvånad...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Härligt! Heja Google!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Detta glädjer o mättar säkert de fattiga människorna i världen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jäklar alltså!! Google är riktigt duktiga!

Permalänk
Medlem

Tänk om man varit smart och investerat i google när de startade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Skulle inte Google ha mer än Microsoft? Eller fattar jag fel? Verkar som att siffrorna blivit omkastade?

Siffrorna för Microsoft har blivit omkastade. Det korrekta är 247 istället för 274. Källa Forbes

Skrivet av Pantern1337:

Tänk om man varit smart och investerat i google när de startade.

Tänk hur många företag det finns idag som du kommer säga samma sak om 20 år framåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

Det är den väl inte? Apple ligger på 659,19 och Google lite högre på 761,51

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Eller är det nåt jag inte fattar? Är inte riktigt expert på det här.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

På grund av detta http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8, kvinnan kom försent helt enkelt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det är den väl inte? Apple ligger på 659,19 och Google lite högre på 761,51

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Eller är det nåt jag inte fattar? Är inte riktigt expert på det här.

Nu har jag inte kollat dina länkar, men företag kan ha olika många aktier, man får kolla på värde per aktie gånger antalet aktier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det är den väl inte? Apple ligger på 659,19 och Google lite högre på 761,51

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Eller är det nåt jag inte fattar? Är inte riktigt expert på det här.

tja, någon av oss måste ju ha fel.
fattar i ärlighetens namn inte heller det här riktigt. men jag fattade det iaf på artikeln som att apple var värt ungefär dubbelt så mycket jämfört med microsoft och google. :s

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

De siffrorna är nog värde per aktie, men för att få totala värdet måste du ju också multiplicera med totala antalet aktier som inte nödvändigtvis är samma

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Fattar inte riktigt hur apple kan vara värt så sjukt mycket mer än google och microsoft...

hög avkastning

Permalänk
Avstängd

Microsofts aktie sjunker väl antagligen snart ännumer med tanke på att Windows 8 är nya Vista.

Kanske Googles aktie höjs när fler Android 4.1 "Jelly Bean" smartphones och tablets rullar ut.

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Detta glädjer o mättar säkert de fattiga människorna i världen

Sidan du är inne på heter sweclockers. Inte fattigmättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google har inte nåt sin peak skulle jag tro.Kommer stiga ännu mer rätt fort skulle jag tro då Android ökar i rask takt världen över

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

"Varken Google eller Microsoft är dock i närheten av Apples värdering på 618 miljarder dollar."

Men tillsammans kan G och M snart äta upp äpplet, var sin halva *moahahahaaaa* >:-]

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Microsofts aktie sjunker väl antagligen snart ännumer med tanke på att Windows 8 är nya Vista.

Kanske Googles aktie höjs när fler Android 4.1 "Jelly Bean" smartphones och tablets rullar ut.

Microsoft tjänar fortfarande enorma mängder pengar, så att äga aktier i MSFT kanske inte kommer göra dig tok-rik p.g.a. kraftig uppgång, men du får trots allt en avkastning på (just nu) 3%. Google ger för tillfället ingen utdelning alls, så om deras uppgång inte fortsätter så är det helt meningslöst att idag köpa aktier i GOOG.

"Gamla" företag som Microsoft och även Intel kommer antaligen inte stiga kraftigt på börsen, men båda har relativt sätt låga P/E-tal (= hur många år tar det med nuvarande vinst att tjäna in hela kostnaden för en aktie). MSFT har ett P/E på 14.7 och en utdelning på 3.1%, INTC har ett P/E på 9.6 och en utdelning på 4.1% (vad har du för ränta på ditt sparkonto, mindre än 4.1% va?).

Google har ett P/E på 22.6 och ingen utdelning. Men det visar i.o.f.s. att de som köper GOOG definitivt tror att Google fortfarande kommer att växa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Till er som säger att microsoft's aktie kommer sjunka på grund av windows 8, var inte så säkra på det :). Windows 8 kommer ju även till smartphones och tablets. På tablet och smartphone verkar windows 8 faktist riktigt bra. Så jag tror att de kommer ta marknadsdelar på den fronten men tappa på pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

tja, någon av oss måste ju ha fel.
fattar i ärlighetens namn inte heller det här riktigt. men jag fattade det iaf på artikeln som att apple var värt ungefär dubbelt så mycket jämfört med microsoft och google. :s

Apple är värt mer eftersom dom har fler antal aktier. Alltså aktievärdet + antalet aktier = Börsvärde av företaget. Google har dyrare enskilda aktier, men inte lika många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men tillsammans kan G och M snart äta upp äpplet, var sin halva *moahahahaaaa* >:-]

Ja det är ju en massiv bubbla!

Men jösses vad det gått bra för Google. Kommer ihåg när jag var liten och Google inte var mycket mera än en sökmotor för alla jag kände!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det är den väl inte? Apple ligger på 659,19 och Google lite högre på 761,51

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp...

Eller är det nåt jag inte fattar? Är inte riktigt expert på det här.

Man kan inte bara kolla på aktiens värde, utan man måste även titta på hur många aktier det finns.

19292778 (19.2 miljoner) aktier med ett värde på 659 USD vs 3061894 (3 miljoner) aktier med ett värde på 761 USD. Det är tack vare antalet aktieägare som Apple är så mycket högre värderat än t.ex. Google och Microsoft.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Apple är värt mer eftersom dom har fler antal aktier. Alltså aktievärdet + antalet aktier = Börsvärde av företaget. Google har dyrare enskilda aktier, men inte lika många.

Vad snackar du om? Aktievärdet * antal aktier = börsvärde. Sprid inte okunskap!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Sidan du är inne på heter sweclockers. Inte fattigmättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändå kan man väl tycka att det är lite fascinerande hur olika det kan vara i världen. Att ett företag kan ha mer pengar än ett helt land. Men men. det var bara min åsikt, den får man uttrycka fortfarande på internet hoppas jag

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Vad snackar du om? Aktievärdet * antal aktier = börsvärde. Sprid inte okunskap!

Hoppsan! Det var självklart gånger jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man kan inte bara kolla på aktiens värde, utan man måste även titta på hur många aktier det finns.

19292778 (19.2 miljoner) aktier med ett värde på 659 USD vs 3061894 (3 miljoner) aktier med ett värde på 761 USD. Det är tack vare antalet aktieägare som Apple är så mycket högre värderat än t.ex. Google och Microsoft.

Du har rätt.
Men det är inte ju tack vare antalet aktier. Det låter som du förminskar Apples värde. Man kan ex. göra en aktiesplit för att fördubbla antalet aktier, men då halveras aktiekursen. Så antalet aktier är ganska oväsentligt. Kursen, och även börsvärdet, ges av marknaden.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Hoppsan! Det var självklart gånger jag menade

Okey Misstänkte det

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste att ingen har slagit MS egentilgen om man tittar på valutans värde när MS var störst. Rätta mig om jag har fel.