Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det innebär alltså att hackigheten beror på vad som visas inför ögat. Jag delar även åsikten att man behöver högre fps än vad en film ger.
Kan man säga att maximal hackighet (skärpa) borde vara växlingar mellan svart och vitt?

När jag sett en del skickligare spela så brukar de ha en jävla sula på rörelserna, att de skulle tänka på flytet i själva bilden tror jag inte finns i tanken. Allt verkar handla om exakthet, speciellt exaktheten med musen kopplat till bilden.
Sitter man och detaljgranskar bilden för att upptäcka hack i rörelser? tror inte det och skall det märkas så får man verkligen granska ordentligt eller hitta någon specifik sekvens där det kan synas för jag tror även att skulle man hitta en liknande situation som skärmens blinkningar (tänker på CRT) så borde det märkas.
Exempel:
Om en skärm har 50 Hz
Ett spel visar två bilder i svart, två bilder i vitt och så vidare. Det skulle med lite fantasi kunna jämföras med en skärm som kör 25 Hz och då märker man flimmer

Hackighet p.g.a. rörelse har inget med flimmer att göra.
Anledningen till att vi inte tycker 25 FPS känns hackigt när vi ser en film med rörelseoskärpa beror på att hjärnan gör sekvensenen "ohackig" p.g.a. att den "ser" rörelseoskärpan... Luddigt utryckt, ja visst.
Svårt för mig att förklara nu, måste sova. Kan kanske förklara bättre när jag är pigg och allert imorgon.

Det blir exakt som du säger, har du 50 FPS och en skärm som har 50 Hz uppdateringsfrekvens så kommer du få ett 25 Hz flimmer om 2 bilder är helt svarta, 2 bilder är helt vita o.s.v.

En CRT bilnkar inte egentligen. Det upplevs som blink då den har för låg uppdaterigsfrekvens. Om strålen går mycket långsamt så ser du istället en punkt som ritas över skärmen.

Vi får ta och fortsätta imorgon då jag inte är så satans groggy p.g.a. trötthet.

EDIT:
Läs här om slutartid och vad som händer när du har längre slutartid (då du får rörelseoskärpa).
Detta måste du förstå om vi ska kunna fortsätta diskutionen då du blandar ihop rörelseoskärpa med flimmer nu...

http://www.cyberphoto.se/abc/shutter.htm

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
EDIT:
Läs här om slutartid och vad som händer när du har lägra slutartid (då du får rörelseoskärpa).
Detta måste du förstå om vi ska kunna fortsätta diskutionen då du blandar ihop rörelseoskärpa med flimmer nu...

http://www.cyberphoto.se/abc/shutter.htm

Fotograferar själv så är inte helt borta i ämnet

vet du någon film som man kan ladda ner som är tagen med mycket korta slutartider där man kan kolla skillnader?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det innebär alltså att hackigheten beror på vad som visas inför ögat. Jag delar även åsikten att man behöver högre fps än vad en film ger.
Kan man säga att maximal hackighet (skärpa) borde vara växlingar mellan svart och vitt?

Det blir ju svårare att skilja på bilderna ju blurrigare dom är så du har väll en viss poäng där, eftersom svart & vit är motsatsen så bör det vara det som upplevs hackigare, med rörelseoskärpa skulle det bli gråare i kanterna på tex en svart streckgubbe på vitt och på så sätt flyta ihop mer, på så sätt skulle man tänka sig att gubben var i rörelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Fotograferar själv så är inte helt borta i ämnet

vet du någon film som man kan ladda ner som är tagen med mycket korta slutartider där man kan kolla skillnader?

Ja, det finns en film jag har sett som dom har spelat in med väldig kort slutartid och sedan med vanlig slutartid för att visa skilnaden.
Det värsta är att jag inte vet vad man ska söka på.

MÅSTE SOVA!!! Ska kolla imorgon. Hittar du någon film så lägg upp länk.
Skippa Youtube, det får allt vara en bra mpeg-film eller något.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har postat denna länk http://amo.net/nt/02-21-01fps.html
Men den är intressant och för den som inte kan engelska finns det översättare på nätet.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hur som helst. Hackighet får _inte_ existera i sådana petiga spel.

Jag tror inte vi menar samma hackighet för jag tänker mer på att man skulle uppfatta växlingar mellan bilderna. För mjukhet/suddighet i bilden ger ju en illusion av jämnhet men som borde vara mindre exakt (suddig). Hackighet på grund av att datorn är långsam eller något sådant är ju en annan sak och självklar att den inte får finnas.

Att bilderna i spel på datorer är kantiga borde innebär en bättre möjlighet till mer exakthet.

EDIT: såg att "Dalton Sleeper" visst påpekade detta

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu jämför du äpplen och päron.

I film så spelas rörelseoskärpan (motion blur) in på själva filmen...
Det är alltså inget som man lägger in i efterhand. Suddigheten i rörelsena kommer enbart p.g.a. vad för slutartid det är på kameran.

Därför kan du inte på något sätt få någon skillnad på att dubbla bildantalet per sekund på en film... I så fall skulle du ändrat det som är inspellat!

I spel däremot läggs "motion blur" på via grafik. Det är alltså ingen äkta rörelseoskärpa som man får via en kamera. Du kan inte på något sätt jämföra "motion blur" på en film och på ett spel.
Jag har testat en del spel med "motion blur" och håller helt och hållet med dig, det är bara jobbigt då det inte till 100% stämmer, detta då suddigheten ska räknas ut och därför blir det ett litet eftersläp i spelet. Inte stort men kännbart.

Så, det jag reagerade på när jag läste ditt inlägg är att du tror du får bort den inspelade rörelseoskärpan från TV eller film via dubberat antal bilder per sekund.

Ok. så det jag antagligen ser med min framedoubler (upp mot 60 fps) lär då vara en slags "utökad" motionblur?! Det ger iaf väldigt bra resultat i många fall, tex när man tittar på F1. Av någon anledning så verkar rörelserna mycket mer flytande men det suddiga/fartränderna syns knappt. Om man testar den i tex filmen The Matrix så blir det som dag och natt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag tolkade ditt inlägg som att du baserar det på personliga erfarenheter, alltså din känsla eller den känsla du påstår att du fått.
det räcker inte för mig eftersom jag själv har en känsla som jag utgår ifrån och den skiljer sig en del från din, även efter att ha läst lite om synen så behövs det mer faktabaserad information innan jag sväljer vad du säger.

Du får alltså komma upp med betydligt bättre hänvisning än "det är så här för att jag säger så".

Vissa saker antar jag helt enkelt att folk i allmänhet ska förstå. Ska fötydliga ytterligare. Det är inte något som t.ex. jag upplevt utan något som är ren fakta, och lite enklare bakgrundskunskaper.
Fakta 1. Om man får se en bild efter 2/60s så tar det längre tid att reagera än om man får se den efter 1/60s. Blir 1/60s tidsskillnad i reaktionen om man utgår från tid 0. Detta såg jag som självklart, men tydligen var det inte så. Alltså, om man skulle ta längre tid och enklare exempel. Om du får se en bild och ska förklara vad det är. Du får se en vit dator skärm som efter 1 sekund blir en bild av en båt på. Du förklarar att det är en båt. Det tog kanske 1.5s från start (1s vit bild + 0.5s reaktionstid). Får du se bilden efter 2 sekunder tar det då cirka 2.5s innan du börjar förklara att det är en båt.
Exakt samma sak med spel, fast där är det inte en hel sekunds skillnad, utan som du själv skrev, 1/60s. Kan även vara kortare eller längre beroende på FPS skillnaden. Då pratar jag om FPS skillnader där det ena värdet är kring max av skärmens hz och det andra högre, precis som tidigare.
SÅ slutsatsen är alltså att högre FPS än skärmens maximala hz ger en effekt som t.ex. vis spelande är snabbare reaktioner på saker som händer där. Rent generellt, inte något jag har upplevt eller så.
Går nog nästan inte få bättre bevis än detta enkla logiska resonemang. Förstår du vad jag skrivit förstår du också att detta stämmer. Kan nog inte förklara mycket bättre/enklare än så här. Men är det någon del du är osäker på kan jag kanske förtydliga den lite till.

Kommentera gjärna min post så jag vet att du läst den, antingen att du förstått, ska fundera eller säg emot. Något iaf. Gillar inte de som vägrar erkänna om de är slagna. Men sen så är du väl kanske inte det eftersom detta fortfarande inte säger att man kan "se" skillnad på hög FPS, utan bara att man blir snabbare på att reagera på det som händer.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur uppfattar man något man inte ser vid datorspelande?
[/QUOTE]
Människan har fler sinnen än synen. Det kan vara en kombination av syn och känslan för hur man rör musen kanske? Har ingen aning om detta, kanske är enbart synen? Men jag påstår inte att man uppfattar detta med synen, utan endast att det är så, även om det är mycket möjligt att det går. Läs ovan. Men det är bra om man tar en sak i taget. Det går att diskutera den här punkten vidare om man vill, men jag har varken ett bra argument eller källa för det, därför ger jag mig. Detsamma borde kanske du göra i ovannämnda punkt när du varken har argument eller källa. Du går endast på din uppfattning av situationen, även fast det inte räcker för att övertyga dig så "ska" det tydligen räcka för att övertyga mig (oss).

Förlåt att jag är så dryg nu, men tycker att du borde inse faktan iaf sen är det några saker jag skrivit som går att diskutera om de stämmer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Fakta 1. Om man får se en bild efter 2/60s så tar det längre tid att reagera än om man får se den efter 1/60s. Blir 1/60s tidsskillnad i reaktionen om man utgår från tid 0. Detta såg jag som självklart, men tydligen var det inte så. Alltså, om man skulle ta längre tid och enklare exempel. Om du får se en bild och ska förklara vad det är. Du får se en vit dator skärm som efter 1 sekund blir en bild av en båt på. Du förklarar att det är en båt. Det tog kanske 1.5s från start (1s vit bild + 0.5s reaktionstid). Får du se bilden efter 2 sekunder tar det då cirka 2.5s innan du börjar förklara att det är en båt.

Men vad vi pratar här är tider som är så korta att det blir problem och uppfatta. Alltså hur skarpt sinnet är för att klara av och uppfatta. Och den diskussion du och jag har så handlar det inte ens om en bild utan att ett snabbare kort skulle klara av och rendera enstaka bilder närmare utritning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Tänkte att det inte behövde sägas mera om. Ser man bilder före sina motståndare (1/60s i detta fallet) så är det en given fördel. Behövs det sägas mera om det? Detta är då ett användningsområde för mer FPS än hz på skärmen. Sen kanske man inte "ser" detta, men man kan iaf känna det i spelet. Nu diskuterar vi iofs att se fenomenet, men om man kan märka det så räcker det för mig. Då finns det någon mening med det.

Nu kommer du ju inte se något som inte dina motståndare inte ser,eftersom efter vad jag förstått av Knashatt och hans länkar:

Utan v-sync får du x FPS ritade i en skärmupdatering. Du får alltså ett fysiskt skapat frame bestående av från övre vänstra hörnet och ner, delar av de olika framen, i turordning. Förutsatt att du inte har FPS som studsar hela tiden, komemr det har framet hela tiden bestå av relativt varandra, likadana frames. Det är för mig fullständigt oförståligt hur du, bland andra, försöker få bildinformation som aldrig kommer i närheten av att ritas på skärmen att "kännas" när ni spelar.

Och med V-sync får du det frame som ligger i bufferten när skärmen är redo för att börja i övre vänstra hörnet. Frame rates på 20 000, 200, eller 60FPS kommer inte göra någon skillnad på en plattskärm.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Detta är nog fan en av dom dummaste och roligaste trådarna jag sett haha.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men vad vi pratar här är tider som är så korta att det blir problem och uppfatta. Alltså hur skarpt sinnet är för att klara av och uppfatta. Och den diskussion du och jag har så handlar det inte ens om en bild utan att ett snabbare kort skulle klara av och rendera enstaka bilder närmare utritning.

Spelar ingen roll om det är korta tider. Säger bara att det är en fördel, inte stor fördel. Samma sak som att om man spelar med 40 ping eller 38 så är det fördel med 38, även om den är minimal. Håller med om att det blir problem att upfatta. Skrev ju tidigare att det troligen bara är väldigt få som kan göra det, t.ex. proffs i FPS spel, eller andra som är vana vid att det ska gå väldigt snabbt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Ok. så det jag antagligen ser med min framedoubler (upp mot 60 fps) lär då vara en slags "utökad" motionblur?! Det ger iaf väldigt bra resultat i många fall, tex när man tittar på F1. Av någon anledning så verkar rörelserna mycket mer flytande men det suddiga/fartränderna syns knappt. Om man testar den i tex filmen The Matrix så blir det som dag och natt.

Måste få klarhet i en sak, du pratar om att se på film/tv via ett TV-kor?
För du nämner F1 som ett ex.

Är det via ett TV-kort får du då en bild in i TV-kortet som är interlace. Alltså, varje bild ritas upp 2 ggr fast med varanan linje i bilde 1 och dom andra linjerna i bild 2.
När man ser film som är inspelad i interlaced på en dator så måste helt enkelt datorn spela in ruta 1 och sedan ruta 2. Dessa två måste den sedan lägga ihop till en bild för att kunna visa. Det kan då bli rätt halvkass bild:

Det kan bli något sådant här:
http://www.animemusicvideos.org/guides/avtech/images/resize1....

Man kan via dom program man ser filmen/TV med oftast fixa till detta problem genom att lägga ihop bilderna på ett sådant sätt att det blir mycket bättre. Denna sida förklarar på ett sätt hur man kan göra detta:

http://www.animemusicvideos.org/guides/avtech/video2_2.htm

När du sätter på frame doubler så kan det kanske bli så att du får mindre synbar effekt av interlace. Kanske ditt program automatiskt gör om bilden från interlaced till progressive genom att du sätter på den funktionen...

Motion blur har i alla fall inget med detta att göra.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Bra text

Du har Pm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du har Pm.

Ska kolla om problemet senare ikväll, såg båda PM:erna nu.
Men hör jag inte av mig så har jag inte glömt dig för jag kanske skulle iväg ikväll.

Hare.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Ska kolla om problemet senare ikväll, såg båda PM:erna nu.
Men hör jag inte av mig så har jag inte glömt dig för jag kanske skulle iväg ikväll.

Hare.

Tack, inga problem. Ta den tid du behöver, uppskattar hjälp.

U2,

Mvh.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att ögat omöjligen kan upfatta mer än 75 fps? Kan ha helt fel här, men detta är vad jag hört.

Edit: Såg nu att senaste inlägget var från 2008, ursäkta!

Visa signatur

Workstation: Core i7 920 @ 3.2 Ghz - Gigabyte HD4890 OC - Corsair 6GB 1333Mhz - Zalman 600 W - ASUS P6T - WD Black 640GB 32MB - Lancool pc-62 - Corsair H50.
Server 01: 2gb - 3.0Ghz - Ansluten i Ephone's Backbone nät.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wuzzp
Är det inte så att ögat omöjligen kan upfatta mer än 75 fps? Kan ha helt fel här, men detta är vad jag hört.

Edit: Såg nu att senaste inlägget var från 2008, ursäkta!

Det är helt felaktigt. Var får alla dessa 'slumpmässiga' heltal ifrån? Hmm, folk kanske gissar att det är så det är för att vissa skrämar säljs med dessa frekvenser. Vet inte om jag ser skillnad på fps högre än 120 (då jag aldrig testat det), men jag vet att man ser skillnad på 75 och 120 fps (har en 120 hz skärm med konstant 120 fps i många spel)

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Det är helt felaktigt. Var får alla dessa 'slumpmässiga' heltal ifrån? Hmm, folk kanske gissar att det är så det är för att vissa skrämar säljs med dessa frekvenser. Vet inte om jag ser skillnad på fps högre än 120 (då jag aldrig testat det), men jag vet att man ser skillnad på 75 och 120 fps (har en 120 hz skärm med konstant 120 fps i många spel)

Då kanske det var hertz..? Har för mig att jag läste det någonstans. Det kan givetvis vara fel.

Visa signatur

Workstation: Core i7 920 @ 3.2 Ghz - Gigabyte HD4890 OC - Corsair 6GB 1333Mhz - Zalman 600 W - ASUS P6T - WD Black 640GB 32MB - Lancool pc-62 - Corsair H50.
Server 01: 2gb - 3.0Ghz - Ansluten i Ephone's Backbone nät.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wuzzp
Då kanske det var hertz..? Har för mig att jag läste det någonstans. Det kan givetvis vara fel.

Du kanske inte förstår, men skärmen uppdateras med en viss frekvens (dvs den hämtar en ny bild med ett visst tidsintervall från grafikkortet buffer) och grafikkortets buffer (dvs en frame aka bild). Hur ofta denna buffer uppdateras beror på hur snabb dator du har, alltså hur hög fps du har. Om du inte har minst lika hög fps som du har uppdateringsfrekvens på skärmen så spelar det ingen roll om skärmen uppdaterar eller ej eftersom bufferten på grafikkortet inte ändrats.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

jag läste lite konkreta fakta för inte länge sedan som i kort innebär att ögat inte fungerar så att det tar "frames per seconds", utan att det i teorin är en helt flytande bild som våra ögon ser. sen hur bra syn och hur petig man är gör ju att vissa tycker ett spel flyter perfekt vid 30FPS, medans vissa (tex jag) kräver minst 60FPS. en sak är i alla fall helt säker, och det är att ögat ser skillnad på tex 60 och 100FPS . det är stooor skillnad!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd

Har en idé om hur man verkligen kan få reda på hur hög fps vi verkligen kan uppfatta. Om man har en vägg med ett lagom stort hål så att man ser det klart och tydligt, och så har man något objekt (som är tillräckligt stort för att se det när det är i vila) som åker förbi med någon hastighet. Så eftersom man vet hur snabbt den åker och hur långt hålet är så vet man ju hur länge man ser objektet i hålet från kant till kant. Så om man ökar hastigheten tills man inte ser att objektet åker förbi ja då vet man den fördröjningen det måste vara mellan varje bild för att vi inte ska se skillnad på verkligheten och spel, dvs hur hög fps som krävs.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

utför det experimentet
jag skulle väldigt gärna vilja se resultatet

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Re: 24-30fps myten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Idag har jag läst flera gånger angående 24-30fps myten, att människans öga inte ser skillnad på fler fps än 30 men uppfattar 24fps som "flytande" vilket inte alls stämmer. Vi måste få slut på den här myten once and for all här inne.

Jag sparade en video för jag visste om att det skulle dyka upp tomtar titt som tätt som påstår detta i ett x antal trådar och jag hoppas att väldigt många läser och förstår.

http://aycu30.webshots.com/image/36629/2002480968292724867_rs...

24fps Vs 60fps:
http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

Human Eye Frames Per Second:
http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Human Eye Frames Per Second - Part 2 -:
http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html

How many frames can humans see:
http://www.100fps.com/how_many_fram..._humans_see.htm

30fps myt krossad
http://wiki.fz.se/Frames_per_second

Övriga får så klart fylla på med fakta och spekulationer med mera. Diskutera fritt.

Mvh Albin N'doja

EDIT: Tråden handlar inte om att 30fps inte är spelbart. Tråden handlar om att man kan se skillnad på mellan 100-200fps om man så vill.

Länkarna fungerar inte, ingen van användare registrerar sig för att kolla på något klipp.

Smygreklam för den hemsidan eller okunskap?

Permalänk
Medlem

Re: Re: 24-30fps myten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Länkarna fungerar inte, ingen van användare registrerar sig för att kolla på något klipp.

Smygreklam för den hemsidan eller okunskap?

kolla datumet på inlägget...

Permalänk

Re: Re: Re: 24-30fps myten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
kolla datumet på inlägget...

Hahaha, klockrent. Tack för den.

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer att finnas kvar 2050 om swec fortfarande existerar :S
finns alltid folk som tror 30fps är max, andra 60 medans mer tränade över 90+...

Konstigt att denna tråd vart uppgrävd efter så lång tid, vart mycket diskussioner här under ett tag.

Permalänk
Medlem

Att ens diskutera i termen Bilder Per Sekund i en kemisk och biologisk process är rätt knas.
Har ju i den här tråden för ett bra tag sedan förklarat hur det fungerar.

Det finns inga bilder per sekund i det som en människa upplever som verklighet.
Allt som du upplever är ren och skär fantasi som har skapats i din hjärna.

Det du ser just nu har redan skett för några mikrosekunder sedan. Om din sambo kommer in nu och du tittar på henne/honom där i dörren så är det en del av hjärnan som skapar ansiktet, en annan del av hjärnan som skapar den fyrkantiga dörren, en tredje del av hjärnan som skapar kroppen, en som skapar cirklar, etc etc etc.
Allt detta sker inte på något sätt exakt samtidigt. Sedan när allt är "synkat" så kommer den del av hjärnan där ditt medvetande sitter (om det nu verkligen finns något exakt centra för det, finns nya rön där dom tror sig finna vart vårt medvetande sitter medans andra rön säger att hela hjärnan är vårat medvetande) "fantisera" ihop alla sinnesintryck till en bild av verkliogheten. När detta väl har skett i din hjärna och du "ser" din sambo så har allt i verkligheten redan skett för några mikrosekunder sedan.

Så, att ens prata om FPS är helt totalt fel.

Tex så kan människan uppfatta en skillnad på så snabba hastigheter att vi pratar om över 500 FPS. Om vi tex ser 500 vita rutor i sekunden under 5 minuter och EN enda svart ruta kommer upp så kommer du förmodligen kunna uppfatta att det kom en svart ruta.
MEN om du däremot tar och viras varannan ruta vit och varannan ruta svart kommer du inte kunna uppfatta detta som det är svarta och vita rutor som kommer varannan gång. Du kommer se detta som en gråskala istället.

Så, åter. Att prata om FPS går inte.

Ett till ex. Ser du ett snurrande hjul och försöker hålla ögat så still som möjligt så kommer du enbart se alla ekrar som ett suddigt töcken. Men, rör du snabbt på ögat fram och tillbaka kommer du varje gång du just flyttar ögat kunna se alla ekrar i en "stillbild".
Det är därför ögat aldrig står till 100% still. Du kan omöjligt hålla still ögat till 100%. Ögat måste röra på sig hela tiden för att du ska kunna se omgivningen.
OM ögat hade tittat på samma punkt hela tiden till 100% still hade allt tillslut blivit helt vitt.

Så åter, att prata om FPS går inte.

Hoppas detta reder ut lite. Allt jag skrivit är fakta och kommer bla från min syster som är legitimerad optiker. Dels av dom läkare som berättat en hel del till mig när jag opererade mitt ena öga i ung ålder för skelhet. Dels från rent intresse då jag läst syrrans studiematerial när hon gick högskola för att bli optiker.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Rolig tråd att läsa,synd bara att så många visar sig vara nötter och väljer ut den part/del information som passar deras tycke.
Jag kan också flyga,speciellt ikväll när det är nyårsafton:),Gott Nytt År allihopa!=)

Permalänk
Medlem

Som den gravedigger jag är ville jag bara än en gång tacka för Knashatts insats, och fråga om det är ok att jag länkar till filmklippet han har liggande, där man demonstrerar olika FPS.

Det här måste vara en av de mest informativa, och icke tidsbundna trådarna någonsin.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.