100 fps skillnad i windowmode

Permalänk
Medlem

100 fps skillnad i windowmode

Hej,
gjort en ny installation av WoW efter att jag byggt ihop min nya dator igår. Men jag får konstiga fps skillnader beroende på om jag har det i maximerat fönster (så man fortfarande ser startmenyn) eller i ett vanligt fönster. Det är lite svårt att förklara men jag har inkluderat två bilder där man också ser fps skillnaden. Jag har kryssat i "Disable desktop compostion" som jag googlat att det eventuellt kunde hjälpa, men icke.

Window mode, inte maximerat fönster (158 FPS)

Window mode, maximerat fönster (44 FPS)

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Ha! Det va det sjukaste, några fps skillnad kan jag förstå, men 100 fps?

Kan vara värt och skriva en post på blizz forum? Så stor skillnad ska det ju inte va!.

Du kör inte med Aero eller? Om du gör/inte gör testa klicka i/av det och gör ett test igen.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ha! Det va det sjukaste, några fps skillnad kan jag förstå, men 100 fps?

Kan vara värt och skriva en post på blizz forum? Så stor skillnad ska det ju inte va!.

Du kör inte med Aero eller? Om du gör/inte gör testa klicka i/av det och gör ett test igen.

Ja.. jag förstår det inte heller. Och ja, Aero är avstängt

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk

Kan det vara något med upplösningen att grafikkortet skalar av till hälften eller något i pixlarna?

Permalänk
Medlem

När du kör windowed mode och skalar fönstret skalar även spelet upp i upplösningen. Skulle kunna vara så att du precis går över "smärtgränsen" för kortet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

När du kör windowed mode och skalar fönstret skalar även spelet upp i upplösningen. Skulle kunna vara så att du precis går över "smärtgränsen" för kortet.

Kan jag inte tänka mig då han har ett 690 i burken.

Permalänk
Medlem

Är det samma klock på grafikkortet i dessa 2 lägen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

nvm läste fel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är det samma klock på grafikkortet i dessa 2 lägen?

Ja det ska det vara. Har inte klockat något alls sen jag fick datorn

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Ja det ska det vara. Har inte klockat något alls sen jag fick datorn

nja, de han menar är ifall grafikkortet körs i 2d eller 3d clock i de olika lägena, dra igång GPU-Z , kryssa i så att de loggas när programmet inte är i fokus, och ändra fönsterstorleken och kolla om frekvenserna för gpu core och memory clock har ändrats.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med min gamla dator. När jag hade det i fönsterläge så varierade fpsen sjukt mycket beroende på var någonstans på skärmen jag hade WoW någonstas. Så om jag flyttade WoW några pixlar till höger så fick jag lägre fps och vänster så blev det högre fps etc. Hur konstigt som helst.

Permalänk
Administrativ avgift

Dx11 kan bugga för dig testa stäng av det(byta till dx9)? eller gör såhär ha i fullscreen dra till window och sen tebax är en fix jag hittade på blizz forumet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

kan det vara V-sync?

Permalänk
Medlem

WoW har i alla fall haft en bugg där grafikkortet stannar kvar i nerklockat 2d läge när man kör WoW i windowed mode. Nu har jag inte spelat WoW på år och dar men det verkar ju misstänkt att det är det problemet du har.

Vet att jag kunde lura igång 3d läget genom att slå på Aero

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ah tack för svaren! Var som ni sa att den klockade ner sig själv. Kunde lura igång 3d med aero påslaget tråkigt dock för tycker att det är så himla fult med aero.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Ah tack för svaren! Var som ni sa att den klockade ner sig själv. Kunde lura igång 3d med aero påslaget tråkigt dock för tycker att det är så himla fult med aero.

Gött att det löste sig. Aa Aero är sjukt fult haha ^^, föredrar själv win 98 looken ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Tror att du inte kör på skärmens nativeupplösning och när den då ska interpolera upplösningen till fullscreen så drar det (visserligen orimligt) mycket kraft.
Ställ in skärmens upplösning i inställningarna så kanske det hjälper!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Har för mig att SLI och CF inte fungerar i Windowed mode, eller? Så var det på mitt gammla Radeon 5970 i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Problemet har att göra med overlay, det finns några pixlar som är åvanför fönstret just nu.

Se bild här så förstår du. Deta problem har du med exakt allt du gör, på grund av overlays. Första bilden om du lägger märket till så är fönstret INTE åvanför start knappen. För att lätt fixa detta så ändra ditt startsmenu utsende så du få ren tråkig knapp som inte sticker ut.

För att få en start knapp som inte sticker ut:

Advanced System Settings -> (Advanced tab) Preformence -> Sedan sista checkboxen som heter Use Visual styles on windows and buttons. Checka ur denna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Gött att det löste sig. Aa Aero är sjukt fult haha ^^, föredrar själv win 98 looken ^^

Helt offtopic men Aero är ju as bra ju
Älskar att man bara kan hålla muspekaren över ett program som är igång så får man upp en live ruta så man ser vad som pågår utan att behöva alt+taba.
Fungerar ju på video spelare spel osv också så är klocrent när man är ute i windows en snabbis och klickat ner ett spel så kan man fortfarande kolla snabbt vad som händer genom att bara hålla muspekaren över

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har för mig att SLI och CF inte fungerar i Windowed mode, eller? Så var det på mitt gammla Radeon 5970 i alla fall.

Stämmer bra det, dock så påverkar ju inte det hans problem eftersom även den högsta FPSen mäts upp i Windowed mode
Dock har han ju löst problemet genom att aktivera Aero (hur man nu kan tycka det är fulare än utan Aero övergår dock mitt förstånd ), även MugiMugi's lösning kan fungera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.