Lite spel, mycket studier, lite flim. Bärbar dator hjälp!

Permalänk
Medlem

Lite spel, mycket studier, lite flim. Bärbar dator hjälp!

Tja!

Nu är det såhär att jag ska flytta för att kunna studera, och är i behov av en bärbar dator!

Jag har egentligen inte så mycket krav förutom det att den inte får kosta över 6000.
Det jag ska använda datorn till är att spela HoN, skriva i word/excel. Och kanske använda CAD.
Att CAD ska fungera är inget jag behöver jätte mycket men hade varit gött om det funkade lite små segt iaf.

Batteritid har jag egentligen ingen uppfatning om vad man kan kräva. Har aldrig ägt en laptopp! Samma sak är med vikten!

Den enda jag har kollat på som jag tror verkar bra är denna:
http://produkter.mediamarkt.se/store/goteborg-backebol/dator/...

Så vad tycker ni, fungerar den datorn för mina behov eller har ni någon annan på lager som ni vet är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlmZar:

Tja!

Nu är det såhär att jag ska flytta för att kunna studera, och är i behov av en bärbar dator!

Jag har egentligen inte så mycket krav förutom det att den inte får kosta över 6000.
Det jag ska använda datorn till är att spela HoN, skriva i word/excel. Och kanske använda CAD.
Att CAD ska fungera är inget jag behöver jätte mycket men hade varit gött om det funkade lite små segt iaf.

Batteritid har jag egentligen ingen uppfatning om vad man kan kräva. Har aldrig ägt en laptopp! Samma sak är med vikten!

Något jag störde mig fruktansvärt på när jag brukade leka runt i CAD var att bildskärmen var för liten och man var tvungen att flytta arbetsytan hela tiden för att se, så skulle kolla på 17tum minst.

Denna toshiban skulle jag titta lite på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152876-toshiba_l875-1...

Skrivet av AlmZar:

Den enda jag har kollat på som jag tror verkar bra är denna:
http://produkter.mediamarkt.se/store/goteborg-backebol/dator/...
Så vad tycker ni, fungerar den datorn för mina behov eller har ni någon annan på lager som ni vet är bättre?

Kanske bara är jag men jag får panik när det inte finns någon numpad

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

jag har också kikat på den där datorn... den verkade ha i stort sett allt jag behövde... MEN jag tycker den inte var estetiskt tilltalade.... alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim2:

jag har också kikat på den där datorn... den verkade ha i stort sett allt jag behövde... MEN jag tycker den inte var estetiskt tilltalade.... alls...

Förstår vad du menar. Tycker nästan alla laptops är fula som stryk utan dom flesta MSI laptopsen.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140452-msi_gt780dxr-4...

Men då får man ju punga ut lite mera cash.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

very nice , men tyvärr lååångt över budget

Permalänk
Medlem

I ditt läge hade jag tänkt såhär:

• För studiearbete och CAD så vill jag ha en matt (anti-reflex) skärm som är stor och har hög upplösning. Sen vill jag ha ett bra och bekvämt tangentbord.

• För CAD:andet så vill jag nog egentligen dessutom ha mycket pulver i CPUn, mycket internminne och ett hyfsat grafikkort.

• För spelandet så vill jag ha mycket av allt. Dock så driver hög upplösning upp kravet på grafikkortet, så på en tight budget så blir jag nog tvungen att väga upplösning mot spelprestanda.

Utan att veta alltför mycket om dagens CAD program (länge sen jag använde nåt sånt), så inbillar jag mig att man nog klarar sig en bit på en Core I3 och 4GB internminne (iaf för det som krävs för studierna), så en burk som nog funkar för studier och CAD och som dessutom kvalar in under 6000 kr är Fujitsu LIFEBOOK NH532

Om den sen duger för lite spelande vet jag inte (vet inte ens vad HoN är). Det finns en tråd här på Sweclockers om NH532, så om den verkar intressant så kan du ju läsa lite där och ställa frågor till folk som har en sån.

Sen är mitt tips att du struntar i estetiken. Fokusera på funktionen när du har en tight budget.

Vad det gäller batteritid så är det min erfarenhet att även om jag oftast kör med nätsladden inkopplad, så är det trevligt att kunna bära med sig burken och pyssla nån annanstans i ett par tre timmar utan att det blir batterikris.

Hoppas mitt svamlade är till nån hjälp och inte blev alltför virrigt

PS. Om CDON fyndvara (antagligen ett ångrat köp eller demoex) med 6 månaders garanti inte är ett problem så kanske du hinner hugga en NH532 för 3990:- här.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

6000kr för en gammal i3 + 640m le = nej tack till fujitsun.
Köpte nyligen toshiba 30q för 6000kr, men med nya i5 + 640m som är bättre än le-versionen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

6000kr för en gammal i3 + 640m le = nej tack till fujitsun.
Köpte nyligen toshiba 30q för 6000kr, men med nya i5 + 640m som är bättre än le-versionen.

Jag antar du menar Toshiba Satellite P850-30Q. Den har en mindre skärm, som är högblank och har lägre upplösning. Du prioriterar mao CPU, grafikkort och mer minne framför skärmen. Helt ok, men en annan prioritering.

Och för att vara helt på det klara, jag har ingen Fujitsu själv och har inte heller något intresse av att TS ska skaffa en sån. Det var den enda maskinen under 6000 kr som jag hittade som passade de prioriteringar jag skulle gjort i TS situation.

Fast jag kanske missuppfattade saken, datorn kanske mest ska användas till lite spel och film i studiepauserna? I så fall håller jag med dig, prioritera mer kusar under huven

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! Har dock inte riktigt bestämt mig än, men kommer nog bli nån av de som är länkade i denna tråd!