AMD kan säga upp 20–30 procent av personalstyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

AMD blir uppköpta av Intel?

Finns ingen konkurrensmyndigheten i hela världen som skulle godkänna det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Inget bra läge för AMD. Dessvärre har företag under ganska lång tid haft problem med med felsatsningar, dålig ledning samt produkter som har underpresterat.

Sen ska vi inte glömma Intel som faktiskt aktivt mutade OEM-tillverkare att ha Intel istället för AMD. Något de fick böta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Men om Apple skulle köpa AMD så skulle Apple få tillgång till X86 och x64-licenserna. Då kan hända grejer.
Samtidigt är det svårt att se detta hända. Jag hade iaf inte köpt fler produkter från AMD då.

Nu är jag inte säker men jag har för mig att licensavtalet med AMD inte tillåter att X86 som är Intels IP får överföras vid uppköp. Kan dock ha fel och detta istället gällde VIA Technologies licens.

Hur som helst, att det går dåligt för AMD är aldrig bra. Det vore katastrof om de till sist försvann och Intel blev ensamma att göra vad fan de ville med både priser och CPU:er.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

IBM får väl sluka AMD när de gått i botten då, det är iaf. en lösning som skulle skapa en motpart till Intel.

Kanske ända räddningen. Men bara om IBM vill ge sig in i PC marknaden igen. Undra om IBM är villiga ? Intel kan ju faktiskt segla upp och slå ut IBM på sikt. Ett stort hot anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Nu är jag inte säker men jag har för mig att licensavtalet med AMD inte tillåter att X86 som är Intels IP får överföras vid uppköp. Kan dock ha fel och detta istället gällde VIA Technologies licens.

Hur som helst, att det går dåligt för AMD är aldrig bra. Det vore katastrof om de till sist försvann och Intel blev ensamma att göra vad fan de ville med både priser och CPU:er.

Ja, det kan ju såklart stämma. Har inte så stor koll på de avtalen men det låter mycket rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

IBM får väl sluka AMD när de gått i botten då, det är iaf. en lösning som skulle skapa en motpart till Intel.

Går det helt åt helvete hoppas jag också att det är IBM som lossar gummisnodden från plånboken och köper AMD. Känns som bästa alternativet i dagsläget!

Permalänk
Medlem

Intel tar en bira och är glada när Intel blir ensamma i CPU-delen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Ja, det kan ju såklart stämma. Har inte så stor koll på de avtalen men det låter mycket rimligt.

Försvinner AMD kan det bli problem även för INTEL då 64 bitars tekniken som används är ett AMD patent. Om nu AMD mot förmodan konkar så låses alla AMDs patent och då får ingen av licens tagarna använda patenten tills det amerikanska patent värket och konkurs förvaltaren är klara.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett eventuellt nedläggande av AMD (om vi leker med tanken att det sker om något år) direkt skulle leda till ett monopol för Intel. Intel dominerar marknaden idag, men den är stort skiftande i sin karaktär - bara om vi tar en titt på de senaste årens utveckling vad gäller tablets så dominerar helt andra arkitekturer och tillverkare än Intel, eller AMD.

Jag tror att vi kommer se helt nya företag som gör insteg på PC marknaden om några år - ARM var inte de på gång redan med en 64 bitars processor redo för Windows om ett tag t.ex?

AMD har lite satt sig själv i denna situation då man kanske lyssnat aningen för lite på vad användarna sökt, satsat på processorer med hysteriska mängder kärnor istället för maximal kraft per MHz. APU-delen är förmodligen rätt lyckad för det bärbara segmentet - men för många av oss som hänger på Sweclocker och vill bygga spelsystem så är ju t.ex. Trinity inte ett alternativ alls - inte ens om man överväger att köra Crossfire, då det fungerar så dåligt just nu med APU -> GPU.

Jag skulle tro att nästa konkurrent till Intel kommer endera från den kinesiska eller brittiska marknaden.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag vill inte att AMD ska försvinna. Därför köpte jag i dagarna en AMD A6-3500 och moderkort fast den egentligen är något sämre än Intels motsvarigheter. Den räckte till mina behov som HTPC och har inga problem med uppspelning av HD-material som Intels grafikkort. Jag tänker inte byta processor på ett tag så FM1 funkar bra nog för mig trots att socket 1155 är mer framtidssäker. Därför blev det till slut en FM1-prolle fast FM2 är det som snart kommer att gälla. Jag har velat fram och tillbaka mellan Intel med löst billigt grafikkort och AMD med inbyggt och båda har sina för och nackdelar.. A6-3500 räcker och blir över till en HTPC som inte ska spelas på. Den funkar klockrent till det den ska användas till. En bidragande orsak till köpet var också att jag hellre ger mina pengar till AMD än till Intel som har nog med flis och kanske snart monopolställning om inte fler stöttar AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

I konkurs.

Då gör jag det också!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Funderar också på att uppgradera datorn. Kör ett gammalt Crosshair III moderkort med en Phenom II X4 965. Har funderat på att gå över till Intels Z77 plattform, men efter dessa nyheter så avvaktar jag Piledriver. 77 fps eller 130 fps i spel är inte avgörande, jag behöver fler kärnor, därför kan Piledriver vara ett alternativ. Vi får se helt enkelt

Permalänk
Medlem

Fan då! Vi behöver verkligen AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas vid nästa dator köp att det är AMD som är det självklara valet efterso det är det bästa.
Att Intel är bäst hela tiden missgynnar oss konsumenter!
Komkurens är hälsosamt...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Nej!!!!!!!!! Förstörde min lördag :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Är ju ingen direkt överraskning men lite synd, däremot så skulle det aldrig falla mig in i dagsläget att köpa en AMD istället för en Intel, då jag tycker Intel rent prismässigt är värt det.

Däremot så är det synd om AMD helt försvinner och Intel inte får någon att konkurrera med.

Jag kan faktiskt inte hålla med..

Att betala 1000+ för 4 FPS i moderna spel är inget jag personligen vill Sen måste man även tänka såhär, 1000 :- för oss med en budget är skillnaden mellan 6850 och 7950

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Nej. Det här var inga nyheter jag ville ha. Det här är riktigt dåligt.
De behöver få in en större fot på OEM-marknaden. De har helt rätt lösningar för det, mycket bättre än intel.
Deras grafikkretsar är, dessutom mycket bättre än konkurrensen i dagsläget. Även drivrutinerna är bättre än både intels och nVidias i dagsläget.

Du är medveten om vad Intel gjorde i början av 2k-talet? Betalade företag fdör att använda deras produkter, vilket dem senare blev fällda på, men det är helt klart något som påverkat AMD

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet.. får se vart detta kommer sluta.

Låter ju inte bra iaf

Permalänk
Medlem

Detta är tragiskt :/ både för konsumenterna och för dem som mister sina jobb.

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

Försvinner AMD kan det bli problem även för INTEL då 64 bitars tekniken som används är ett AMD patent. Om nu AMD mot förmodan konkar så låses alla AMDs patent och då får ingen av licens tagarna använda patenten tills det amerikanska patent värket och konkurs förvaltaren är klara.

Jag har extremt svårt att se att Intel skulle få ett säljstopp på sina cpuer. Att ställa en sån jätte i världen med en så unik tillverkning inför ett säljstopp tror jag skadat marknaden alldeles för svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har extremt svårt att se att Intel skulle få ett säljstopp på sina cpuer. Att ställa en sån jätte i världen med en så unik tillverkning inför ett säljstopp tror jag skadat marknaden alldeles för svårt.

Håller helt med. Detta får konsekvenser inte bara för privatmarknaden utan även för företagsmarknaden. DELL, HP, IBM mfl som säljer servrar m.m med Intels processorer skulle då inte få leverera till företagen. Detta i sig är skäl nog för att ett totalt säljstopp inte skulle vara aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jävligt synd! Kan iallafall säga att GPU är dom väldigt bra på att göra! Helt nöjd med mitt 7870!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Försvinner AMD kan det bli problem även för INTEL då 64 bitars tekniken som används är ett AMD patent. Om nu AMD mot förmodan konkar så låses alla AMDs patent och då får ingen av licens tagarna använda patenten tills det amerikanska patent värket och konkurs förvaltaren är klara.

Haha.. har extremt svårt att tro på vad du säger.

KÄLLOR!!!

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nog för att jag har en sjysst processor men Bulldozer är inte dålig... Priset man betalar för den är inte mycket (1200~ kronor vill jag minnas)

Det ända intel har där är sandy bridge I3or vilket är sämre! Skall man sen upp till quadcore så är det 1600kr som gäller...

Och då är det utan moderkort! (intel har inga vettiga under 2000kr som AMD har!)

Priset på Bulldozrarna är ju bra nu, men i3orna och i5orna som ligger runt FX-4100-8150 är inte dåliga.
Kolla inte bara hur högt klockade eller hur många kärnor cpuerna har, kolla bench:
http://www.anandtech.com/bench/Product/289?vs=434
Nu fanns tyvärr inte FX-4100, 6100 osv på AnandTech dock fanns 8150, 8150, som kostar ca 1500kr vs i3 2100 som kostar ca 1000kr, är skillnaden inte jättestor, overall är 8150 bara ~20-30 score högre, och den är 50% dyrare.
Tänk då en Bulldozer i samma prisklass.
Kolla även denna: http://www.anandtech.com/bench/Product/363?vs=434
En i5a i samma prisklass, den är långt mycket bättre.

Intel vinner nästan alltid, dock så finns det bättre moderkort för AMD, alltså skitbilliga som är högkvalié, det är fördelen. Därför ska mitt datorbygge bli en Phenom 2 965 BE med ett moderkort som kostar 400kr men som klarar nästan allt som mitt nuvarande moderkort som är för Intel som kostar mer än det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Fan då! Vi behöver verkligen AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Ok låt oss alla komma överens om att vi bara köper AMD framöver ok? xD

Permalänk
Medlem

Tråkigt men är inte direkt förvånad när det gäller cpu marknaden, inga dåliga processorer alls men halkar efter intel mer och mer känns det som, har själv valt bort AMD processorer pga prestandan men jag köpte dock en Phenom II X4 för några veckor sedan till min media dator och prestandan är god nog för allt ink spel så dom orkar verkligen med.

Gpu därimot ger bra konkurrens.

Hoppas dom håller sig kvar.

Permalänk
Medlem

tror knappast dom går i kunkurs, men lika bra att dom fokuserar på moderkort/cpu med bra GPU då intel suger på det

för mig personligen väljer jag intel och nvidia varje dag i veckan ÄVEN om nvidia är lite dyrare så känns det som att dom levererar mer kvalité

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har extremt svårt att se att Intel skulle få ett säljstopp på sina cpuer. Att ställa en sån jätte i världen med en så unik tillverkning inför ett säljstopp tror jag skadat marknaden alldeles för svårt.

Säg aldrig "aldrig" när vi har med Amerikanska stats organ att göra. Plus att det kommer inte att påverka bara INTEL utan alla som använder sig av AMDs patent. Det är ju inte bara patent som gäller CPU utan även gfx, Chipset mm. Intel anv ju faktiskt AMD chip patent med för att kunna köra crossfire på deras mb. Med USA organ menar jag se vad som har hänt innan med konkurens lagarna. Konkar AMD så kommer allt som AMD äger att låsas upp under utredningen. Sedan så spelar det ingen roll hur stora kunder som AMD har i detta fallet är Intel en av kunderna som köper patent.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja spara pengar. För utvecklingen lär stanna av bland CPUer och GPUer om AMD försvinner. Kommer bli roligt att betala multum i framtiden när man ska köpa en dator.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ja va säger man, gör man undermåliga produkter kan man inte förvänta sig att någon köper. Fanboys tid är över.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.