Visningsytan på skärmen krymper i för höga resolutioner. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Visningsytan på skärmen krymper i för höga resolutioner. Vad ska jag göra?

Jag har Windows 8 Release Preview, och jag tror att det är p.g.a. antingen grafikkortet (Sapphire Radeon HD 6950) eller operativsystemet som detta problem har uppstått.. Problemet är att min bildskärms storlek inte utnyttjas tillräckligt, det finns en tjock svart kant runt hela visningsytan på skärmen, som en ram runt en tavla. Min 22' Acer S220HQL blir alltså i praktiken som en 17' eller 19' skärm. Detta sker dock endast på resolutioner över 1440*900, men jag vill kunna utnyttja skärmens fulla potential på 1920*1280. Man märker att den inte är gjord för så låg resolution som 1440*900, det ser "pixligt" ut.
Hur förstorar jag visningsytan på skärmen?

_____________________________________________

Lösningen var att ladda ner Catalyst Control Center och skala upp skärmen med Overscaling.

Permalänk
Medlem

leta i catalystcc efter image scaling och mixtra lite där. tror att gpu scaling ska vara av

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Kopplar du med HDMI? I så fall är det det som ovan sa.

Overscaling/Underscaling får du mixtra med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag hade likadant på min xl2420t innan jag installerade drivrutiner för min gpu..

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det fungerade med Overscaling och Underscaling i Catalyst Control Center.