Permalänk

Arbetspolitiken i Sverige

Hej jag är nyfiken på vad ni har för åsikter på arbetspolitiken i Sverige och hur ni tror att vi kan förbättra denna?
Jag syftar alltså på saker som arbetsgivaravgift, längden på arbetsdagar, diverse arbetsgivarbidrag, kollektivavtal och fackförbund, LAS och andra lagar, konsult och bemanningsföretag, arbetskraftinvandring, räntan, fas3, jobbcoacher, skolväsendet med mera. Med skolväsendet så tänker jag främst på eftergymnasiala utbildningar, där man kanske skulle göra dessa längre och mer praktik?

Nå ordet är fritt, jag vill inte leda till att tråden handlar om mina åsikter så jag låter andra säga sin åsikt först.

/Bundy

*edit* Jag la till bemanningsföretag, jag blandade ihop dessa med konsultbolag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker LAS är ett tveäggat svärd. Självklart ska man ha någonting för att ha arbetat länge på en arbetsplats, men sen vet jag många äldre som jobbar med datorer som inte har en aning om vad de sysslar med, de har lärt sig att göra en sak men skulle deras arbetsmoment avvika det minsta är de helt lost, där en yngre förmåga utan större svårigheter skulle ha löst situationen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

En början vore att avskaffa LAS för företag med färre än 10-20 anställda. Att ha vetskapen att det är ett jävla meck att sparka inkompetent personal efter provanställningen är över är garanterat något som får många småföretagare att tveka vad det gäller nyanställning. Utöver det så är jag för sänkta eller avskaffade arbetsgivaravgifter för alla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Som ni två ovanför säger så är LAS ett megastort problem, men samtidigt utan LAS så blir det riskabelt för privatpersoner att köpa/bygga nya saker som hus. Detta skulle i sedan i sin tur kunna leda till mindre arbete för många.
Så hur LAS fungerar är något man bör gå igenom och ändra, jag själv är faktiskt dock dålig insatt i just denna lag. Vad jag har förstått så har företag på senare tid mer kunna köra över LAS lite när det handlar om olika kompetenser och företaget kan hävda att de behöver ha kvar en viss person för att utföra ett viss moment.

Extremexempel: En system & nätverkansvarig kan de inte sparka och ersätta med en lokalvårdare hur som helst, bara för att lokalvårdaren har jobbat där längre.. Och vad jag har förstått så har företag börjat gå emot mindre extrema fall, till stor del på att kompetensen som krävs för många sysslor är hög.

Ett problem jag dock ser med LAS är att jag upplever vissa arbetare som lata då med att lära sig saker som grundläggande datorhantering som de behöver ha på jobbet. Alltså jag har mycket väl förståelse varför äldre kan ha svårt att lära sig, men när de absolut inte gör ett skit för att försöka bli bättre så handlar det om något annat. -De kan t.ex. gå på en datorcirkel.

För att dra igång tråden kan jag säga mina åsikter kring annat.

Arbetsgivaravgift
Så ser jag denna som en skatt som typ är likvärdigt med momsen. Genom att sänka denna får man in extremt mycket mindre skattepengar och man får kraftigt förändra hela våran budget. Detta kan mycket väl vara bra, dock är detta inget som just jag förespråkar. Jag tycker också nuvarande system där yngre personer har lägre arbetsgivaravgift är bra.

Längden på arbetsdagar
Jag anser att folket generellt har för lite fritid och de skulle behöva ha mer, speciellt i tider som många måste pendla många mil till jobbet. Jag tycker dessutom det är sjukt att vissa ska kämpa så att de knäcker sig själva medans andra som har motsvarande kompetens inte gör något, detta inte p.g.a. lathet utan att de ej får jobb.

Jag jämför dagens arbetspolitik med en liten eka med ett hål i som håller på att sjunka. Där vi har några som skottar ut vatten så att de knäcker sig själva, medans vi har andra helt friska personer som tyngre ner båten och som bara tittar på och kanske spelar kort.
Problemet är dock att många arbeten idag kräver att man lägger ner en väldigt massa tid för att skapa den kompetens som jobbet kräver, det är också extremt problematisk att ta in flera personer i projekten.

Så jag själv är delvis för kortare dagar, men det skulle enbart vara vissa arbeten. Problemet blir vilka är vissa o.s.v, så jag tror snarare på lösningen att ändra på fas3, så att mer arbetslösa kan komma in på arbetsmarknaden och hjälpa till. Då blir många arbetare dessutom mer utvilade.

Diverse arbetsgivarbidrag
Jag anser ideen är bra men det skapar oschysst konkurrens. De bidrar som är enkla att få idag är.
Obs förenklade regler, då jag ej vill skriva en uppsats om varje.

Särskilt anställningsstöd: Staten betalar upp till 80% av lönen för personer i fas3, denna anställningsform ger inte akassadagar och det ska vara något problem med pengar till pension, detta gäller i 1 år.

Instegsjobb: Staten betalar upp till 80% av lönen för nyanlända invandrar ungdomar, detta gäller i upp till två år.

Nystartsjobb: Dubbla arbetsgivaravgiften tillbaka för långtidsarbetslösa eller nyanlända invandrare.

Funktionsnedsättningsbidrag: Jag är osäker på reglerna kring dessa.

Arbetspraktik: Inga pengar alls från staten, men dessutom inga lönekostnader.

Kollektivavtal och fackförbund
Detta har jag ansett varit ett stort problem, idag upplever jag dock att de mycket kör över både kollektivavtalen och fackförbunden och då är mer positiv inställd till att det ändå finns en motpol.

Konsultbolag
Min åsikt är att de är giriga satar som tillförskansar sig pengar. Men de är en konstruktion av nuvarande arbetspolitik, där min åsikt är att ändra arbetspolitiken så att det finns mindre vits att anlita konsultbolagen.

Arbetskraftinvandring
Det måste vara skitenkelt att ta in utländsk arbetskraft, inom väldigt många områden är det brist på kompetent folk i sverige.

Fas3
Jag anser iden är mycket bra, jag ser dock två problem.

1: Jag anser att Fas3-anordnare får för mycket pengar, vilket kan och har lett till att folk tar emot fas3are just p.g.a. att få dessa pengar. En anordnare idag får 225kr/dag och fas3are.

2: Enklare för fas3 att få praktik på riktiga arbeten, detta är i sin tur en mycket komplicerad fråga. Risken finns ju att företag hellre vill ha en person som de får betalt för, än en som kostar kanske 25 000kr i månaden inkl arbetsgivaravgift.

Angående nuvarande fas3 platser så finns det gott om platser där folk kan utvecklas om de vill, problemet är dock att väldigt få fas3are vill kämpa som en blådåre och jobba kanske 80h i veckan för att skaffa sig rejäla kunskaper på platsen. Utan att de flesta snarare vill få allt serverat på ett silverfat och klaga på när silverfatet innehåller för mycket respektive lite arbete, dessutom kan arbetet på silverfatet vara av fel art och inte vara roligt.

Jobbcoacher
Iden är bra, men jag tycket arbetsförmedlingen lägger ner för mycket pengar på dessa. Dessutom är detta något som jag anses kan göra väldigt billigt.

Skolväsende
Jag anser att dagens skolväsende är för kort och folk som går ut i skolan saknar kunskaper. Jag tycker att de t.ex. borde göra ingenjörsutbildningarna minst 4åriga om inte 5, likaså civilutbildningarna ännu längre. Dock anser jag att nuvarande korta utbildningar bör få finnas kvar.

Nå kritik, detta var några av mina åsikter förenklade.

*edit*
Lösningen på dagens arbetsmarknadsproblem så tror jag mycket på lönedumpning. Lägre kostnader för anställda, leder dessutom till billigare varor. Dagens planekonomiska system tycker jag inte fungerar bra. Då det finns gott om företag som vill och har behov att anställa, men de har ej råd för att lönerna är så höga och de samtidigt ska betala en massa skatt till kompetenta personer som sitter inne hela dagarna och bla spelar Wow. Observera att jag ej påstår att arbetslösa är lata, utan att jag anser att det är arbetsmarknadspolitikens fel att vi har så många arbetslösa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En början vore att avskaffa LAS för företag med färre än 10-20 anställda. Att ha vetskapen att det är ett jävla meck att sparka inkompetent personal efter provanställningen är över är garanterat något som får många småföretagare att tveka vad det gäller nyanställning. Utöver det så är jag för sänkta eller avskaffade arbetsgivaravgifter för alla.

LAS är som en tidigare skribent sa ett tveeggat svärd. Men att göra sig av med inkompetent personal är inte ett jävla meck, däremot att göra sig av med personal som gör sitt jobb men inte mer (oftast äldre människor som har lång erfarenhet) är ett meck.

Längden på arbetsdagarna är ju inget som ska styras utav politiken utan av arbetsgivaren/arbetstagaren gemensamt. Vissa dagar är jag 5 timmar på jobbet, andra 20. Totalt sett så har man väl gjort årsarbetstiden i slutet av Augusti.

Konsultbolagens vara/inte vara är något som alltid kommer diskuteras, men att rekrytera spetskompetens som endast används ett fåtal gånger per år är inte ekonomiskt för ett bolag/offentlig sektor, då ska man ta in konsulter. Men handlar det om löpande verksamhet som man har ett kontinuerligt behov utav så finns ingen anledning att lägga 12-1700/timme på konsulterna. Tyvärr har ju inte ledning i främst offentlig sektor insett detta, det finns en övertro till konsulter (som en kollega sa, en bra konsult får fler jobb genom sitt engagemang och resultat, en dålig konsult gör sig själv oumbärlig hos sina kunder).

Lönenivåerna är intressant, men det stora felet är att skillnaden mellan förvärvsinkomst och bidrag är för liten. Ergo lägre bidragsdel framför sänkta löner (sen har vi ju inga lagstyrda minimilöner i Sverige). Om någon skulle få för sig att sänka min lön (runt 30'/månad) så skulle i alla fall jag tacka för mig och se mig om efter ny tjänst, vilket inte är ett problem i "min" sektor. Att behålla kompetent personal är väl bland det största problemet en arbetsgivare har som inte kan konkurrera med löner/förmåner.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Intressant trådämne, finns mycket att diskutera här.

Jag stör mig en del på att politikerna verkar ha en så svart vit syn på det mesta här. Antingen är något bra eller så är det dåligt och inget däremellan. I verkligheten finns det ju både fördelar och nackdelar med allt.

LAS :
Detta är en lag som fungerar dåligt i praktiken. "Skyddet" är rätt obefintligt. Det finns många sätt företagen kan bli av med anställda som jobbat där hela sina liv. Det är bara säga att det är arbetsbrist på just precis det området den anställde jobbar.
Eftersom den anställde är den ende som jobbar inom exakt det området så blir han/hon den senast anställde.
De kan också "omplacera" folk, dvs inte ge dem sparken utan ge dem meningslösa tramsuppgifter så att de i princip blir tvungna att säga upp sig själva.
De kan i värre fall direkt börja mobba oönskade personer så de säger upp sig.
Och så vidare.

Det där med äldre personer som är obenägna att lära sig något nytt kan säkert förekomma, men jag tror att det är ett rätt marginellt problem. De flesta äldre har faktiskt lång erfarenhet och är minst lika snabba som yngre på att lära sig nödvändiga nya kunskaper för jobbet.

ARBETSGIVARAVGIFT :
De bör absolut sänkas. Det här tror jag är den absolut viktigaste punkten där politikerna kan förbättra arbetsmarknaden.
Arbetsgivaravgift är en straffskatt på företagarna för att de anställer. Låter det vettigt ?
Ska vi straffa företagare föra att de anställer, när de är just nyanställnignarna som ÄR jobbskapandet.

LÄNGDEN PÅ ARBETSDAGAR :
Det är, som jag ser det, mest arbetsskygga personer som vurmar för denna fråga.
Vi andra tar jobbet på större allvar och ser till att saker blir gjorda, inte att vi ska kunna titta på klockan, se att den är över fem och gå hem mitt i vad vi nu håller på med.

KOLLEKTIVAVTAL OCH FACKFÖRBUND :
Är negativt inställd till detta. Fackförbund har jag mest fått uppfattningen att de sabbar arbetsmarknaden för alla. De jävlas med företagare och även de anställda som de borde skydda och ser mest till sin egen makt som organisation.

KONSULTBOLAG :
Detta är något jag är negativt inställd till. De borde inte behövas i någon större utsträckning om företagen tog ett större långsiktigt ansvar för att kompetensen istället återfanns bland de anställda. Det torde tom spara stora summor i längden.
Konsulter är svindyra och har dålig koll på verksamheten i ett företag. Vem vill dessutom att konsulter har ansvar för vissa delar i ett företag och sedan försvinner ?

ARBETSKRAFTSINVANDRING :
Nja, vi har arbetslöshet i så gott som samtliga områden i Sverige idag. Om ett företag inte så lätt kunde anställa någon genom arbetskraftsinvandring så skulle en person till i landet kunna få jobb istället. Visst, det kanske är svårt att hitta någon med exakt den kravprofil man har, man oftast finns det många som ligger ganska nära. Genom att importera arbetskraft istället så ser man till att dessa personer aldrig får chansen att jobba, utan får fortsätta att gå arbetslösa.
Vi ökar arbetslösheten genom att importera ännu mer arbetskraft.
Men visst, vi gör en god gärning för de som invandrar och får jobben och det känns ju inte heller helt rätt att förbjuda det hela..

FAS3 :
Fullständigt åt skogen som det ser ut idag, enligt mig.
Folk tvingas in i meningslösa åtgärder bara för att de ska kunna fortsätta att ta ut bidrag. Det är en loose-loose situation för alla.
Staten förlorar pengar och de arbetslösa förlorar självkänsla och tid som de hade kunnat använda till att faktiskt göra sig mer attraktiva på arbetsmarknaden.
Mitt förslag är att skrota FAS3 helt och hållet och låta de arbetslösa göra sådant som faktiskt kan öka deras chanser att få jobb.
Det skulle kunna vara att få tillåtelse att studera sådant som arbetsmarknaden efterfrågar (givetvis hårt styrt så att man inte ska få studera vadsomhelst för "självförverkligande" och dylikt).
Vettig subventionerad praktik på företag skulle också kunna vara något. Dock ytterst kontrollerat så att företag inte bara utnyttjar Fas3 or ett tag och sedan dumpar dem för att det blir billigt. De måste lära sig något vettigt på praktiken.

JOBBCOACHER :
Det är bra att de finns, även om det där gått till överdrift. Det är bra för en arbetslös att ha någon att diskutera sin situation med och kanske få lite tips.
Jobbcoacher skapar dock inga fler jobb. De förändrar möjligen lite vilka som får de jobb som finns (om de gör att bra jobb för klienterna). Dock tycker jag att politikernas tanke bakom det hela är direkt kränkande. De verkar ofta tro att folk är för lata för att jobba och att coacher därför skulle skapa mer jobb genom att sätta igång dessa lata personer.
Verkligheten är ju snarare den att jobben inte räcker åt alla. Dock blir det lättare för politikerna att skylla sitt misslyckande för detta på de arbetslösa. Detta finner jag ytterst kränkande.

SKOLVÄSENDE :
Här finns så mycket fel att man knappt vet var man ska börja. Lärarna är ofta kassa, okunniga och oinspirerade, eleverna ofta lata och framförallt så lär de sig för lite och fel saker.
Högskoleutbildningarnas längd tycker jag inte att det är något fel på, men däremot borde studenterna ha lärt sig mycket mer i grund och gymnasieskolan så att man inte behöver ägna första året åt gymnasiekunskaper som det nästan blivit idag.
Framförallt matematikundervisningen skulle kunna förbättras något oerhört.
Det lilla man lär sig under högskolenivån är sådant som en normalbegåvad elev utan större problem skulle kunna lära sig på ett halvår med en vettig lärare. Dessutom "lär" de flesta sig mest att helt hjärndött stoppa i tal i formler, när de skulle behöva lära sig resonera istället.
Instoppandet av tal kan dator eller en smart schimpans göra lika bra..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Innan man tar bort en skatt som arbetsgivaravgiften tycker jag att man måste veta vad man vill skära ned på. Vad jag tycker att man helt kan ta bort är stöd till andra länder. Det kan ersättas med en organisation där man frivilligt donerar. Om svenska kyrkan skildes från staten 2000 tycker jag att 2014 ska bli året då de som har hand om det där blir ett eget företag. Jag kan ha fel med vi tjänar väl ingenting på dessa bidrag? Ändå är vi bland de största givarna per capita. Sverige har blivit fattigare och vi måste anpassa vårt spenderande efter detta. Likaså måste vi minska den inkompetenta invandringen. Det tar genomsnittligen åtta år att etablera sig i Sverige och under tiden skapar det stora problem och ghetton. Det känns som om alla vill ha massinvandring men ingen vill bo i Rinkeby.

Måste vi verkligen ha flera ambassader i varje oviktigt land eller kan ambassadörerna börja lyfta på arslet? Jag tycker även att politikers attityd till skattepengar borde ändras. Förbjud festande för våra pengar och låt politiker som redan tjänar över medeln trots de sällan har universitetsutbildningar betala för sin egna alkohol.

Skolan behöver rättas till men jag tror på den nya gymnasieskolan. Skolväsendet har på sistone präglats av för mycket rött. Visst hade vi roligt men de fanns de som inte lärde sig något. Problemet är att folk inte skärper sig för att de inte har något att förlora. Det är gratis att gå i skolan och om man misslyckas trots de urlåga miniminivåerna kan man bara göra om det senare. Jag tror dock att nya gymnasieskolan(skärpta dagar, mer centralisering, fler program för de som inte passar på universiteten) kommer förbättra situationen men jag tvivlar på sex betygssteg i flumskolan. Till att börja med ska inte ett A i idrott vara lika mycket värt som ett svåråtkomligt A i matematik 1 men förövrigt tror jag det blir mycket svårt att skilja elever på så många nivåer. Hoppsan du hade ett teckenfel i en A-uppgift, B för dig då. Dessutom uppkommer frågan vad är egentligen den bästa egenskapen? Är vi helt säkra att vi testar rätt sak i A-uppgifterna?

Tänk er mardrömsuppsatserna i historia. "Skriv och kärlek och feminismens utveckling i Sverige". Du nämnde feminazismen och motsatte dig pk-maffian, E för dig.

Universitetsutbildningarna måste också skärpas. Man kan fan inte hålla på att göra om en tenta tre gånger utan att bli utsparkad. Samhället fokus måste också flyttas från ekonomer och advokater till ingenjörer och forskare. Det behöver inte bli dyrare att utveckla i Sverige när vår kompetens minskar jämfört med utlandet. De bästa eleverna ska inte gå till Handels och Lund, de större tekniska universiteten. Företagen måste göra om sina löneplaner eller gå under.

Det måste också fastställas i grundlagen att staten aldrig får lagställa kvoteringar då det bryter mot mänskliga rättigheter som allas lika värde. Dessutom består Sverige till stordel av teknikföretag. Om som vi alla vet är det inte 50-50 bland teknikintresserade. Börja med att kolla på SweC, ser ni tex några guider skrivna av tjejer där eller är det en grabbhörna? Tänk ut vilka de 10 mest teknikintresserade personerna omkring dig har för kön? Finns det ens en kvinna bland dessa?

Permalänk
Medlem

"Det skulle kunna vara att få tillåtelse att studera sådant som arbetsmarknaden efterfrågar (givetvis hårt styrt så att man inte ska få studera vadsomhelst för "självförverkligande" och dylikt).
Vettig subventionerad praktik på företag skulle också kunna vara något. Dock ytterst kontrollerat så att företag inte bara utnyttjar Fas3 or ett tag och sedan dumpar dem för att det blir billigt. De måste lära sig något vettigt på praktiken."

Gärna om staten efterskänker allt jag betalat för min utbildning. Jag var också arbetslös när jag började plugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

KONSULTBOLAG :
Detta är något jag är negativt inställd till. De borde inte behövas i någon större utsträckning om företagen tog ett större långsiktigt ansvar för att kompetensen istället återfanns bland de anställda. Det torde tom spara stora summor i längden.
Konsulter är svindyra och har dålig koll på verksamheten i ett företag. Vem vill dessutom att konsulter har ansvar för vissa delar i ett företag och sedan försvinner ?

Angående konsultbolag så tror jag bud_bundy menade egentligen bemanningsföretag. Konsultbolag jobbar med spetskompetens. Bemanningsföretag är ren och skär personaluthyrning. De flesta företag behöver ju någon form av spetskompetens ibland, typ IT, Ekonomi osv. Det går ju inte att anställa en IT-Tekniker och ha en egen IT-avdelning på en frisörsalong för att de måste uppdatera ekonomiprogrammet 4ggr per år.

Ifrågasätter inte ditt resonemang, utan vill bara hålla isär de olika de olika begreppen.

Att "anställa" konsulter på heltid (personaluthyrning) är ju däremot helt vrickat och branschen borde inte finnas i en fri arbetsmarknad.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Angående konsultbolag så tror jag bud_bundy menade egentligen bemanningsföretag. Konsultbolag jobbar med spetskompetens. Bemanningsföretag är ren och skär personaluthyrning. De flesta företag behöver ju någon form av spetskompetens ibland, typ IT, Ekonomi osv. Det går ju inte att anställa en IT-Tekniker och ha en egen IT-avdelning på en frisörsalong för att de måste uppdatera ekonomiprogrammet 4ggr per år.

Ifrågasätter inte ditt resonemang, utan vill bara hålla isär de olika de olika begreppen.

Att "anställa" konsulter på heltid (personaluthyrning) är ju däremot helt vrickat och branschen borde inte finnas i en fri arbetsmarknad.

Helt korrekt, jag la till bemanningsföretag i mitt första inlägg. Ett stort misstag av mig att förväxla de båda, även om jag upplever många konsulter som just folk ifrån bemanningsföretag.

Skrivet av JesperT:

ARBETSGIVARAVGIFT :
De bör absolut sänkas. Det här tror jag är den absolut viktigaste punkten där politikerna kan förbättra arbetsmarknaden.
Arbetsgivaravgift är en straffskatt på företagarna för att de anställer. Låter det vettigt ?
Ska vi straffa företagare föra att de anställer, när de är just nyanställnignarna som ÄR jobbskapandet.

Och momsen är en straffskatt på företag för att de säljer? Ska vi straffa företag för att de säljer?
Jag tycker argumentet straff inte är så bra. Däremot ser jag att man kan balansera momsen och arbetsgivaravgiften, men samtidigt måste man kraftigt förändra budgeten så att man kan hantera minskade skatteintäkter.

Skrivet av JesperT:

LÄNGDEN PÅ ARBETSDAGAR :
Det är, som jag ser det, mest arbetsskygga personer som vurmar för denna fråga.
Vi andra tar jobbet på större allvar och ser till att saker blir gjorda, inte att vi ska kunna titta på klockan, se att den är över fem och gå hem mitt i vad vi nu håller på med.

Jag och du jobbar i samma bransch (området "systemutveckling/IT"), för min del så kan jag komma och gå hur jag vill, jag kan ta ett 2h gympass i princip när jag vill på dagen. Men tidsrapporterar jag mindre räkningar till externa företag för mina tjänster än ca 5000kr per dag, så får jag stora problem och kan tillslut bli varslad. Och då har jag ändå mängder med interna arbeten att utföra som ofta tar mer än halva arbetsdagen.
Och liknande sits sitter väldigt många i, där ens 40h inte räcker. Jag tänker framförallt på säljare av olika slag.

I vilket fall så tycker jag önskemål om mer fritid inte handlar lathet utan folk kanske vill lägga ner mer tid på sina barn etc, när vi har en stor del skara folk som inte har något att göra samt vissa som sliter ut sig. Problemet är att minskad arbetsdagar inte är så enkelt och det skapar en hel del problem.
Så jag är för minskad arbetsdagar, men samtidigt så tror jag inte det är något som vi kan implementera nu.

Skrivet av JesperT:

ARBETSKRAFTSINVANDRING :
Nja, vi har arbetslöshet i så gott som samtliga områden i Sverige idag. Om ett företag inte så lätt kunde anställa någon genom arbetskraftsinvandring så skulle en person till i landet kunna få jobb istället. Visst, det kanske är svårt att hitta någon med exakt den kravprofil man har, man oftast finns det många som ligger ganska nära. Genom att importera arbetskraft istället så ser man till att dessa personer aldrig får chansen att jobba, utan får fortsätta att gå arbetslösa.
Vi ökar arbetslösheten genom att importera ännu mer arbetskraft.
Men visst, vi gör en god gärning för de som invandrar och får jobben och det känns ju inte heller helt rätt att förbjuda det hela..

Hög arbetslöshet inom alla områden är inte min uppfattning, inom den branschen vi jobbar inom upplever jag som extrem brist på kompetent personer. Visst det finns många arbetslösa programmerare/systemutvecklare, men inte riktigt kompetenta sådana.

Skrivet av JesperT:

FAS3 :
Fullständigt åt skogen som det ser ut idag, enligt mig.
Folk tvingas in i meningslösa åtgärder bara för att de ska kunna fortsätta att ta ut bidrag. Det är en loose-loose situation för alla.
Staten förlorar pengar och de arbetslösa förlorar självkänsla och tid som de hade kunnat använda till att faktiskt göra sig mer attraktiva på arbetsmarknaden.
Mitt förslag är att skrota FAS3 helt och hållet och låta de arbetslösa göra sådant som faktiskt kan öka deras chanser att få jobb.
Det skulle kunna vara att få tillåtelse att studera sådant som arbetsmarknaden efterfrågar (givetvis hårt styrt så att man inte ska få studera vadsomhelst för "självförverkligande" och dylikt).
Vettig subventionerad praktik på företag skulle också kunna vara något. Dock ytterst kontrollerat så att företag inte bara utnyttjar Fas3 or ett tag och sedan dumpar dem för att det blir billigt. De måste lära sig något vettigt på praktiken.

Det är inga problem att skaffa schyssta meriter inom fas3 om man vill. Jag känner personligen till flera inklusive jag själv som har gjort detta, där vi i princip gjorde samma arbetsuppgifter som vilken arbetare som helst. Skillnaden var att arbetet vi gjorde inte hade något vinstintresse och vi fick mer tid på oss att fundera. Dock så är det i princip ingen fas3are som vill göra mer än sina 40h, där det idag inte ens är 40h. En halv jobbsökardag, sedan har jag hört att kravet från ams inofficiellt nu har blivit 4h per dag. Alltså de klagar ej på om någon enbart gör 4h på en dag om de ej skyltar med detta.

Annars håller jag med om att fas3 är slöseri på pengar, men som jag har förstått så håller denna på att slopas nu. (lite interna rykten om att arbetsförmedlingen blir anordnare åt flera)

Skrivet av JesperT:

JOBBCOACHER :
Det är bra att de finns, även om det där gått till överdrift. Det är bra för en arbetslös att ha någon att diskutera sin situation med och kanske få lite tips.
Jobbcoacher skapar dock inga fler jobb. De förändrar möjligen lite vilka som får de jobb som finns (om de gör att bra jobb för klienterna). Dock tycker jag att politikernas tanke bakom det hela är direkt kränkande. De verkar ofta tro att folk är för lata för att jobba och att coacher därför skulle skapa mer jobb genom att sätta igång dessa lata personer.

Precis vad jag också ha grunnat på. Vi skapar inte så mycket mer arbete genom att folk blir bättre på att söka jobb. Fast när jag tänker efter så kanske vi gör det ändå, jag ser då arbetarnas sökningar som reklam, där mer och bättre reklam kan leda till att man köper sådant som man egentligen inte skulle ha. Detsamma kan gälla arbetsgivare, de blir imponerad på en persons ansökning och arbetsintervju.

Skrivet av JesperT:

Framförallt matematikundervisningen skulle kunna förbättras något oerhört.
Det lilla man lär sig under högskolenivån är sådant som en normalbegåvad elev utan större problem skulle kunna lära sig på ett halvår med en vettig lärare. Dessutom "lär" de flesta sig mest att helt hjärndött stoppa i tal i formler, när de skulle behöva lära sig resonera istället.
Instoppandet av tal kan dator eller en smart schimpans göra lika bra..

Väldigt många pratar om för lite matematik, men min uppfattning på min arbetsplats är dock att det är inte bristande matematik som gör att vi har en stor omsättning på nyexaminerade ingenjörer (civil som vanlig) utan för att i princip allt det andra inte håller måttet. Nu varierar det såklart på exakt vad man jobbar med.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Vad jag tycker att man helt kan ta bort är stöd till andra länder. Det kan ersättas med en organisation där man frivilligt donerar. Om svenska kyrkan skildes från staten 2000 tycker jag att 2014 ska bli året då de som har hand om det där blir ett eget företag.

Jag instämmer.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Universitetsutbildningarna måste också skärpas. Man kan fan inte hålla på att göra om en tenta tre gånger utan att bli utsparkad.

Det finns många anledningar till varför man kan komma efter, att sparka ut halvfärdigutbildade personer tror jag inte är bra.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Det måste också fastställas i grundlagen att staten aldrig får lagställa kvoteringar då det bryter mot mänskliga rättigheter som allas lika värde. Dessutom består Sverige till stordel av teknikföretag. Om som vi alla vet är det inte 50-50 bland teknikintresserade. Börja med att kolla på SweC, ser ni tex några guider skrivna av tjejer där eller är det en grabbhörna? Tänk ut vilka de 10 mest teknikintresserade personerna omkring dig har för kön? Finns det ens en kvinna bland dessa?

Jag håller med vad du säger och din sista påstående kring andel teknikintresserade är intressant.
Jag tycker dock att en företagare ska få anställa en kvinna före eller man om denna känner att det kan göra arbetsmiljön bättre. Alltså skapa ett annat klimat. Det handlar dock inte om någon kvotering utan enbart om egetintresse vad man tror genererar mest pengar.

Skrivet av ozo64:

"Det skulle kunna vara att få tillåtelse att studera sådant som arbetsmarknaden efterfrågar (givetvis hårt styrt så att man inte ska få studera vadsomhelst för "självförverkligande" och dylikt).
Vettig subventionerad praktik på företag skulle också kunna vara något. Dock ytterst kontrollerat så att företag inte bara utnyttjar Fas3 or ett tag och sedan dumpar dem för att det blir billigt. De måste lära sig något vettigt på praktiken."

Jag håller med. Alltså det är ett stort problem att det är svårt för arbetslösa att utbilda sig och få intyg på sina kunskaper, självstudier i all ära, men det är svårt att söka jobb med.

Skrivet av Henrik21:

Konsultbolagens vara/inte vara är något som alltid kommer diskuteras, men att rekrytera spetskompetens som endast används ett fåtal gånger per år är inte ekonomiskt för ett bolag/offentlig sektor, då ska man ta in konsulter.

Precis, detta tänkte jag inte på när jag skrev inlägget, men jag har funderat på detta innan.
Riktigt duktiga personer inom specifika områden har säkert inte ens intresse av att stanna kvar på samma arbete och känna att de ej får utvecklas. Jag har hört talas om folk som reser mellan flera företag på samma dag och hjälper till lite här och där. Dessa individer är dock ett undantag.
Men säg vanliga arbetare så har många företag ett behov som kan snabbt kan förändras, bara att det idag mer handlar om att ha konsulter länge.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Intressant trådämne, finns mycket att diskutera här.

Verkligen. Det är ett ämne som jag ägnar mycket tid åt, då jag både läser statsvetenskap och numera arbetar extra för facket.
Jag känner dock att debatten är litet missriktad, eftersom att den är mer inriktad mot "vad är bra?" snarare än "vilka värden tycker jag att borde prioriteras?". Vad som är "bra" utifrån olika perspektiv är nämligen oerhört lätt att fastställa, bara man vet vad det är man vill uppnå. Det är inte i huvudsak det som är den politiska frågan - det är vilken vision man har för samhället. En åtgärd kan vara dålig för A och bra för B - om den är önskvärd eller ej beror på om man är ute efter att förbättra just A eller B. Många av de punkter du lyfter finns det utförliga studier och omfattande statistik på, så det är tämligen klarlagt vilka effekter de har. Vad man inte är överrens om på politiskt håll är synen på människan (d.v.s. utgångspunkten) och samhällsidealet (d.v.s. målbilden). En och samma färdväg kan därför tyckas bra eller dålig beroende på var man startar och var man vill sluta.

Skrivet av JesperT:

LAS :
Detta är en lag som fungerar dåligt i praktiken. "Skyddet" är rätt obefintligt. Det finns många sätt företagen kan bli av med anställda som jobbat där hela sina liv. Det är bara säga att det är arbetsbrist på just precis det området den anställde jobbar.
Eftersom den anställde är den ende som jobbar inom exakt det området så blir han/hon den senast anställde.
De kan också "omplacera" folk, dvs inte ge dem sparken utan ge dem meningslösa tramsuppgifter så att de i princip blir tvungna att säga upp sig själva.
De kan i värre fall direkt börja mobba oönskade personer så de säger upp sig.
Och så vidare.

Nu är ju LAS en ganska omfattande lag, som täcker in allt från vad ett anställningsavtal skall innehålla till uppsägningsförfarande och uppsägningsförmåner. Det du nämner är bara en del av den - och som du säger är den ju inte helt rigid. Det är ju heller inte meningen, dock, och den är inte fullt så godtycklig som du påstår. Man måste ha "saklig grund" för uppsägning (på juridiska är det en mycket stark formulering), och vad gäller exempelvis arbetsbrist är det alltid en förhandlingsfråga mellan fack och arbetsgivare enligt MBL. Arbetsgivaren måste med andra ord bevisa att det faktiskt råder arbetsbrist inom det området för att få använda det som skäl - och om så är fallet så inte bara kan de omplacera, de skall omplacera om det är överhuvudtaget är möjligt. Om det inte är möjligt har man ändå företrädesrätt vid återanställning till företaget när man blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist - d.v.s. att företaget aldrig kan ersätta dig med någon annan utan at först tillfråga dig om du vill ha jobbet tillbaka. Angående att ge folk meningslösa tramsuppgifter - arbetsgivaren får inte omplacera dig till arbetsuppgifter som ligger utanför ditt arbetsområde (eller till uppgifter som innebär markant sänkta anställningsförmåner), så det fungerar inte. Eventuella omplaceringar måste även alltid vara sakligt grundade. Vid mobbning vill jag åter hänvisa till facket, som ju finns till för just sådant. Skulle den lokala fackklubben inte vilja ta tag i ärendet kan man antingen vända sig till facket centralt, eller föra sin egen sak i tingsrätten.

Skrivet av JesperT:

ARBETSGIVARAVGIFT :
De bör absolut sänkas. Det här tror jag är den absolut viktigaste punkten där politikerna kan förbättra arbetsmarknaden.
Arbetsgivaravgift är en straffskatt på företagarna för att de anställer. Låter det vettigt ?
Ska vi straffa företagare föra att de anställer, när de är just nyanställnignarna som ÄR jobbskapandet.

Långtidsutredningens huvudbetänkande från 2011 (SOU 2011:11) påpekar att sänkta arbetsgivaravgifter inte tycks ha någon egentlig effekt på sysselsättningen, enligt de utredningar och utvärderingar som gjorts på området. Företagarnas VD sade även uttryckligen att den senaste sänkningen inte skulle leda till några nya jobb. Regeringens egna uppskattningar säger att ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifter skapat 3900 jobb - till en kostnad av 16 miljarder kronor. Alltså litet drygt fyra miljoner per arbetstillfälle. Per år. Visst känns det som om det finns effektivare åtgärder? Typ att anställa dem rakt av inom vården, och få sex gånger så många arbetstillfällen - plus bättre vårdinrättningar? Därtill kan läggas att inte ens finansdepartementet ställer sig bakom regeringens bedömning, det trots att finansdepartementet ju är regeringens ekonomisk-politiska tjänstemannaorgan - de anser nämligen att man inte kan påvisa att ett enda jobb skapats genom ungdomsrabatten.
Den samlade bedömningen från all expertis är alltså att sänkta arbetsgivaravgifter är meningslösa för sysselsättningen. Regeringens egna bedömningar säger istället att de bara är hutlöst dyra och ineffektiva.

Skrivet av JesperT:

LÄNGDEN PÅ ARBETSDAGAR :
Det är, som jag ser det, mest arbetsskygga personer som vurmar för denna fråga.
Vi andra tar jobbet på större allvar och ser till att saker blir gjorda, inte att vi ska kunna titta på klockan, se att den är över fem och gå hem mitt i vad vi nu håller på med.

Det är nog en sund inställning för tjänstemannayrken, som ju oftast behandlar uppgifter som lämpar sig väl för flextid. Det fungerar inte lika bra för kassapersonal på ICA eller bilmekaniker på OKQ8 - de måste vara där vissa tider för att kunderna skall kunna veta när man kan åka dit och handla. På samma sätt blir det svårt för en lastbilschaufför att bestämma sig för att kvällsjobba litet, när anrikningsverket som han kör malm till stängt portarna sedan timmar tillbaka. Vissa yrken, främst arbetaryrken, kräver att man har samordnade arbetstider för att de skall kunna fungera.

Skrivet av JesperT:

KOLLEKTIVAVTAL OCH FACKFÖRBUND :
Är negativt inställd till detta. Fackförbund har jag mest fått uppfattningen att de sabbar arbetsmarknaden för alla. De jävlas med företagare och även de anställda som de borde skydda och ser mest till sin egen makt som organisation.

På vilket sätt sabbar fackförbunden för arbetsmarknaden? De jävlas inte med företagare - arbetsgivarorganisationerna i Sverige är alla rörande överrens om att fackförbunden är jätteviktiga för landets ekonomi och arbetsmarknad (det är inte en fråga om fack mot arbetsgivare, det är en fråga om fack och arbetsgivare som gemensamt försöker hitta goda lösningar enligt sedvanlig förhandlingsteori (Putnam, 1988)), och nationalekonomiska studier har visat att en hög facklig anslutningsgrad och stort medbestämmande för arbetstagare är gynnsamt för såväl nationens ekonomi som för företagens produktivitet. Det senare är dessutom mer markant ju större konkurrensen är inom en viss sektor - hög anslutningsgrad hos arbetskraften stärker företagens konkurrenskraft gentemot konkurrenter med låg anslutningsgrad (Metcalf, 2002).
Vidare är de i princip odelat positiva för både sina medlemmar, och icke-anslutna arbetare - eftersom att de orsakar säkrare och bekvämare arbetsmiljö, högre löner och mer omfattande internutbildningar. Kollektivavtalen ger för övrigt arbetsmarknaden en oerhörd flexibilitet i jämförelse med de flesta andra arbetsmarknadspolitiska modeller, samtidigt som de ger bättre villkor och högre säkerhet för de anställda. Den svenska arbetsmarknadsmodellen - med starka parter och kollektivavtal i centrum - har visat sig oerhört framgångsrik ur ett internationellt perspektiv.

Skrivet av JesperT:

ARBETSKRAFTSINVANDRING :
Nja, vi har arbetslöshet i så gott som samtliga områden i Sverige idag. Om ett företag inte så lätt kunde anställa någon genom arbetskraftsinvandring så skulle en person till i landet kunna få jobb istället. Visst, det kanske är svårt att hitta någon med exakt den kravprofil man har, man oftast finns det många som ligger ganska nära. Genom att importera arbetskraft istället så ser man till att dessa personer aldrig får chansen att jobba, utan får fortsätta att gå arbetslösa.
Vi ökar arbetslösheten genom att importera ännu mer arbetskraft.
Men visst, vi gör en god gärning för de som invandrar och får jobben och det känns ju inte heller helt rätt att förbjuda det hela..

Fast nu är arbetskraftsinvandringen reglerad på så vis att man i första hand måste försöka erbjuda arbetet till inhemsk arbetskraft innan arbetskraftsimport får förekomma. Per definition sker alltså arbetskraftsinvandringen endast till sådana jobb som ingen inhemsk arbetare kan utföra eller vill ha. I stor utsträckning sker detta t.ex. inom sjukvården, där vi har fenomenal brist på utbildade läkare - varför vi hämtar de flesta från utlandet istället. Invandrarna som utför jobben skapar sedan ett ekonomiskt mervärde genom produktion och konsumtion, som vidare skapar nya arbetstillfällen som den inhemska arbetskraften kan utföra.

Skrivet av JesperT:

JOBBCOACHER :
Det är bra att de finns, även om det där gått till överdrift. Det är bra för en arbetslös att ha någon att diskutera sin situation med och kanske få lite tips.
Jobbcoacher skapar dock inga fler jobb. De förändrar möjligen lite vilka som får de jobb som finns (om de gör att bra jobb för klienterna). Dock tycker jag att politikernas tanke bakom det hela är direkt kränkande. De verkar ofta tro att folk är för lata för att jobba och att coacher därför skulle skapa mer jobb genom att sätta igång dessa lata personer.
Verkligheten är ju snarare den att jobben inte räcker åt alla. Dock blir det lättare för politikerna att skylla sitt misslyckande för detta på de arbetslösa. Detta finner jag ytterst kränkande.

Jag är tveksam till värdet hos jobbcoacher. Dels så kan man, åter igen, inte se att de gjort någon statistisk skillnad för arbetslösheten. Detta är för övrigt ganska naturligt, eftersom att de som du säger bara syftar till att stärka individuella arbetssökandes konkurrenskraft på arbetsmarknaden - vilket ju bara leder till att någon annan stackars sate blir arbetslös istället. Om de har någon effekt så är den bara att flytta runt arbetslösheten till andra grupper, vilket är tämligen meningslöst om det inte specifikt riktas mot högriskgrupper. Din poäng, att det är bra att man har någon att diskutera arbetslöshetssituationen med, håller jag med om - men det finns ju redan. Arbetsförmedlare, kallas de. Jobbcoacherna tillför alltså inget mervärde.

För övrigt är det ju inte "politikernas" syn som ligger bakom jobbcoacherna. Det är specifikt allianspolitikerna. Oppositionen är i huvudsak emot jobbcoacher. Det är viktigt att komma ihåg att "politiker" inte är ett stackmedvetande - kanske mer än någon annan yrkesgrupp i samhället är de värderings- och åsiktsmässigt delade, eftersom att just åsikter och värderingar ligger i själva centrum för deras existensberättigande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och momsen är en straffskatt på företag för att de säljer? Ska vi straffa företag för att de säljer?
Jag tycker argumentet straff inte är så bra. Däremot ser jag att man kan balansera momsen och arbetsgivaravgiften, men samtidigt måste man kraftigt förändra budgeten så att man kan hantera minskade skatteintäkter.

Moms kan ses, och faktiskt inte bara ses utan faktiskt är, en straffskatt på att de säljer, ja.
Sedan kan man ju ha åsikter om just ordet "straff" är lämpligt, men faktum är ju att de straffas ekonomiskt för att de säljer (respektive anställer om det rör sig om arbetsgivaravgift). Det har självklart en negativ inverkan på det man "straffar".
Sedan skulle det givetvis inte gå att ta bort alla "straff"skatter bara sådär över en natt. Det är så inbyggt i systemet och staten är beroende av inkomsterna man får att alla eventuella förändringar måste ske under längre tid.

Arbetsgivaravgiften är dock ett steg mer absurd än tex momsen. Momsen tas som en procentsats på en intäkt. Arbetgiften är en "straff"skatt på en företagare för att han anställer någon, dvs han betalar stora summor för något som ännu inte genererat någon intäkt. Högre skatt på den faktiskt genererade inkomsten vore mycket mer rättvist och moraliskt försvarbart tycker iallafall jag.
Att göra det dyrare att anställa är en så direkt kostnad det kan bli när det gäller att anställa och kostnaden är bland det viktigaste att tänka på vid anställningar. Desto lägre kostnader desto troligare att man anställer.
Genom denna straffskatt så signalerar man att samhället ser allvarligt på anställningsförsök.

Skrivet av bud_bundy:

Jag och du jobbar i samma bransch (området "systemutveckling/IT"), för min del så kan jag komma och gå hur jag vill, jag kan ta ett 2h gympass i princip när jag vill på dagen. Men tidsrapporterar jag mindre räkningar till externa företag för mina tjänster än ca 5000kr per dag, så får jag stora problem och kan tillslut bli varslad. Och då har jag ändå mängder med interna arbeten att utföra som ofta tar mer än halva arbetsdagen.
Och liknande sits sitter väldigt många i, där ens 40h inte räcker. Jag tänker framförallt på säljare av olika slag.

I vilket fall så tycker jag önskemål om mer fritid inte handlar lathet utan folk kanske vill lägga ner mer tid på sina barn etc, när vi har en stor del skara folk som inte har något att göra samt vissa som sliter ut sig. Problemet är att minskad arbetsdagar inte är så enkelt och det skapar en hel del problem.
Så jag är för minskad arbetsdagar, men samtidigt så tror jag inte det är något som vi kan implementera nu.

Ja, folk har olika förutsättningar beroende på person och jobb. Just därför tycker jag inte att man borde dra alla över en kam och tvinga in alla i samma 9 till 5 mall, eller så.

Skrivet av bud_bundy:

Hög arbetslöshet inom alla områden är inte min uppfattning, inom den branschen vi jobbar inom upplever jag som extrem brist på kompetent personer. Visst det finns många arbetslösa programmerare/systemutvecklare, men inte riktigt kompetenta sådana.

Visst, allt är relativt och det är ju en definitionsfråga, men i stort sett i alla områden (med ett fåtal undantag) är det kärvt att få jobb idag.
Jag har svårt att tro att det, i många fall, skulle vara så omöjligt att låta någon av de som inte har exakt rätt kompetens att lära upp sig på det specifika området. Har man möjlighet att istället snabbt få hit någon från Indien så kanske man inte ens anstränger sig för att hitta någon här om inte kompetensen matchar till 100%. Vi får då ett fortsatt problem med många välutbildade som står utanför arbetsmarknaden och inte få chansen för att de inte har 10 års erafernhet, är under 25 och är specialiserade i just de obskyra krav varje enskild arbetsgivare har.

Men visst, håller med om att riktigt seniora programmerare inte är helt vanliga.

Skrivet av bud_bundy:

Det är inga problem att skaffa schyssta meriter inom fas3 om man vill. Jag känner personligen till flera inklusive jag själv som har gjort detta, där vi i princip gjorde samma arbetsuppgifter som vilken arbetare som helst. Skillnaden var att arbetet vi gjorde inte hade något vinstintresse och vi fick mer tid på oss att fundera. Dock så är det i princip ingen fas3are som vill göra mer än sina 40h, där det idag inte ens är 40h. En halv jobbsökardag, sedan har jag hört att kravet från ams inofficiellt nu har blivit 4h per dag. Alltså de klagar ej på om någon enbart gör 4h på en dag om de ej skyltar med detta.

Annars håller jag med om att fas3 är slöseri på pengar, men som jag har förstått så håller denna på att slopas nu. (lite interna rykten om att arbetsförmedlingen blir anordnare åt flera)

Ok, låter ju bra att någon kan få ut något av det iallafall.
Väldigt många tvingas dock göra meningslösa saker bara för att kunna få ut sitt bidrag (Uppdrag granskning hade ju förresten reportage om detta).
Den tiden hade kunna användas till något betydligt bättre.

Skrivet av bud_bundy:

Precis vad jag också ha grunnat på. Vi skapar inte så mycket mer arbete genom att folk blir bättre på att söka jobb. Fast när jag tänker efter så kanske vi gör det ändå, jag ser då arbetarnas sökningar som reklam, där mer och bättre reklam kan leda till att man köper sådant som man egentligen inte skulle ha. Detsamma kan gälla arbetsgivare, de blir imponerad på en persons ansökning och arbetsintervju.

Jo, personerna utbildas ju lite i marknadsföring skulle man kunna säga och eventuellt kan någon bli så imponerad av en spontanansökning att någon anställer någon fast de egentligen inte planerat att anställa någon.
Dock är jag, som sagt, verkligen irriterad över hur politikerna(ja, jag menar allianspolitikerna. Skriver jag politikerna menar jag indirekt politikerna som är ansvariga för det jag pratar om) försöker få det att framstå som att det finns en massa jobb, men folk bara är för lata och kräsna för att söka dem.
Dels är det en helt felaktig bild av hur det faktiskt ser ut med många fler jobbsökande än jobb, dels är det en grov förolämpning mot alla arbetslösa som sliter hårt med att få jobb och dels försöker de vältra över sin egen skuld här på de arbetslösa.

Skrivet av bud_bundy:

Väldigt många pratar om för lite matematik, men min uppfattning på min arbetsplats är dock att det är inte bristande matematik som gör att vi har en stor omsättning på nyexaminerade ingenjörer (civil som vanlig) utan för att i princip allt det andra inte håller måttet. Nu varierar det såklart på exakt vad man jobbar med.

Nu beror det lite på vilken nivå vi pratar. Pratar vi om vad de lär sig på högskolan så kan jag nog hålla med dig en hel del.
Pratar vi om skolan upp till och med gymnasiet så anser jag att matten är(eller borde vara) det viktigaste ämnet för att utveckla logiskt/resonerande tänkande. En bra grund i matematik gör det så mycket lättare att snabbt komma igång med "tänket" på högskolan. Det blir en hjälp även för övriga ämnen.
Där jag jobbar har vi dock stor användning för matematik i olika former, det anställs nästan bara matematiker och civ. ing. från Teknisk fysik och data (gärna med matteinriktning).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Verkligen. Det är ett ämne som jag ägnar mycket tid åt, då jag både läser statsvetenskap och numera arbetar extra för facket.
Jag känner dock att debatten är litet missriktad, eftersom att den är mer inriktad mot "vad är bra?" snarare än "vilka värden tycker jag att borde prioriteras?". Vad som är "bra" utifrån olika perspektiv är nämligen oerhört lätt att fastställa, bara man vet vad det är man vill uppnå. Det är inte i huvudsak det som är den politiska frågan - det är vilken vision man har för samhället. En åtgärd kan vara dålig för A och bra för B - om den är önskvärd eller ej beror på om man är ute efter att förbättra just A eller B. Många av de punkter du lyfter finns det utförliga studier och omfattande statistik på, så det är tämligen klarlagt vilka effekter de har. Vad man inte är överrens om på politiskt håll är synen på människan (d.v.s. utgångspunkten) och samhällsidealet (d.v.s. målbilden). En och samma färdväg kan därför tyckas bra eller dålig beroende på var man startar och var man vill sluta.

Jo, att diskutera vilka värden man vill uppnå kan också vara minst lika intressant.
Jag håller däremot inte riktigt med dig i vad du skriver sedan. Speciellt socialdemokraterna och vänstern resonerar ofta på liknande sätt för att kunna måla upp halmgubbar över att högern har som mål ett samhälle med stora klassklyftor med överklass vs en fattig underklass som arbetar för kapitalisterna som sitter på resurserna i samhället.
Jag tror faktiskt inte att de mål gemene man eller ens politikerna ser framför sig är så olika varandra. Däremot råder det ju vitt skilda åsikter om hur vägen dit ser ut. Målet för "alla" är väl ändå ett samhälle med god ekonomi, där både medborgarna och företagarna känner sig nöjda och lever i fred osv.

Sedan måste jag säga att jag inte håller med dig om att det skulle vara "oerhört lätt" att förutsäga olika åtgärders effekter. Tvärtom skulle jag säga.
Vissa åtgärder kan man man säkert säga genom olika studier att de tenderar att leda i vissa riktningar, men samhället i stort är ett för kaotiskt och komplext system för att man ska kunna dra några tvärsäkra slutsatser vad en viss åtgärd leder till. En situation är inte den andra lik. 00-talets Sverige är inte detsamma som 2010 talets Sverige. Mängder med lagar och andra saker i samhället skiljer sig åt.
I ett kaotiskt system, som vårt samhälle faktiskt kan beskrivas som, kan samma åtgärd i situationer som bara skiljer sig lite grann åt få stora effekter på slutresultatet. Det går inte att mäta och fastställa orsak och verkan ens i närheten av den precision som gäller tex inom naturvetenskapen.

Politiker (av alla färger) använder sig gärna av studier hit och dit för att tvärsäkert säga saker som "Det där har skapat 35000 nya jobb".
Ofta har då givetvis politiska motståndare olika studier som visar att just deras åsikt är "korrekt".
Sådana exakta siffror är inte vettiga och det förstår nog också gemene man.

Skulle du kunna genomföra tusen superavancerade simuleringar av alternativa historier där en viss åtgärd gjorts (vilket i sig är science fiction) och inte gjort så kanske man skulle få något som man kunde dra vissa statistiska slutsatser ifrån. Som det är nu har man bara en verklig historia där åtgärden genomförts att utgå ifrån och sedan sitter man teoretiskt och försöker gissa sig fram till hur det kunde sett ut om åtgärden inte genomförts. Dessa gissningar blir mycket grova, även om den som gissar har mycket djupa kunskaper i hur ett samhälle fungerar, på grund av den komplexa och kaotiska natur ett helt samhälle har.

Samtliga åtgärder politiker(av båda sidor) inför har mängder med bieffekter, som ingen hade kunna förutsäga på teoretisk/gissningsväg innan.
Det kan vara såväl positiva som negativa.

Man vet aldrig på förhand vad en viss åtgärd kommer att leda till. Däremot kan man givetvis i stora drag säga att "det här brukar hända oftast när man genomför denna åtgärd under dessa förutsättningar".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Moms är en skatt på konsumtion som betalas av slutkund, inte företagen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Moms är en skatt på konsumtion som betalas av slutkund, inte företagen.

Ja, det har du ju helt rätt i.
Tänkte mig inte så noga för där. Den drabbar dock försäljningen utan att förtagaren får något extra för det, så det blir lite som att ta från företagaren iallafall.
Men du har såklart rätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jobbboacher

Enligt arbetsförmedlingen så gör jobbcoachning varken till eller från.

http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddela...

Citat:

Studien omfattar samtliga individer som hade jobbcoachning under perioden 1:a september till och med 31:a oktober 2009. Under perioden hade omkring 10 000 individer intern jobbcoachning och omkring 16 300 individer deltog i extern jobbcoachning. Individernas sysselsättningsstatus studeras under februari 2010, det vill säga, 4-6 månader efter påbörjad jobbcoachning. Även ett senare datauttag har gjorts, där samtliga arbetssökande som påbörjade jobbcoachning under perioden mars — april 2010 ingår. Resultaten är inte nämnvärt annorlunda jämfört med de resultat som redovisas i utvärderingen.

Under vintern och våren 2009 anställde och utbildade Arbetsförmedlingen omkring 740 interna jobbcoacher. De första interna jobbcoacherna var på plats i mitten av mars 2009. Parallellt upphandlades kompletterande aktörer som även de erbjuder de arbetssökande personlig jobbcoachning, så kallad extern jobbcoachning. Totalt fick 952 olika jobbcoachningsföretag sina anbud godkända. De externa coacherna kom igång i mitten av augusti 2009. Jobbcoachningsföretaget får 9000 kronor i ersättning för varje arbetssökande det tar sig an. Om den arbetssökande får ett arbete under coachningsperioden (inom tre månader) får företaget ytterligare 2000 kronor i ersättning.

Helt otroligt. Branschen omsätter hundratals miljoner kronor och ger inget resultat överhuvudtaget. Genom åren har vi säkert lagt ner miljarder på detta om man ser till granskningar, arvode, overhead kostnader etc. Sjukt. Sjukt.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Jobbboacher

Enligt arbetsförmedlingen så gör jobbcoachning varken till eller från.

http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddela...

Helt otroligt. Branschen omsätter hundratals miljoner kronor och ger inget resultat överhuvudtaget. Genom åren har vi säkert lagt ner miljarder på detta om man ser till granskningar, arvode, overhead kostnader etc. Sjukt. Sjukt.

Ja det är sjukt, jag har själv varit på jobbcoachning där de inte gjorde mycket, visst de var duktiga och hjälpsamma, men väl spenderande skattepengar var det inte.

Annars snubblade jag över en ny reportage om jobben som unga inte vill ha:
http://www.svt.se/agenda/jobben-som-de-unga-inte-vill-ha
17 procent av ungdomarna i kommunen går arbetslösa, enligt Arbetsförmedlingen i Halmstad som ligger sex mil från Unnaryd. Och ändå så har företag jätteproblem att få in folk utan någon utbildning och tvingas ta in arbetskraft utomlands.

Där jag tror att många siktar för högt och är för fina av sig. När jag var arbetslös så sökte jag alla jobb, jag kom t.o.m. in på arbetsintervju för vissa enklare jobb, där allt gick bra tills jag fick frågan:
-Om du skulle bli erbjuden ett jobb som du är utbildad för skulle du då fundera på att byta jobb? Svarar man då nej där, så får man svårt att motivera sig för oss med långvariga högskoleutbildningar med matchande studieskuld. Speciellt nu i efterhand, när jag just har ett arbete som jag är utbildad för.

Så jag ser specialiseringen som ett stort problem, dels att man måste vara väldigt insatt i specifika saker och dels att när man är det så blir det svårare att få enkla jobb. Där en lösning kanske vore att höja kraven på att få säga upp sig, fast detta stagnerar ju folks möjlighet att utvecklas rejält.

*edit*
För många unga ser jag också en risk med att låsa in sig med enkla jobb, det är såklart att alla vill satsa högre och de bör väl dessutom göra detta?
Btw skogsindustrin hade också problem med arbetskraft som granplanterare, ett jobb jag utövade redan som 6åring. Det fanns ett reportage om detta också som jag ej hittar, där ungdomar sa att granplantering inte riktigt var deras grej utan de ville ha mer sociala jobb etc.

*edit2*
Det jag säger är alltså att jag inte mycket tror på konspiration att dagens ungdomar är lata, vilket jag ofta för höra av äldre, utan att vårt system leder till att det finns problem med jobba hur som helst.
Jag var på facket en dag och hörde en tjej prata om hennes halvtidsjobb och stämpeldagar, där hon högt sa att hon då fick undvika att ta vissa jobb för det kunde bli problem med stämpeldagarna och personen på facket sa att ja tyvärr är det så. Jag är ej insatt i hur stämpeldagar fungerar, mer än att det är enklast att vara heltidsarbetslös och ofta så förlorar man inte så mycket ekonomiskt på detta, vilket jag inte anser är något bra för att motivera folk att just ta småjobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jobbboacher
Helt otroligt. Branschen omsätter hundratals miljoner kronor och ger inget resultat överhuvudtaget. Genom åren har vi säkert lagt ner miljarder på detta om man ser till granskningar, arvode, overhead kostnader etc. Sjukt. Sjukt.

Mja, fast lite arbete åt jobbcoacherna har det ju givit, även om det är väldigt dyrköpta arbeten..

Men håller, som sagt, annars helt med. Jobbcoacherna måste vara ett av de värsta stolpskotten från den här regeringen.
Det är liksom fel i alla led av analysen från (allians)politikernas sida här. Problemet är inte vad de beskriver och deras lösning blir därmed också helt fel.
De arbetslösa är inte några lata hösäckar som kan välja och vraka bland jobb, men av ren lathet väljer att inte jobba.
Det är helt enkelt för många sökande per jobb.
Att coacha arbetsgivarna till att anställa flera skulle isåfall vara vettigare, men inte ens det är speciellt vettigt då de har en ekonomisk verklighet att ta hänsyn till.
Men det är ju för alliansen lättare att låtsas som att det är de arbetssökande som gör ett dåligt jobb istället för de själva.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag instämmer.

Jag hoppades faktiskt att du skulle tycka att det var för radikalt och att vi skulle kunna ha en debatt om detta och den humana aspekten

Citat:

Det finns många anledningar till varför man kan komma efter, att sparka ut halvfärdigutbildade personer tror jag inte är bra.

Man kan göra misstag men tre gånger? Du har nog en poäng i att om man väl kommit någon stans kanske det inte är så vist men det finns många som failar i början. bort med dem. För att människor ska prestera måste de ha något att förlora

Citat:

Jag håller med vad du säger och din sista påstående kring andel teknikintresserade är intressant.
Jag tycker dock att en företagare ska få anställa en kvinna före eller man om denna känner att det kan göra arbetsmiljön bättre. Alltså skapa ett annat klimat. Det handlar dock inte om någon kvotering utan enbart om egetintresse vad man tror genererar mest pengar.

Så länge marknaden styr och inte det inte är orimlig diskriminering så är det lunch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

*edit2*
Det jag säger är alltså att jag inte mycket tror på konspiration att dagens ungdomar är lata, vilket jag ofta för höra av äldre, utan att vårt system leder till att det finns problem med jobba hur som helst.
Jag var på facket en dag och hörde en tjej prata om hennes halvtidsjobb och stämpeldagar, där hon högt sa att hon då fick undvika att ta vissa jobb för det kunde bli problem med stämpeldagarna och personen på facket sa att ja tyvärr är det så. Jag är ej insatt i hur stämpeldagar fungerar, mer än att det är enklast att vara heltidsarbetslös och ofta så förlorar man inte så mycket ekonomiskt på detta, vilket jag inte anser är något bra för att motivera folk att just ta småjobb.

Ja min syster som räknas som arbetslös får nästan full A-kassa samtidigt som hon jobbar som vikarie, ibland nästan 100% och givetvis med OB tillägg. Orsaken är att hon är med i jobbgarantin, saknar anställning och inte extraknäcker mellan 0800-1630 samt är med i kommunal A-kassa. Inte dåligt att vara "arbetslös" men ändå ha en inkomst på 25-30k i månaden. Till och med handläggarna tyckte detta var konstigt och min syster har även påpekat att detta inte kan stämma, men allt är tydligen i sin ordning. Så ja, det är lönsamt att vara arbetslös, med anställning så lär hon få mindre inkomst.

Hennes motivation att få fast anställngen tills dess att hon kommer på polishögskolan får nog anses mycket låg.

edit: Möjligt att hennes handläggare gör helt fel då detta låter helt knäppt, men jag skulle inte vara förvånad om allt faktiskt stämmer, kanske missuppfattade något också när hon förklara för mig. Men hur som får hon ut en jävla massa A-kassa som inte är i helt i propotition varje månad.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Ja min syster som räknas som arbetslös får nästan full A-kassa samtidigt som hon jobbar som vikarie, ibland nästan 100% och givetvis med OB tillägg. Orsaken är att hon är med i jobbgarantin, saknar anställning och inte extraknäcker mellan 0800-1630 samt är med i kommunal A-kassa. Inte dåligt att vara "arbetslös" men ändå ha en inkomst på 25-30k i månaden. Till och med handläggarna tyckte detta var konstigt och min syster har även påpekat att detta inte kan stämma, men allt är tydligen i sin ordning. Så ja, det är lönsamt att vara arbetslös, med anställning så lär hon få mindre inkomst.

Hennes motivation att få fast anställngen tills dess att hon kommer på polishögskolan får nog anses mycket låg.

edit: Möjligt att hennes handläggare gör helt fel då detta låter helt knäppt, men jag skulle inte vara förvånad om allt faktiskt stämmer, kanske missuppfattade något också när hon förklara för mig. Men hur som får hon ut en jävla massa A-kassa som inte är i helt i propotition varje månad.

Jag har själv hört talas om en person som också extraknäckte på någon skola/ungdomsgård eller vad det nu var och han fick också full ersättning, detta berättade han under ett möte som vi hade med arbetsförmedlingen angående reglerna med fas2 och fas3.
Handläggarna på arbetsförmedlingen är dock inte dem som bestämmer när man har rätt till ersättning, det enda de gör är att använda sin anmälningsplikt till försäkringskassan, akassan, socialen eller var man nu får sina pengar ifrån. Jag tror dock inte att de i dessa fall gör fel utan jag tror att reglerna är som du säger, även om jag inte har sett var dessa regler står. Det står inget på blanketten som man fyller i att man får arbeta efter kl 16:30 utan det finns en ruta att kryssa i om man har arbetat denna månad med lön.

Annars att håller jag med om att reglerna är knepiga och den höga ersättning som vissa får knappast är motiverande att ta skitjobb.

För min egen del så arbetar jag och snart få lön och jag är nästa fly förbannad på att jag får så mycket pengar, jag har egentligen inget behov mer ca 10 000kr i månaden efter skatt och hade mycket hellre valt denna lön om jag istället inte typ dagligen på jobbet hade blivit påmind av chefen om att jag kanske snart får sparken för att jag inte presterar bättre.
-Med prestera så är menas det att sälja mina tjänster, inte det att jag är lat och inte gör något.

Problemet är att jag inte kan sänka lönen som jag vill, dessutom är enkla jobb av någon konstig anledningen svårare att få än just kompetenskrävande yrken. Alltså söker de en civilare inom datateknik med 10års arbetserfarenhet så har jag en hyfsad chans på jobbet, söker de en lokalvårdare, lagerarbetare, ja då kan jag drömma om detta jobbet fast jag är vältränad och mer motiverad än de flesta att utföra jobbet.

Så om/när jag får sparken så kommer jag igen ligga och suga åt mig skattepengar, att ta enkla jobb, ja det är inte så enkelt. Likaså sälja sig för 10 000kr i månaden för liknande jobb som jag nu har, så är det många (fackförbund m.m) som aktivt kämpar för att såna som jag hellre ska leva på bidrag än att göra just detta.

Nu påverkar jag själv inte sveriges ekonomi nämnvärt, men jag funderar på hur många som är i samma sits och inte av anledningar får sälja ut sig som de vill och vad detta får för konsekvenser?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".