Permalänk
Medlem

Trådlös nätverksbrygga

Hallå! Jag har lite funderingar kring en trådlös nätverksbyrgga.

I ena huset(hus 1) har vi trådlöst nätverk som jag vill använda i en stuga(hus 2) längre ned på gården med plåttak.

I hus 1 så har jag en router med trådlöst nätverk och flera enheter anslutna med både kabel och via wlan. I hus 2 har jag en dator som
ska anslutas med kabel och en del annat som ska anslutas med wlan.

Så min fråga är, ska jag göra min lilla ap i hus 2 i bridge mode?

Om routern i hus 1 har ip-range 192.168.1.100-199 kan jag då konfiga ap i hus 2 som 192.168.1.2
och inne i inställningarna använda följande inställningar:

Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1 (adressen till routern i hus1)
Local DNS: 192.168.1.1
DHCP Server: 192.168.1.1
DHCP type: Forwarder

Stämmer detta? Hur får jag dem att tala med varandra då? Är det genom att ha samma SSID, lösenord och kanal?

Blir snurrig på allt detta, brukar få det mesta att funka och hittar logik i det mesta, men av nån konstig anledning så är trådlöst
nätverk med mer än en ap som rappakalja för mig.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

JAg är sjukt dålig på detta! men efter typ 1000 timmars testande fick jag det att funka för mig med exakt samma setup.

Som router i hus 2 hade jag en DIR-615, vilket visade sig ha dålig firmware. Men efter att jag lagt in DD-wrt så gick det mycket bättre. Körde då router 2 i "bridged repeater mode" eller vad det hette.
DHCP avstängd, Router 1 fixar det.
Samma kanal, SSID, säkerhetsgrejer (wpa2, PSK) allt var jag tvungen att konfigurera identiskt. Inget kunde vara på auto.

Visa signatur

MVH David

Permalänk
Medlem
Skrivet av RexD:

...Så min fråga är, ska jag göra min lilla ap i hus 2 i bridge mode?...
...Stämmer detta? Hur får jag dem att tala med varandra då? Är det genom att ha samma SSID, lösenord och kanal?...

Vad är det för tillverkare samt modell på router 1 och router 2?

Hus 1: Router 1, DHCP, SSID, WPA2
Hus 2: Router 2, statisk ip-adress inom det statiska intervallet som router 1 har reserverat (192.168.1.2-192.168.1.99), bridged mode + samma SSID, kryptering samt lösenord som ställdes in i router 1.

Allt du kopplar upp via router 2 - wifi eller kabel spelar ingen roll - får en ip-adress av router 1.