Apple patenterar trådlös kontroll av iphone.

Permalänk
Medlem

Apple patenterar trådlös kontroll av iphone.

Snubblade nyss över den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=JEy2u2n_XTQ
Men jag hittade ingen tråd om det här på Sweclockers så jag tänkte lägga upp en för att få lite diskussion i ämnet.

Patentet heter:
"Apparatus and methods for enforcement of policies upon a wireless device"
Appl. No.: 12/215,592
Och gick igenom den 28:e augusti 2012

Undrar varför inte detta har uppmärksammats i media? (vad jag vet).

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Apples killswitch har ju funnits sen första iphone släpptes, så att det här är någon nyhet direkt förstår jag inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Apples killswitch har ju funnits sen första iphone släpptes, så att det här är någon nyhet direkt förstår jag inte.

Må så vara men jag tycker det verkar öppna upp för att kunna använda dessa funktioner i större utsträckning.

Jag har inte läst på så mycket men som jag har förstått det är tanken att sätta upp zoner innom vilka vissa eller alla funktioner ska avaktiveras. Ett förslag som jag läste var att avaktivera kameror på konserter och andra platser där fotografering är oönskad.
Ett annat som är helt absurt var att hindra inkommande samtal då mobilen förflyttar sig över en viss hastighet och inte har ett headset inkopplat, detta då vissa stater i USA har förbjudit att prata i telefon medans man kör, dock går det ju inte att veta ifall telefonens ägare kör eller är passagerare.
Samt att avaktivera diverse funktioner under tex, protester/demonstrationer.

Om det sen är apple som säljer dessa tjänster till företag och dyligt eller hur det kontrolleras har jag inte kollat upp men jag tycker det är skrämmande hur det skulle kunna missbrukas, särskilt i länder som tillexempel Nordkorea.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Du är ofta i nordkorea så du tycker det känns som ett problem?
Hade gärna sett att man hade avaktiverat telefoner på koncerter. Det enda man ser på koncerter numera är massa telefoner i luften. Värdelöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du är ofta i nordkorea så du tycker det känns som ett problem?
Hade gärna sett att man hade avaktiverat telefoner på koncerter. Det enda man ser på koncerter numera är massa telefoner i luften. Värdelöst!

Nej jag är inte i nordkorea och jag tror säkert att du förstod tanken i de jag skrev.
Det är en principsak, jag tycker det är fel även om det inte påverkar mig.
Tror dock inte en avaktiverad kamera råder bot på att folk viftar med telefoner istället för tändare på koncerter och jag måste säga att jag skulle bli väldigt upprörd om min telefon blev helt avaktiverad på ett festivalområde etc.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

På något sätt får sånt här mig att tänka på https://www.youtube.com/watch?v=R706isyDrqI

Skämt åsido är jag lite tveksam till detta, att kunna blockera på ett sätt som detta banar väg för att det missbrukas och verkar inskränkande. Personligen gör detta mig ännu mer tveksam till att skaffa deras produkter och jag kan tycka att det borde skrämma bort fler personer... Å andra sidan kan jag tycka att det är upp till apple om de vill ha denna funktion, dock borde deras kunder informeras om det

Permalänk
Medlem

Apple är väl skraja att någon tredjepart ska göra en grunka som gör precis samma sak till en bråkdel av priset som Apple tar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Apple är väl skraja att någon tredjepart ska göra en grunka som gör precis samma sak till en bråkdel av priset som Apple tar.

We have a winner.

Idag patenterar man allt möjligt trams. Det betyder inte att man kommer använda dem.

Permalänk
Avstängd

Personligen ser jag det bara som ett argument till för att låta bli Apple.

Permalänk
Medlem

Orsaken är väldigt enkel och inte fullt så konspiratorisk som en del människor vill ge sken av. Det är bättre att ha ett patent som man kanske inte kommer använda än att behöva licensiera från ett annat företag. Dessutom undviker man att drabbas av stämningar ifall man skulle vilja implementera patentet.

Btw: Så finns det faktiskt områden där detta skulle kunna användas. Tex säkerhetsklassade områden så som kärnkraftverk eller militärområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

We have a winner.

Idag patenterar man allt möjligt trams. Det betyder inte att man kommer använda dem.

Sätter krokben för allt som har med innovation att göra dock.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Orsaken är väldigt enkel och inte fullt så konspiratorisk som en del människor vill ge sken av. Det är bättre att ha ett patent som man kanske inte kommer använda än att behöva licensiera från ett annat företag. Dessutom undviker man att drabbas av stämningar ifall man skulle vilja implementera patentet.

Btw: Så finns det faktiskt områden där detta skulle kunna användas. Tex säkerhetsklassade områden så som kärnkraftverk eller militärområde.

Eller i ett scenario där kontrollen av informationsflödet avgör om dissidenter kan påverka makten i landet eller inte.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Iofs hade jag gillat om de hade använt det här vid tex konserter. Numera är det tusentals telefoner i luften hela tiden. Otroligt irriterande.