Permalänk

"CPU Fan Error"

Hej!
Det är så att datorn börjat krångla lite de senaste dagarna vid uppstart. innan windows startats upp så får jag upp ett felmeddelande om "CPU-fan-error",
och för att få bort det måste jag gå in i bios, och sen avsluta det.

Det är inte så att CPU'n går varmt eller, nåt; ca 30°c idle och 50°c vid spel o liknande.
Har en Intel core i7 2600 för att tillägga.

Tack på förhand

Permalänk

Se till så att en fläktkontakt sitter i CPU-fan på moderkortet!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Om du har fläkten kopplad till CPU_FAN kontakten till moderkortet och den visar rätt så kan du annars ställa ner varnings gränsen, när jag bytte fläkt på min CPU kylare började den varna för att den gick på under 600rpm vid start, så satte bara gränsen på 500rpm så var det lugnt

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Om du har fläkten kopplad till CPU_FAN kontakten till moderkortet och den visar rätt så kan du annars ställa ner varnings gränsen, när jag bytte fläkt på min CPU kylare började den varna för att den gick på under 600rpm vid start, så satte bara gränsen på 500rpm så var det lugnt

dock så måste man ju veta vad man gör innan man börjar stänga av varningsmeddelanden. att stänga av varningsmeddelanden är som att ignorera att olje-lampan lyser i bilen. men vet man vad man gör så visst

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

dock så måste man ju veta vad man gör innan man börjar stänga av varningsmeddelanden. att stänga av varningsmeddelanden är som att ignorera att olje-lampan lyser i bilen. men vet man vad man gör så visst

True, True! men om processorn ligger på 32 grader idel så är det ju rätt lugnt på så vis
Den går ju ändå upp i varv om Cpu'n blir varmare om det är en PMW Fläkt

Men som sagt, stänger ju inte av varningen, utan sänker gränsen bara, är ju skillnad

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk

Som sagt ställde jag ner varnings "gränsen" till 500rpm så slipper alla jobbiga varningsmeddelanden nu tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixtomat:

Som sagt ställde jag ner varnings "gränsen" till 500rpm så slipper alla jobbiga varningsmeddelanden nu tack så mycket!

Perfekt jag hade precis samma problem så de var de jag gjorde

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands