Datorn piper och skärmen är helt svart efter ominstallation av Windows

Permalänk
Medlem

Datorn piper och skärmen är helt svart efter ominstallation av Windows

Jag skulle formatera om en polares gammla Toshiba Satellite och tänkte att jag installerar Windows 7 istället för Vista.

Installationen flöt på bra och datorn startade om sig som vanligt.

Men efter den startar om sig så är skärmen helt svart och datorn piper som fan.

Har testat att boota från CD/DVD och USB med en ny windows installation samt testat att försöka boota Systemrescuecd från CD/DVD och USB men samma sak händer, svart skärm och datorn tjuter som fan.

Bootar jag in i felsäkert läge så står det att jag måste installera klart windows innan jag kan boota felsäkert läge.

Hur ska jag lösa detta?, polaren har lovat sin son att han ska få den av honom någon dag nästa vecka och det känns väl lite sådär att jag ska behöva meddela honom att jag dräpte datorn

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

testa att koppla in en annan skärm via VGA-porten (eller dvi om den bara har det) och se om du får bild där?
Vad är det för dator, namn, modell?

Innan skärmen blir svart så ser du bios + att installationen av windows bör fortsätta?

Gjorde du en ren installation av windows (Formatera hela hårddisken mm)?
Blinkar lampan för hårddisk-aktivitet eller är datorn helt död?
Låter som att datorn klagar över att något saknas, hårdvarumässigt då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

testa att koppla in en annan skärm via VGA-porten (eller dvi om den bara har det) och se om du får bild där?

Bootar jag in på systemrescuecd så står det en liten text där som det brukar (linux någånting etc etc) men där stannar den.

Skrivet av Aiwzor:

Vad är det för dator, namn, modell?

Det är en Toshiba Satellite L300D-242

Skrivet av Aiwzor:

Innan skärmen blir svart så ser du bios + att installationen av windows bör fortsätta?

Ser bios innan skärmen blir svart. Att installationen måste fortsätta ser jag bara om jag bootar in i felsäkert läge.

Skrivet av Aiwzor:

Gjorde du en ren installation av windows (Formatera hela hårddisken mm)?

Ja valda att formatera hårddisken innan jag installerade.

Skrivet av Aiwzor:

Blinkar lampan för hårddisk-aktivitet eller är datorn helt död?

Lampan för hårdisken blinkar som vanligt.

Skrivet av Aiwzor:

Låter som att datorn klagar över att något saknas, hårdvarumässigt då..

Den fungerade felfritt (bortsett från att den var riktigt seg och fylld med spyware etc) innan jag bootade om den och bärjade installera windows 7.

Edit: Nu försökte jag boota med en annan windows 7 cd och kom ända fram till "tryck ner valfri tangent om du vill boota med cd skivan" tryckte ner en tangent och hörde hur cd läsaren gick igång i en sekund eller 2 för att sedan sluta och sitter nu med en helt svart skärm.. men nu piper den inte.

Edit2: Nu bootade jag om en gång till med samma cd som sist och nu verkar det som jag kan installera om windows 7 igen. Jävligt skumt att den håller på så, att det går framåt ju mer gånger jag bootar om datorn :S

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Så, om allt på datorn fungerar som det ska men att du inte får bild så kan vi anta att något är fel med vart grafikkortet sänder sin bild.
Har personen som äger datorn haft en annan skärm inkopplad till den regelbundet?
Testa med en annan skärm som du kopplar till bildutgången på datorn, starta sedan datorn och se om du får bild på den skärmen när windows jobbar.
Kan vara så att grafikkortet fått spatt alternativt lagrat någon tidigare konstig inställning i sitt bios. Inte första gången detta felat med ATI:s grafikkort. Men att du får bild vid bios tordes tyda på att inget är sönder iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SamWin:

'

...

Edit: Nu försökte jag boota med en annan windows 7 cd och kom ända fram till "tryck ner valfri tangent om du vill boota med cd skivan" tryckte ner en tangent och hörde hur cd läsaren gick igång i en sekund eller 2 för att sedan sluta och sitter nu med en helt svart skärm.. men nu piper den inte.

Edit2: Nu bootade jag om en gång till med samma cd som sist och nu verkar det som jag kan installera om windows 7 igen. Jävligt skumt att den håller på så, att det går framåt ju mer gånger jag bootar om datorn :S

Det är relativt vanligt att bärbara beter sig på det sättet. I synnerhet datorer som använts ett tag. (Månader, år)
Trolig orsak, är glappkontakt mellan kretskort i datorn. Detta på grund av en klen chassi-konstruktion.
Datorn är speciellt känslig under belastning, då värmen från datorn gör att chassit utvidgas, som i sin tur kan trigga ett glapp, som i sin tur kan orsaka en hängning.

För att motverka en för hög uppvärmning under belastning, se till att datorn är välkyld under och övertill. En bordsfläkt hjälper.
Ställ datorn på en välkyld och plan yta såsom ett bord, och se till att datorn får stilla på den platsen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)