ändrat i registret för ahci i windows 7 men vägrar boota :c

Permalänk
Medlem

ändrat i registret för ahci i windows 7 men vägrar boota :c

Som titeln på tråden i stort sett, Ville nämligen se om det blev någon skillnad av att ha ahci på hårddiskarna istället och har ändrat till det i regedit o bios. följde denna guide http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676 och gjorde exakt samma sak och den börjar ladda windows sen bootar den om bara som om man trycker på resetknappen. den visar post o allt annat sånt sedan börjar den om igen och bryter likadant som om man trycker på resetknappen..
är AHCI känsligt för överklockning via fsb ?

Ändrade tillbaks till IDE mode igen dock för i kunna komma in i windows och skriva på sweclockers och fråga om hjälp och ifall det finns någon enkel lösning.
Men det hade ju vart trevligt med ahci då laddtiderna förbättras något i spel och webläsaren o flash har nog nytta utav lite bättre multitasking's förmåga ifrån hårdisken också.

Några ideer på vad man kan göra förutom att ominstallera windows för att kunna köra ahci ?
har även alla drivers till moderkortet om ni undrar.

har usb minne som jag kan göra bootbart men kommer inte formatera än dock då man kanske köper en ssd eller delar till en enklare lanburk ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

skriver en vända till här då jag lyckades lösa det ändrade bara den ena av dem det ska vara två st man ändrar på data och den första jag ändrade var standard den står nu på 0 och sedan var det DATA vilket var den jag missade heh ^^
denna tråd kan låsas nu eller tas bort spelar ingen roll då problemet e löst :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Vila i frid

Gör en SYSPREP'ning av din dator (generalize) och innan du bootar den nästa gång går du in i BIOS och ställer om till AHCI. Det ser ut som att du får installera om datorn - men var lugn, allt finns kvar på den inklusive alla program. Det är endast datornamnet och en ny användare du behöver ange - som du kan ändra efteråt.

Får du inte SYSPREP att funka beror det till 99% på att du först måste stoppa "Windows Media Player Network Sharing Service".