Swec Marknads Priser?

Permalänk

Swec Marknads Priser?

Tänkte kolla om det är någon mer som tycker marknaden har blivit dyrare under detta år? (många annonser pga höststädningen)

Självklart går det att hitta bra priser och bra säljare/köpare fortfarande men jag kollar själv rätt ofta efter bra köp
då jag är teknik intresserad men många av annonserna så vill säljaren har för högt pris för saker som ibland är flera år gamla.

Inbillar jag mig detta eller har jag bara råka ut för dessa special annonser?

Vad tror ni? Och varför?

Personligen tycker jag 75% av nyvärde för inte så gamla produkter som är hela och fina och nästan som nya, alt 40-60% för lite äldre saker och sånt som är mer använt.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Japp, Det är även väldigt många som försöker sälja saker dyrare än vad de är nya bara för att de inte brutit förpackningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker framförallt att "halvnya" saker är lite dyra, ca: 80% på saker som är >3 månader gamla.

När ska folk fatta att 25% av värdet är borta så fort du öppnar paketet:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Låt folk sätta det pris dom vill ha, finns inget tvång att köpa saken. Känns det för dyrt försök att pruta eller skit i det, men klaga inte över priset.

Och det här med att "Ja, men då lurar dom ju såna som inte kan något" det är inte deras problem, köparen får väl kolla upp priser och sånt innan man köper något.

(Min åsikt)

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag håller nog inte med om att det direkt ändrats, ser inte någon direkt påtaglig skillnad från tidigare.
Däremot att det blir många dylika annonser just när det är gratis att annonsera är mycket möjligt, men då även när de har haft liknande gratiskampanjer tidigare och inte bara nu denna höststädning.
Folk känner väl helt enkelt att de inte har något att förlora på att lägga upp sina annonser just då och hoppas att någon ska hugga deras prylar till ett högt pris.

Blir ibland onekligen "intressanta" diskussioner när en säljare försöker försvara sitt pris över nypris för en begagnad vara..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är dock inte nypriset som avgör värdet, speciellt inte datordelar.

Man får gå efter det som presterar jämlikt idag, vad det kostar och sedan dra av det man tycker är lämpligt med tanke på att tekniken man själv säljer är äldre, kortare/ingen garanti och att det är använt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vissa som säljer använder sig ibland av ''Endast testad och allt fungerar'' eller något i den stilen, och sedan sätter en prislapp vid nypris.
Knappast att de ligger nått värde i att en ny produkt är testad!

Eller en dator som säljs och säljaren vill ha pengar för att h*n byggt ihop datorn!? No way! Man ska ju snarare ha betalt för att man blir bestulen på de nöjet;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är dock inte nypriset som avgör värdet, speciellt inte datordelar.

Man får gå efter det som presterar jämlikt idag, vad det kostar och sedan dra av det man tycker är lämpligt med tanke på att tekniken man själv säljer är äldre, kortare/ingen garanti och att det är använt.

Håller med helt och hållet! Nypriset sätter inget som helst värde i grejerna när dom är begagnade.
Min TV kostade 20 papp när jag köpte den, Idag för man betydligt bättre varianter för 4-5k.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Vad är det som skiljer Swec marknad mot resten av samhället?
Och finns det "riktlinjer" för vad begagnat ska kosta, vem har då satt dessa "riktlinjer"?

Nej, det handlar om utbud och efterfrågan. Jag som säljare försöker få så bra betalt som jag kan
och du som köpare vill komma billigt undan.
Så länge utbudet av det jag vill sälja är större eller lika med det du efterfrågar kommer du som köpare kunna göra dig ett klipp.
Men om det jag vill sälja efterfrågas mer än vad som finns att tillgå så får jag bra betalt.

Sedan spelar det också in att Swec som forum har vuxit. Det finns fler medlemmar, läs potentiella köpare, som följer annonserna och lägger bud. Då blir det också lättare för mig som säljare att hålla prisbilden uppe.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Vad är det som skiljer Swec marknad mot resten av samhället?
Och finns det "riktlinjer" för vad begagnat ska kosta, vem har då satt dessa "riktlinjer"?

Nej, det handlar om utbud och efterfrågan. Jag som säljare försöker få så bra betalt som jag kan
och du som köpare vill komma billigt undan.
Så länge utbudet av det jag vill sälja är större eller lika med det du efterfrågar kommer du som köpare kunna göra dig ett klipp.
Men om det jag vill sälja efterfrågas mer än vad som finns att tillgå så får jag bra betalt.

Sedan spelar det också in att Swec som forum har vuxit. Det finns fler medlemmar, läs potentiella köpare, som följer annonserna och lägger bud. Då blir det också lättare för mig som säljare att hålla prisbilden uppe.

Det du stämmer funkar i ett vanligt samhälle etc.
Dock kan man fråga sig om säljaren får varan sålt? Vilket jag tror att många får tyvärr inte vara såld då jag sett samma annons flera gånger med några dagars mellanrum och uppdaterad så den ligger längst fram etc.

Många på swec vet vad saker kostar samt har erbjudanden etc från företag så försöka sälja dyrt på swec är nog svårt. Blocket är det istället åt andra hållet där gamla saker har nypris eller dyrare.

Men jag själv har märkt att de är ganska dyra priser nu under hösten. Får se om de fortsätter så.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"