Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FX-8120 +3.3V för låg?!? Hjälp!

Jag har en FX-8120 processor som tydligen nu får för lite ström på +3.3V. Jag har inte klockat den och jag har stängt av turbofunktionen i bios, har även testat köra default på allt i bios utan någon förändring. Jag spelade lite BF3 och datorn bara dog och efter det så har den fått för lite volt på +3.3, och BARA på 3.3V, alla andra voltantal ligger perfekt ...

datorn varnar nu hela tiden i probe om att volten på +3.3V är för låg och dör lite hela tiden, förmodligen pga det, har originalkylaren som "suger" så den blir ju överhettad om man så underklockar den, men en ny är på G...

Specs:
Processor: AMD FX-8120 3.1Ghz
RAM: Corsair Vengance 1600Mhz ddr3, 8GB
Grafik: Radeon HD 7870 2GB
PSU: Coolermaster 800W
Modekort: Asus M5A99FX pro 2.0
Chassi: Coolermaster silencio 550 med en främre och en bakre fläkt

Bifogar en bild från probes alert log:

https://www.dropbox.com/s/gvspg8bknveq4br/Capture.JPG

Gick inte lägga in bilden så den syns här men är dropboxlänk så borde funka finfint

Permalänk
Medlem

OBS: Hade inte några problem överhuvud taget innan den bara bestämde sig för att dö och sedan få detta problem :S

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inte processorn som står för att hålla spänningen OK, utan nätaggregatet. Om mätningen stämmer (du råkar inte ha en multimeter?) så är det antagligen nätagget som är döende (eller dött, om man så vill).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hjälpsam

Låter som sagt som nätagget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja jag misstänkte de men varför är de bara en av de 4 voltantalen på processorn som är fel när alla andra volt tex 12v är perfekt? Borde inte dom me påverkas då? Eller grafikkortet som drar mer ström? Ska se med komplett då om nätagget så får vi se om de hjälper

Permalänk
Medlem

Mät spänningen med en _bra_ multimeter under last. Ligger det under referensvärdet för ATX så är det fel på nätaggregatet.

Lita inte blint på vad program som i din bild rapporterar.

Afaik så ska du inte ha mycket last på +3.3V linan idag. Förr användes den till CPU/moderkort etc i en mycket högre utsträckning, men idag plockar de flesta komponenter effekt från +12V.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av smehks:

Ja jag misstänkte de men varför är de bara en av de 4 voltantalen på processorn som är fel när alla andra volt tex 12v är perfekt? Borde inte dom me påverkas då? Eller grafikkortet som drar mer ström? Ska se med komplett då om nätagget så får vi se om de hjälper

Det sitter ju olika spänningsomvandlare för olika spänningar i PSUn. De komponenter som skickar ut 12V är inte samma som de som skickar ut 3.3V med andra ord, så det kan bli fel på enstaka spänningar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

testa med annat moderkort och psu , kan vara något av dom

Permalänk
Medlem

3.3v, 5v och 12v har med dín processor att göra. Det har med din psu alt fel på något annat el som gör att det ser ut som att din psu är dålig/trasig. Testa med annan psu och testa inte den psun i en annan innan du mäter den alt ser att den inte var problemet då du testar med en annan i din nuvarande burk och får samam fel med en annan psu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Pratat med komplett så ska mäta upp det själv innan jag skickar tillbaks så de verklkgen är det.

Tack för hjälpen!!